B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:51

xTweetyx schreef:
je moet je bil in 4e delen, en dan moet je de buitenste bovenste hoek pakke, en dan daar ongeveer in het midden,

dus niet tussen je bil

haha.. nee, sorry, dat bedoelde ik ook niet...
bedoelde de bovenkant... niet tussen de billen... :+

Flower

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:50

Ik heb ook een B12 tekort omdat mijn maag geen B12 meer opneemt vanwege een gastric bypass. Ik moet nu om de 6 weken een injectie halen (trouwens wel gewoon in m'n bovenarm dus geen blote kont voor de dokter :D )

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:56

Over het algemeen is de injectie in je bilspier het beste te verdragen, omdat die vrij groot is. Ik zet ze dus in mijn bovenbeenspier, die een stuk kleiner is...beslist geen pretje, maar ik ben er inmiddels wel aan gewend. Ik wissel wel iedere keer links en rechts af, om het wat minder pijnlijk te maken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:58

xTweetyx schreef:
de injecties moeten diep in een spier gezet worden dus in je kont, met een naald van ongeveer.3 cm

een naald van 3 cm zal bij het gros van de mensen niet eens de bilspier ráken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:21

bij mij gaan de injecties de huid in.
Is minder optimaal, maar kan in spier echt niet verdragen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:45

Hoe zit dat eigenlijk met de neussprays? Kunnen die een injectie vervangen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:54

ik heb (sorry had) een vitamine B12 tekort,maar neem nu elke dag braaf vitamine B12 tablet in, van "de tuinen"
hoogste dosis en....ik hoef geen injecties meer!
bij mij word het niet meer opgenomen door de ziekte van crohn (stukkie darm is defect)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:55

Hoe kan je lichaam een tabletvorm wel opnemen?
Dat gaat ook via de darmen?
Dan zou je het ook uit voedsel moeten kunnen halen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:00

geen idee, maar mijn bloedwaarde is 3x verhoogd sinds ik dit inneem.
en met voeding lukte het niet, vandaar die injecties toen.
maar na en lezing over voeding en ziekte van crohn, toch maar eens gevraagd over die tabletvorm,ik had 10 % kans dat het zou werken....laat ik nou bij de 10 % zitten.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:03

ik heb het ook

ik krijg iedere week een prikje

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:09

en die neem je dan elke dag in?
Merk je dan beter verschil als met de injecties?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:11

tabletten en neusspray(Als dat er is, dat betwijfel ik) dan heeft het nog geen zin als je een echt tekort hebt.
je lichaam neemt het niet op uit eten, dus ook niet door tabletjes want je mist iets in je lichaam dat dat opneemt.

je ligt niet met blote billen bij de huisarts(en zowel, de huisarts heeft dat wel vaker gezien)maar hij/zij heeft het buiteste deel nodig dus je hoefd alleen je onderbroek aan de kant te doen.

ik heb elke week injectie maar merk GEEN verschil.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:15

De eerste reeks injecties voelde ik me echt helemaal top, en geweldig.
Nu paar jaar verder en merk er nog maar weinig van helaas.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:16

Hier een lijstje van neussprays en smelttabletten, eerlijk gejat van het B12 forum:

Citaat:
Nieuw: B12 vegan spray:
Pure Vegan B12 methylcobalamin spray 500mcg per spray. 19,95 te bestellen via Unlimitedhealth.nl !

Neusspray:

Yuliv Hydroxocobalamine 500 mcg (per spray) 21,95 (bij bewaren in koelkast min. 4 maanden houdbaar)
Bij de natuurapotheek in Pijnacker is ook op verzoek een neusspray hydroxocobalamine 1000mcg verkrijgbaar!

Smelttabletten:

-Biotics : 2000mcg hydroxycobalamine + 2 mg B6 + 800mcg foliumzuur 60 stuks (van 23,32 tot 27 euro)

-Bonusan : 1000 mcg dibencozide + 600 mcg foliumzuur 90 stuks (van 12,37 tot 16,50)

-Bloem : 10.000 mcg hydroxycobalamine 64 stuks (24,95)

-AOV : 1500 mcg dibencozide + 500 mcg foliumzuur 60 stuks (van 12,30 - 15,75)

-NOW : 1000 mcg methylcobalamine 100 stuks (van 15 - 18,80)

-Similia : 1000 mcg methylcobalamine 60 stuks (van 10,20 tot 12,24) Moeten in koelkast bewaard worden.

- Ecologigal formula: 1000 mcg dibencozide met 400 mcg foliumzuur 60 stuks (vanaf 19,50)

- Natural factors: 1000 mcg methylcobalamine 90 stuks (vanaf 13,75

Een neusspray wordt opgenomen door het slijmvlies, een injectie vie een diepe spier. IN principe zouden beide dan toch moeten werken?
Wie heeft ervaring met neurologische verschijnselen en het gebruiken van een neusspray?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:23

funnyhorses schreef:
er zijn ook vitamine sprays te krijgen,heeft iemand daar ervaring mee?

Nee...maar wel met zuigtabletten.

Ik heb ook B12 gebrek. Al bijna 20 jaar. Bij mij is door onderzoek in het AZU vastgesteld dat dit komt, doordat mijn maagslijmvlies een enzym bevat die opname van B12 blokkeert.
Ik zat op een dosis van 1 injectie per maand. In het begin ging ik voor die injectie naar de dokter, maar dat was iedere keer zo onhandig ivm werk. Daarna ben ik het zelf gaan doen. Geen prbleem: even ontspannen op mijn zij op bed gaan liggen en zelf injecteren in het bovenste buitenste kwartier van mijn bil. Nog minder pijnlijk dan wanneer het bij de dokter gebeurde, omdat ik de vloeistof zeer langzaam inspoot (de assistente deed dit altijd rats, klats....klaar).
Ik heb er ook nooit een probleem of zo van gemaakt dat ik dit heb. Het is gewoon zo....klaar...
Maarrrrr...toen sprak ik toevallig iemand die het ook had en die had van haar huisarts zuigtabletten (dibencozide) gekregen en die hoefde toen niet meer te prikken.
Na overleg met een heel sceptische huisarts mocht ik het ook proberen. En...het werkt. Doordat het zuigtabletten zijn wordt het opgenomen via je slijmvliezen. Ik neem er iedere ochtend eentje en laat twee keer per jaar bloed prikken ter controle. En het is altijd goed!
Op de site met info over deze aandoening wordt bestreden dat het zou werken, wordt het afgeraden die zuigtabletten te gebruiken.
Maar....als je bloedwaardes altijd goed zijn en ik geen enkele klacht meer heb (die ik feilloos zou herkennen, omdat ik ze maar al te goed ken), dan denk ik zelf dat die site problemen zoekt waar ze niet zijn!

Ik ben er blij mee....met die pillen! En het werkt. Ik voel me prima.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:26

xTweetyx schreef:
tabletten en neusspray(Als dat er is, dat betwijfel ik) dan heeft het nog geen zin als je een echt tekort hebt.
je lichaam neemt het niet op uit eten, dus ook niet door tabletjes want je mist iets in je lichaam dat dat opneemt.

je ligt niet met blote billen bij de huisarts(en zowel, de huisarts heeft dat wel vaker gezien)maar hij/zij heeft het buiteste deel nodig dus je hoefd alleen je onderbroek aan de kant te doen.

ik heb elke week injectie maar merk GEEN verschil.

In het begin heb ik zelfs twee keer per week een injectie gehad, om het weer op peil te krijgen. Maar daar merkte ik eerst ook geen verschil van. Dat kwam pas later.

En die zuigtabletten werken dus wel, want het wordt opgenomen via je mondslijmvliezen. Gewone tabletten die je moet doorslikken werken bij mij ook niet en deze wel. Bloedwaardes zijn goed, klachten zijn weg....dat zegt genoeg.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:33

Jacimatho schreef:
Wie heeft ervaring met neurologische verschijnselen en het gebruiken van een neusspray?

Niet met de neusspray, wel met de zuigtabletten.
Ik had: tintelingen, het gevoel op watten te lopen, afasie: kon niet op woorden komen (erg handig als je dus heel veel moet praten voor je beroep... :+ ). Ik had geheugenstoornissen en concentratiestoornissen (was soms zo maar even "weg") en ik viel soms zo maar flauw.

Ik gebruik nu al jaren de zuigtabletten en all klachten zijn weg. (waren ook weg met injecties trouwens)

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:34

ook ik meld me ! ben nu 16, en heb al 2 jaar lang vage klachten, er is toen diagnose chronisch vermoeid gesteld (waar dus geen behandeling voor is). M'n moeder heeft op Google toen B12 tekort gevonden, aan de hand van de klachten die ik had /heb, en het kwam eigenlijk volledig overeen, waarna we hebben laten prikken op B12 tekort. Ik had niet zozeer een tekort, maar zat echt aan de ondergrens. De huisarts heeft toen besloten om me een kuur te geven, 2x per week een injectie. Na de injecties was het gehalte in mijn bloed gigantisch hoog,e in volgens de kinderarts moest ik hier minstens een jaar mee moeten doen. Nu zijn we een kleine 3 maanden verder,en het gehalte in m'n bloed is weer aan de ondergrens. ben nu net begonnen met pillen met b12, de hoogste die er te vinden was bij de tuinen :D , sinds ik ze neem voel ik wel degelijk verbetering, maar heb nog steeds de stemmingswisselingen, snel moe, en vaak hoofdpijn.. heeft er iemand een idee of je b12 voor de rest van je leven hebt ?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:37

Super, dank voor het delen van de ervaringen!Welke zuigtabletten zijn kwalitatief goed? Want daar is best veel rommel tussen als ik de schappen zo bekijk.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:39

Ik meld me ook. Heb er ook last van maar bij mij zijn de spuiten wel voldoende. Krijg ze ongeveer 1 keer om de 2 maanden. Zijn geen leuke prikjes maar het resultaat is er wel bij mij..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:42

RvS schreef:
heeft er iemand een idee of je b12 voor de rest van je leven hebt ?

Ik weet niet hoe dit voor anderen is....maar voor mij is het wel zo dat dit voor de rest van mijn leven is, door het enzym in mijn maagslijmvlies die opname blokkeert.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:44

Jacimatho schreef:
Super, dank voor het delen van de ervaringen!Welke zuigtabletten zijn kwalitatief goed? Want daar is best veel rommel tussen als ik de schappen zo bekijk.

Ik heb vanaf dat ik begonnen ben met zuigtabletten deze:

http://www.bonusan.nl/vademecum/dibenco ... m_b12.html

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:45

hmm, kinderarts heeft bij mij wel laten testen of ik het wel gewoon opneem,en dat is wel het geval.. maar dan is het voor mij een groot vraagteken waarom het gehalte zo snel gedaald is..

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:24

Zijn er meer mensen die bij de huisarts dan een injectie halen en die spuiten het er meteen in??????

dat is dus echt heel slecht, heel slecht voor je billen, het moet gelijdelijk opgenomen worden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:40

xTweetyx schreef:
Zijn er meer mensen die bij de huisarts dan een injectie halen en die spuiten het er meteen in??????

dat is dus echt heel slecht, heel slecht voor je billen, het moet gelijdelijk opgenomen worden.

Het hing destijds bij mij af va welke assistente aanwezig was. De ene deed het heel langzaam, de andere deed het hatsie klatsie boem. Bij de laatste had ik ook een hele zere bil na afloop. Bij de eerste niet.
En toen ik het later zelf deed helemaal niet meer, want ik spoot het echt superlangzaam in.