bang (in het donker)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:36

spiegels :o die mijd ik ook op 1 of andere manier vanaf het donker,
zoooo bang om ooit eens iemand achter mij te zien staan...

Urbanus

Re: bang (in het donker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:10

Spiegels zijn ook eng. Ik heb ooit eens een kinderboek gelezen waarin een meisje in een spiegel werd getrokken. Daar moet ik s'nachts dan aan denken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:14

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:21

ik heb het ook :j nooit ergens last van gehad. en ineen was ik bang voor alles wat je maar kon bedenken: moordenaars, inbrekers, ontvoerders, brand, geesten, kortom echt alles! in periodes gaat het beter. dan kan ik zelf csi enz kijken. dan ineens hoef ik maar 1 ding op het nieuws te horen en gaat de knop weer helemaal om. ik heb inderdaad dat als ik er bij na ga denken ik in álles wat engs hoor en zie. dan ''hoor'' je geroezemoes en mensen de trap op lopen :j ik heb dan zelfs dat ik met een 'sprongetje' m'n bed in ga voor het geval er iemand onder ligt. zodra ik naar boven loop gaan álle lichten aan. ik durf
snachts niet meer naar de wc, en kan niet meer slapen als ik eenmaal wakker ben. de tip heb ik niet echt. zolang ik me op m'n gemak voel voor ik wil gaan slapen gaat het best goed :j als ik gespannen/gestressd ben wil het niet. en als ik te moe ben ook niet.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:30

Vreemd genoeg heb ik nog geen enkele reactie gezien met het advies: hulp zoeken! (of ik heb er overheen gelezen) Zoek professionele hulp, het staat je dagelijks leven in de weg en je komt er zelf niet uit. Je hebt iemand nodig die jou kan helpen dingen te relativeren en in een ander perspectief te zien. Dit los je niet in je eentje op. (althans als je echt zo fobisch bent als dat je zegt) Succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:52

Hoi, ik heb ook geen oplossing voor je, ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Als ik met mijn ouders gezellig tv zit te kijken in de living ('s avonds), en ik moet naar het toilet (ik moet hiervoor door een deur, een trapje af, de gang aflopen en naast de voordeur is het toilet), dan ga ik meestal vrij rustig naar het toilet, ik bedoel dan in een rustig tempo, maar mijn hart gaat tekeer. Bij het terugkeren spurt ik zo hard ik kan naar de trap en dan probeer ik rustig terug de living in te komen (om niets aan mijn ouders te laten merken :o )
Ik heb ooit geprobeerd om deze angst te overwinnen. Ik dwong mezelf om rustig terug naar de living te wandelen. Helaas werd ik dan duizelig of zwart voor mijn ogen van de angst, dus heb ik het niet lang kunnen volhouden.

Als mijn ouders al slapen zijn(mijn ouders slapen op het gelijkvloers, de living is op het tussenverdiep en ik slaap boven met mijn zus, maar die is weinig thuis), en ik als laatste nog onder zit, vind ik het ook verschrikkelijk om naar boven te gaan. Ik spurt dan de trap op uit schrik dat iemand mijn voeten vastneemt ofzo, gezien het donker is onder kan ik niets zien... Het ganglicht moet ook aan op dat moment.
Ik ga dan nog even naar het toilet (naast mijn kamer), controleer ik de gang nog even(alle deuren moeten dicht), doe ik het licht uit en vlieg ik mijn kamer in. Dan gaat mijn nachtlampje aan, groot licht uit, dan maak ik een sprong in mijn bed(er moest maar eens iemand onder liggen), zet ik de tv aan en dan gaat het nachtlampje uit. De timer van de tv zet ik op 2 uren, zodat ik zeker slaap als de tv uitvalt. Ik heb voldoende licht om mijn volledige kamer te zien, en er is geen energieverspilling gezien de tv uitvalt als ik slaap. Soms heb ik een nachtmerrie en dan blijft mijn nachtlampje wel aan. Als mijn vriend blijft slapen is er geen probleem, dan ben ik helemaal niet bang. Hij weet ook dat ik bang ben in het donker. Met hem kan ik erover praten, daarom ben ik er ook gerust in dat het later beter zal gaan als we samenwonen.

Ik moet ook goed opletten naar welke programma's/films ik kijk. Thrillers of horror is niet mogelijk, dan krijg ik verschrikkelijke nachtmerries dat het zweet van me afdruipt. Toen ik nog een kind was, keek mijn oudere zus altijd naar Charmed (weet niet of jullie dat in Nederland ook hebben, maar het is een reeks over 3 heksen die iedere aflevering met demonen te maken hebben die ze moeten vernietigen). Ik keek dan altijd geïnteresseerd mee, ik vond het gaaf om te zien, maar de nachten waren werkelijk een hel. Het heeft lang geduurd voordat ik wist van wat ik die nachtmerries kreeg. Nu kan ik zulke series wel kijken, maar echte spannende films gaat echt niet. Dan durf ik mijn ogen zelfs niet te sluiten.

Hetgene waar ik nog het meest bang voor ben, zijn spinnen. Heb zo al vaker in bed gelegen met het licht uit, en dat ik precies iets zag bewegen. Deed ik het licht aan, en ja hoor, een gigantische spin die onder mijn bed verdween. Als het me nu overkomt(ben 20 jaar), begin ik soms zelfs nog te huilen van angst(als het echt een grote is) en ga ik iemand roepen om hem te doden.

Voor mijn angst voor spinnen schaam ik me niet (hoewel velen me uitlachen dat ik zelfs bang ben voor ontzettend kleine spinnen), maar voor mijn angst in het donker wel. Ik ben al blij dat mijn vriend me begrijpt en respect heeft voor mijn angst, anders wist ik niet wat te doen.
Als ik vele verhalen hier lees, heb ik het nog niet zo erg. Zodra ik in bed lig (als ik geen enge films heb gezien en mijn ouders beneden nog tv aan het kijken zijn en ik dus voor hen naar bed ben gegaan), ben ik rustig en kan ik slapen. Ik heb wel al vaak plannen gemaakt over hoe ik weg kan komen, je kan je niet voorstellen hoe vaak ik in mijn hoofd al dingen(matrassen, dekens, kussens,...) uit het venster heb gegooid om zacht neer te komen voor als ik moet springen. :+

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:53

Hahahahhahahahhaha!
Fijn dat ik medemensen heb! ;)

Die kleine dingen ik herken ze allemaal:
Neem nou de wc doorspoelen hahah, heel veel lawaai,
dan hoor je zoveel tegelijk!
Of even naar buiten in het donker, bijv mijn konijn voeren..
Zul je je afvragen waarom ga je dan 's avonds je konijn voeren?
Nou ik was het vergeten dus moest het doen van mijn ouders..
Als ik dan vroeg of er iemand mee wou lopen, moest ik me niet zo aanstellen.. }:0
Dus ik de tuin in, met zaklamp en al, maar dan lijkt het eind van de tuin best wel ver..
Laat daar nou net het konijnenhok staan.. Dus ik er naartoe etc.
En dan het terug lopen is het ergste dan is het van: lopen lopen lopen..
Okee rennen! en dan denken dat ik weet niet wie achter je aan loopt..
Dit wordt overigens wel steeds minder..

Het alleen thuis zijn is ook een hel!
Gelukkig heb ik nog mijn trouwe vriend, mijn hond..
Niet dat ik van dat beest met geen drupje kwaad in zich, veel kan verwachten.. :P
Maar je bent toch niet alleen.
Wat bij mij wel helpt is: Nooit enge films kijken voor je gaat slapen!
En aan leuke dingen denken!

Veel succes, en een fijne nachtrust voor iedereen toegewenst!
;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:28

Mijn hond blaft 's nachts regelmatig(hond mag nooit binnen), dus die stelt me ook niet gerust :o (volgens mij is hij ook bang in het donker :Y) ) Mijn kat mag wel binnen, maar die slaapt en eet alleen maar, die zal niet opkijken als er een vreemde binnen wandelt :+
Vroeger durfde ik nooit uitkomen voor mijn angst, zelfs niet tegen mijn ex(laat hem net horror-fan zijn), dus moest ik altijd meekijken. Om een beetje te bedaren, zette ik op mijn kamer Black Beauty op, hielp best wel. Dan begon ik te dromen om een pony te hebben als Merrylegs, vind ik zo een geweldig beestje! <3 Heel toevallig staat er nu hier in de stal een witte welsh pony :o

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:55

jeetje en ik maar denken dat ik de enige was met dit probleem!
echt precies alles wat jullie zeggen heb ik ook,
ik lees mezelf heel vaak in slaap.

en als er dan iemand bij me slaapt, heb ik er totaal geen last van,
dan durf ik zelfs met het licht uit te slapen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:44

_JL_ schreef:
spiegels :o die mijd ik ook op 1 of andere manier vanaf het donker,
zoooo bang om ooit eens iemand achter mij te zien staan...

dat heb ik ook :\ echt enorm vervelend

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:44

Hier precies hetzelfde :(
Ik heb dagen dat ik erg bang ben en dus met licht aan slaap. Sommige dagen slaap ik in het donker, maar wanneer ik een enge film of aflevering zie zit ik rechtop in bed van de angst.