kiesimplantaat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:24

JackenJill schreef:
Mijn voortand was bij de wortel gebroken en moest er dus uit. Dat eruit trekken was echt geen probleem. Kreeg daarna zo'n plaatje zodat de boel kon herstellen. Na een paar maanden werd het implantaat geplaatst, wat ik overigens geen fijne handeling vond. Na weer een paar maanden vastgroeien is de kroon gemaakt en geplaatst en ik ben er ontzettend blij mee! Mijn tand voelt gewoon als mijn eigen tand, zit goed stevig, en niemand ziet dat het een neppe is. Ik zou het zo weer doen!

wat vond je er niet fijn aan?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:17

Ik herken mezelf helemaal :) Ik heb exact hetzelfde als jij, TS, maar dan op 4 plaatsen. Ik heb nu 1 implantaat op een plaats waar mijn tand was uitgevallen maar er geen "grote" tand zat. Op 3 andere plaatsen heb ik nog melktanden. Heb 8 jaar beugels moeten dragen om plaats vrij te maken/houden voor het implantaat, maar ik moest net als jij tot mijn 17de wachten tot het implantaat. Nu heb ik het exact 3 jaar en ik ben er ontzettend blij mee!

De operatie zelf... Tja, ik heb het niet voor spuiten dus ik werd al flauwtjes toen ze kwamen aanzetten met de verdoving :+ Het is een erg raar gevoel, de operatie. Je voelt alles, maar het doet geen pijn. Chirurg had overigens wel een doekje over mijn ogen gelegd (vroeg eerst nog of ik wou meekijken maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt :D ) zodat ik niets kon zien.

Het verloop: eerst krijg je je verdoving. Vervolgens maken ze een heel klein sneetje in je tandvlees. Dan komt (voor mij persoonlijk) het naarste: ze boren in je kaak een gat met een boortje. En bloed dat je vrolijk door je mond doet spatten, yum := Vervolgens bevestigen ze het implantaat met een soort mini-krik (zoals dat ding om je auto omhoog te heffen als je een band wil vervangen :D ) in je kaak, zodat die lekker stevig zit. Als laatste naaien ze de boel weer dicht met 2 hechtingen. De hechtingen waren bij mij draad die na een week tijd vanzelf oplosten. Op een halfuurtje was ik weer buiten.

Maar pijn voel je absoluut niet. Het is een raar gevoel als ze zo in je mond zitten te prutsen en boren, maar mijn misselijkheid kwam er meer van dat ik dacht aan al dat bloed in mijn mond en... yuk :+ Aanvankelijk "spant" het ook wat in je kaak rondom het implantaat, maar dat word je ook snel gewoon. Natuurlijk loop je nog wel een halve dag rond met een verlamd gezicht :') En je moet met het eten wat opletten, want dat sneetje/de hechtingen zijn erg gevoelig.

Na het plaatsen moet je implantaat 6 maanden (of minder? weet niet meer) ingroeien. Daarna moest ik weer naar de kaakchirurg om een ander vijsje erin te draaien en vervolgens naar de tandarts om de kroon (de tand zelf dus) op te meten. De kleur van je kroon wordt afgestemd op de kleur van je andere tanden.

Als je nog vragen hebt, shoot :) Het is absoluut niets om je zorgen om te maken, ik heb me achteraf maar al te vaak bedacht dat het iets was waar ik zo'n ding van maakte maar uiteindelijk viel het ontzettend goed mee. En de misselijkheid/narigheid tijdens de operatie zelf is gewoon omdat ik erg zwak ben op het gebied van spuiten, naalden, bloed etc. in mijn mond :))

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:29

Mag ik vragen waarom je uberhaupt voor een implantaat voor je kies gaat? je ziet er toch niets van en je loopt toch al 7 jaar zonder.
Ik heb door ontstekingen inmiddels 2 kiezen laten trekken, de derde moet eigenlijk ook nog ( zit ook een ontsteking) maar heb er momenteel de moed niet voor, er is echt geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om hierin een implantaat te laten zetten, ik kan alles eten heb er geen last meer van. Als het om mijn voortanden zou gaan zou ik er uiteraard anders over denken, maar over mijn kiezen,die kan ik missen als "kiespijn " Zou overigens voor mijn voortanden nog wel een comlete brug willen, maar heb inmiddels weer een bijhoorljke angst ontwikkeld.
Ik mocht bij de behandeling van mijn voortand ( ook een ontsteking, ja ik weet het ;) ) wel onder narcose, omdat ik eerlijk gezegd helemaal ging flippen bij de kaakchirurg.

edit: nog even toevoegen dat ik altijd mijn tanden netjes poets en ik gewoon spontaan ontstekingen krijg, kan er jammer genoeg niets aan doen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:33

De TS heeft (als ik het juist heb begrepen) nu een gat in haar gebit waar exact een implantaat past. Dat gat wordt (net zoals bij mij vroeger) momenteel waarschijnlijk "bezet" gehouden door een beugel oid. Bij mij was dat een beugel met een valse tand aan. Als je gewoon zo met een gat in je mond gaat rondlopen zonder dat je er iets tussen zet om het open te houden, gaan de twee tanden naast dat gat naar binnen kantelen, waardoor je gebit weer vervormt. En ik denk niet dat ze zin heeft om de rest van haar leven met een beugel rond te lopen.

Edit:
Even ter illustratie (heel amateuristisch, I know :P ).
Afbeelding
Links zoals het nu is, met een gat. Rechts wat er gebeurt als dat gat te lang onopgevuld blijft: bovenkant van beide tanden vallen naar binnen, onderkant naar buiten. Als je dan later toch nog een implantaat wil plaatsen is dat onmogelijk, omdat er in de hoogte niet genoeg plaats is. En dat net doordat die 2 tanden ernaast een soort "afdakje" maken doordat ze omver vallen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:21

deflin schreef:
Mag ik vragen waarom je uberhaupt voor een implantaat voor je kies gaat? je ziet er toch niets van en je loopt toch al 7 jaar zonder.
Ik heb door ontstekingen inmiddels 2 kiezen laten trekken, de derde moet eigenlijk ook nog ( zit ook een ontsteking) maar heb er momenteel de moed niet voor, er is echt geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om hierin een implantaat te laten zetten, ik kan alles eten heb er geen last meer van. Als het om mijn voortanden zou gaan zou ik er uiteraard anders over denken, maar over mijn kiezen,die kan ik missen als "kiespijn " Zou overigens voor mijn voortanden nog wel een comlete brug willen, maar heb inmiddels weer een bijhoorljke angst ontwikkeld.
Ik mocht bij de behandeling van mijn voortand ( ook een ontsteking, ja ik weet het ;) ) wel onder narcose, omdat ik eerlijk gezegd helemaal ging flippen bij de kaakchirurg.

edit: nog even toevoegen dat ik altijd mijn tanden netjes poets en ik gewoon spontaan ontstekingen krijg, kan er jammer genoeg niets aan doen

Ik heb momenteel tussen de 2 kiezen naast het gat een spacemaker zitten, dit omdat het hele boeltje anders gaat verschuiven en ik voor niks al die tijd met een beugel rond heb gelopen. Er is ook nog een mogelijkheid om nog 3 kiezen te verwijderen, en dan alles bij elkaar te trekken, maar dan houd ik geen kiezen over, dus dat zie ik ook niet zitten. De enige oplossing volgens mijn tandarts, orthodontist en kaakchirurg is dus een implantaat. Ik ga namelijk niet voor de lol daarheen. ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:29

Mientjeuh schreef:
Ik herken mezelf helemaal :) Ik heb exact hetzelfde als jij, TS, maar dan op 4 plaatsen. Ik heb nu 1 implantaat op een plaats waar mijn tand was uitgevallen maar er geen "grote" tand zat. Op 3 andere plaatsen heb ik nog melktanden. Heb 8 jaar beugels moeten dragen om plaats vrij te maken/houden voor het implantaat, maar ik moest net als jij tot mijn 17de wachten tot het implantaat. Nu heb ik het exact 3 jaar en ik ben er ontzettend blij mee!

De operatie zelf... Tja, ik heb het niet voor spuiten dus ik werd al flauwtjes toen ze kwamen aanzetten met de verdoving :+ Het is een erg raar gevoel, de operatie. Je voelt alles, maar het doet geen pijn. Chirurg had overigens wel een doekje over mijn ogen gelegd (vroeg eerst nog of ik wou meekijken maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt :D ) zodat ik niets kon zien.

Het verloop: eerst krijg je je verdoving. Vervolgens maken ze een heel klein sneetje in je tandvlees. Dan komt (voor mij persoonlijk) het naarste: ze boren in je kaak een gat met een boortje. En bloed dat je vrolijk door je mond doet spatten, yum := Vervolgens bevestigen ze het implantaat met een soort mini-krik (zoals dat ding om je auto omhoog te heffen als je een band wil vervangen :D ) in je kaak, zodat die lekker stevig zit. Als laatste naaien ze de boel weer dicht met 2 hechtingen. De hechtingen waren bij mij draad die na een week tijd vanzelf oplosten. Op een halfuurtje was ik weer buiten.

Maar pijn voel je absoluut niet. Het is een raar gevoel als ze zo in je mond zitten te prutsen en boren, maar mijn misselijkheid kwam er meer van dat ik dacht aan al dat bloed in mijn mond en... yuk :+ Aanvankelijk "spant" het ook wat in je kaak rondom het implantaat, maar dat word je ook snel gewoon. Natuurlijk loop je nog wel een halve dag rond met een verlamd gezicht :') En je moet met het eten wat opletten, want dat sneetje/de hechtingen zijn erg gevoelig.

Na het plaatsen moet je implantaat 6 maanden (of minder? weet niet meer) ingroeien. Daarna moest ik weer naar de kaakchirurg om een ander vijsje erin te draaien en vervolgens naar de tandarts om de kroon (de tand zelf dus) op te meten. De kleur van je kroon wordt afgestemd op de kleur van je andere tanden.

Als je nog vragen hebt, shoot :) Het is absoluut niets om je zorgen om te maken, ik heb me achteraf maar al te vaak bedacht dat het iets was waar ik zo'n ding van maakte maar uiteindelijk viel het ontzettend goed mee. En de misselijkheid/narigheid tijdens de operatie zelf is gewoon omdat ik erg zwak ben op het gebied van spuiten, naalden, bloed etc. in mijn mond :))

Hoor je ook je bot kraken/scheuren? Ik heb namelijk een aantal keren wat gebroken, en elke als ik dus wat brak hoorde ik 3weken laten nog in mijn hoofd mijn bot scheuren, ik krijg hier namelijk echt nachtmerries van..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:54

Nee, je hoort niks kraken ofzo, alleen die boor :j Het is ook niet dat ze je kaakbeen gaan breken, ze boren er gewoon een gat in.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 14:00

Mientjeuh schreef:
Nee, je hoort niks kraken ofzo, alleen die boor :j Het is ook niet dat ze je kaakbeen gaan breken, ze boren er gewoon een gat in.

Oo mooi!! :D Dan hoop ik dat die boor erg veel herrie maakt, net als een mri scan. :+ Dat heb ik liever dan dat ik al die geluiden hoor :o

deflin

Re: kiesimplantaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:51

ok, het is mij namelijk nog nooit verteld, ik was 20 toen de eerste kies eruit ging en 23 toen de 2e eruit ging, ben bijna 25 en er is verder nooit wat verschoven, vandaar eigenlijk mijn reactie.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:07

De prijzen die hier genoemd worden kloppen wel aardig. Het enige waar sommigen aan voorbij gaan is dat in de tandheelkunde het implantaat de 'schroef' is die het bot in gaat. De 'neppert' zoals het hier door iemand is omschreven wordt de kroon of bij kunstgebitten de suprastructuur genoemd.

Een afdekdopje komt er ook altijd op. Dit is om te voorkomen dat er troep in het implantaat komt en je er later lastig tot niets meer op kunt schroeven. Er zijn wel verschillen in het soort afdekdopje. Deze kan boven of onder het tandvlees gehecht worden of boven tandvlees uitkomen.

Dat de eerste dagen gespoeld moet worden en er heel voorzichtig mag worden gepoetst is ook mede omdat ze bang zijn dat de hechtingen losscheuren als er te ruig wordt gepoetst.

Het kleurbepalen is ook niet erg veel bijzonders. Er wordt gekeken wat de kleur van de naastgelegen tanden en kiezen zijn. Dit wordt op een techniekbon ingevuld en het laboratorium zorgt dat deze kleuren op de kroon vervaardigd worden. Door deze kleuren lijkt het een natuurlijke tand of kies, waardoor de omgeving niet door heeft dat er een kunstelement aanwezig is. Het hoeft tevens niet zo te zijn dat er bovenop het kauwvlak (occlusievlak) goud aanwezig moet zijn. Dit hangt er wel eens van af waar het implantaat staat, hoe stevig je kauwt en wat je mooi vindt. Geel-goud is overigen wel een van de sterkste oplossingen, maar er wordt zeer veel met zirkonium gewerkt. Hiermee krijg je minder doorschemering in de kroon.

Als tandarts mag je ook wel implantaten plaatsen, maar dan moet je aanvullende cursussen hebben gevolgd. Veelal zijn deze mensen te herkennen doordat ze worden aangeduid als tandarts-implantoloog.

Heb tijdens mijn co-schappen er meerdere malen bijgestaan dat er implantaten werden geplaatst. Dit vooral ten behoeve voor een kunstgebit op implantaten. Het overgrote deel vindt het plaatsen vooraf enorm spannend en achteraf enorm meevallen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:24

deflin schreef:
ok, het is mij namelijk nog nooit verteld, ik was 20 toen de eerste kies eruit ging en 23 toen de 2e eruit ging, ben bijna 25 en er is verder nooit wat verschoven, vandaar eigenlijk mijn reactie.

Fijn dat het bij jou blijft staan dan zeg! was het bij mij ook maar zo'n feest. :o

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 07:30

roxxxiejjj schreef:
JackenJill schreef:
Mijn voortand was bij de wortel gebroken en moest er dus uit. Dat eruit trekken was echt geen probleem. Kreeg daarna zo'n plaatje zodat de boel kon herstellen. Na een paar maanden werd het implantaat geplaatst, wat ik overigens geen fijne handeling vond. Na weer een paar maanden vastgroeien is de kroon gemaakt en geplaatst en ik ben er ontzettend blij mee! Mijn tand voelt gewoon als mijn eigen tand, zit goed stevig, en niemand ziet dat het een neppe is. Ik zou het zo weer doen!

wat vond je er niet fijn aan?

Ik vond het erin boren een naar gevoel geven en ik had er meer napijn van dan het trekken van die tand. Maar begrijp me niet verkeerd, het was geen ondraaglijke-wakker-ervan-liggende pijn hoor. Maar gewoon vervelend. Ben nu heel blij dat ik het gedaan heb!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 13:09

JackenJill schreef:
roxxxiejjj schreef:

Ik vond het erin boren een naar gevoel geven en ik had er meer napijn van dan het trekken van die tand. Maar begrijp me niet verkeerd, het was geen ondraaglijke-wakker-ervan-liggende pijn hoor. Maar gewoon vervelend. Ben nu heel blij dat ik het gedaan heb!

Ik denk dat bij mij het boren ook het grootste probleem gaat geven.. Ondanks dat ik allemaal "goede" verhalen hoor, krijg ik nogsteeds de bibbers bij het idee.. :o

bfsunshine

Re: kiesimplantaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:51

Ik bedacht me net ineens he, mag je eigenlijk wel eten/ tandenpoetsen ervoor? dat ben ik namelijk vergeten te vragen!