Draagmoederschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:00

ik vind zwanger zijn geweldig!! het ging me 2 keer ook gemakkelijk af, dus wat dat betreft wel, en zeker voor naaste familie mocht dat nodig zijn.. ik zou best graag nog een keer zwanger willen zijn... maar met 2 kinders is ons gezin compleet (vind manlief), dus dat gaat niet helaas.

maar aan de andere kant denk ik toch wel dat ik er heeel veel moeite mee zou hebben het kindje af te staan.

ik begin er dus niet aan..

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:28

Ik ben 1tje van een tweeling en heb voor mezelf de keuze gemaakt dat als mijn tweelingzus geen kinderen zou kunnen krijgen omdat haar eicellen het niet doen. Ik dan wel eicellen zou doneren. Draagmoeder zou ik niet voor kiezen. Om zomaar dingen aan een wildvreemde te doneren zou ik ook heel hard over na moeten denken omdat er soms wel risico;s aan verbonden zijn.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:50

Citaat:
Wat ik me wel nog afvraag. Stel jij en je man hebben een vurige kinderwens en jullie zijn al een poosje aan het proberen die te verwezelijken. Uiteindelijk blijkt je man onvruchtbaar te zijn. Wat doe je dan? Geen kinderen? Je laten insemineren, en dan juist wel of juist niet door een onbekende?

Dit hadden wij dus, mijn man is steriel. We hebben 1 donorkind (anonieme donor via het ziekenhuis) en 2 adoptiekinderen. Wij hebben bewust gekozen voor een onbekende donor, we wilden een kind van ons samen, als we (voor ons gevoel dan) 1 van zijn broers zouden laten doneren was het niet het kind van mijn man en mij, maar van zijn broer en mij. Voor de kinderen maakt het geen bal uit, ze groeien bij ons op en wij zijn hun ouders, maar hun afkomst is bij alledrie bijzonder!
Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die willen dat een kind van hun beider DNA is, en niet willen kiezen voor donor/adoptie, die blijven dan kinderloos. Ons maakte dat uiteindelijk niet uit, zeker hadden we graag een kindje gekregen zonder ellenlange wachtlijsten, donors en behandelingen of bakken geld aan de adoptie uitgeven. Maar het kon niet en dan neem je de situatie zoals die is en ga je kijken wat andere opties zijn en zo hebben we toch 3 kinderen!

Anoniem

Re: Draagmoederschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:37

Wat een mooi verhaal. Hebben jullie je adoptiekinderen samen geadopteerd? Wij hebben er wel eens over gedacht omdat het ons mooi leek, maar aangezien we toen al twee en nu drie kinderen hebben komen we voor de meeste landen sowieso niet in aanmerking.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:22

Rock schreef:
Wat een mooi verhaal. Hebben jullie je adoptiekinderen samen geadopteerd? Wij hebben er wel eens over gedacht omdat het ons mooi leek, maar aangezien we toen al twee en nu drie kinderen hebben komen we voor de meeste landen sowieso niet in aanmerking.

We hebben ze samen geadopteerd (kan haast niet anders; vrijwel alle landen willen dat de ouders gehuwd zijn, liefst meerdere jaren.) Er zijn nog landen zat waaruit je kan adopteren met 3 kinderen hoor! China (max 5 kids thuiswonend inclusief het te adopteren kind), Nigeria, Polen, Slowakije. Zijn jullie praktiserend gelovig dan kan de Filipijnen ook. Allemaal uit mijn blote hoofd, de adoptiewereld is erg veranderlijk dus wie weet hoe het over enkele jaren is. Wat wel belangrijk is om te weten: de kinderen worden steeds ouder bij adoptie en zijn (bijna) altijd Special need. De onze hebben bijvoorbeeld allebei een Schisis (hazelip). Te denken aan ledemaatafwijkingen of schisis, en uit Afrika worden steeds meer kinderen met HIV en HepB voorgesteld. Begin ook maar hard te sparen want het is een duur grapje..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:24

Sorry voor het off topic gaan

AngeliqueB schreef:
Begin ook maar hard te sparen want het is een duur grapje..

Ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom dat zoveel geld moet kosten.
Of is dat meer voor de hele procedure er om heen?
Ze moeten toch juist blij zijn dat die kinderen een toekomst in een welkvarend land krijgen?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:18

annastasia schreef:
Sorry voor het off topic gaan

AngeliqueB schreef:
Begin ook maar hard te sparen want het is een duur grapje..

Ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom dat zoveel geld moet kosten.
Of is dat meer voor de hele procedure er om heen?
Ze moeten toch juist blij zijn dat die kinderen een toekomst in een welkvarend land krijgen?

Het is de hele procedure eromheen. In Nederland betaal je de vergunninghouder, ook die maakt kosten. En in het land van het kind betaal je bijvoorbeeld de ambtelijke procedure, plaatselijke kinderbescherming, rechters, advocaten, plaatselijke overheid, inschrijven als adoptiekind, zoektocht naar bio-ouders, maatschappelijk werk, kosten voor kost en inwoning. Al dit soort zaken wordt deels bekostigd met hetgeen de adoptie-ouders betalen. Je betaald ook een bult geld voor de reis (en verblijf) naar je kind, naar sommige landen mag je niet reizen ivm veiligheid en dan wordt het kind naar Nederland gebracht door een verzorger van het tehuis, en ook dat wordt betaald door de ouders. Reken op een bedrag van 10.000 tot 20.000 euro voor een hele procedure.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:11

Ik ben dankzij jou eerdere vraagstelling er meer over na gaan denken.
Zwanger worden is geen probleem en ik heb nooit echt kwaaltjes tijdens een zwangerschap. Ik vind het heerlijk om zwanger te zijn en dus dat zou voor mij het probleem niet zijn.. Zeker voor mensen in mijn naaste omgeving zou ik het eventueel dus wel in overweging willen nemen.
Maar dan, ik draag 9 maanden dat kindje, bevallen is mij voorheen niet zo gemakklijk af gegaan :P dus dat zou afzien worden. Maar daarna? Dag baby... Ik zit met de kraamperiode opgescheept, dus alleen de lasten. En de ouders hebben alle lusten... Ik weet niet. Ik denk dat daar mijn grootste probleem ligt. Ik weet ook niet hoe dat werkt, dat jij toch nog het kindje een paar dagen bij je hebt, of dat je dus meteen na de bevalling het kindje af staat. Geen van beide zou ik makkelijk vinden eerlijk gezegt.
Anderzijds, het is waarschijnlijk wel 1 van de mooiste dingen die je een kinderloos stel kan geven :)

Eicellen afstaan is dan weer geen enkel probleem voor mij, zou ik zo doen, zelfs voor onbekenden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:22

Rock schreef:
Ik twijfel een beetje of het beter hier past of op LZP... maar zet het toch maar hier neer.

Hoe denken jullie over draagmoederschap?
Zou jij als je zelf geen kinderen zou kunnen dragen een draagmoeder in overweging nemen?
Zou jij voor een ander draagmoeder willen zijn?
En zo ja, stel je dan ook je eitjes ter beschikking of zou je willen dat het kindje genetisch volledig van de adoptie-ouders zou zijn?

Ben benieuwd naar jullie meningen, en ik hoop dat er een prettige en respectvolle discussie uit komt :)

Heel toevallig zit ik hier de laatste maanden wat meer aan te denken.
Ik zou zeker mijn eitjes ter beschikking willen stellen.
Een draagmoeder als ik zelf geen kinderen kan krijgen, ik weet het niet. Ik denk dat je het moet meemaken.
Zou ik zelf draagmoeder willen zijn, erg lastig.. ik neig meer naar ja dan naar nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:21

Als jullie nou de eitjes ter beschikking stellen, draag ik wel, okee?

Niet allemaal tegelijk :')

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:30

Prima! Ik doe wel mee! Maar wel na mijn zwangerschap :')

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:31

Draagmoeder zou ik echt niet kunnen. Ik moet er niet aan denken om na 9 maanden het kindje te hebben gedragen, een bevalling en alles te hebben doorstaan om dan zo'n ukkepuk af te moeten geven. Nee, zou ik echt niet kunnen.

Eiceldonatie zou ik zelfs moeilijk vinden want ik zou het toch altijd als mijn kind zien, denk ik (genetisch dan hé). Maar misschien zou ik het voor mijn zusje of beste vriendin wel doen. Niet voor een vreemde in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:34

@ Jock: Hmmm ja, lijkt me niet handig om nu met eitjes in de weer te gaan :')

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:35

Toch wel speciaal dan he, een kindje van ons samen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:42

<3

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:47

Rock, je mag er ook een paar van mij hoor.
Geen probleem, maar zoals ik al zei, wil ik ook wel een kindje voor een bekende 9 maanden dragen.
Heel toevallig dat dit onderwerp gisteren ook op een verjaardag waar ik was ter sprake kwam. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:48

Joyckuh schreef:

Jij maakt mooie kindjes! Ik wil er wel eentje :o

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:04

Dit speelt de laatste weken behoorlijk door mijn hoofd.
Vriendin van mij is zwanger geraakt dmv een donor zaadje.
Zij en haar man waren eindelijk zwanger, na bijna 41 weken overlijdt het kindje.. zo afschuwelijk..
Heb er wel over nagedacht om draagmoeder te zijn, maar om dan een kindje daarna af te staan en te zien lijkt me toch wel moeilijk.

Eicel donatie zou ik denk ik eerder overwegen om voor hun te doen!
Heb zelf absoluut geen kinderwens. Mijn broer heeft sinds november 2009 een dochtertje, en ze is heel lief en leuk. Maar ben blij als ze weer naar huis is. Voel er ook niks bij als ik haar op schoot heb oid. 'T is een leuk kind, daar niet van.
Maar kinderen zijn gewoon niet voor mij besteed :P

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:09

MarcoBorsato schreef:
Joyckuh schreef:

Jij maakt mooie kindjes! Ik wil er wel eentje :o

Whahaha, ik zou maar eerst afwachten wat er uit een nieuwe combinatie van ouders komt :') Wie weet valt het resultaat dan tegen :Y)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:17

ik weet dat het in duitsland verboden is, maar waarom eigenlijk? is toch een heel mooi alternatief als een vrouw zelf geen kind kan/mag dragen? of ik zelf draagmoeder zou willen zijn weet ik niet, voor familie zou ik het zeker overhebben, maar voor een vreemde?

van eiceldonatie vind ik precies het zelfde, waarom niet? het schaad toch niemand? het is dan wel zo dat een ander zijn kind mijn genen zou hebben, maar of ik daar nou mee moet zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:19

In Nederland is het wel verboden om het commercieel te doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:24

In Engeland is IVF gratis, of met grote korting als je ook eicellen afstaat.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:08

Enerzijds zou ik het beiden gerust willen, aan de andere kant zou ik het geen van beiden willen.
Ik ben flink hypermobiel en heb al van verschillende therapeuten te horen gekregen dat een zwangerschap me serieuze schade zou berokkenen. Dus da's dan een nee... en eiceldonatie; ik zou het niet erg vinden om eicellen af te staan, maar juist door de hypermobiliteit (die erfelijk is) zou ik geen genetische nakomelingen moeten hebben.
Dus sja, dan houdt het op. Het idee van beiden vind ik overigens erg ok :j

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:17

Hoe denken jullie over draagmoederschap?
Ik vind het een hele mooie oplossing, mits er echt goed overna is gedacht. Het is niet niks een kindje te dragen voor een ander

Zou jij als je zelf geen kinderen zou kunnen dragen een draagmoeder in overweging nemen?
Nee, dan zou ik eerder gaan voor adoptie.

Zou jij voor een ander draagmoeder willen zijn?
Absoluut niet, mijn moeder is draagmoeder geweest en als ik zie hoeveel verdriet ze eraan heeft gehad. :n

En zo ja, stel je dan ook je eitjes ter beschikking of zou je willen dat het kindje genetisch volledig van de adoptie-ouders zou zijn?
Dan zou ik willen dat het kindje volledig van de adoptie ouders was.

Iedereen roept hier ontzettend mooi dat ze wel draagmoeder willen zijn, maar beseffen volgens mij niet wat het allemaal met zich mee brengt. Het is niet niks een kindje voor een ander dragen en tijdens je zwangerschap bouw je al een beetje een band op met het kindje. Ontzettend verdrietig dat je het dan moet afstaan. Mijn moeder is draagmoeder geweest voor mijn tante en ze mocht het kind amper zien na de bevalling, omdat m'n tante dan jaloers werd. Als ze het kon terug draaien, had ze het niet meer gedaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:21

Hey Poeltje, wat verschrikkelijk voor je moeder! Daar moet ik eens over nadenken...

Hoe is het nu tussen dat kindje en je moeder?