allergisch en panisch voor wespen, hoe verbannen uit tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: allergisch en panisch voor wespen, hoe verbannen uit tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:36

Ik vind deze beesten ook altijd zo hectisch heen en weer vliegen. Wordt er zelf onrutig van..

Maar het verschil tussen een bij en een wesp weet ik niet eens echt goed. Misschien wel als ik ze naast elkaar zie, maar zo apart?

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:46

Het verschil tussen een bij en wesp zou ik ook niet weten. Ik ben ook voor alles bang wat geel/zwart is en vliegt. Als er eentje in mijn buurt komt ren ik echt gillend weg.
Kruidnagel hebben wij ook altijd op tafel staan, maar nog blijven ze in de buurt komen.. denk dat er geen gouden tip is om wespen/bijen weg te houden helaas :(

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:18

Charlie_P schreef:
Vorige zomer werkte dat ding wel supergoed. Geloof dat we na 2 weken een laag van 5cm wespen hadden. Zaten zelf exemplaren van 5cm groot tussen, jakkes :\

Die hele grote zijn geen gewone wespen, maar hoornaars.
Zoek ze maar op met Google.... Die steken niet zo snel.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:39

Ik ben ook ongelooflijk bang voor wespen (en hornaars ook, ja) en hier hebben we ze vorige zomer ook veel gezien.

Onze oplossing?

In een hoekje achterin de tuin, achter het schuurtje, hoeven we niet te zijn. Daar gingen we dus zo'n wespenval op. Alle wespen verzamelden zich dus daar, zodat wij rustig buiten konden zitten zonder die engerds constant om ons heen te hebben. (Voedsel neem ik sowieso niet mee naar buiten...)
Een enkele wesp was slim genoeg te ontsnappen, maar het overgrote gedeelte vliegt erin en kan er niet meer uit.

Wij hebben vorig jaar zeker 100+ wespen erin gehad, misschien wel 200+ of nog meer. Ik vermoed dus dat er ergens in die buurt een nest heeft gezeten...
Aan het einde van de dag waren sommigen al dood, anderen waren dan bezig elkaar aan te vallen of de val te steken. *Ieuw... eng!!*

Wij hadden dan een emmer water klaarstaan, en mijn vriend (die daar dapper genoeg voor is) haalde dan de val los en liet hem in de emmer zakken. Ze verdrinken dan.

Zielig? Ja, absoluut, en ik snap dat veel mensen het liever niet zo doen.
Maar de overlast die ze geven is ook niet geinig.... en ik moet toegeven, we hebben echt geen wésp meer in onze buurt gehad die zomer. Ze vlogen allemaal in die val. (Daar gonste het er ook echt van) En ik vind het wel prettig om rustig te kunnen zitten zonder doodsbang om me heen te hoeven kijken...

De ultieme tip zou dus én een wespenval een lekker eindje van je af, én een bakje kruidnagel wezen, denk ik...

Bijtjes en hommeltjes vind ik maar een klein beetje eng en laat ik gewoon vliegen, trouwens.
Momenteel hebben we hier veel zandbijen, die kunnen niet steken. Die laat ik gewoon om me heen zoemen. :)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:28

Ik ben er ook zo panisch voor (bijen en wespen) en het mooiste was toen ook dat we een tijd terug een nest hebben gehad achter het schot op de zolder, juistem, waar wij slapen...
Ik en mijn vriend zijn geprikt in onze slaap en we hebben 3!!! maand op de bank geslapen, voordat het nest weg is gehaald, das geen pretje :n

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 09:36

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1

Loop ik vanochtend naar mn moeders achterdeur wil de deur open doen zie ik aan de binnekant van het raam (ik stond nog buiten) een dikke vette wesp, minimaal 2,5/3 cm lang. Gadver wat een joekel, ik deur op een kiertje en naar me moeder geschreeuw WESSSSSSPPPPPPPP toen heeft me moeder m verjaagt naar buiten :P

En gister bij me in de wagen, het was zo warm dat ik even het raam open had gezet (word snel warm in een woonwagen) naja beter niet kunnen doen ik hoor zoemmm kijk achter het gordijn ja hoor een wesp, ik rennen en mn vriend m laten killen en door de plee gespoeld :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:43

Met een wespenval heb ik altijd het idee dat ik ze lok ipv van weg hou.

Vorig jaar (en dit jaar weer) heb ik de tip gekregen (heb hem al meerdere keren voorbij zien komen in een net iets andere vorm) om een schaaltje water neer te zetten, met een schijf citroen erin en dan kruidnagel erbij doen. Schijnt heel goed te werken en gezien ik de wespen al lang weer heb rond zien vliegen, ga ik het echt proberen!

Voor alle wespen schijterds (zoals ik...), we hebben pech dit jaar, mn pa las van het weekend ergens dat ondanks de strenge winter, we dit jaar een wespenplaag krijgen...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 09:46

mijn vader gaat vandaag mijn wespennest vermoorden.
Zet mn auto al een aan de andere kant van de wagen en loop ook om via de andere kant, loop er niet meer langs :n

Gister werd ik op stal ook geterroriseerd wou me stal uitmesten maar zaten ook wespen dus doe ik nu vanavond maar savonds zijn ze weg :Y)

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:26

Hier nog iemand die helemaal panisch voor wespen is :=. Toen ik klein was was ik gewoon in een weiland aan het spelen waar dus blijkbaar een wespennest in de buurt zat. Ik voel toen net naast een slootje en toen ben ik in een keer door 3 van die rotbeesten geprikt.. Nou toen had ik hem meteen goed zitten begrijp je wel. Daarna beb ik ook nog een aantal keer geprikt, wesp in me shirtje gevlogen, lag eentje half dood op me kamer daar op gaan staan etc.. De laatste jaren gelukkig minder maar dat maakt de angst er niet minder op :=.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:34

Ik snap helemaal wat je bedoelt BfmvFreak, ik heb er een paar jaar geleden ook eentje in mn shirt gehad, die vloog regelrecht mn bh in! Mn rechter borst was opeens 2x zo dik als de linker en jemig wat deed dat pijn zeg, was 3x in mn tiet gestoken, haha.

En op jongere leeftijd (jaartje of 7) ben ik een keer in mn keel gestoken (vanaf de buitenkant hoor). Er kriebelde wat op mn keel terwijl ik op de fiets zat en ik had een soepstengel in mn hand en kon niet krabben, dus ik deed even mn kin omlaag om het kriebelen tegen te gaan en toen had ik een flinke steek te pakken! Mn moeder helemaal panisch, want we waren nog wel een stukje van huis vandaan en mn broertje in het kinderzitje, dus dat was feest ;) sinds dien ben ik bang voor wespen!

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:39

Fijn hé die beesten :=.. Wij hebben nu eigen altijd zo'n wespen vangen in de tuin gehad (niet in de buurt waar we zitten ook) en daar zaten er altijd honderden in. Dit jaar ook maar is met kruidnagel proberen, en altijd roken natuurlijk :}.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:41

haha, ik rook niet, misschien toch eens tijd om te beginnen ;)

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:52

joyce2 schreef:
haha, ik rook niet, misschien toch eens tijd om te beginnen ;)

Gewoon iemand uitnodigen die dat wel doet :=.. Geen goede reden om te beginnen :Y).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 08:08

ik heb jaren lang gerookt maar dat hielp bij mij niks hoor. Volgens mij willen ze je gewoon hebben als je allergisch bent. Ik ben altijd de pinuet!

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:15

Hmm ik merkte wel dat als wij met een paar aan het roken waren in de tuin dat ze dan wel meer wegbleven..

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:28

ik ben ook zoooo panisch voor die beesten :oo
als ik iets zie vliegen,al is het maar een vlinder,schrik ik me al kapot :+
ik probeer altyd heel stil te blijven zitten als er zo'n beest op me afkomt,maar na een paar seconden trek ik dat niet meer en zet ik het ook op een rennen :')
ik zat laatst op het balkon en huppa meteen weer allemaal wespen/bijen :\

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:54

Hier nog 1 die het op een lopen zet als ik iets in een geel/zwart jasje ziet :o
Ga echt niet wachten en kijken om te zien wat het is (wesp/bij of hommel)
geel/zwart en het vliegt = wegrennen

Ik ben dan ook zeer allergisch en heb hiervoor al eens in het ziekenhuis gelegen.
Het stil blijven zitten verhaal geloof ik niets van (zo ben ik dus al eens gestoken)
want wie zegt me niet, dat hij 100 meter verder op al niet boos is gemaakt en mij dan "toevallig" tegenkomt om te steken :(

Loop ook echt vanaf begin April tot begin Oktober met medicijnen in m'n zak voor het geval dat
(is ook handig om allemaal bij je te hebben als je een lekker bosritje wil maken :Y) )
Op stal en op buitenrit, spuit ik mezelf ook helemaal in met Deet en/of vliegenspray van m'n paard (scheelt altijd wel weer wat)
Ruik dan net zo lekker als mn paard van de vliegenspray :+
Ach moet toch douchen, dus geen probleem vind ik

Die kruidnagels ga ik ook eens proberen (baat het niet....)