'bang' voor bedorven eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:00

Lielle schreef:
helemaal geen last van. Zo lang het niet hariger is dan de kat en stil zit als ik ernaar kijk, eet ik het gewoon :D

_O- _O- :')

gelukkig maar, ik ben niet de enige kliko hier :D

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:01

ik heb cupjes:)

extree handig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:01

vaste uitdrukking van me :D

Citaat:
Als we bijv. gaan bbq-en of gourmetten en er heeft vlees op tafel gestaan, dan gaan alle restjes zonder pardon de kliko in.

ik ben daar dus wel heel secuur mee, in zoverre dat ik alles dat buiten de koelkast heeft gestaan meteen nog bak tot het gaar is en dan in de koelkast zet. Maar dan eet ik het rustig weer. En ik ben secuur met rauwe kip of varkensvlees, maar ik doe dus duidelijk niet moeilijk over THT data.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:02

daar heb ik ook last van hoor....ik bespuur en kijk altijd mijn eten na of ik wat raars erin vind...pak geen eten of drinken wat al los is en check 60keer de houdbaarheidsdatum := mijn vriend en mijn ouders worden er altijd kriegel van...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:03

rommulus schreef:
verootjoo schreef:
Alles weggooien vind ik echt heel erg asociaal, verwend en belachelijk :\ Als het nog te eten is, gewoon opeten. De tht datum staat erop omdat het verplicht is, en het is een richtlijn, het betekent niet dat het die dag erna niet meer goed is...

helaas kan niet iedereen er tegen om voedsel te eten wat niet helemaal ok is
ik persoonlijk benijd de mensen die dat wel kunnen

Drinken wat 1 dag openstaat is echt niet bedorven, en iets wat 1 dag gesloten (!) over de datum is ook niet. Daar is niks mee aan de hand. Zolang het niet anders ruikt, smaakt, eruit ziet is het gewoon goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:04

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 06:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:05

ik denk ook dat het een kwestie van gewenning (en soms inbeelding) is. Ik eet alles en heb nergens last van, ook niet in warme landen waar ik dus rustig op straat een kebabje pak. Degenen die ik ken die erg secuur zijn met THT data etc hebben ook om het minste of geringste maagklachten. Ik weet alleen niet zeker wat oorzaak of gevolg is ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:10

Ik denk ook dat het vaak inbeelding is. Je kan heus wel écht misselijk worden als je maar denkt dat je er ziek van gaat worden maar dat wil nog niet zeggen dat er iets mis is met dat eten.

Ik heb zo ooit de rare associatie gemaakt tussen een abces bij onze kat en mandarijntjes. Vraag me niet waarom maar ik vond dat dat hetzelfde rook. Jaren geen mandarijntjes meer willen eten. Nu lust ik het terug graag, niets mis met mandarijntjes.

Mischien kan het ook wel dat je maag daadwerkelijk gevoeliger is als je altijd 'steriel' eten eet en dat je er dan idd echt niet tegen kan.
Oplossing: als kind alle rommel eten die je kan vinden, wordt je maag sterk van :P .

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:10

Ik heb dan weer helemaal geen last van maagklachten gelukkig.

En dat wil ik graag zo houden, dus let ik goed op :+

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:11

Hier nog iemand. :=
Als er ergens geen datum op staat, eet ik het niet.
En al is het maar 1 dag over de datum, gooi het echt meteen weg.

En ik kijk ook altijd naar de datum als ik iets koop, al is het maar een chocolaatje.
Heb ooit een twix over de datum gekocht, nou en ziek dat ik was. ;(

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:16

Ik heb daar gelukkig niet zo'n last van.. Dingen eet/drink ik tot op de dag van de houdbaarheids datum.. daarna gaat het wel echt de kliko in. Vlees en melk eet/drink ik zowiezo niet dus daar heb ik gelukkig nog nooit problemen mee gehad :)

Wel ben ik echt vies van pakken yoghurt enzo.. Als ik de eerste ben die t open maakt gaat t wel.. Maar dat slappe karton met yoghurt resten er aan dat even heeft staan indrogen in de koelkast.. Ieeeuwl, daar ga ik nou echt van kokhalzen..

Nell_

Re: 'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:23

Topic gaat hard :+

Vlees ben ik helemaal een zeikerd in := Lust vrijwel niks, en als ik het zelf heb klaargemaakt eet ik het bijna nooit. Dan heb ik teveel gezien van wat er inzit!

Daarbij, er staat wel een datum op alles, maar sommige dingen zijn nog bedorven vóór de datum! En hoe zit dat met bijv smeerkaas? Vaak houdbaar tot 2011 ofzo, totdat je het openmaakt! Dan zit er binnen de korste keren schimmel op!
Pakje smeerkaas pak ik op mijn werk altijd nieuw :o
De aangebroken smeer ik op aan de kinderen :+

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:29

hahaa, ik ben echt geen zeikerd met eten :)

al is het een week overdatum ik eet het gewoon hoor, dan roep je maar zwerver maakt mij niet uit, maar ik heb tenminste wel een goede weerstand, en ik wordt nergens ziek van ;)

als de geobsedeerde maar 1x iets eten wat 1 dag over datum is, dan zijn ze meteen een week ziek, zwak en misselijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:33

wat een pieperds hier :+ ook arme studentjes aanwezig? kleine hoeveelheden kopen is hartstikke duur..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:33

Ik heb verder ook een goede weerstand hoor :+ Ik ben weinig ziek.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:35

Gewoon eten...Zo'n pak vla...man, die zijn echt nog wel lang houdbaar...Laatst ook een pak wat aangebroken was en twee dagen over tijd was...FF ruiken, in een schaaltje doen... "Oh, loopt nog niet zelfstandig weg..!" en eten maar!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:51

Nell_ schreef:
Topic gaat hard :+

Vlees ben ik helemaal een zeikerd in := Lust vrijwel niks, en als ik het zelf heb klaargemaakt eet ik het bijna nooit. Dan heb ik teveel gezien van wat er inzit!

Daarbij, er staat wel een datum op alles, maar sommige dingen zijn nog bedorven vóór de datum! En hoe zit dat met bijv smeerkaas? Vaak houdbaar tot 2011 ofzo, totdat je het openmaakt! Dan zit er binnen de korste keren schimmel op!
Pakje smeerkaas pak ik op mijn werk altijd nieuw :o
De aangebroken smeer ik op aan de kinderen :+

smeerkaas houdbaar tot 2011, kan je eten in 2013 :) :)

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:04

Ik ben een tijd in Afrika geweest. Hier krijg je vlees waarvan 75% van het gewicht uit vliegen bestaat, het hangt een aantal dagen of wat lekker achter een raampje te broeien bij 40graden buitentemperatuur, het halve dorp heeft het in zijn handen gehad, het wordt gesneden met messen en op blokken waar nog de vleesresten van 4 maanden geleden opzitten..... en het mooiste, ik heb het bijna een jaar gegeten en ben geen 1 keer ziek geworden van het eten daar.

Ik lees of kijk dus niet eens meer naar een datum hier in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:05

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 06:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:07

stefan3 schreef:
Ik ben een tijd in Afrika geweest. Hier krijg je vlees waarvan 75% van het gewicht uit vliegen bestaat, het hangt een aantal dagen of wat lekker achter een raampje te broeien bij 40graden buitentemperatuur, het halve dorp heeft het in zijn handen gehad, het wordt gesneden met messen en op blokken waar nog de vleesresten van 4 maanden geleden opzitten..... en het mooiste, ik heb het bijna een jaar gegeten en ben geen 1 keer ziek geworden van het eten daar.

Ik lees of kijk dus niet eens meer naar een datum hier in Nederland.

ja precies :) in Indonesie at ik bij die staattentjes........... Hygiene zoals hier in nederland voorgeschreven is daar ondenkbaar :)

ik word er ook niet ziek van :)

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:11

ik heb hier idd ook last van, ik woon op kamers en koop dus alles zelf, als ik iets openmaak dan eet of drink ik het de dag erna nog en dan hoef ik het al niet meer! daarom heb ik voortaan ook alleen maar aanmaak limonade in huis! ik bewaar geen eten en heb het zelfs met sauzen, heel erg ik weet het! maar als het langer dan 1 week in de koelkast staat gooi ik het weg (op curry na, die eet ik elke dag en daarvan weet ik dat een fles binnen n week of 2 op is.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:23

oow daar heb ik ook verschrikkelijk veel last van!
Altijd als we aan tafel zitten, vraag ik altijd naar de datum van de melk :o
Vind het verschrikkelijk als ik klonten in me mond proef, bah! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:49

Ja, ik ben er ook zo voorzichtig mee...
Heb ook 'n heel gevoelige maag.
En ik heb al 4x ernstige voedsel vergiftiging gehad, dus ik ben daar steeds voorzichtiger mee geworden.

Zelfs bij dingen zoals Jam, die zó zoet is dat 't echt wel even op kan blijven staan...
Als ik een pot koop, heb ik er 2 dagen plezier van, en daarna durf ik 'm niet meer aan te raken.
Dus ik koop tegenwoordig van die kuipjes, zodat ik bij iedere boterham/beschuitje een vers kuipje kan pakken en weggooien.

En sap of melk, als het open staat en ik weet niet wanneer hij open is gegaan... dan neem ik het niet.

Vleeswaren van 1 dag oud, eet ik ook niet.

Braadworst eet ik helemaal niet meer, omdat ik daar een paar jaar geleden dus voedselvergiftiging van heb gekregen, omdat die op de Duitse kerstmarkt niet goed doorbakken was. M'n lijf lust nu geen braadworst meer. :P

En zo is er nog 'n heel rijtje dingen die ik niet eet. Of waar ik heel voorzichtig mee ben.

Komt denk ik ook, omdat zowel mijn ouders als mijn opa & oma daar vroeger nooit zo op lette.
Die lieten gerust dingen van een jaar over datum nog in de koelkast of kelderkast staan. Brrrrr

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:59

haha benthe (Utixo)
ik moest meteen aan jou denken :D

Grappig ik heb daar totaaal geen last van :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:11

Nou moet ik zeggen dat hoewel ik 'vers' voedsel wat over de datum is wel check en alleen bij twijfel weggooi. Maar aangezien ik zelf de boodschappen doe en voor het boodschappen doen altijd de koelkast en de voorraadkast check, heb ik eigenlijk nooit dingen die over de datum gaan. Kwestie van slim inkopen en niet meer kopen dan dat ik in mijn eentje ga eten :j
Vind voedsel weggooien namelijk erg vervelend, zeker milieutechnisch gezien.

Maar.. dat neemt niet weg dat ik wel gevoelige dingen dubbelcheck voor ze naar binnen gaan :P