MamboBeach schreef:Krissis schreef:ADHD en ADD zijn ook vormen van autisme, tis een beetje een brei... het hangt allemaal aan elkaar, maar ook weer niet...
Een autisme aanverwante stoornis.
Ook niet.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Shadow0 schreef:Mossel schreef:Ik hoef niks op te zoeken, ik weet er genoeg van ik ben zelf een autist
Maar je weet blijkbaar het verkeerde. De basis (en de enige op dit moment) voor diagnoses is de DSM-IV. Daarin staat heel ondubbelzinnig dat adhd apart is van autisme. Zo simpel is het - daar valt ook niet echt over te discussieren, dat is namelijk een simpele definitie-kwestie.
Waar wel discussie over kan zijn, zijn de onderliggende zaken. Daar doet de DSM-IV *geen* uitspraken over - het beoordeelt simpelweg het gedrag. Het kan best zo zijn dat adhd en autisme deels dezelfde genetische oorzaak hebben bv. Maar adhd is GEEN vorm van autisme, en zal dat bovendien met de nieuwe vaststelling (de DSM-V) nog steeds niet zijn.
Mossel schreef:Ik zeg ook niet dat het t zelfde is, ik zeg dat het daar ook onder valt, en vaak voorkomt samen met asperge.. Ik heb me genoeg ingelezen in alle dingen van autisme
Shadow0 schreef:De basis (en de enige op dit moment) voor diagnoses is de DSM-IV

Heino schreef:En ik "ben" zelf ADHD-er
Wat een onzin, ADHD en autisme zijn niet hetzelfde en liggen vallen óók niet onder hetzelfde spectrum.
De klachten van ADD en autisme overlappen soms en het komt redelijk vaak samen voor, maar het is níet hetzelfde.
Krissis schreef:@ angelita: deze discussie wordt niet op de man af gespeeld, voel je zeker niet aangesproken.
* Edit: als het zo beschreven staat in de DSM, ga ik daar vanuit. Bij deze zal ik m'n kennis ook bijvijlen. Dank!!

Menino schreef:Mossel schreef:Ik zeg ook niet dat het t zelfde is, ik zeg dat het daar ook onder valt, en vaak voorkomt samen met asperge.. Ik heb me genoeg ingelezen in alle dingen van autisme
en het verkeerd onthouden dus...
Het is niet echt een discussiepunt want het is gewoon een feit dat wat je zegt niet klopt...
Mossel schreef:ADHD is wel degelijk autisme, ADHD en ADD Vallen onder asperge
Heino schreef:MamboBeach schreef:Zo mogen ADHD en PDD-NOS officieel niet meer in 1 woord uitgesproken worden. Dat iemand dat allebei heeft...
Huh? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord
Je bedoelt dat iemand ADHD/PDD-NOS heeft ipv ADHD en PDD-NOS?
Citaat:Deskundigen geven aan dat er duidelijk onderscheid gemaakt dient te worden tussen ADHD en PDD-NOS.
Soms overlappen deze diagnoses elkaar en worden samen gesteld bij 1 kind. ADHD is evenwel géén autismestoornis terwijl PDD-NOS wel binnen het autismespectrum valt.

beantsje schreef:Mossel schreef:ADHD is wel degelijk autisme, ADHD en ADD Vallen onder asperge
Dit is niet juist.
Asperger is een vorm van autisme. Het enige verschil tussen Asperger en autisme is, dat mensen met asperger een normale intelligentie hebben én geen vertraagde taalontwikkeling hebben.
PDD-NOS is een a-typische autismeverwante stoornis. Anders gezegd; PDD-NOS en autisme zijn aandoeningen die beide onder het PDD-spectrum vallen.
ADHD en ADD zijn geen autismeverwante stoonissen.

Heino schreef:Shadow0 schreef:De basis (en de enige op dit moment) voor diagnoses is de DSM-IV
Je hebt overigens ook nog de ICD-10 maar ook daar zijn autisme en ADHD losse stoornissen
Ik vind het trouwens wel weer snel geoordeeld over hoe TS' mongool bedoelt. Dat was nou eenmaal tot voor kort de gangbare benaming in de volksmond, en bij velen nog steeds. Krijg ook niet de indruk dat TS het verkeerd bedoeld, maargoed. Beetje sociaal wenselijk gezeur dit.