Bewust Kinderloos: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:18

Shake hands bosmonster (wat een leuke naam trouwens :D ), ben het helemaal met je eens en je dieren kosten ook al best wel wil je er goed voor zijn.

Anoniem

Re: Bewust Kinderloos: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:25

Kinderen schijnen nog wel een stukkie duurder te zijn, trouwens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:20

Nou zeker, daar kan je een hele leuke auto van kopen als je dat geld ieder jaar opzij legt :D

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:49

"Ik heb 4 auto's, dat geld hield ik over omdat ik geen 4 kinderen kreeg" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:24

:')

En toch he, wij zijn met zijn tweeën, en verdienen echt niet heel veel, en we kunnen er erg goed van leven :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:28

Heejj, het topic leeft weer..
Vind dat mijn vriend en ik ook goed kunnen leven, maar ja ergens goed ven kunnen leven is wel een heel subjectief begrip natuurlijk. Weet wel dat kinderen er wat mij betreft iig niet bij in passen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:20

Zo, niet zo veel interesse meer in dit topic?

Even een nieuwe impuls geven: vinden jullie dat mensen die geen kinderen willen egoistisch zijn? Die indruk krijg ik nogal eens (van mensen mét kinderen). Of voor degenen die ook geen kinderen willen: horen jullie dat van mensen om je heen vaak? En wat vind je daar zelf van?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:38

Nou dat lijkt me niet. Het is eerder egoistisch om wel aan kinderen te beginnen. Dat doe je niet voor het kind maar vor jezelf.

Maar even voor alle mensen die zich zo vreselijk irriteren aan gillende kinderen.
Zelfs de best opgevoede kinderen zijn zo nu en dan dwars. Dat hoort bij het ontdekken van grensen en is volkomen normaal gedrag. Zo hebben mensen met kinderen ook wel eens last van een buurman die standaard midden in de nacht keihard de autodeur dicht smijt of aan het feesten is met zijn vrienden.

Ik vind het ook beetje kort door de bocht om te zeggen dat mensen tegenwoordig overal maar een stempel op willen plakken omdat ze de opvoeding niet aan kunnen.
Vroeger werd de diagnose niet of minder vaak gesteld das heel wat anders. ASS aandoeningen zijn er in mindere en ergere mate, maar zeker zeer zwaar voor de ouders. Hoe dan ook.
Ik heb zelf ook best wat met dit soort kinderen te maken gehad en voor de meeste ouders kun je alleen maar respect hebben.

Verder begrijp ik het best dat je geen kinderen zou willen. Er zitten namelijk zeer grote voordelen aan een kinderloos leven en dat hoeft zeker niet zonder voldoening te zijn.

en ja ik heb dus wel zo'n klein mormel en die heeft wel eens op de grond van de supermarkt gelegen. Maar ik kom maar heel weinig ouders met kinderen tegen waarbij het echt uit de hand loopt.

Kinderen zijn vaak een beetje over-enthousiast, maar om je daar nu al aan te irriteren ?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:14

Heel goed verwoord Supersambo :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:23

Meld me. Ik ben bewust kinderloos.
En nee, niet omdat ik kinderen niet leuk vind. Ik heb voordat ik naar de universiteit ging de Pedagogische Academie gedaan. Ik mag er dus 30 in de klas begeleiden :)

Ze zijn ook leuk. Alleen niet voor mij. Ik had zoveel wat ik nog wilde doen, zoveel plannen, veel tijd voor mezelf en mijn carriere nodig. Geen tijd voor kinderen. En ik vind dat je die tijd wel moet maken als je kiest voor kinderen.

Tenslotte heb ik ook niet de illusie dat als ik mijn niet voortplant er sprake is van een groot gemis in de genenpool. Kortom: er zijn al kinderen genoeg.

Het grappige is dat waar kinderen de norm zijn: mensen echt raar kunnen reageren als je aangeeft ze niet te willen.
- het is egoistisch (alsof het kiezen vóór een kind nemen niet egoistisch zou zijn).
- je weet niet wat het is om vrouw te zijn als je niet gebaard hebt.. hmm denk ik dan.
- wie zorgt er dan later voor je? Ik denk die kinderen die 1x per 6 weken op bezoek komen ;)
- je weet niet wat je mist (klopt, maar ik mis het dus ook niet).

Inmiddels ben ik 50 en de mogelijkheid kinderen te krijgen is drastisch beperkt. Ik mis het nog steeds niet. Heb nooit het idee gehad de verkeerde keus te hebben gemaakt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:25

De laatste keer dat ik bij mijn zus was zat haar oudste (5) daar even de hele boel te commanderen. Die uk bepaalde wie waar moest gaan zitten en zorgde er wel voor dat zij het middelpunt van alle aandacht was. Volgens mijn zus is het zo'n lief en sociaal meisje, volgens mij is het een klein, manipulatief kreng die vroeg door heeft hoe ze de boel naar haar hand moet zetten en daar geenszins in geremd word en haar zusje (2) gewoon slaat wanneer die iets niet doet zoals madam het wil...

Er zullen best leuke kinderen zijn, alleen voor mij is het niet weggelegd. Ik heb er echt het geduld niet voor en wil dat zeker niet uitproberen. Die oudste van mijn zus had ik waarschijnlijk met een stuk duct-tape over haar mond aan een hondenriem in de gang gelegd als die van mij was...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:28

Ik vind ook dat ieder voor zich dat uit moet maken. De een heeft van kind af aan een kinderwens en de ander moet er niet aan denken om beperkt te worden in zijn of haar vrijheid.

Allebei prima. Je leeft maar 1 keer en dat moet ieder naar eigen goeddunken invullen.

Ik heb zelf twee kinderen maar de meesten in mijn vriendenkring zijn bewust kinderloos. En dat gaat heel goed samen. :j
mick75 schreef:
De laatste keer dat ik bij mijn zus was zat haar oudste (5) daar even de hele boel te commanderen. Die uk bepaalde wie waar moest gaan zitten en zorgde er wel voor dat zij het middelpunt van alle aandacht was. Volgens mijn zus is het zo'n lief en sociaal meisje, volgens mij is het een klein, manipulatief kreng die vroeg door heeft hoe ze de boel naar haar hand moet zetten en daar geenszins in geremd word en haar zusje (2) gewoon slaat wanneer die iets niet doet zoals madam het wil...

Er zullen best leuke kinderen zijn, alleen voor mij is het niet weggelegd. Ik heb er echt het geduld niet voor en wil dat zeker niet uitproberen. Die oudste van mijn zus had ik waarschijnlijk met een stuk duct-tape over haar mond aan een hondenriem in de gang gelegd als die van mij was...

_O- _O-

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:29

In feite is elke keuze die je maakt om jezelf zo'n leuk mogelijk leven te geven egoïstisch.

Als jij het leuk vindt om kinderen op de wereld te zetten, dan is dat IMO net zo egoïstisch als wanneer je je er beter bij voelt om ze niet te krijgen.

Hoe ik er verder over denk is in deel 1 van dit topic wel terug te vinden. ;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:06

Hier nog iemand die geen kinderen wil. Althans, zo kijk ik er nu tegen aan. Misschien verandert dat ooit nog wel, maar ik denk het niet.

Hinke schreef:
Even een nieuwe impuls geven: vinden jullie dat mensen die geen kinderen willen egoistisch zijn? Die indruk krijg ik nogal eens (van mensen mét kinderen). Of voor degenen die ook geen kinderen willen: horen jullie dat van mensen om je heen vaak? En wat vind je daar zelf van?

Pff, iedere keer als ik roep dat ik geen kinderen wil, krijg ik die opmerking naar m'n hoofd geslingerd! :O Ik denk dat sommige mensen beter eens eerst zouden bezinnen voordat ze aan kinderen beginnen. In mijn job (ben juf) zie ik vaak kinderen met een slechte thuissituatie, kinderen waar niet naar omgekeken wordt e.d. omdat paps en mams wel betere dingen te doen hebben. Ik vind dat verschrikkelijk erg... Als je dan toch niet voor je kinderen wil/ kan zorgen, neem er dan gewoon geen!

Maar je moet tegenwoordig blijkbaar kinderen nemen, want wie gaat anders later - op je oude dag- voor je zorgen? >;) Ja serieus, die opmerking heb ik al meer dan eens te horen gekregen. En dan gaan ze mij vertellen dat mensen zonder kinderen egoïstisch zijn?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:20

Om even op de vraag van Hinke in te gaan, ik denk eigenlijk dat elke keuze een stukje egoisme in zich heeft. Of je nou bewust kinderen wil of heel bewust niet. Het is een keuze die JIJ zelf maakt, op basis van jouw visie op de wereld. Als je voor kinderen kiest is dat meestal een vrije keuze (laten we daar voor de overzichtelijkheid maar even vanuit gaan in elk geval, anders is het einde van de discussie zo zoek), gebaseerd op jouw gevoelens en visie, dat kan je als egoistisch beschouwen.

De keuze om geen kinderen te nemen (hier ook voor de overzichtelijkheid even niet diegenen die om wat voor reden dan ook niet zwanger kunnen worden meegeteld, no offence!) is ook een keuze gebaseerd op je eigen gevoel en visie, precies hetzelfde dus eigenlijk. Noem het egoistisch, noem het realistisch, noem het dom of juist verstandig, whatever. Het blijft een vorm van egoisme hoe je het ook draait of keert (uitzonderingen daargelaten).

In mijn geval lijkt het me niet gezond voor mezelf en ook niet voor het eventuele kind als dat er per ongeluk zou komen, maar dat heb ik in het eerste deel wat ik zelf gestart heb wel uitgebreid omschreven.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:38

Ik heb vrienden die bewust geen kinderen hebben en heb nog nooit gehoord dat die egoistisch zijn, is dus echt compleet nieuw voor mij. Wel zie ik vaker in dit soort topics dat dit aangegeven wordt door de bewust kinderlozen als argument...
Kinderen krijgen vind ik ook niet egoistisch, van nature plant een mens zich nu eenmaal voort, dus wat daar nu zo ego aan moet zijn. Tja, omdat er tegenwoordig anti-conceptie bestaat en je het kunt regelen zijn de mensen met kinderen opeens egoistisch. Want eigenlijk is dat hetgene wat ik hoor als ik heel eerlijk ben. Ik vind dus van beide kanten het geen egoisme.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:27

Ja hoor, ik heb het wel eens naar mijn hoofd gekregen dat ik egoïstisch was. Ik zou mijn eigen leven veel belangrijker vinden dan dat van een kind.

Of zoals iemand hier op Bokt in een vorige discussie als argument gaf om wél aan kinderen te beginnen: 'op een gegeven moment word je het toch wel zat dat alles maar om jezelf draait?'

Anyway... Wie vindt dat ik mijn eigen leven belangrijker vind dan dat van een kind heeft gelijk. Ik vind mijn leven dat er al is veel belangrijker dan dat van een kind dat niet eens bestaat en er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit zal komen.

De enige reden waarom er bij mij een kind zou komen is als ik te laat ben om er wat aan te laten doen. Hopelijk komt het niet zover.

En nogmaals: elke keuze die een mens maakt om zijn leven te verrijken is IMO egoïstisch. En daar is IMO ook helemaal niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-06-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:28

Ik heb dat argument meerdere keren naar mijn hoofd gekregen.. Of een kind 'nemen' niet egoistisch is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:47

Inderdaad, hoor regelmatig dat het egoïstisch is om geen kinderen te willen.
Ben het ook helemaal met Karin eens.
Waar ik me aan kan storen is het men zegt dat het egoïstisch is om geen kinderen te willen gevolgd door het argument dat kinderen zo leuk zijn omdat je dan iets van jezelf hebt (of hebt doorgegeven)....

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:54

wij zijn bewust kinderen vrij *\o/*

en hebben een heerlijk leven met onze dieren hierbij

komen regelmatig kinderen bij ons over de vloer en vinden prachtig bij ons

maar is zo lekker weer als ze weg gaan

we hebben geen hekel aan kinderen maar is totaal niks voor ons

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:36

Anya schreef:
Ik heb dat argument meerdere keren naar mijn hoofd gekregen.. Of een kind 'nemen' niet egoistisch is.

Wat wonderlijk, nog nooit meegekregen. :n En nee, een kind krijgen vind ik inderdaad niet egoistisch. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:37

Karin schreef:
Ja hoor, ik heb het wel eens naar mijn hoofd gekregen dat ik egoïstisch was. Ik zou mijn eigen leven veel belangrijker vinden dan dat van een kind.

Of zoals iemand hier op Bokt in een vorige discussie als argument gaf om wél aan kinderen te beginnen: 'op een gegeven moment word je het toch wel zat dat alles maar om jezelf draait?'

Anyway... Wie vindt dat ik mijn eigen leven belangrijker vind dan dat van een kind heeft gelijk. Ik vind mijn leven dat er al is veel belangrijker dan dat van een kind dat niet eens bestaat en er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit zal komen.

De enige reden waarom er bij mij een kind zou komen is als ik te laat ben om er wat aan te laten doen. Hopelijk komt het niet zover.

En nogmaals: elke keuze die een mens maakt om zijn leven te verrijken is IMO egoïstisch. En daar is IMO ook helemaal niets mis mee.

Dat is zo wat je zegt, heel veel beslissingen die je neemt zijn egoistisch en dat geldt voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:06

Ik vind dat beide niets met egoïsme te maken heeft. Mijn zus heeft 2 kinderen, die wilde dat heel graag en ze is er heel blij mee. Ik heb geen kinderen en wil dat ook niet. Ik vind de kindjes van mijn zus erg leuk, ben echt dol op ze. Maar ik voel gewoon de behoefte niet, ik vind mijn leven fijn zoals het is.
En misschien word ik nog een keer zwanger, dan zal ik daar ongetwijfeld heel gelukkig mee zijn. Maar als het zo blijft, vind ik het ook prima.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 01:01

kamsel schreef:
Inderdaad, hoor regelmatig dat het egoïstisch is om geen kinderen te willen.
Ben het ook helemaal met Karin eens.
Waar ik me aan kan storen is het men zegt dat het egoïstisch is om geen kinderen te willen gevolgd door het argument dat kinderen zo leuk zijn omdat je dan iets van jezelf hebt (of hebt doorgegeven)....

_O-

Anya schreef:

Inderdaad, ik heb hier nog nooit iemand horen zeggen 'ik wil kinderen omdat ik een bijdrage aan de samenleving wil leveren', het is altijd 'ik wil kinderen, omdat ik van kinderen hou/mijn leven compleet te maken' etc. Imo net zo egoistisch.

Karin schreef:

Pfff! Vraag me ernstig af wat ze daar mee bedoeld, en wat ze verstaat onder dat 'alles om jezelf draait'. Voordat je een kind hebt draait alles om je zelf, en als je ineens de zorg hebt over een kind draait alles dus niet meer om jezelf? Telt de zorg voor een paard/huisdieren/vriend dan ook mee? Of dat dan weer niet? }:0 Of dat je je nuttig maakt op je werk, telt dat mee?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:59

Ik heb steeds het idee dat als je zegt dat je geen kinderen wil, je zo raar aangekeken wordt. Net of je gek bent.
Ik hoorde vandaag ook nog dat als je geen kinderen neemt dat je dan snel op elkaar uitgekeken bent, maar dat lijkt mij niet, want hoe vaak hoor je niet dat de relatie kapot gaat omdat er ineens kinderen komen en de vrouw geen tijd en aandacht meer besteed aan de man.