Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:12

Majo schreef:
noortje schreef:
als je elke dag goed flost...
Flossen? Dat heb ik nog nooit gedaan :o En ik heb nooit gaatjes!

dan heb je geluk en heb je waarschijnlijk sterke tanden.

met de borstel kom je niet tussen je tanden.. flos maar eens een keer dan zul je zien dat je er een laagje tussen uit haalt.

als je tanden wel aanleg hebben om gaatje te krijgen dan is flossen echt een oplossing.
waarom niet flossen als je echt bang bent? zo weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om gaatjes te voorkomen.

Elixir

Re: Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:51

Zit wel degelijk al hele tijd te janken. Heb te horen gekregen dat mijn 4 verstandskiezen er uit moeten en dat die ene tand ook moet getrokken worden. Allemaal onder volledige narcose. Maar de vullingen moet ik werkelijk door de gewone tandarts laten doen. Woensdag moet ik de eerste 3 laten doen in mijn onderste snijtanden. Heb er verder nog 5... Echt panisch word ik er van...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:42

Vraag me nu af wat ik zou doen met die tand met een redelijk te groot gat in. Hij zegt dat zenuwbehandeling ook maar nutteloos zou zijn dat hij steeds terug zal afbreken en dergelijke. Dus zou hij hem laten trekken ook wanneer ik mijn verstandskiezen laat uithalen. MAar zit nu te twijfelen of ik hem niet gewoon bij de tandarts zou laten trekken... Pff

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:52

lastig hoor. ik ben zelf ooit 9 jaar niet geweest, voor ik weer durfde. eerder wel geprobeerd maar mijn keel kneep dicht van angst zodra ik de telefoon pakte voor een afspraak te maken. andere tandarts gezocht, de eerste die ik had was echt een lompe boer, deed ook niet aan verdovingen want dat was niet nodig vond hij. die nieuwe was echt zo veel fijner, daar voelde ik me wel op mijn gemak, die nam echt de tijd en legde alles uit enzo wat ie ging doen. ik had goddank maar 1 gaatje na al die tijd maar mijn verstandskiezen moesten er wel uit. daar ben ik 2x voor bij de kaakchirurg geweest. al met al viel het me ontzettend mee, de herinneringen van vroeger waren veel erger dan de behandelingen nu in feite waren.
sterkte ermee!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:02

Een gaatje, daar zou ik ook vrede mee willen nemen, zelf met 4 gaatjes ofzo. Maar met 9... en die ene tand die moet getrokken worden en mijn verstandskiezen (operatie). Best schokkend om dat allemaal in eens te horen te krijgen. Zal nu maar zien wat het wordt met die tand trekken, heb vroeger vaak melktanden laten trekken (die nog gewoon vast zaten), maar vrees dat een goede kies wel iets vaster zit.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:08

jeetje, je hebt geluk dat je dat onder narcose mag doen! ff doorbijten meis, van een mooi gebit heb je veeeel langer plezier

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:42

Ik weet niet of gewone kiezen vergelijkbaar zijn met verstandskiezen, maar die wippen ze er zo uit, stelt niet veel voor.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:46

Ik ben bang dat je toch wat vaker naar de TA zal moeten in de toekomst, om dit te voorkomen.. Er zijn speciale TA voor mensen met angst. Misschien is dat wat? Het is wel een waslijst geworden, minder zeg!! Ik snap dat je daar van geschrokken bent!
Ik moet ook voor verstandskies, eentje, maar misschien later meer.. Ik vind het ook doodeng.. Maar een kennis heeft ze te laat laten verwijderen en die brak dus halverwege af!

Ik denk dat je meer last hebt van een zenuwbehandeling dan van een kies trekken. Ja oke, ook wel, maar dat is voor even... En dan ben je er gewoon vanaf..

Sterkte meid!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 15:25

Wel ik dacht ook dat een gewone kies (mijn voorlaatste zonder de verstandskies meegerekend), er wel "makkelijk" uitkomt. Dat het op dat moment misschien wel pijn doet, maar erna is ie er uit. Niet dat ik er tandpijn in heb ofzo. En die 8 gaatjes vond ik wel "nog meevallen". Alleen die in mijn kiezen worden minder leuk, maar die kan ik laten doen wanneer ik er zin in heb. Enkel die met dat grote gat, is wel het grootste probleem. En ik ben vastberaden om hierna zeker jaarlijks op controle te gaan, of zelf meer. Ik schaf me terug een elektrische borstel aan en poets me rot, misschien kan ik het dan wél voorkomen!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 15:26

Atalanta schreef:
Ik weet niet of gewone kiezen vergelijkbaar zijn met verstandskiezen, maar die wippen ze er zo uit, stelt niet veel voor.

Mijn gewone kies moet getrokken worden. Mijn verstandskiezen moeten eruit gesneden worden, die zitten namelijk nog niet boven mijn tandvlees. Dus dat is een operatie.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:34

Ik had je verhaal niet moeten lezen......ben als de dood voor de tandarts en het ergste is, het slaat nergens op want ik heb nog nooit iets heftigs gehad. Heb heel vroeger 5 gaatjes laten vullen en het laatste wat gebeurd is, is dat die 5 opnieuw gevuld zijn. Toen kreeg ik daarna herrie over de rekening en ik was ook zwaar ontevreden over hoe hij me behandeld had want hij luistert gewoon niet dus ik ging op zoek naar een nieuwe.....

Alleen ben ik dus nooit op zoek gegaan en nu ook al 6 jaar niet geweest. Heb nergens last van gelukkig maar weet dat mijn verstandskiezen eruit moeten, nou dat zie ik dus al helemaal niet zitten.

En voor degene die zeggen dat je met een verdoving nergens last van hebt, nou ik voel alles en dan doet het misschien geen zeer maar ik heb nog 3 dagen hoofdpijn van het gedreun en het geboor! Daarnaast heb ik een probleem met het wijd openzetten van mijn kaak want die slaat op slot. Laatste keer heel duidelijk gezegd dat ik die niet te lang open kan houden, ik nog gebaren terwijl hij bezig was, negeert ie me gewoon!!! Vervolgens heb ik vier dagen lang extreme pijn in mijn kaak gehad omdat ik deze dus niet meer los kreeg.....

Pfffff op een dag verzamel ik genoeg moed om er één te zoeken maar ik zie het op korte termijn niet gebeuren!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:03

Te lang en Te hard poetsen is zeker ook niet goed voor je gebit. Ik had altijd een gevoelige kies. Deze poetste ik dus ook extra goed. De tandarts zei dat het daardoor alleen maar erger werd.
Ik poets nu met Senzodyne en ik heb er geen last meer van.

Ik heb ook een beetje een fobie gehad voor de tandarts, toch ben ik altijd braaf elk half jaar gegaan. Ik heb de laatst 5 jaar geen gaatjes meer, maar al wel 4 jaar lang "last" van een ontsteking. Deze is al behandeld met 2 wortelkanaal behandelingen en 1 keer is mijn tandvlees tot 2 cm breed open gesneden om de ontsteking te behandelen. In juni mag ik weer voor deze ontsteking onder het mes. Dit probleem heb ik voor 95% zeker te danken aan mijn beugel die ik 4 jaar gedragen heb. Toch blijf ik trouw gaan. Ik vind een gezond en mooi gebit erg belangrijk. :D *D

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:33

Ik ben ook al 2 jaar ofzo niet geweest, ik wil wel heen, maar op 1 of andere manier kom ik er niet toe om een afspraak te maken :?
Ik hoorde dat als je een tijd niet geweest bent dat je dan alles zelf moet betalen? dat de verzekering het dan niet meer dekt.
Weet iemand hier iets meer van?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:36

Celia schreef:
Wel ik dacht ook dat een gewone kies (mijn voorlaatste zonder de verstandskies meegerekend), er wel "makkelijk" uitkomt. Dat het op dat moment misschien wel pijn doet, maar erna is ie er uit. Niet dat ik er tandpijn in heb ofzo. En die 8 gaatjes vond ik wel "nog meevallen". Alleen die in mijn kiezen worden minder leuk, maar die kan ik laten doen wanneer ik er zin in heb. Enkel die met dat grote gat, is wel het grootste probleem. En ik ben vastberaden om hierna zeker jaarlijks op controle te gaan, of zelf meer. Ik schaf me terug een elektrische borstel aan en poets me rot, misschien kan ik het dan wél voorkomen!

Zoveel mogelijk in 1 keer doen en zo snel mogelijk achter elkaar.. Dan ben je er maar vanaf! En dan hoef je iig een halfjaar niet meer ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:57

Welja, maar om mijn 8 gaatjes te laten vullen moet ik vijf keer terug gaan. Omdat ze in de vijf kanten van mijn tanden zitten, linksonder, rechtsonder enz voort, en onderaan vooraan, zelf in mijn snijtanden drie gaatjes. Dat zijn kleintjes en die gaat hij woensdag opvullen, hij beweert dat die plaats zeker goed te verdoven is. Dus eigenlijk is mijn angst voor woensdag niet zo groot. Maar die met het grote gaat moet eigenlijk gewoon uit mijn mond, dat is de tand die me het meeste stoort, maar zomaar zeggen van : "nou trek hem maar uit", dat durf ik dus niet...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:13

jeetje ik heb ook wel angst voor de tandarts maar ga toch nog steeds 2 keer per jaar.
misschien een tip neem lekker je mp3speler mee. lekker een goed muziekje op dan kan je aandacht makkelijk afdwalen. doe desnoods je ogen dicht en ga aan iets leuks denken. iniedergeval heel veel succes ermee

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 14:39

Moet binnen twintig minuten bij de tandarts zijn om de eerste drie gaatjes te laten vullen... Brrrrrrrr!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:44

kom op! gaat helemaal goed komen :) je ken het!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:56

Sterkte maar weer!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:42

Nou ik mag morgen al voor mijn ontsteking. Gelukkig, ben ik er mooi een maand eerder vanaf (althans ik hoop dat het deze keer definitief is)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:48

noortje schreef:
ik ben tandartsassistente en echt..met een verdoving voel je er niks van..vaak zit het tussen de oren.

ik zou gewoon afspreken om eerst 1 gaatje te laten vullen met verdoving zodat je ziet dat het niks voorstelt

tip: als je echt bang bent voorkom dan dat je gaatjes krijgt.
als je elke dag goed flost en poetst met een elektrische tandenborstel (2 min per keer) dan
heb je 80% minder kans op gaatjes

waarom word er dan ook weer door div. tandartsen gezegd dat je beter max 1x per dag met een electriusche moet doen en absoluut niet vaker..? Vertel :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:16

Hoe ging 't TS???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:39

MissDonna schreef:
waarom word er dan ook weer door div. tandartsen gezegd dat je beter max 1x per dag met een electriusche moet doen en absoluut niet vaker..? Vertel :)

Hoe moet Noortje dat nou weten :?
De meningen van tandartsen lopen gigantisch uiteen. Van mijn vorige tandarts mocht ik niet electrisch poetsen omdat er een paar tandhalzen bloot liggen. Mijn huidige tandarts was stomverbaasd toen hij dat hoorde en adviseerde me juist weer wél om electrisch te poetsen.
Van de vorige mocht ik niet met Parodontax poetsen (die zoute tandpasta) omdat die minder goed zou zijn, hij adviseerde Elmex of ....(kan niet meer op de naam komen). De huidige tandarts zegt dat Parodontax ook prima is en als ik die zo lekker vind ik die vooral moet gebruiken...

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:02

dat is idd erg verschillend.

wij adviseren het omdat het borsteltje kleiner is waardoor je veel beter bij de achterkant kan komen (verstandskiezen binnenkant en achterkant, voortanden achterkant)

probeer dit maar eens goed te borstelen met een hand tandenborstel, en dan vooral je voortanden aan de achterkant..je komt hier heel lastig bij en om dan ook nog daadwerkelijk te borstelen is erg lastig.

het kleine kopje van een elektrische is daarin handiger, je hoef hem alleen te plaatsen op de plek die je wil bereiken en het borsteltje doet zijn werk.

sommige mensen hebben gevoelige of blootliggende tandhalsen.. dit kan wat gevoelig zijn en dan kun je die plekken beter wat voorzichtiger poetsen.

ik weet niet waarom jou tandarts adviseerd om maar 1 maal per dag elektrisch te poetsen..geen idee.
Ik heb dit advies nog nooit gehoord van een tandarts in de omgeving.

als je niet te hard drukt (dit geven veel borstels aan) dan is het een erg makkelijk ding.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:07

ik ga elk halfjaar naar de tandarts en heb nog nooit gaatjes gehad :D