Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bonny4life schreef:bah wat vreselijk wat ik allemaal lees... ik vind het knap hoe sommigen nog zo goed in het leven kunnen staan na alle ellende, allemaal heel veel sterkte..
... Mijn oom heeft ook darm en lever kanker gehad een jaar of 10 geleden maar het is allemaal
eempiej schreef:Ik heb 30 weken stage gelopen in het antoni van leeuwenhoekziekenhuis. Heel veel zien en mee gemaakt. Ik ga vrijdag (na mn laatste dienst daar) symbolisch onder de douche staan om al die verschrikkelijke dingen daar te laten. Want ondanks dat het niet in mijn familie zit heb ik heel wat mee gemaakt de afgelopen maanden.
Flosje446 schreef:Bij mij komt het gelukkig niet in de familie voor, natuurlijk kan ik het ook krijgen, maar het risico is wel lager (of minder hoog). Ik ken iemand met het Lynch syndroom, die is daar op getest na darmkanker te hebben gehad. Bij haar zit het dus in de familie. Als je daarop wilt laten testen moet je ook rekening houden met de gevolgen als je het dus dat bepaalde gen hebt, niet alleen het gevolg dat je een verhoogd risico op kanker hebt, maar ook dat het gevolgen kan hebben voor praktische zaken zoals een levensverzekering, hypotheek etc.
Seventje schreef:Ja helaas.. Hier gaat de hele familie ook door de mallemolen voor een kankergen onderzoek![]()
Mijn opa is overleden aan kanker - Het begon met een tumor in een nier en later toen die verwijderd was kwamen er uitzaaiingen in zijn longen en lever..
De broer van mijn moeder, mijn oom dus - Heeft als jong kind bot kanker gehad in een arm is er overigens wel van genezen en heeft zijn arm behouden.
Nadat mijn opa overleden was werd erbij een tante, zus van mijn moeder - Baarmoederhalskanker met uitzaaiingen in de baarmoeder geconstateerd zij is geopereerd en heeft er tot nu toe geen uitzaaiingen bij gekregen.
Toen is ook het balletje gaan rollen want wat bleek dat bij mijn tante de baarmoederkanker voortgekomen was uit een zeldzaam darmkanker gen..
Dus mijn moeder en de andere zussen + oma moesten een bloedtest ondergaan om te zien bij wie het kankergen ook zou zijn.
Mijn oma, moeder van mijn moeder - bleek het niet te hebben. Dus daar komt het gen in ieder geval niet vandaan.
Maar nog wel 1 zus en mijn moeder bleken het gen te wel te hebben.. 3 andere zussen waren vrij van het kankergen.
Dus mijn moeder en tante gingen ook door de molen. Eerst een darmonderzoek. Bij allebei bleek er wel in de dikke darm en richting de blinde darm 1 of 2 poliepjes te zitten en deze zijn met succes verwijderd en bij nader onderzoek waren ze nog veilig en gaven nog geen risico.
En bij allebei is 4 weken geleden de hele vrouwelijke inboedel verwijderd omdat dit bij mijn moeder en tante geen werking meer had. De overgang voorbij vormde het een risico om er een kanker in te ontwikkelen. Dus om het tegen te gaan zijn de eierstokken, baarmoeder en baarmoederhals verwijderd. Allebei maken het na omstandigheden goed.
Maar ook mijn broer en ik gaan straks door de mallemolen om te onderzoeken of ook wij het kankergen hebben. Bij mijn nicht en neef van de eerder geopereerde tante omdat bij haar al wel kanker werd geconstateerd heeft mijn nicht het niet maar mijn neef heeft het kankergen wel.. Wat de gevolgen zijn voor hem op latere leeftijd en waar het bij de man ontwikkeld dat heb ik nog niet gehoord.
Zit er niet echt om te springen om nu al te weten te komen of ik ook het kankergen heb. Ben net een jaar zo goed als schoon van een levertumor die ik opliep door de anticonceptie pil. Deze is vorig jaar met een kijkoperatie weg gebrand uit mijn lever.
En daarbij ben ik ook nog te jong om het hele hebben en houden van de eierstokken, baarmoeder en baarmoederhals te laten verwijderen.
Het is echt een verschrikkelijk ziekte en ik gun het niemand!
Sterkte voor iedereen..