kanker...wie kan dit vreselijke woord ook niet meer zien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:10

Bij mij komt het gelukkig niet in de familie voor, natuurlijk kan ik het ook krijgen, maar het risico is wel lager (of minder hoog). Ik ken iemand met het Lynch syndroom, die is daar op getest na darmkanker te hebben gehad. Bij haar zit het dus in de familie. Als je daarop wilt laten testen moet je ook rekening houden met de gevolgen als je het dus dat bepaalde gen hebt, niet alleen het gevolg dat je een verhoogd risico op kanker hebt, maar ook dat het gevolgen kan hebben voor praktische zaken zoals een levensverzekering, hypotheek etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:13

Bonny4life schreef:
bah wat vreselijk wat ik allemaal lees... ik vind het knap hoe sommigen nog zo goed in het leven kunnen staan na alle ellende, allemaal heel veel sterkte..

ja idd :(:) ... Mijn oom heeft ook darm en lever kanker gehad een jaar of 10 geleden maar het is allemaal
gelukkig goed gekomen !! wel moet hij nog 1 x per jaar naar het Zkh om zich te laten checken..

Sterkte voor iedereen die er mee temaken heeft :(:)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:34

Ik kan het ook echt niet meer horen, mijn beste vriend van vroeger is 5 jaar geleden aan kanker overleden, en mijn vriend heeft het ook 2 jaar geleden gehad. Toen ik hoorde dat mijn huidige vriend teelbalkanker had, ben ik helemaal door het lint gegaan. Ik zag weer de beelden voor me hoe mijn beste vriend destijds gegaan is... Ikben sindsdien ook bang voor ziekenhuizen, vertrouw geen artsen meer etc... Hij was nog zo jong...

bij mij zit borstkanker in de familie... Elk jaar moet ik een mamografie laten maken, en ben het nu al zat. Terwijl ik net 18 ben. :+

diam0nd

Re: kanker...wie kan dit vreselijke woord ook niet meer zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:21

Mijn moeder heeft kanker, gaat gelukkig erg goed nu. En nu weer bij een goede vriendin, wel even afwachten etc op onderzoeken voordat ze het zeker weten.

Vreselijk nare ziekte, ik dacht zoiets gaat mij of mijn naaste nooit overkomen en kijk nu eens...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:43

heeeeel verhaal heb ik :
Mijn opa (6 jaar geleden overleden) had leverkanker.
Mijn opa (begin dit jaar overleden) Had darmkanker en tandvleeskanker
Mijn oma (leeft nog) : had borstkanker
Mijn opa (leeftnog) : Had darmkanker & mist 2 benen
Mijn oom (aangetrouwd 2 jaar geleden overleden) : had leverkanker....
en er zullen vast wel meer zijn....

ojaa ; ik ben 14 jaar & heb al genoeg zoals jullie mee gemaakt...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:06

Op de vorige pagina schreef ik al dat ze twee weken geleden bij mijn zwager de grootste hersentumor hebben
weg gehaald .Van het weekend heb ik hem weer gezien , en ....hij had alweer gefietst *\o/* .Voelde zich
goed , en positief als altijd .

Hij verdiend de positiviteit,s prijs

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:42

Ik heb 30 weken stage gelopen in het antoni van leeuwenhoekziekenhuis. Heel veel zien en mee gemaakt. Ik ga vrijdag (na mn laatste dienst daar) symbolisch onder de douche staan om al die verschrikkelijke dingen daar te laten. Want ondanks dat het niet in mijn familie zit heb ik heel wat mee gemaakt de afgelopen maanden.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:14

tante van mij heeft het gehad.

wat een rotziekte is het zeg :(

zij leeft gelukkig nog wel hoor :)
maar het is echt schrikken als je het hoort, dat het zo dichtbij komt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:19

een tante en oma heeft het gehad
oma weet ik niet wat het precies was ik bestond toen nog niet
mijn tante had hersenstam kanker die is er ongeveer 10 jaar terug aan gestorven
ik ben pas 16 maar ik kan me het nog goed herinneren hoe die ziekte verloopt
ik kreeg vandaag de uitslag of ik wel of geen tumor in mijn hersenen had.
gelukkig is het alleen extra vocht maar het was wel een beetje benauwd de afgelopen maand

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:16

eempiej schreef:
Ik heb 30 weken stage gelopen in het antoni van leeuwenhoekziekenhuis. Heel veel zien en mee gemaakt. Ik ga vrijdag (na mn laatste dienst daar) symbolisch onder de douche staan om al die verschrikkelijke dingen daar te laten. Want ondanks dat het niet in mijn familie zit heb ik heel wat mee gemaakt de afgelopen maanden.

heel mooi dat je dat gaat doen...alles van je af laten glijden samen met het water uit de douchekop.
dit is ook het ziekenhuis waar alles van mijn oma heeft afgespeeld en nu van mijn oom.
in dit ziekenhuis staan wij ook onder preventie onderzoek..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:19

Ik heb helaas ook veel te maken (gehad) met kanker in de familie.
Onvoorstelbare dingen gezien, gehoord en gevoeld.
Het komt tegenwoordig zo vaak voor. 1 op de 3 mensen heeft kanker.

Ik werk sinds een paar maanden bij een werversbureau en heb voor het WNF gestaan.
We zijn vanaf gisteren overgestapt op het KWF.
Het is een doel dat er o.a voor zorgt dat er onderzoeken naar oorzaken en oplossingen van kanker gedaan kunnen worden.
Ondanks dat ik dit een geweldig goed doel vind, weet ik niet of ik het ga trekken.
Ik wil graag prive als werk gescheiden houden, maar aan de andere kant vind ik het zo'n goed doel dat ik er wel graag voor wil beginnen.
Ik heb afgesproken met mijn baas dat ik het even aankijk of het niet te persoonlijk word.
Vraag me af hoe ik dit moet aanpakken.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:25

ja mijn goede vriendin is overleden aan leukemie op 16 jarige leeftijd dat is tevens het zusje van mijn vriend.. Je wilt niet meemaken vreselijk

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:29

Flosje446 schreef:
Bij mij komt het gelukkig niet in de familie voor, natuurlijk kan ik het ook krijgen, maar het risico is wel lager (of minder hoog). Ik ken iemand met het Lynch syndroom, die is daar op getest na darmkanker te hebben gehad. Bij haar zit het dus in de familie. Als je daarop wilt laten testen moet je ook rekening houden met de gevolgen als je het dus dat bepaalde gen hebt, niet alleen het gevolg dat je een verhoogd risico op kanker hebt, maar ook dat het gevolgen kan hebben voor praktische zaken zoals een levensverzekering, hypotheek etc.

Klopt inderdaad.
Net voordat wij een huis wilden kopen kreeg mijn vader darmkanker, zijn moeder is eraan overleden en het blijkt de erfelijke variant te zijn. Enerzijds wilde ik me testen, maar het leek me niet handig met een huis op het oog. Inmiddels hebben we het huis, maar ik wil me -voorlopig- niet laten testen, wat haal ik me op de hals door te weten dat ik een verhoogde kans heb op kanker? Jeetje...

M'n vriend heeft kanker gehad en daardoor was het al moeilijk zat om een hypotheek en overlijdensrisicoverzekering te krijgen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:58

Seventje schreef:
Ja helaas.. Hier gaat de hele familie ook door de mallemolen voor een kankergen onderzoek ;(

Mijn opa is overleden aan kanker - Het begon met een tumor in een nier en later toen die verwijderd was kwamen er uitzaaiingen in zijn longen en lever..
De broer van mijn moeder, mijn oom dus - Heeft als jong kind bot kanker gehad in een arm is er overigens wel van genezen en heeft zijn arm behouden.
Nadat mijn opa overleden was werd erbij een tante, zus van mijn moeder - Baarmoederhalskanker met uitzaaiingen in de baarmoeder geconstateerd zij is geopereerd en heeft er tot nu toe geen uitzaaiingen bij gekregen.

Toen is ook het balletje gaan rollen want wat bleek dat bij mijn tante de baarmoederkanker voortgekomen was uit een zeldzaam darmkanker gen..

Dus mijn moeder en de andere zussen + oma moesten een bloedtest ondergaan om te zien bij wie het kankergen ook zou zijn.
Mijn oma, moeder van mijn moeder - bleek het niet te hebben. Dus daar komt het gen in ieder geval niet vandaan.
Maar nog wel 1 zus en mijn moeder bleken het gen te wel te hebben.. 3 andere zussen waren vrij van het kankergen.

Dus mijn moeder en tante gingen ook door de molen. Eerst een darmonderzoek. Bij allebei bleek er wel in de dikke darm en richting de blinde darm 1 of 2 poliepjes te zitten en deze zijn met succes verwijderd en bij nader onderzoek waren ze nog veilig en gaven nog geen risico.

En bij allebei is 4 weken geleden de hele vrouwelijke inboedel verwijderd omdat dit bij mijn moeder en tante geen werking meer had. De overgang voorbij vormde het een risico om er een kanker in te ontwikkelen. Dus om het tegen te gaan zijn de eierstokken, baarmoeder en baarmoederhals verwijderd. Allebei maken het na omstandigheden goed.

Maar ook mijn broer en ik gaan straks door de mallemolen om te onderzoeken of ook wij het kankergen hebben. Bij mijn nicht en neef van de eerder geopereerde tante omdat bij haar al wel kanker werd geconstateerd heeft mijn nicht het niet maar mijn neef heeft het kankergen wel.. Wat de gevolgen zijn voor hem op latere leeftijd en waar het bij de man ontwikkeld dat heb ik nog niet gehoord.

Zit er niet echt om te springen om nu al te weten te komen of ik ook het kankergen heb. Ben net een jaar zo goed als schoon van een levertumor die ik opliep door de anticonceptie pil. Deze is vorig jaar met een kijkoperatie weg gebrand uit mijn lever.
En daarbij ben ik ook nog te jong om het hele hebben en houden van de eierstokken, baarmoeder en baarmoederhals te laten verwijderen.

Het is echt een verschrikkelijk ziekte en ik gun het niemand!

Sterkte voor iedereen.. :(:)

Nog niet zo lang geleden is dit bij onze familie ook vastgesteld.

Ik kan en wil me nog niet laten testen, omdat de maatschappelijke gevolgen misschien ook wel enorm zijn als je je DNA laat vastleggen, denk aan huizen kopen, verzekeringen, overal waar je een gezondheidsverklaring [niet] kan overleggen.

Ik heb er wel over gepraat maar nu krijg ik telkens de vragen "...en heb je je al laten testen?" alsof je naar de winkel gaat en even een testje doet :?
Ik begrijp niet dat mensen dat kunnen zeggen, de gevolgen kunnen enorm groot zijn.
Nu praat ik er niet meer over.

Ik had eigenlijk tot hier gelezen maar zie in de berichten hieronder (boven) dat Lynch al een onderwerp van discussie is.

Wat hebben veel mensen hier trouwens in de familie dat syndroom, ik dacht dat het zeldzaam was.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:42

@ Eempiej, heb je daar stage gelopen? Erg leerzaam zeg maar ook zeker indrukwekkend, mijn moeder heeft een maand in het AVL gelegen, erg vriendelijk personeel daar en ook enorm bekwaam! Heel veel goede ervaringen gehad daar.

Even offtopic; ben je verpleegkundige in opleiding? Heb je nu in ieder geval heel veel ervaring opgedaan in een erg fijn ziekenhuis! Lijkt me inderdaad wel pittig, maar goed je bent weer heel wat kennis etc rijker.