kind en eten..drama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:10

of inderdaad een belonings systeem bedenken of hem zo lang de tijd geven om t op te eten daarna eten weg halen en niks meer geven.... de honger zal het dan toch moeten winnen..... als je er telkens maar af en toe wat instopt dan zal ie ook zn best niet gaan doen om zelf lekker door te eten omdat ieweet dat je m toch nog wat toe komt stoppen

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:12

Als je zelf maar 1.60 bent lijkt ze me geheel normaal. Ik ben bijn 1.80. Denk dat Finn de 1.90 wel gaat halen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:36

14,3?? No offense, maar zijn die dan allemaal zo mollig? (ik bedoel, ze lopen het er toch allemaal wel weer af).
Maar de meeste 1-jarigen die ik ken en ook rond de 10 kg zitten, zijn ook allemaal jongens, dat scheelt toch wel wat eigenlijk.
En ze is verder ook niet klein, draagt maatje 86 en soms 92 qua lengte, alleen kocht ik laatst een rokje bij de hema...maat 68 ( := ). Ik wist natuurlijk wel dat haar taille niet erg breed is aangezien ik alle spijkerbroekjes maat 86 altijd aan beide zijden 4 of 5 gaatjes aan moet snoeren met het elastiek, maar 68..poehh. En zelfs toen heb ik nog het elastiek aan beide zijdes 2 gaatjes strakker moeten zetten hihi echt bizar.
Maar ik hoef verder nooit terug te komen op controles ofzo, wel zeiden ze in het ziekenhuis dat ze denken dat die kindjes met haar afwijking vaak wat meer moeite moeten doen voor de ademhaling en dus daar hun energie in steken ipv in het zwaarder worden, maar haar longfunctiemetingen zitten altijd gewoon in het gemiddelde en ik hoor of zie haar nooit pompen of hijgen, ook niet na een poosje flink rondstuiteren met de buurtkindjes.

Ik weet het niet, het zal wel. Ik vind haar zelf niet te mager (nog een foto van toen ze ongeveer 1,5 was: http://prana.hyves.nl/album/27139269/As ... _state__=7 en http://prana.hyves.nl/album/27139269/As ... _state__=8 ) en m'n omgeving zegt ook dat het wel meevalt, dat ze gewoon fijn is. Ze eten toch wel genoeg, ze zullen zichzelf echt niet laten verhongeren hoor haha!

Edit: ja kijk de grootte van de ouders en het geslacht maken volgens mij ook nogal wat verschil hoor.
Mijn vriendin was vroeger zo dik dat d'r moeder op d'r kop kreeg op het cb dat ze zo dik was, knoopjes van tuinbroekjes aan de zijkant konden niet eens dicht hihi := en die meid is nu ook 1.85 en superdun...dus dat gaat er toch wel weer af.

Ik ga het toch maar misschien eens een keertje met het sticker-systeem proberen, mevrouw is errug gevoel voor omkopen hihi dus als we het echt willen, krijgen we er meestal nog wel 1 of 2 hapjes met iets leuks in het vooruitzicht in.

Enne, die van mij moet nog 2,5 worden maar als je iets gedaan van haar wilt krijgen en je zegt 'als jij heel goed nog een paar hapjes eet, dan krijg jij mag jij daarna zo'n mooie sticker plakken' of 'ga nu maar lekker slapen, dan gaan we als je wakker wordt lekker naar de eendjes toe (met gevolg: na 3 uur middagslapen is het eerste wat ze roept: mama...d'r uit! Eendjes kijken!) dan snapt ze dat echt heel goed hoor. Ze zijn slim hoor, ze kom niet uit een ei gekropen tenslotte ;)

odetteke

Re: kind en eten..drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 06:32

Wat ook goed werkt vaak in je kind betrekken bij het proces van eten maken. Samen naar de supermarkt en laat maar los op de groenteafdeling om de groente voor die avond uit te kiezen. Zet hem tijdens het koken op het aanrecht en laat hem helpen het eten in de pannen doen en de pan doorroeren. Iets als risotto is dan heel leuk om te maken omdat je er flink in moet roeren en elke keer een scheut bouillon aan toe moet voegen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 06:35

HeleneDas schreef:
Geniaal, probeer gewoon allemaal pasta;smet kleurtjes en rare vormpjes

Fijn... dan heb je straks een kind dat alleen nog bibaboerderijpasta eet en al het andere weigert. Met als gevolg dat je de komende jaren 2x per week aan de vormpjespasta zit :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:10

Mijn dochter at frikandellen iedere dag weer,dat vond ik niet erg.Ik was allang blij dat er wat in ging.Veel hezelfde eten is niet erg,ze gaan vanzelf wel andere dingen proberen.Ze is nu 16 en eet alles wat los en vast zit,let wel op de vitamines en koop anders een goede multi tablet.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:23

vind het zo onzin als men zegt mijn kind is klein of te klein.

we hebben het over gemiddelde kinderen van zo'n 2 jaar die nog een heel leven voor zich hebben om te groeien. de een groeid later als de ander.

Als ik mijn dochter naast leeftijdsgenootjes zegt, zou je niet zeggen dat ze ongeveer dezelfde leeftijd hebben.

Mijn dochter meet 82 cm en weegt 10,4 kilo. zowel mijn partner als ik zijn niet klein en maak me ook absoluut niet druk of ze wel een normale lengte gaat krijgen.

dochterlief betrekken bij het eetproces hebben we al geprobeerd, ze had der eigen karretje en daar gooide ze alles in waar ze maar bij kon, als ze wat ander tegen kwam wat ze wel heel graag wou hebben maar wat eigenlijk niet meer in het karretje paste gooide ze het oude er zonder pardon weer uit :+
ze is trouwens wel gek op die liga's met zo'n yoghurt vulling.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:34

Eten komt vanzelf.
Als je weet dat hij wel eet als hij speelt zet dan wat klaar op de tafel zodat hij kan pakken.Alleen zou ik dan wel willen dat hij met het avond eten aan tafel zit.Eet hij niks prima eet hij wel wat is het ook goed.
Zet wat verschillende dingetjes op tafel zodat hij zelf kan kiezen.Vinden ze vaak leuker als dat ze verplicht voor geschoteld krijgen.
Beloningsysteem werkt ook prima zoals al eerder is aan gegeven.
Ik gebruikte het dan niet voor het eten maar voor het zindelijk worden en ze kwam zelf al van mama als ik op de wc plas krijg ik een sticker toch?! werkte prima en ze hebben het snel genoeg door.

Even komende op de lengte van de kindjes.ZOlang de lengte(klein of lang) maar goed in verhouding is met het gewicht dan iis er niks aan de hand.
MIjn ukkie en dan oprecht ukkie is nu 4,5(van januari) en zit in maatje 104.Manliefs reusje van net 4(heeft het lichaam qua rondingen van en 5/6 jarige) zit in maatje 110/116.
Ze denken ook altijd dat zij ouder is als de mijne(zie profiel) maar is dus echt niet zo.Maar beide wel in proporties.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:13

Hier ook een kindje dat niet graag eet, inmiddels is onze clown 4 jaar!!!! en meneer wil nog niet zelf eten.
Tjah dan geef ik m maar want anders doet hij het gewoon echt niet. Kijk als het nou een kind was met een normaal gewicht zou ik de moeite niet doen, ze eten immers toch wel als ze honger hebben.
Maar mijn clowntje is dus 4 jaar en weegt amper 14 kilo (denk zelfs dat ie dat nog niet eens haalt)

Brood gaat er hier wel goed in, drinken doet hij ook heel goed maar het avond eten is een ramp.
Meneer lust niks behalve pannenkoeken, aardappelpuree en wortelstamp en toetjes (danone)Friet?? daar hoef je niet mee aan te komen bij hem. Snoepen doet hij ook niet.
Fruit, dat is een banaan en heel heeel heeeel soms een klein stukje appel.

Ik (probeer) me er nu niet meer over op te winden maar pfffff dat is wel erg moeilijk hoor. Het komt vanzelf wel.....hoop ik.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:12

Kan me voorstellen dat dat ook lastig is.

Mijn dochter van 2 is niet echt mollig vind ik zelf, maar wel nogal stevig gebouwd ;-) Maar die was ook 4500 gram bij de geboorte en is niet meer opgehouden met groeien... Zo zie je maar, zoveel kindjes zoveel soorten!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:19

4500gram bij de geboorte...haleluja!
De mijne zijn klein geboren , 1e 1180 gram (oke die was 2 maand te vroeg) en 2e (waar het hier over gaat) 1990gram (met 36 weken en een paar dagen)
Hier zijn ze nooit mollig geweest en ook niet stevig.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:21

Hihi, ja, dat zei ik ook, ben er nog steeds van onder de indruk :D

Was bij mijn buurmeisje ook, die was 2500 gram en dat is dus nog steeds een kleintje. het zit erin of niet denk ik!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 13:53

Finn was ook exact 4,5 kg bij de geboorte. Volgens de TNO groeicalculator wordt Finn naar berekening van eigen lengte 189 en volgens de berekening van de lengte van de ouders 192,5.
Hij loopt nu dus zelfs een beetje achter :+
Maar dat is niet zo raar. Zijn vader was ook heel lang klein.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:54

Weet je al wat je gaat proberen?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:31

Nee dat doe ik vanavond als hij in bed ligt :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:53

Meys schreef:
Hier ook een kindje dat niet graag eet, inmiddels is onze clown 4 jaar!!!! en meneer wil nog niet zelf eten.
Tjah dan geef ik m maar want anders doet hij het gewoon echt niet. Kijk als het nou een kind was met een normaal gewicht zou ik de moeite niet doen, ze eten immers toch wel als ze honger hebben.
Maar mijn clowntje is dus 4 jaar en weegt amper 14 kilo (denk zelfs dat ie dat nog niet eens haalt)

Brood gaat er hier wel goed in, drinken doet hij ook heel goed maar het avond eten is een ramp.
Meneer lust niks behalve pannenkoeken, aardappelpuree en wortelstamp en toetjes (danone)Friet?? daar hoef je niet mee aan te komen bij hem. Snoepen doet hij ook niet.

Ik (probeer) me er nu niet meer over op te winden maar pfffff dat is wel erg moeilijk hoor. Het komt vanzelf wel.....hoop ik.

Waarom geef je hem dan wat?
Hij zal echt niet dood gaan van de honger hoor voor het zover is gaat hij vanzelf eten

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:02

Mijn nichtje was ook een drama, met tot gevolg dat iedereen koud eten had en chagarijnig was. Ze hebben het opgegeven. Ze heeft 2 jaar alleen maar brood gegeten (wel met vleeswaren), ze groeit verder goed.
Nu begint ze met opnieuw te leren warm eten...ze is nu 7 jaar.

Onze dochter (2 jr) eet met vlagen goed. Ze krijgt om 3 uur 's middags een stuk fruit en soms een koekje. Vanaf 4 uur niets meer behalve drinken. En dan nog heeft ze soms geen zin in eten. Ze krijgt wel een toetje na een paar hapjes eten. Soms eet ze wel 2 bordjes weg...kinderen.

Wij steken daar geen energie meer in maar geen lekker gezellig zitten te eten en praten, of we gaan elkaar voeren, vindt ze trouwens helemaal geweldig voor een paar keer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:56

supersambo schreef:
Maar ben toch ook zeker niet van plan om de kleine smurf tot in lengten van dagen te blijven voeren. Gewoon een fase ?
Wat doen we hiermee ?

2,5 is nog best jong, het is dan moeilijk om echt afspraken te maken. Ik zou er dus vooral niet te veel drama van maken - wel een duidelijke routine (aan tafel blijven tot een bepaald moment, en als hij te lang bezig is met eten, dan aankondigen dat het weggaat, en dat dan ook doen.)
Daarbinnen kun je je creativiteit gebruiken om hem wel wat te laten eten, maar binnen de grenzen: geen drama, en een duidelijke tijd en duidelijke afsluiting.

Als hij wat ouder is kun je wat meer beginnen met sturen van gedrag, maar bv de stickertjes zou ik niet als eerste kiezen om een veelheid van redenen. Allereerst omdat het erg inflexibel is. Zodra duidelijk is dat goed eten = stickertje, kun je niet meer zomaar eens geen stickertje geven. En je wilt je kinderen eigenlijk wel leren dat ze zich ook gewoon gedragen zonder afgesproken betaling, waardoor het veel fijner is als je wat kunt spelen met hoe positief je ergens op reageert. (Stickertjes en beloningssystemen zijn m.i. heel erg nuttig als de communicatie erg verstoord is geraakt, maar wat overkill voor dingen die zich nog niet hebben ontwikkeld tot echt grote problemen.)
Ten tweede maak je door er zoveel aandacht aan te schenken, een hele routine met stickertjes, een vrij groot punt van iets dat beter niet te groot moet worden. Je focust erop, terwijl je dat misschien beter niet kunt doen.
Ten derde is de tijd tussen gedrag en beloning vrij groot, wat voor kleintjes van 2,5 nog moeilijk te overzien is.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:35

Moontje1991 schreef:
Meys schreef:

Waarom geef je hem dan wat?
Hij zal echt niet dood gaan van de honger hoor voor het zover is gaat hij vanzelf eten

Omdat er een kop op zit, hij zal echt niet gaan eten en omdat ik niet midden in de nacht wakker gemaakt wil worden door een gillend kind dat honger heeft.
Weet je....er zit veel meer achter maar dat is teveel om uit te leggen.
Ik heb gewoon de hoop dat ie het ineens inziet dat hij echt zelf moet gaan eten omdat zijn vriendjes en vriendinnetjes het ook zelf doen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:35

Shadow0 schreef:
supersambo schreef:
Maar ben toch ook zeker niet van plan om de kleine smurf tot in lengten van dagen te blijven voeren. Gewoon een fase ?
Wat doen we hiermee ?

2,5 is nog best jong, het is dan moeilijk om echt afspraken te maken. Ik zou er dus vooral niet te veel drama van maken - wel een duidelijke routine (aan tafel blijven tot een bepaald moment, en als hij te lang bezig is met eten, dan aankondigen dat het weggaat, en dat dan ook doen.)
Daarbinnen kun je je creativiteit gebruiken om hem wel wat te laten eten, maar binnen de grenzen: geen drama, en een duidelijke tijd en duidelijke afsluiting.

Als hij wat ouder is kun je wat meer beginnen met sturen van gedrag, maar bv de stickertjes zou ik niet als eerste kiezen om een veelheid van redenen. Allereerst omdat het erg inflexibel is. Zodra duidelijk is dat goed eten = stickertje, kun je niet meer zomaar eens geen stickertje geven. En je wilt je kinderen eigenlijk wel leren dat ze zich ook gewoon gedragen zonder afgesproken betaling, waardoor het veel fijner is als je wat kunt spelen met hoe positief je ergens op reageert. (Stickertjes en beloningssystemen zijn m.i. heel erg nuttig als de communicatie erg verstoord is geraakt, maar wat overkill voor dingen die zich nog niet hebben ontwikkeld tot echt grote problemen.)
Ten tweede maak je door er zoveel aandacht aan te schenken, een hele routine met stickertjes, een vrij groot punt van iets dat beter niet te groot moet worden. Je focust erop, terwijl je dat misschien beter niet kunt doen.
Ten derde is de tijd tussen gedrag en beloning vrij groot, wat voor kleintjes van 2,5 nog moeilijk te overzien is.

Dat is precies de reden dat ik stickers niet zo zie zitten. Het feit dat hij niet direct beloont wordt voor zijn goede gedrag doet hem al gauw de interesse verliezen. En om nou na elke hap al een sticker te plakken lijkt me ook wat ver gaan :D

Goed vanaf morgen zit smurf weer aan tafel. Dat zal wel weer een beetje opgebouwd moeten worden denk ik. Gegarandeert dat hij 'smorgens niks gaat eten. Kijken of de honger er wel is met de lunch.

Ik kan nog niet helemaal garanderen dat ik hem geen enkel stukje zal voeren. Dat wordt ook moelijk om weer af te leren :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:36

Denk dat als je de scheiding maakt tussen eten en spelen dat je al een heel eind bent hoor! Kan ook niet allemaal in een keer...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:00

geloof maar, het komt goed. ik spreek uit ervaring want ben ook groot geworden :+ en ik wilde zelfs als baby al niet eten, niet uit de fles en niet uit de borst

Eten was bij ons alleen op de eetmomenten, snoep nauwelijks. tussendoor kon ik wel een stukje kaas/worst krijgen maar niet meer rond een maaltijd. toch stond er altijd een groente speciaal voor mij op tafel die ik luste. niet eten was geen snoep.

ik ben nog steeds niet echt een enorme eter (is een noodzakelijk kwaad) maar ik lust wel steeds meer.

Advies: aanbieden maar niet aandringen. Niet willen eten = weghalen en pas volgend eetmoment weer iets aanbieden. Wel met uitzondering van b.v. rond een uur of 4 iets en ergens in de ochtend

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:34

trustHim: Ja die hoop heb ik inderdaad dat het wel goed komt.
Aandringen werkt inderdaad niet.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 10:59

Het is net of hij het weet.
Vanochtend aan tafel gezet met boterham voor zijn neus. En warempel zonder aandringen ging het eerste stukje (met vork !) in zijn mond. Daarna heb ik nog wel een beetje de clown uit gehangen, maar bijna de hele boterham heeft ie zijn eentje opgegeten. Dussss.......

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:03

Ik bied het eten aan, en als we klaar zijn (binnen termijnen van het redelijke uiteraard) dan ruim ik weer af. Wil ze niet eten, pech gehad. Ik word niet boos, niet blij niet...het is gewoon wat het is. Ik ga geen alternatieven aanbieden. Ook niet later.
De jongens van 7 en 5 proeven alles, mogen best dingen gewoon vies vinden. Dan maak ik het nog wel, eten ze dat minder, compenseren ze wel met sla, of aardappels oid.
Mijn kinderen zijn moeilijk in groente, maar over de linie eten ze redelijk. Mijn peuter niet, of soms maar op een dag eet ze voldoende en opeens is er de grap weer vanaf en verandert ze weer in een kliko. :)

Eten is voor mij geen machtstrijd, ze overeten zich hier nooit, dat vind ik persoonlijk wel belangrijk. Alledrie zijn ze goed op gewicht en lengte, dan denk ik dat het goed gaat :)