Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:59

Nou, het is alweer gezakt hoor. De voeding voor vanavond is afgekolfd dus dat is iig geregeld. Voorraadje komt vanzelf weer. Ik hoef gelukkig pas over 2,5 week aan het werk dus heb nog even tijd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:48

Chiara slaapt nu al 2,5 uur :oo
En nou begin ik het niet te vertrouwen :+

Overigens hoorde ik van iemand dat ze op het kinderdagverblijf BV gaven aan het dochtertje van een vriendin van haar, terwijl dat kindje KV krijgt :oo
Ze hadden de babies dus omgeruild...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:49

oh suus, daar zou ik ook goed ziek van zijn zeg! kostbaar goud!

oei cyn, daar zou ik als ouder zijnde niet blij van worden!

Tessa heeft vannacht geslapen van 21.30 tot 5.30 en toen weer tot 8.00! daarna mee naar stal en terwijl ik aan het rijden was van 10.00 tot thuiskomst (13.00) geslapen in de wandelwagen/maxi cosi en nu ligt ze al weer een uurtje te tukken in haar bedje! <3

Toke

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:30

Wat een slaapkopje, ba!

Pff, 13 juni zijn hier extra verkiezingen, en deze middag stond de postbode aan de deur voor met een oproepingsbrief voor te gaan bijzitten... Ga toch eens checken of ik er met een attest van borstvoeding niet onderuit kan komen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:36

Jeetje...voeding om wisselen. Hopelijk kan 1 keertje ander eten niet zo heel veel kwaad.

Idd, was best een tijdje sparen om alles bij elkaar te krijgen, en nu is alles in 1 keer weg (net als de voorraad gehakt, spinazie, frikandellen, brood...)

Stal is een slaapverwekkende plek BA, Marinde slaapt daar ook als een roosje. Ik mag morgen weer even op ons paard gaan zitten, heb er nu alweer zin in.

Toke: je moet toch om de zoveel tijd weg om te kolven of te voeden, daar houden ze neem ik aan wel rekening mee?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:54

Heb nu een attest van de dokter om niet te gaan... Even afwachten wat ze ermee doen, anders zal ik inderdaad ginds moeten voeden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:51

Vanmorgen bij het CB geweest, sinds de vorige keer precies 1 kilo aangekomen. Madam weegt nu dus 5800 gram. Gisteravond ben ik op pad geweest en heeft mijn man de laatste voeding van de dag gegeven. Hij vindt bv dan toch een stuk handiger, het ging heel goed maar hij vond het maar niks om met een brullend kind op zijn arm het flesje op te moeten warmen. Dan duurt de tijd tot het klaar is wel heel lang. Bij bv ben ik het moment van huilen eigenlijk altijd voor, en als ze wel huilt is een borst veel sneller uitgepakt als de tijd die het duurt een flesje klaar te maken. Ze heeft het er wel goed op uit gehouden want ze kwam 4,5 uur later weer om te eten, haar normale ritme dus. Ook het inslapen ging prima na haar flesje. Fijn idee dat ik met een gerust hart de deur uit kan ook onder etenstijd. Daar ga ik -buiten mijn werk om- straks vaker gebruik van maken.

Toke: even off topic maar wat moet je precies doen dan? Toezicht houden in een stemlokaal? Hier in Nederland zijn dat allemaal gemeenteambtenaren en mensen die zich vrijwillig aanmelden om een hele dag te zitten daar. Begrijp dat jij hier persoonlijk voor benaderd bent?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:39

Ja, bij ons in België wordt je door de voorzitter aangewezen, dit hoort bij onze "burgerplicht"...

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:14

@susan: fijn dat je weer je 'eigen' dingen kan gaan doen, dat lijkt mij ook echt heerlijk!

@toke:dat is idd apart, dat doen we hier in Nederland dan toch weer anders.

@cyntje: fijn is dat als ze de baby's hebben omgeruild, dan letten ze toch ook niet echt goed op.

@BA: fijn dat Tessa zo goed slaapt, lekker is dat he?

Gisteren was bij ons ook het CB geweest. En Nick is weer gewogen en was sinds vorige week woensdag 200 gram aangekomen! Hij weegt nu 190 gram meer (=3620gr) dan bij zijn geboorte, hij doet het dus echt super.
Vannacht was een beetje een rommelnacht. Tot 3 uur ging het goed (vanaf half 11), maar daarna kwam hij om 5 uur, half 7 en 8 uur!
Daarna heb ik hem gewoon in zijn bedje gelegd en even 10 minuten laten huilen. Gelukkig viel hij toen in slaap en hij slaapt nu al bijna 2,5 uur, dus hij was wel moe! Dat vind ik nog wel moeilijk, als hij gedronken heeft en een schone luier heeft om hem dan weg te leggen en eventueel even te laten huilen! Gelukkig huilt hij dan niet lang, dus dan is het nog wel te doen.
Gisteren kwam hij om de 3 a 3,5 uur, dus dat was wel fijn! Hopelijk vandaag weer zo'n fijne dag.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:58

allemaal goed groeiende baby's! top hoor! ik moet volgende week weer met tessa naar het cb (voor prikjes), ben benieuwd hoeveel ze gegroeid is.

hier een rare nacht achter de rug. ze ging om 21.30 slapen, kwam toen om 01.30, 3.30, 5.15, 6.30, 7.30... Ook heeft ze diaree en heb ik haar al meerdere malen compleet moeten verschonen (en 2x haar bed en 1x die van ons).
het is echt waterdun en ze maakt een slaperige indruk (kan ook door de rare nacht komen natuurlijk) dus had de huisarts even gebeld voor overleg. Die wil toch dat ik even langskom, dus daar ga ik zo heen. Balen, want nu ligt ze natuurlijk net heerlijk te slapen in bed.
Verder vanochtend bij de fysio geweest met haar. Wederom lukte de behandeling niet omdat Tessa niet goed in haar velletje zit. Zij maakten er geen punt van gelukkig, volgende week moeten we weer terug. Zaterdag ook, dat is gevraagd omdat er studenten komen die moeten leren anamneses af te nemen bij zuigelingen. Zolang tessa het goed vind, vind ik dat ook.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:21

zo, ben weer terug. wat een stomme HIO (huisarts in opleiding) zeg!

HIO: vertelt u eens
ik: Nou, mijn dochter heeft al sinds vorige week erg dunne luiers en sinds gisteren is het waterdun, dus belde de assistente voor advies en zij vond het verstandig om even langs te komen
HIO: dus u maakt u zorgen?
ik: Nee, maar ik laat liever te veel kijken dan dat ze dadelijk uitgedroogd is...
HIO: oogt ze ziek, is ze huileriger dan anders?
ik: ze is witjes, slaapt momenteel veel maar dat kan ook komen door een rare onderbroken nacht en volgens mij hangt het huilen daar ook mee samen.
HIO: dus u maakt zich zorgen?
ik: NEE! ik kom langs omdat dat het advies was van de assistente en het mij niet helemaal normaal lijkt dat een kindje zulke dunne luiers heeft. wil niet dat ze uitdroogt.
HIO: dan heeft de assistente goed gehandeld. Hoeveel drinkt ze?
ik: weet ik niet, ze krijgt borstvoeding. Wel genoeg, want ze drinkt net zo lang als anders en na het voeden voelen mijn borsten goed leeg.
HIO: dus u weet niet hoeveel ze precies binnen krijgt?
ik: NEE! ik heb geen maatstreepjes op mijn borsten helaas
HIO: dan is dit misschien het uitgelezen moment om te stoppen met de borstvoeding, zodat u kan volgen hoeveel uw kindje drinkt...
ik: '......' eh, ik kan toch ook kolven en dan met een flesje geven? dan weet ik ook hoeveel ze krijgt.
HIO: oh, dat kan ook ja..

nou ja, uit het onderzoek kwam niets. Tessa is niet gevoelig op de darmen en vertoont gelukkig geen uitdrogingsverschijnselen. We moeten wel alert zijn op de ontwikkeling van koorts.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:36

BA: wat een flapdrol die HA. Kon je niet bij je eigen HA terecht? Hoe is het nu met Tessa?

Toke: ben blij dat wij die burgerplicht niet kennen hier. Lijkt me oersaai om een dag in het stemlokaal te moeten zitten. Hopen dat jij niet hoeft nu.

Vannacht een heerlijke nacht achter de rug, na 2 "mindere" wel fijn. Gisteren was ze namelijk om 4.45 klaarwakker met voeden terwijl ze dan normaal slapend drinkt waardoor weer wegleggen geen succes was en de nacht daarvoor kwam ze vrij kort op elkaar voor een voeding. Maar vannacht kwam ze na de laatste voeding van 21.00 om 2.00, 6.00 en daarna weer om 9.30 tussendoor heeft ze goed geslapen. Gisteren prikjes gehad, gelukkig niet veel van gemerkt behalve dat haar beentje wat gevoelig is en ze direct na de prik een lange ruk slaap heeft gemaakt van 10.00 tot 15.00. Ik heb haar om 11.30 wel "wakker" gemaakt voor een voeding, ze heeft half slapend gedronken en sliep gelijk weer verder. Om 15.00 was ze er weer helemaal. Kon ze fijn onder de babygym, daar is ze helemaal weg van op het moment.

Kan trouwens weer sinaasappelsap drinken, prei en ui en pittige saus eten, van de week geprobeerd en geen reactie van Marinde gehad.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:54

Fijn Susan dat je zon goede nacht gehad hebt!
Hier ook een goede nacht gehad, 21.30-06.00-08.30.

Hier trouwens ook helemaal geen reactie op prei, ui of pittig gekruid eten. Wel prettig!!

Die prikjes.. brrr. Wij moeten 7 juni en ik zie er echt heel erg tegenop. :oo

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:07

Goeiemorgen allemaal!!!

@nathalie: prikjes, daar zie ik ook zo tegenop (heb zelf een hekel aan naalden, brr) ;(

@susan: fijn zo;n goede nacht! :D

@BA: wat een sufferd van een Ha, echt ongelooflijk. Gaat het nu weer beter met Tessa??

Hier een supernacht gehad! Nick <3 had om 11 uur zijn laatste voeding gehad, daarna wilde hij niet slapen, maar om 12 uur sliep hij toch. En toen kwam hij vanochtend om half 6 (!!! :D ) pas weer, echt heerlijk. Alleen er was ondertussen wel iets ontploft :+ (ik stroomde echt over, was geen prettig gevoel!).
Toen sliep hij weer tot kwart voor 9, daarna hadden we knuffeluurtje (vindt hij heerlijk!) en is hij om 10 uur weer gaan slapen en nu slaapt hij. heb dus lekker bij kunnen slapen vannacht (en we moesten al niet klagen :D !).
Ben benieuwd hoe hij het vannacht gaat doen (niet teveel van verwachten, denk ik zomaar!). ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:09

Nou, Marinde slaapt super, maar ik dus weer niet vannacht. Ben het echt even zat nu, lijkt wel of ik lig te wachten tot het weer tijd is voor de volgende voeding. Die kwam vannacht om 1.30, ik lag toen al een uurtje of 2 te draaien. Helaas viel ik daarna nog steeds niet in slaap, dat lukte pas na de voeding erop. Ben volgens mij echt de enige moeder met een goed slapend kind die niet kan slapen....

Gisteren overdag trouwens nog last van de prikjes volgens mij, Marinde was wat hangerig, dronk minder goed en spuugde ook steeds na de voeding. In de avond was dit weer over.

Linda_hans: fijn dat alles zo goed gaat bij jullie!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:46

hoe is het nu met marinde suus?

linda, nickje doet het goed!

@hier:
tessa had woensdag en donderdag duidelijk regeldagen en nachten, want ze kwam stug iedere 3 uur. dat was me nog nooit overkomen zulke nachten! (ja, helemaal in het begin, maar niet tijdens eerdere regeldagen). vrijdag was dat over gelukkig.
vrijdag op zaterdag: 21.00 - 6.30 - 9.00...
zaterdag op zondag 19.30 - 4.00 - 9.00.... GEWELDIG!

gisteren met tessa naar de fysio geweest. we waren uitgenodigd door haar met de vraag of we mee wilden werken aan een oefensessie van een groep studenten. ach, zolang tessa dat goed vind, vind ik dat ook. Ze is dus door 1 student onderzocht, terwijl ze door 10 anderen bekeken werd. Tessa had het helemaal naar haar zin, heeft een uur liggen brabbelen en alles over zich heen laten komen. Toen ik haar daarna aankleedde viel ze al in slaap en ze heeft vervolgens geslapen van 11 tot 2!
Sowieso slaapt ze overdag weer beter dan vorige week. Denk dat ze door een sprongetje heen is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:44

Nou, ze huilt vandaag meer dan anders zelfs in het badje vanochtend. Denk ook hier aan een sprongetje, misschien gisteren toch ook icm de prikjes. Vannacht heeft ze het heel goed gedaan, om 19.00 gedronken, hierna in diepe slaap en om 1.30 meldde ze zich pas weer. Hierna om 5.00 en om 8.00, maar toen dronk ze bijna niks. Heb ik gelijk gebruik van gemaakt door te gaan kolven, maar moest eerst weer de motor schoonmaken. Vind het wel vreemd dat dit zo vaak moet. Hij deed het wel weer gewoon daarna trouwens.

Ik heb zelf wat beter geslapen als gisteren, heb nu alleen tussen de nacht en vroege ochtenvoeding wakker gelegen terwijl ik wilde :Z , ook lezen zorgde er niet voor dat ik genoeg kon ontspannen. Er is gewoon een deel van mijn hersenen dat niet op standje `uit` wil.

BA: fijn dat ze het sprongetje weer gehad heeft. Ze kunnen echt flink van slag zijn daardoor.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:46

ik heb mijn motor nog geen 1x schoon hoeven maken?

wat bij mij helpt als ik niet kan slapen is het tellen van mijn ademhaling. steeds tot maximaal 50 en dan weer opnieuw beginnen.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:17

Nathalie schreef:
60 ml is niet zoveel inderdaad. Wanneer heb je dit gekolft, na een voeding? Want dan valt het wel mee vind ik.
Ik geef eigenlijk altijd gewoon de borst maar als ze een voeding overslaat snachts wil ik wel eens vroeg opstaan om te kolven omdat ze zo gespannen zijn. :+ Dan haal ik alleen de spanning eraf en zit ik meestal op 120 a 140 ml. Doe dit ook als ze maar één borst gedronken heeft dan kolf ik uit de andere vaak nog 120.
Wat is de reden dat je haar een flesje geeft?

Ons meisje begint steeds beter te slapen, zo fijn!
Vannacht heeft ze gisteravond om 22.45 de laatste voeding gehad en ze kwam vanochtend om 05.30 pas weer. Heerlijk.
Vorige week heeft ze zelfs een nachtje tot 06.30 geslapen. :oo Werd zelf om 6 uur wakker en dacht dat er wat aan de hand was. :+

He nee ben alweer gestopt met afkolven. Ze kon dan steeds maar weinig drinken. Dus kwam ze ook weer vaker. Ik kolfde tussen de voedingen in. Maar ik geef rechts sowieso veel minder als links. Valéria drinkt overdag nog steeds elke 3 a 3,5 uur. Afgelopen 2 nachten kwam ze pas om de 4 a 4,5 uur. Dus dan dronk ze ook weer flink en kon ze dus ook langer slapen. Nou ja het is maar ff afwachten totdat ze zelf langer slaapt en ik dus 'vol kom te zitten' en wel wat af moet kolven.

Reden om af te kolven was eigenlijk zodat het mijn vriend ook de fles kon gaan geven. Om mij wat te ontlasten en daarbij moet ik over 5 weken weer fulltime gaan werken. Dus tegen die tijd willen we wel dat ze de fles een beetje kent. Nou ja, de fles geven was geen probleem, binnen 3 minuten was die 60 ml op! Alleen het melk aftappen dus wel, haha!

Nou misschien dat we straks gewoon flesvoeding erbij geven. We zien wel.

Hoe is het met jouw kleine?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:18

Nathalie schreef:
Tessa krijgt nog geen ander voedsel dan borstvoeding, neem ik aan tenminste. ;) Daar is ze nog een beetje klein voor. Denk dat BA daarom ook geen water bij geeft.
Ik heb het gister wel geprobeert maar ze wilde het niet en heb het ook maar gelaten. Idd liever vaker borstvoeding.
En dat viel ook wel mee, alleen gisteravond heeft ze zowat constant aan de borst gehangen maar dat was niet erg, want dat heeft er wel voor gezorgt dat ze 8 uur tussen 2 voedingen gelaten heeft vannacht. :D Echt heerlijk!

Oeh 8 uur tussen 2 voedingen!! Yeah!!!!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:19

SusanH schreef:
Grrrr ben echt heeeel boos. Mijn zusje heeft van het weekend op ons huis gepast en de vriezer niet goed dicht gedaan. Ik moet vanavond de deur uit en kom er dus net achter dat ik mijn hele voorraad melk door de gootsteen kan spoelen zo dadelijk :( . Kan ik weer opnieuw beginnen.

BA: Leg haar nu weg als ze moe is, na het huilen van gisteren lijkt het spreekwoordelijke kwartje gevallen, ligt nu ook stil in bed.

Das idd flink balen! :(

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:23

Nathalie schreef:
Fijn Susan dat je zon goede nacht gehad hebt!
Hier ook een goede nacht gehad, 21.30-06.00-08.30.

Hier trouwens ook helemaal geen reactie op prei, ui of pittig gekruid eten. Wel prettig!!

Die prikjes.. brrr. Wij moeten 7 juni en ik zie er echt heel erg tegenop. :oo

Hier heel erg! Ik ben ui, knoflook, prei, nou ja pittig eten fan maar die druif van mij niet! Die reageert er heftig op. Dus nu nog maar ff zo min mogelijk dat eten. Wel geven we Infacol tegen de krampjes, helpt best goed.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:24

Wat kun je als mama blij zijn he als je kleine eens 5 a 6 uurtjes doorslaapt :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:20

je wordt zo brak van dat lange slapen haha.

infacol is hier niet meer nodig, sinds een week is tessa eindelijk kramp-vrij!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:00

Mmmm, mij lijkt het juist heerlijk als ik weer eens zo lang kan slapen, ik ben brak van het wakker liggen :Y)

BA: bedankt voor de tip, die had ik nog niet geprobeerd. Wbt de motor, ik vind het ook raar dat ik hem alweer schoon moest maken. Heb jij ook de swing van medela? Schijnt te komen doordat er ineens teveel melk passeert, maar mijn tsr is zo sterk dat ik daar helaas weinig aan kan doen, in het begin komt er gewoon een grote golf naar buiten.

Miss_Blimm: zijn nette tijden hoor, die hebben wij hier ook nog. Overdag iedere 3 a 3,5 uur en 's nachts ietsje langer.