heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:56

MamboBeach schreef:
Krissis schreef:
ADHD en ADD zijn ook vormen van autisme, tis een beetje een brei... het hangt allemaal aan elkaar, maar ook weer niet...

Een autisme aanverwante stoornis. :j

Ook niet.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:57

Inderdaad Shadow, dat ook niet.
Het heeft gewoon niks met elkaar te maken ;) Althans, niet op die manier.
Het zou idd dezelfde genetische oorzaak kunnen hebben, maar lees! Zou kunnen!
Dat is dus niet eens bewezen ;)
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 04-06-10 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:57

Shadow0 schreef:
Mossel schreef:
Ik hoef niks op te zoeken, ik weet er genoeg van ik ben zelf een autist :)

Maar je weet blijkbaar het verkeerde. De basis (en de enige op dit moment) voor diagnoses is de DSM-IV. Daarin staat heel ondubbelzinnig dat adhd apart is van autisme. Zo simpel is het - daar valt ook niet echt over te discussieren, dat is namelijk een simpele definitie-kwestie.

Waar wel discussie over kan zijn, zijn de onderliggende zaken. Daar doet de DSM-IV *geen* uitspraken over - het beoordeelt simpelweg het gedrag. Het kan best zo zijn dat adhd en autisme deels dezelfde genetische oorzaak hebben bv. Maar adhd is GEEN vorm van autisme, en zal dat bovendien met de nieuwe vaststelling (de DSM-V) nog steeds niet zijn.

Goh dan zou ik toch maar even tegen m,n psychiater en m,n zus en m,n begeleiding die ik overal heb zeggen dat ze niet goed op hebben gelet in de klas :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:58

Mossel schreef:
Goh dan zou ik toch maar even tegen m,n psychiater en m,n zus en m,n begeleiding die ik overal heb zeggen dat ze niet goed op hebben gelet in de klas :(:)

Vooral doen :j Het lijkt me prima dat er meer aandacht komt voor de verregaande onzorgvuldigheid waarmee diagnoses worden uitgedeeld.

Anoniem

Mossel schreef:
Ik zeg ook niet dat het t zelfde is, ik zeg dat het daar ook onder valt, en vaak voorkomt samen met asperge.. Ik heb me genoeg ingelezen in alle dingen van autisme :)

en het verkeerd onthouden dus...
Het is niet echt een discussiepunt want het is gewoon een feit dat wat je zegt niet klopt...

RoodZonnetje

Shadow0 schreef:
De basis (en de enige op dit moment) voor diagnoses is de DSM-IV

Je hebt overigens ook nog de ICD-10 maar ook daar zijn autisme en ADHD losse stoornissen :)

Ik vind het trouwens wel weer snel geoordeeld over hoe TS' mongool bedoelt. Dat was nou eenmaal tot voor kort de gangbare benaming in de volksmond, en bij velen nog steeds. Krijg ook niet de indruk dat TS het verkeerd bedoeld, maargoed. Beetje sociaal wenselijk gezeur dit.

Mossel

Angelita schreef:
Oke prima, wat jij wil. :)

Ik heb ADHD en weet er dus ook wel het e.e.a. vanaf, ik weet in ieder geval zeker dat ik geen autisme heb.

Al een keer laten testen dan? Iedereen heeft autistische trekjes

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:59

Heino schreef:
En ik "ben" zelf ADHD-er
Wat een onzin, ADHD en autisme zijn niet hetzelfde en liggen vallen óók niet onder hetzelfde spectrum.
De klachten van ADD en autisme overlappen soms en het komt redelijk vaak samen voor, maar het is níet hetzelfde.

Zo mogen ADHD en PDD-NOS officieel niet meer in 1 woord uitgesproken worden. Dat iemand dat allebei heeft...

JuliaMaria

Krissis schreef:
@ angelita: deze discussie wordt niet op de man af gespeeld, voel je zeker niet aangesproken.
* Edit: als het zo beschreven staat in de DSM, ga ik daar vanuit. Bij deze zal ik m'n kennis ook bijvijlen. Dank!!

Ik voel me wel degelijk aangesproken aangezien het over iets gaat waar ik zelf mee te maken heb, niets mis mee toch? :)

Maar wat betreft het Down ft autisme: mijn antwoord staat op de vorige pagina. :)

Mossel: Ik denk dat ze dan inderdaad niet goed hebben opgelet in de klas. Ik stel voor dat je met goede argumenten komt in plaats van drogredenen op basis van autoriteit, hier kan niemand wat mee. :)

Sonja_vR

adhd en add vallen NIET onder het autistische spectrum, of je nu wel of niet een vorm van autisme hebt en het zeker weet

er is wel een overlap met wat symptomen en er spelen zich wat dingen die overeen komen in bijvoorbeeld bepaalde hersengebieden
maar de stoornissen staan wel los van elkaar

JuliaMaria

Mossel: Ja ik heb me inderdaad laten testen.

Mossel

Menino schreef:
Mossel schreef:
Ik zeg ook niet dat het t zelfde is, ik zeg dat het daar ook onder valt, en vaak voorkomt samen met asperge.. Ik heb me genoeg ingelezen in alle dingen van autisme :)

en het verkeerd onthouden dus...
Het is niet echt een discussiepunt want het is gewoon een feit dat wat je zegt niet klopt...

ik ga hier ook niet over discuseren ik blijf bij m,n ding waar ik me over heb ingelezen en van de mensen om me heen heb mee gekregen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:00

MamboBeach schreef:
Zo mogen ADHD en PDD-NOS officieel niet meer in 1 woord uitgesproken worden. Dat iemand dat allebei heeft...

Huh? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord :P
Je bedoelt dat iemand ADHD/PDD-NOS heeft ipv ADHD en PDD-NOS?

beantsje

Mossel schreef:
ADHD is wel degelijk autisme, ADHD en ADD Vallen onder asperge

Dit is niet juist.
Asperger is een vorm van autisme. Het enige verschil tussen Asperger en autisme is, dat mensen met asperger een normale intelligentie hebben én geen vertraagde taalontwikkeling hebben.
PDD-NOS is een a-typische autismeverwante stoornis. Anders gezegd; PDD-NOS en autisme zijn aandoeningen die beide onder het PDD-spectrum vallen.
ADHD en ADD zijn geen autismeverwante stoonissen.

MamboBeach

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Een autisme aanverwante stoornis. :j

Ook niet.

ADD, ADHD, PDD-NOS, jawel hoor. :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:01

Mossel schreef:
ik ga hier ook niet over discuseren ik blijf bij m,n ding waar ik me over heb ingelezen en van de mensen om me heen heb mee gekregen

Er valt ook niet over te discussiëren :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:02

Heino schreef:
MamboBeach schreef:

Huh? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord :P
Je bedoelt dat iemand ADHD/PDD-NOS heeft ipv ADHD en PDD-NOS?

Nee, mag officieel niet meer. :')
Ik zal een specifiek navragen waarom. Het wordt in de volksmond wel vaak zo genoemd. :j

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:03

Nope klopt omdat ik genoeg mensen om me heen heb die er voor geleerd hebben :) en ik op het hoopje PDD-NOS ben geflikkerd en niet het hoopje ADHD

Krissis

het komt erop neer dat 1 op de 5 4 andere om zich heen heeft...

beantsje

ik citeer even:
Citaat:
Deskundigen geven aan dat er duidelijk onderscheid gemaakt dient te worden tussen ADHD en PDD-NOS.
Soms overlappen deze diagnoses elkaar en worden samen gesteld bij 1 kind. ADHD is evenwel géén autismestoornis terwijl PDD-NOS wel binnen het autismespectrum valt.

Bron http://www.autisme-asperger.com

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:05

Allereerst vind ook ik het een vreselijke titel...

Zoals eerder genoemd heeft het volgens mij niks met elkaar te maken, welicht zal het overeenkomsten hebben(maar verschillende griepjes, kunne ook overeenkomsten hebben).

Ikzelf heb PDD-nos, heb een normaal IQ en aan de buitenkant zie je ook echt niet dat ik autistisch ben(maar naar mijn mening zie je dat niet aan een autist). Ik kan goed leren, maar waar het bij mij op stuk liep, was de drukte op school. Altijd veel mensen om je heen en daar werd ik helemaal niet goed van, paniekerig zelfs. Dat heeft ertoe geleid dat ik nu een thuisstudie doe en het studeren zelfs wel leuk vind. Later zal ik dus nooit werk kunnen doen waarbij ik continu met mensen bezig ben. Ik ben een autist die wel veel baat heeft bij structuur en als die structuur omgegooit word, raak ik compleet van slag(idem als me planning voor die dag veranderd).

Volgens mij zijn ADHD en ADD wel "stoornissen" die met autisme te maken heeft, het vertoont wel veel overeenkomsten. Een ADHD-er kan zich sociaal vaak ook niet goed redden. Ook al lijkt dit wel zo door de uitgelatenheid ed, maar komt het eropaan dan valt dit toch tegen... (Ik ken mensen met ADHD en herken daar heeel veel in van mijn PDD).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:05

Mossel schreef:
Nope klopt omdat ik genoeg mensen om me heen heb die er voor geleerd hebben :) en ik op het hoopje PDD-NOS ben geflikkerd en niet het hoopje ADHD

En ik leer er nú voor en krijg nú te horen dat het niet zo is. Of wil je dat ook niet aannemen :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:06

beantsje schreef:
Mossel schreef:
ADHD is wel degelijk autisme, ADHD en ADD Vallen onder asperge

Dit is niet juist.
Asperger is een vorm van autisme. Het enige verschil tussen Asperger en autisme is, dat mensen met asperger een normale intelligentie hebben én geen vertraagde taalontwikkeling hebben.
PDD-NOS is een a-typische autismeverwante stoornis. Anders gezegd; PDD-NOS en autisme zijn aandoeningen die beide onder het PDD-spectrum vallen.
ADHD en ADD zijn geen autismeverwante stoonissen.

Oke, dan zit ik daarmee niet juist. :)

Ik kom er niet doorheen... :')

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:07

PDD-NOS is toch wel een autistich verwante stoornis?.. ik heb ADHD maar het valt echt niet onder autisme..
Bovendien ja als je het zo bekijkt, iedereen is wel eens bang om nieuwe mensen te ontmoeten enz. en dagdroomt wel eens.. maar autisme is wel heel extreem natuurlijk. Je moet het heel erg hebben wil er echt een etiket opgeplakt worden!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:07

Heino schreef:
Shadow0 schreef:
De basis (en de enige op dit moment) voor diagnoses is de DSM-IV

Je hebt overigens ook nog de ICD-10 maar ook daar zijn autisme en ADHD losse stoornissen :)

Ik vind het trouwens wel weer snel geoordeeld over hoe TS' mongool bedoelt. Dat was nou eenmaal tot voor kort de gangbare benaming in de volksmond, en bij velen nog steeds. Krijg ook niet de indruk dat TS het verkeerd bedoeld, maargoed. Beetje sociaal wenselijk gezeur dit.

Vind ik ook, ik heb ook niet het gevoel dat TS het zo bedoelt. :n