Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
).
paix schreef:Ik had met ritalin zo last van het rebound effect dat ik soms in een keer ´´wakker´´ werd op plekken dat ik niet meer wist hoe ik er kwam. Met concerta heb ik daar geen last meer van. Wel de eerste dagen dat ik mis greep als ik wat wou pakken maar dat is nu ook weg.
Dagen zonder concerta vind ik nu echt vreemd je ziet in een keer zo veel dingen en de wereld lijkt lichter. Alsof je op die dagen alles binnenslikt. Hoe fijn de concerta ook is het maakt mijn leven wel een stukje minder kleurrijk
Zonder medicatie zie ik ook veeeeel meer dingen maar ik vind de wereld helemaal niet lichter lijken. Zou je me kunnen uitleggen wat je daar precies mee bedoeld? Ik vind namelijk de wereld zonder medicatie een grote hoop chaos waar ik enorm gestressd van raak.
Zelf heb ik dit dus niet echt maar dat komt denk ik vooral omdat het word overschaduwd door de chaos en stress die ik continu voel. Kleurtjes kan ik me dan eerder aan ergeren
Ik ga dr eens op letten, nog nooit bewust gedaan dus wie weet heb ik dat stiekem ook wel
Caye schreef:Waar is dat bij jullie vastgesteld dat jullie dat hebben? Door een psycholoog? Of had je zelf vermoedens?
Caye schreef:Waar is dat bij jullie vastgesteld dat jullie dat hebben? Door een psycholoog? Of had je zelf vermoedens?
Zwerte schreef:heel herkenbaar allemaal!
Ik ben vorig jaar gediagnosticeerd met adhd, op mn 25e. Had ik het maar eerder geweten want met medicatie ging er een wereld voor me open!
Begonnen met ritalin, heeeeeeerlijk die pieken maar enorm veel last van rebound en vanwege de hoge dosering die ik nodig heb (werkte maar 2 uurtjes, zat op 70 mg per dag aan het einde) kreeg ik wel veel bijwerkingen zoals enorm droge mond.
Overgegaan op concerta en ik mis hierbij zeker de ritalinpieken maar een gelijkmatig effect gedurende de dag heeft ook veel voordelen. De rebound met ritalin was echt te heftig elke keer, die achtbaan word je ook niet gelukkig van. Ik ben zoveel makkelijker in de omgang nu, veel minder snel gefrustreerd vooral en natuurlijk minder last van alle prikkels om me heenIk ben er echt heeeeel blij mee (slik 54 mg) en ben niet van plan om er ooit mee te stoppen.
Wat betreft emoties afvlakken, het enige wat bij mij geremd wordt is dus mijn mate van frustratie. Zonder medicatie kan ik me echt aan alles en iedereen ergeren en met medicatie heb ik dit nauwelijks meer. Verder geen afvlakking van emoties, sterker nog, ik wordt juist vrolijker van medicatie (of eigenlijk word ik gewoon chago zonder medicatie) omdat alles zoveel makkelijker gaat.
Het enige wat minder goed gaat met medicatie is autorijden en winkelen. Autorijden omdat ik dit superleuk vind en mn hyperfocus erbij kan gebruiken. Met medicatie zie ik echter niet meer alles al kilometers van tevoren aankomen en kan ook niet 1000 auto's tegelijk in de gaten houden, wat zonder medicatie wel ging. Dat is wel een beetje wennen voor me maar het voordeel is wederom dat ik rustiger ben. Winkelen kan ik beter doordat ik de mensen om me heen beter kan hebben maar het scannen van producten gaat zooooooooveel trager... ik ben gewend dat ik ergens langs een schap kan lopen in normaal tempo, en alsnog elk product te kunnen zien. En dat gaat nu ook een stuk trager!
Maar de voordelen wegen veel zwaarder dan die paar kleine nadeeltjes.
Wel erg jammer dat ik elke maand 80 euro extra kwijt ben aan mn concerta en melatonine...
TS, je zegt in je openingspost dat je er zo'n zombie van wordt en dat effect moet verminderen na verloop van tijd, maar krijg je dan niet 'gewoon' een te hoge dosering? Ik ben nooit een zombie ofzo geweest maar heb vanaf pilletje nr 1 alleen maar positieve effecten gehad ervan. Maar ik geloof dat ik vrij ongevoelig voor medicatie ben (niet alleen adhd medicatie) dus misschien ben ik wel een 'uitzondering'? Maar ik heb vaker gehoord dat je te suf kan worden als de dosering te hoog is.
(middels 4 uur lang vragenlijsten met vriend + familie erbij)Airborn schreef:waar ik het mee vergelijk is dat het zonder ritalin is alsof er 3 radio's en 3 tv's en een paar pc's aan staan, de hele dag lang, allemaal met geluid aan, tv ook met beeld... En allemaal hebben ze constant het nieuws opstaan, oftuwel, je wil steeds naar allemaal tegelijk luisteren omdat ze allemaal belangerijk lijken. En die radio's en tv's en computers kon ik niet uitzetten, dus steeds trokken ze mn aandacht en als ik met iets bezig was, dan was er wel weer iets anders wat op dat moment écht belangerijk leek en mn aandacht nodig had.
Nu met ritalin zijn de radios en tvs en computers er nogsteeds wel een beetje, maar ik kan ze nu zachtjes zetten, en soms zelfs helemaal uitzetten.
Ik kan nu kíézen waar ik mijn aandacht aan besteed, ipv dat alles zich zo opdringt dat ik steeds mn aandacht verleg.
En ik kan nu prioriteiten stellen, en tegen mezelf zeggen, dit MOET nu echt gebeuren... Voorheen was het zo dat ik dingen eindeloos bleef uitstellen, want er was steeds wat anders wat ook moest gebeuren, of soms vergat ik gewoon compleet wat ik moest doen. En dan niet alleen dat ik mn sleutels nog moest pakken, maar ook dat ik bv mn huur nog over moest maken, de afwas doen, inschrijven voor een vak, etc...
Tis net alsof mn hersens nu zijn opgeruimt, nouja, ongeveer dan. Alles zit nu in de laatjes waar het in hoord, met labels die zeggen wat erin zit. Ipv dat alles in 1 grote bak rondzwerft. (helaas willen de labeltjes nogsteeds wel eens verwisselen ofzo:P)
en amen.Ik geloof dat ik mezelf ook maar eens laat testen
Airborn schreef:waar ik het mee vergelijk is dat het zonder ritalin is alsof er 3 radio's en 3 tv's en een paar pc's aan staan, de hele dag lang, allemaal met geluid aan, tv ook met beeld... En allemaal hebben ze constant het nieuws opstaan, oftuwel, je wil steeds naar allemaal tegelijk luisteren omdat ze allemaal belangerijk lijken. En die radio's en tv's en computers kon ik niet uitzetten, dus steeds trokken ze mn aandacht en als ik met iets bezig was, dan was er wel weer iets anders wat op dat moment écht belangerijk leek en mn aandacht nodig had.
Nu met ritalin zijn de radios en tvs en computers er nogsteeds wel een beetje, maar ik kan ze nu zachtjes zetten, en soms zelfs helemaal uitzetten.
Ik kan nu kíézen waar ik mijn aandacht aan besteed, ipv dat alles zich zo opdringt dat ik steeds mn aandacht verleg.
En ik kan nu prioriteiten stellen, en tegen mezelf zeggen, dit MOET nu echt gebeuren... Voorheen was het zo dat ik dingen eindeloos bleef uitstellen, want er was steeds wat anders wat ook moest gebeuren, of soms vergat ik gewoon compleet wat ik moest doen. En dan niet alleen dat ik mn sleutels nog moest pakken, maar ook dat ik bv mn huur nog over moest maken, de afwas doen, inschrijven voor een vak, etc...
Tis net alsof mn hersens nu zijn opgeruimt, nouja, ongeveer dan. Alles zit nu in de laatjes waar het in hoord, met labels die zeggen wat erin zit. Ipv dat alles in 1 grote bak rondzwerft. (helaas willen de labeltjes nogsteeds wel eens verwisselen ofzo:P)
Oh ja! Dát ging ik hier doen!
dus dan stuur ik het mailtje weer vrolijk door aan mezelf voor de volgende dag. Terwijl ik dit typ, weet ik dat er al 2 mailtjes van mezelf in mijn inbox zitten die níet "gedaan" zijn

) ik hoor elke auto of motor of ambulance in de verre omtrek, alleen kan ik heel moeilijk plaatsen hoe ver weg ze zijn. Ik ben werkelijk met regelmaat aan de kant gegaan omdat ik dacht dat de ambulance die ik hoorde dichtbij was. Als ik in het bos wandel met mijn honden en ik hoor geblaf, moet ik keihard concentreren om erachter te komen of het een hond dichtbij betreft, of eentje in een tuin van een boerderij aan de rand van het bos.
Alleen dat ik toevallig niet zo handig en slim was ofzo?
maar toch niet teveel loslaten op het i-net.
voel dat al snel als stempel op me lijf drukken.

Je wil het liefst gewoon, GEWOON zijn!

).