Spijt na het eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:18

Ik let totaal niet op wat eet.. Kan zakken snoep en bakken patat naar binnen werken, maar dikker wordt ik er nooit van.. Maar ik moet wel zeggen dat ik altijd spijt heb als ik naar de Mac, Burger king of KFC ben geweest.. Of thuis iets heb gegeten waar ik veel mayonaise bij gebruik. Maar dat is meer omdat ik dan altijd problemen krijg met m'n huid, die reageert altijd heel sterk op vettig spul.. En op chocola helaas ook.. |o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:21

not2miss schreef:
Ik let totaal niet op wat eet.. Kan zakken snoep en bakken patat naar binnen werken, maar dikker wordt ik er nooit van..

Wauw, zwaar jaloers!!! :j
Het is vreselijk om altijd maar elke dag honger te hebben omdat je niet kan eten wat je graag wilt.
Ja konijnenvoer, sla etc, maar dat vind ik zoooo vies. Ik eet liever weinig dan dat ik wortels ga zitten eten, ieehk.

Lijkt me heerlijk om gewoon te kunnen eten wat ik zou willen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:31

Toekie schreef:
Het klinkt vast heel onaardig wat ik nu ga zeggen maar ik heb dubbele gevoelens bij dit topic. Enerzijds heel wat ongezonde gewoontes opnoemen maar anderszijds heel stoer zeggen dat je echt geen eetprobleem hebt en dat alles in orde is. Tuurlijk is het goed en belangrijk om dit soort dingen te delen maar hoe dat gaat, sorry, krijg er een beetje aandacht vraag gevoelens bij. Maar waarschijnlijk ben ik hier best hard in (geworden). Ik krijg gewoon een dubbel gevoel bij de manier waarop het gebracht wordt.

Ik raad je aan om hiermee naar de huisarts te gaan. :)

nja...
je hebt gelijk hoor...
De enige reden waarom je iets hier je situatie op te noemen is aandacht of het oproepen van een reactie ofzo, en dat wil je meestal of
-Omdat je ergens heel trots op bent (dus bv. trots omdat je goed en bewust met eten bezig bent)
-Of omdat er een probleem is waarvan de plaatser wil dat het erkend wordt door anderen, (omdat iemand het mss nog niet voor zichzelf erkend heeft? Vandaar dat 'ik heb echt geen eetprobleem' hoor)..

Maargoed, ' ik heb echt geen eetprobleem' betekent meestal meer ' Ik wil niet (de indruk wekken) dat ik mezelf heel zielig of ernstig vind ' of ze willen eerst van anderen horen dat het niet normaal is (dus kwestie van erkenning weer...)
Maargoed, aan die mensen zou ik kwijt willen, dat als de situatie voor jezelf heel onaangenaam aan het worden is (dus je je er vaak rot door voelt) je niets op kunt als je zelf niet erkent dat er een probleem is. Je kunt wel altijd blijven roepen ' ik heb echt geen probleem' maar dan verandert er dus ook niets. En op het moment dat het onprettig voor jezelf aan het worden is, is er dus wel een probleem... Ook als het om aandacht vragen lijkt (alth. ik herinner van mezelf dat ik het heel erg ontkende omdat ik van mezelf dacht dat het een kwestie van aandacht vragen was)

en een beetje schuldgevoel af en toe is echt niet absurd ofzo, maar als het je leven beheerst, of je amper meer limo kan drinken oid. dan is er wel echt iets gaande.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:42

Dat had ik wel eens ja... Enige oplossing die ik daarvoor kon verzinnen is om gewoon niet te snoepen en gezond te eten en daar voel ik me ook veel beter bij. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 03:42

Ik voel me rot na elk dingetje dat ik eet, behalve als ik iets heb gegeten om te voorkomen dat ik flauwval, want dan was het 'noodzakelijk' _O- En ik eet al niks ongezonds, dus bij een kleine salade heb ik al zoiets van: "He, moest dat nou?"

Tja, als je hebt lopen kotsen etc, dan is het echt niet gezond. Goed in de gaten houden :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 03:47

Menino schreef:
Suzanne F. schreef:
Nou ja, omdat iemand bewust bezig is met wat hij eet betekent nog niet dat ie een eetstoornis heeft. Lekker makkelijk zo'n stempeltje plakken....
Dan heb ik al jaren een eetstoornis zeker.

iemand die bewust met eten bezig is, gaat niet eerst iets eten en daar vervolgens spijt van krijgen... Dan zit er meestal een ander probleem achter,
iemand die bewust met eten bezig is hééft juist controle, iemand met een eetstoornis niet (hoewel ze in sommige gevallen denken van wel )
[/size]

Weleens van orthorexia gehoord? Het is nog niet officieel erkend, maar dat komt nog wel ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthorexia_nervosa

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:14

phormicola schreef:
Weleens van orthorexia gehoord? Het is nog niet officieel erkend, maar dat komt nog wel ;)

Het belangrijkste kenmerk van de aandoening is dat de persoon die eraan lijdt, een preoccupatie of zelfs obsessie heeft voor gezond eten. Als gevolg hiervan mijdt de persoon bepaalde soorten voedsel, met name voedsel dat vet of conserveringsmiddelen bevat. Vaak gaat de persoon over op vegetarisme en eindigt het traject erbij dat de persoon alleen nog biologisch geteelde rauwe groente en fruit eet.

Door te kritisch over voedsel te zijn, eet de persoon te weinig, is de voeding te weinig gevarieerd en kan de persoon gevaarlijk mager worden, wat ook bij anorexia het geval is. In sommige gevallen kan het obsessieve gedrag ook tot problemen in de sociale omgang leiden.

Een verschil met anorexia is dat de persoon op het eerste gezicht niet te kampen heeft met een gebrek aan eigenwaarde, maar zich eerder superieur voelt door zijn verantwoorde eetgewoonten. De kwaliteit van het eten staat voor de kwaliteit van het leven.

Dat is dus weer totaal iets anders.
Laat ik het zo zeggen, ik herken mezelf totaal niet in bovenstaande. Ik hecht juist helemaal geen waarde aan groente en fruit en gezond.
Ik eet liever 1 broodje kroket van de hele dag dan bergen groente en fruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:07

phormicola schreef:
Menino schreef:

iemand die bewust met eten bezig is, gaat niet eerst iets eten en daar vervolgens spijt van krijgen... Dan zit er meestal een ander probleem achter,
iemand die bewust met eten bezig is hééft juist controle, iemand met een eetstoornis niet (hoewel ze in sommige gevallen denken van wel )
[/size]

ja, dat is een verslaving om ontzettend bewust met eten om te gaan,
zodanig dat je de controle verliest en het gevaarlijk wordt om ermee door te gaan.. Maar zonder psychische hulp meestal niet op te lossen.
Valt dus bij mij niet echt onder controle hebben over je eetpatroon :) Snap je m'n punt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:12

ik vind het echt apart dat je spijt hebt als je wat gegeten hebt ? dat heb ik nooit hoor :n scheelt mischien ook dat ik het nooit merk als ik een zak chips, een stuk taart, of iets anders ongezonds op heb :)

moet wel zeggen dat ik doordeweek erg gezond eet. ik ontbijt goed. (met een glas optimel een glas water en 2 bruine botherhammen met worst)
ik luch goed (2 bruine boterhammen, een stuk fruit, en water)
en ik eet goed avondeten.

nee spijt na ete heb ik nooit :n . ik kan er vooral erg van genieten !! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:19

TS, normaal is het wel..Gezond is het niet.... :n Gun jezelf dat stukje chocolade, geniet er van en wordt er gelukkig van...Veel bevredigender dan het stukje chocolade eten en dan jezelf een schuldgevoel aanpraten....Wanneer je dat altijd doet, maar je jezelf kapot..!

Mijn Prof. in de gezondheiswetenschap zei het vrijdag nog tijdens college:

Mensen die zich af en toe iets lekkers gunnen zonder daarbij een rotgevoel te krijgen, hebben altijd nog meer kans op een langer en gelukkiger leven dan mensen die altijd maar met eten bezig zijn en een schuldgevoel hebben na een calorieënbom

Dat laatste brengt stress met zich mee, en stress staat in de top tien van oorzaken (meende ik...) van een vroegtijdige dood ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:04

themuisje schreef:
ik vind het echt apart dat je spijt hebt als je wat gegeten hebt ? dat heb ik nooit hoor :n scheelt mischien ook dat ik het nooit merk als ik een zak chips, een stuk taart, of iets anders ongezonds op heb :)

moet wel zeggen dat ik doordeweek erg gezond eet. ik ontbijt goed. (met een glas optimel een glas water en 2 bruine botherhammen met worst)
ik luch goed (2 bruine boterhammen, een stuk fruit, en water)
en ik eet goed avondeten.

nee spijt na ete heb ik nooit :n . ik kan er vooral erg van genieten !! :D

Ik denk dat TS haar spijsvertering op die van mij lijkt. Ik kan vrij weinig eten zonder aan te komen, sport wel gewoon maar kom bij alles wat ik eet aan. Daarom voel ik ook spijt na het eten van bijv. Mc Donalds, omdat ik wéét dat ik het niet hebben kan en het ook best snel merk :)

Sem_

Re: Spijt na het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:09

Nou ik zat er net over na te denken en dan zie ik dit topic.
Dat heb ik dus ook, heel vervelend en ook heel dubbel.. Is het
dan wel goed dat je het hebt gegeten (omdat andere zeggen
dat het niet uitmaakt) of toch niet, want dat denk je eigenlijk
zelf..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:21

zo te horen ben ik gezegend met een goede spijsvertering :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:22

themuisje schreef:
zo te horen ben ik gezegend met een goede spijsvertering :D

Wees er maar blij mee! :D
Vriendinnetje van mij ook, gooit hele zakken chips/bakken ijs/zakken snoep etc achterover en blijft super mager. Ik heb het tegenovergestelde, helaas.. :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:25

nou ja mager wil ik mezelf niet noemen hoor := gewoon slank :) klinkt een beetje vriendelijker.

heb net een heerlijk wentelteefje op :D en heb er absoluut geen spijt van ! hij was heeerlijk (sorry als ik jullie nu jaloers maak :+ )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:43

Moderatoropmerking:
Recent hebben we op bokt te maken gehad met een aantal topics rondom diëten, afvallen en eetpatronen die niet naar wens verliepen. Het ging toen met name om jonge topicstarters en leeftijdgenoten die elkaar (vaak onbewust) heel verkeerde signalen gaven en elkaars eetgedrag zeer negatief beinvloedden. Om die reden is de regel ingesteld dat alleen een TS van 18+ nog topics rondom deze onderwerpen mag openen.
Dit topic is niet direct een dieet/afvaltopic maar heeft hier wel voldoende raakvlakken mee om ervoor te zorgen dat er wederom gebruikers op een ongezonde manier worden beinvloed met betrekking tot eten en eetgedrag. Omdat wij als moderators dit onderwerp zeer serieus nemen en ervoor zorg willen dragen dat bokt een veilig stukje internet voor alle gebruikers blijft gaat dit topic preventief op slot.