De tip tegen stemmingswisselingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:36

Het gaat indd vooral om de vitamines, maar ik ben ook altijd echt een warmweer mens geweest, dokter adviseerde mij ook om gewoon te emigreren :+ maar ik hou toch wel van ons kikkerlandje :+

Red_Savage

Re: De tip tegen stemmingswisselingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:40

Haha, ach ja gewoon emigreren, waarom niet. :D
Nouja, Vitamines slik ik sowieso wel al bij.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:43

ja alsof het niets is :P
Maargoed ik probeer gewoon elk zonnestraaltje mee te pakken en in de winter heb ik de energylight en zo hou ik het redelijk vol. Natuurlijk heb ik zo mn mindere momenten, maar ik ben gezelliger als 2 jaar geleden haha

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:05

Vitaminen zijn één ding... zo kan een tekort aan B12 je lusteloos maken.

Maar de afbraak van stoffen is weer iets anders. Caseine en gluten kosten voor ieder mens veel energie om af te breken (en dat weet men al lang hoor; een boekje wat ik erover heb is uit de jaren tachtig); maar sommige mensen zijn er extra gevoelig voor. En aangezien we hier in NL heel veel gluten en caseine eten is het moeilijk meekomen als je er slecht tegen kunt.

@Menino: mijn moeder zei altijd dat ik als kind veel 'kwaad' was, en dat ik dan ging spugen van boosheid. Bij navraag bleek ik anderhalf te zijn en net van moeder- op koemelk over te zijn gegaan. Geen wonder dat ik boos was en ging spugen; als ik me toen net zo voelde als nu als ik melk op heb. ADHD en andere autistische symptomen komen wel vaker 'toevallig' ineens opzetten tijdens de overgang van moieder-naar koemelk.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:37

Wat betreft die melk.. Het gaat dan vooral om lactose. Organismen zijn van nature lactose-intolerant, d.w.z. dat je geen melk kunt verdragen, omdat je dit niet kunt verteren. Enkel vlak na de geboorte kunnen dieren dit verdragen. Nou zou je denken dat mensen een lactose-tolerantie hebben ontwikkeld, maar dit is echter vrij zeldzaam. Er zijn meer mensen met lactose-intolerantie zonder dat zij dit weten! In Azië is vrijwel niemand (0-5%) lactose-tolerant (vandaar ook het gebruik van soja). In het Westen zijn er wel meer met lactose-tolerantie, maar ik geloof dat nog minstens 20% van de bevolking lactose-intolerant is. Vaak kun je het wel in enige mate verdragen (één glas melk of één bakje yoghurt per dag) maar als je meer zuivelproducten tot je neemt zal dit zich gaan uiten in voornamelijk maag- en darmproblemen en niet zozeer in 'psychische' problemen als bij de TS het geval is.

Ikzelf blijf toch hameren op de onverwerkte emoties, denk dat dat in dit geval een ontzettend belangrijk punt is. Heb de TS ook al een PB gestuurd met enige uitleg erover. Hoop dat zij toch, ondanks haar angst, professionele hulp gaat zoeken om de stemmingswisselingen te beperken en haar verleden te verwerken.

Ik wil verder nog even aankaarten dat zeker een professionele psycholoog niet in één keer een naar verleden zal oprakelen. Dat gaat geleidelijk, zeker wanneer er heftige emoties bijkomen (wat de cliënt misschien niet aankan). Je moet ook niet verwachten dat na 1 gesprek alle problemen zijn opgelost, daar gaan toch zeker wel flink wat maanden overheen.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 08:55

Tja, en ookal zou het aan melk liggen. Ik heb periodes dat ik veel zuivel binnenkrijg en dan weer haast niets. Maar ik merk geen verschil, dus ik betwijfel of het aan de lactose ligt.

Ukkiee, ik heb je een Pb teruggestuurd!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:49

Menino schreef:
mijn lichaam kan plots van de 1 op de andere dag heel anders in elkaar zitten, waardoor zware stemmingswisselingen := Ik kan ze precies voelen aankomen, en 't slaat nergens op. m'n intelligentie zakt dan meestal ook effe 3 niveau's... En m'n concentratie ed. :')

Heel herkenbaar.
Ik heb jaren geleden de stempel bipolaire stoornis gekregen.
Op mijn 34ste kwam de eerste zware depressie vanuit het niets.
Ik trof helaas een verkeerde psych die me lam legde aan medicatie.,
Ben nu 13 jaar verder en de depressies komen geregelt nog terug.
maar sinds ik afgelopen week de diagnose Lyme heb gekregen, vallen ook die puzzelstukjes op zijn plaats.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:50

Google maar eens op de term"melk, de witte sloper" en je zult versteld staan.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 16:23

Dat zoiets kleins zo'n effect kan hebben. :\

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:37

Er zijn vele soorten psychologische hulp, ook soorten die uitgaan van het feit dat je een gevulde rugzak hebt, en die dat als uitgangspunt nemen en aan de slag gaan hoe je met die rugzak kan dealen. Ze proberen dus niet de rugzak leger te krijgen, maar kijken hoe ze het draagbaar kunnen maken. Zij gaan dus niet aan de slag met wat er in het verleden gebeurd is. Dat zou iets voor je kunnen zijn.

Maar ik ga wel mee met Ukkiee dat, gezien je zo sterk noemt dat je niet wilt of kunt praten over het verleden, daar toch wel heel wat moet zitten, en ik zou zelf denken 'daar moet ik wat mee'. Ik heb zelf geleerd dat je onverwerkte emoties wel uit kunt stellen om mee te dealen, maar dat kan naar een moment dat je er meer aan toe bent om er wat mee te doen. Maar ergens in het leven komt het volgens mij altijd naar boven, in welke vorm dan ook, en ik denk zelf dat je er beter actief wat mee kunt doen, dan het op een ongewenste manier terug te laten komen (bijv. in de vorm van lichamelijke klachten ofzo).

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:23

Nou, daar zit bij mij inderdaad wel angst ja. Ik kan namelijk best gewoon mijn verhaal in grote lijnen vertellen, dat heb ik mezelf aangeleerd om met een stalen gezicht te doen. Maar het echt weer naar boven te halen, daar ben ik echt heel bang voor. Ik ben bang dat ik dat niet aan kan. En ik heb nogal grootse plannen, en ik denk dat dit me zo ontzettend in de weg zal gaan zitten als dit nu allemaal naar boven ga halen. Ik ben nu net zo trots op mezelf dat ik eindelijk weer normaal kan leven, en zelfs weer oprecht te kunnen lachen. Ik ben gewoon bang dat ik weer terug moet naar dat eindeloze gat.
Dat wat jij noemde in de bovenste zinnen klinkt inderdaad niet heel verkeerd.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:55

Je zou ook een brief kunnen schrijven over je verhaal, ofwel puur voor jezelf, ofwel voor de hulpverlener. Dan kan je die laten lezen en erbij zeggen dat dat je het verder niet wilt oprakelen. Hulpverleners zijn geen stiekemerds ;-) :-), die zeggen gewoon of ze op zo'n manier met je kunnen werken, of niet. Daarnaast is zo'n persoon ook nog zo persoonlijk, het klikt of niet, ook op het vlak van de aanpak die jij zou willen. Het is zo lekker als je goed in je vel zit :-).

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:43

Volgens mij heb ik al een probleem als ik voor mezelf een brief ga schrijven. Ik ben op de een of andere manier toch te bang dat ik te dichtbij kom, en toch de grens overschrijdt. Heel lastig.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 20:41

Oke, ik zit op het moment weer in een gigantische wissel. Ik heb een ontzettend leuke dag gehad, maar toen kwam er een kleine verandering in het plan dat ik voor ogen had, en toen ging het weer helemaal mis.
Ik ben er best wel paniekerig van geworden, en als ik alleen was geweest waarschijnlijk hysterisch geraakt.

Ik dacht dat het de laatste tijd weer beter ging, maar als het weer zover is wordt ik er toch wel moe van.
Ik moet wel ongesteld worden, en dan is het erger. Het zou gewoon fijn zijn om te weten hoe ik weer zo snel mogelijk terug moet swingen.

Maar daar zal ieder voor zich achter moeten komen denk ik.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:17

Jeetje, da's heftig, na een leuke dag zomaar om. Ik zou zeggen dat je echt wel wat hulp kunt gebruiken. Is toch zonde van leuke dingen als het zomaar verpest wordt! Ik zou echt wat hulp zoeken...

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:34

Is ook wel zonde, maar ik kan gelukkig wel nog gewoon van de leuke dingen genieten. Dus dat scheelt. Alleen is het wel behoorlijk irritant als het onverwachts totaal omslaat.
Echt hulp is zo'n grote stap...