Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
1Boefje schreef:Hoi,
Nav Bewust kinderloos vond ik deze ook wel eens een keer goed, bewust 1 kind.
Weinig mensen hebben begrip voor de keuze bewust 1 kind. Ik ben benieuwd naar jullie reden.
Mijne:
-manlief wilde geen kinderen, een halve kan niet, dus dan maar 1
hetbommeke schreef:Vind de eerste 3 redenen plausibel. De rest vind ik niet in het belang van het kind, alleen in het belang van de ouders en zeer egoistisch.
Ben zelf de enige thuis, bewust omdat de risoco's voor een lichamelijke of geestelijke handicap bij de 2e zeer groot aanwezig waren. Heb hele lieve ouders die me een prima jeugd hebben gegeven, maar ik heb het heel erg gemist een broertje of zusje.
Inmiddels heb ikzelf 2 kinderen en ja ze hebben iedere dag wel eens ruzie, maar daar leren ze juist van. Ik kon alleen maar ruzie maken met mijn ouders, daar win je het echt niet van. Moest altijd op zoek naar iemand om mee te spelen, op vakantie overal alleen op afstappen etc.
Bewust 1 kind zonder medische redenen vind ik niet in het belang van het kind
corinepgek schreef:Ik zou zelf nooit 1 kind willen... Wil er eigenlijk helemaal geen maar als er 1tje komt dan komt er minstens een 2e. Loop zelf altijd wel tegen het karakter op van enigskinderen. En dan heb ik het over de leeftijden in de 20. Ik kan er niet precies de vinger op leggen wat er "mankeert" aan die mensen.
Zoals je zelf al zegt, enigskinderen zijn over het algemeen erg verwent, dat draagt zo iemand ze hele leven lang bij zich. Ook heb ik gemerkt dat de normen en waarden, het ruzie maken en het weer goed maken ander zijn. Ik heb zelf een zusje van 2,5 jaar jonger en een broertje van 12 jaar jonger. Ik heb met mijn zusje wat afgeruziet, slaan schoppen schreeuwen schelden. Maar doordat dat in eigen huis gebeurde hebben mijn ouders dat kunnen corrigeren. Ook heb ik geleerd om te vergeven. We hadden zo vaak ruzie, maar een uur later waren we weer zoet samen aan het spelen. Heel af en toe hebben we nog onze dingen maar omdat het je zusje is vergeef je mekaar, dat is wel een goede eigenschap voor andere relaties. Merk toch wel dat ik daar heel wat van geleerd heb.
Nou is dit natuurlijk wat ik zelf heb meegemaakt en wil echt niet iedereen over 1 kam scheren maar even om mijn punt duidelijk te maken zet ik het zo neer.
.
. Kan ook liggen aan de andere emotionele waarde van een jongen of een meid.
Yv_ schreef:Ik ben zelf enigskind, ik vind het van de ouders heel erg egoistisch om maar voor 1 kind te kiezen. No way dat als ik ooit kinderen wil, ik het er maar bij eentje laat.
Dat kind mist toch de broer/zus-band in zijn of haar leven en dit is iets heel speciaals. Mensen die broers en zussen hebben, herkennen dit waarschijnlijk niet, maar als je enigskind bent, mis je dat op een gegeven moment toch. Ik kan bijvoorbeeld ook nooit tante worden... Erg jammer! Heerlijk uit eten of gewoon een etentje thuis met ouders en broers en zussen... Kan dus ook niet, het is altijd mijn ouders en ik (+ evt. partner).
Mijn ex kwam uit een heel leuk en redelijk groot gezin, heerlijk vond ik dat! Die dingetjes wat we allemaal samen deden, dat heb ik nog het meest gemist toen wij ermee kapten.
Om als compensatie je kind dan maar te 'verwennen' vind ik persoonlijk ook niet goed, je vangt er namelijk niets mee op wat dat kind mist. Is dat dan voor de ouders compensatie voor schuldgevoel?
Mijn band is overigens, met name met mijn vader, niet goed. Hij was altijd te beschermend, ik bleef altijd zijn kleine meisje. Daar ging ik me tegen afzetten en dat heeft de band nooit goed gedaan. Als ik vroeger boos was, aardde dat zich uit in ruzie met mijn ouders. Want ja, ik had geen broertje of zusje om het op af te reageren. Als er iets was in huis, werd ik erop aangekeken, want ja... Er waren toch geen andere kids... Verwend ben ik gelukkig niet in erge mate. Als ik iets wilde, moest ik er maar voor gaan sparen van mijn zakgeld. Wel waren ze zo, dat als ik het bedrag bijna bij elkaar had, ik het dan toch van ze kreeg. Wel ging er dan 3/4 van het gespaarde geld naar de bank, de rest mocht ik dan opmaken en snoepjes voor kopen enzo.
corinepgek schreef:Ik zou zelf nooit 1 kind willen... Wil er eigenlijk helemaal geen maar als er 1tje komt dan komt er minstens een 2e. Loop zelf altijd wel tegen het karakter op van enigskinderen. En dan heb ik het over de leeftijden in de 20. Ik kan er niet precies de vinger op leggen wat er "mankeert" aan die mensen.
Zoals je zelf al zegt, enigskinderen zijn over het algemeen erg verwent, dat draagt zo iemand ze hele leven lang bij zich. Ook heb ik gemerkt dat de normen en waarden, het ruzie maken en het weer goed maken ander zijn. Ik heb zelf een zusje van 2,5 jaar jonger en een broertje van 12 jaar jonger. Ik heb met mijn zusje wat afgeruziet, slaan schoppen schreeuwen schelden. Maar doordat dat in eigen huis gebeurde hebben mijn ouders dat kunnen corrigeren. Ook heb ik geleerd om te vergeven. We hadden zo vaak ruzie, maar een uur later waren we weer zoet samen aan het spelen. Heel af en toe hebben we nog onze dingen maar omdat het je zusje is vergeef je mekaar, dat is wel een goede eigenschap voor andere relaties. Merk toch wel dat ik daar heel wat van geleerd heb.
Nou is dit natuurlijk wat ik zelf heb meegemaakt en wil echt niet iedereen over 1 kam scheren maar even om mijn punt duidelijk te maken zet ik het zo neer.
Yv_ schreef:Hoe oud is je zoon? Ik had het vroeger ook niet namelijk, ik begon het pas te missen toen ik de gezelligheid van een echt gezin leerde kennen.. En dus de broederzuster-liefde. Hoe oud was ik toen? 18! Wil het niet perse aan ons 'gezin' wijten, want het was ook zeker wel gezellig hoor. Kan ook liggen aan de andere emotionele waarde van een jongen of een meid.
. Maar wat ik me van vroeger kan herinneren van vriendinnen: het speciale wat je alleen met je zusje deelt... Snapje? Ik moet naar vriendinnen of naar moeders.. Is toch anders.
) wil ik geen kinderen, maar als het me toch overkomt dan liever 1. Vind ik verder prima. superpony schreef:@zonnetje, ik begrijp je even niet zo goed. Mijn broer is zwaar gehandicapt en ik zal idd ook nooit nichtjes of neefjes krijgen. Maar ik heb wel ''echt'' een broer voor mijn gevoel. Ik mis alleen wel het hebben van een broer of zus waar ik echt iets mee kan bespreken of ondernemen en delen. Ik kan communiceren met mijn broer etc, maar e zijn grenzen.
Ik zie in mijn fam hoe leuk het is om met z'n 4en te zijn en heb dat ook vroeger wel bij vriendinnetjes thuis gezien.
Of je gezin nou wel of niet leuk is, je ziet wel wat een broer of zus is en daar kan je gewoon naar verlangen om ook zo een speciale band te hebben. Dat het tegenvalt in real life oke, maar je verlangen kan wel zo zijn.
geniaal hoe mn ouders dat vertellen trouwens 'daar gingen we dan weer met ons potje naar het ziekenhuis, potje in mn boezem om het warm te houden xD ') Mijn ouders hadden daarna geen zin meer in die medische molen, het dagelijkse hormonen spuiten e.d. dat ze zoiets haden van gebeurd het dan gebeurd het, zo niet dan maakt het ook niets meer uit.

Suuskipje schreef:Mijn ouders zijn ruim 10 jaar bezig geweest om mij te krijgen. Meerdere miskramen gehad en toen na zo lang wachten was ik daar eindelijk! (Mijn ouders hebben werkelijk alles geprobeerd, IVF etc. Ik kom uit een potje dmv inseminatiegeniaal hoe mn ouders dat vertellen trouwens 'daar gingen we dan weer met ons potje naar het ziekenhuis, potje in mn boezem om het warm te houden xD ') Mijn ouders hadden daarna geen zin meer in die medische molen, het dagelijkse hormonen spuiten e.d. dat ze zoiets haden van gebeurd het dan gebeurd het, zo niet dan maakt het ook niets meer uit.
Ik ben nooit overmatig verwend en mijn ouders vinden het nog altijd jammer dat ze geen tweede kindje gekregen hebben.
Zelf wil ik vroeg aan kinderen beginnen omdat ik wellicht dezelfde moeilijkheden krijg als mijn moeder. Wel hoop ik 2 kindjes te kunnen krijgen