In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:47

Ragdollcat schreef:
Ik vind je slap, door slap te reageren.

Zeg gewoon dat het niet kan tegen die domme collega, dat ze je niet hielp toen je om hulp riep, maak er werk van en klaag bij je leidinggevende over dat er niet is bijgesprongen toen het nodig was.

Je kan beter niet meer op die gek gaan oppassen, laat het over aan sterkere en meer ervaren collega over die meer overwicht heeft op die gek.

Sorry voor mijn reactie, maar ik vind het gewoon erg raar van hoe je collega reageert en dat je dat maar pikt, hij had je wel dood kunnen slaan ofzo.

Pardon?

Als je leest zie je dat ik allang bij de leidinggevende een klacht heb ingediend, een formulier tegen de client heb ingevuld en dat die client iedereen slaat, dus ook de 'sterkere en meer ervaren collega'.

Edit: Je zegt zo mooi oppassen. Als je er zo denigrerend tegenover staat ga zelf maar een keer op hem passen dan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:49

Citaat:
Als je leest zie je dat ik allang bij de leidinggevende een klacht heb ingediend, een formulier tegen de client heb ingevuld en dat die client iedereen slaat, dus ook de 'sterkere en meer ervaren collega'.

Heel goed, dat had ik ook nog niet gelezen :)! En je collega dan? Daar mag ook wel eens een erg goed gesprek mee worden gevoerd...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:51

Beterschap. Ik zou wel nog naar de huisarts gaan, maar ik vermoed dat die rustig aan doen adviseert. En dat zou ik als ik jou was ook gaan doen.

En ik zou een klacht indienen tegen die collega. Juist met zulk werk moet je van elkaar op aan kunnen. Kun je dat niet, helpt iemand niet in dergelijke situatie, moet die snel een andere baan gaan zoeken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:51

Wat ik niet begrijp is dat je met deze doelgroep niet werkt met een dergelijk alarm systeem.
Ik loop stage op dagbesteding complex, lees: mensen met een verstnadelijke beperking in combinatie met gedragsproblematieken. Hier komen we ook te makenmet agressie. Hiervoor worden we sowieso zelf getraind, hebben we elke maand met collega's een training hoe je om moet gaan met escalerende clienten en een piepersysteem(groot alarm, stil alarm en spraakoproep). Op het moment dat je merkt dat de client begintmet dreigen of dreigt te escaleren kun je om ondersteuning vragen door middel van dit systeem. Er komt dus sowieso ondersteuning! Mijn mond valt dus ook open dat dit kn gebeuren, zeker dat dit bekend is bij de client. Wat op het moment dat de clientje bij bijvoorbeeld de keel grijpt e.d. moet het pas echt goed fout gaan voordat er iets gebeurd?
Is hier geen beleid over opgesteld? En in hoeverre is er bij jullie doelgroep verder sprake van agressie? of isdit een uitzonderlijk geval?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:52

Petite schreef:
Als ik ontslag neem dan heb ik geen inkomen meer en kan ik de huur en auto niet betalen. Dat is voor mijzelf niet erg verstandig.

Als jij ontslag neemt zonder 1 van de andere stappen te ondernemen, zou dat inderdaad onverstandig zijn. Als je de boel eerst in gang zet (bond / arbo) en (terecht!) weigert om werk te doen dat niet voldoende veilig is, ben je in een hele andere positie. Niet automatisch makkelijker trouwens, maar het is wel belangrijk. Een ibuprofen lost dit probleem niet op, en als je uiteindelijk zo ernstig gewond raakt dat je geen inkomen hebt zit je ook in de problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:53

Petite,
dan ga je NU googlen en ander werk zoeken.
Je werkt in de zorg, hebt bijna een mooi papiertje... kortom, in no time een andere baan.

Aangifte gaat je allereerst een hoop gezeik opleveren binnen de organisatie ;) :D
Maar dat is blijkbaar nodig.
Als ik het zo lees is er sprake van een stuctureel beleidsmatig falen binnen de organisatie, door zaken als dit serieus aan te pakken, is een organisatie ook sneller geneigd het serieus op te pakken. (geen enkele instelling wil de inspectie op z'n dak hè?)
Het is heel jammer dat het zo moet, maar je moet het wel keihard spelen anders blijft het zo lopen.
Politie kan overigens weinig met je aangifte, maar dat geeft niet. Het gaat om het feit dat je het doet en als het maar genoeg gedaan word, is de boodschap sneller duidelijk en kan er actie ondernomen worden.
(het beleid faalt, de begeleiding faalt, cliënt zit wellicht niet op de goede plek, wellicht verkeerde setting etc. etc.)

en @ Ragdoll, ik vind je post behoorlijk denigrerend. Naar de TS toe en ook naar mensen met een beperking. Ja ze kunnen 'gek' gedrag vertonen, maar zo hoef je ze niet te noemen. Want ja, het zijn ook mensen...net als jij. Jij hebt alleen het geluk gehad dat je normaal geboren bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:54

Mijn collega had ik er toen die avond gelijk op aangesproken in tranen. Van mijn leidinggevende moet ik dat nog een keer doen en dan terugkoppelen naar haar toe hoe dat gesprek gegaan is.
Zit alleen te denken (wat niet erg goed gaat met hoofdpijn) wat ik nu het beste kan doen. Ik ga sowieso een beter alarmsysteem voorstellen aan de leidinggevende en misschien wel met de mensen praten waarbij je hulp kunt zoeken na zo'n incident. Weet niet of dat de Arbo arts is. Ik wil alleen graag dat er wat gebeurt tegen die desbetreffende collega. Weet alleen nog niet op wat voor een manier ik dat het beste kan doen.

Stap 1 is in ieder geval praten met haar nog een keer en dan terugkoppelen aan de leidinggevende.
Stap 2 is dat ik sowieso ga praten met de persoonlijk begeleider van de desbetreffende client.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:54

Citaat:
Oh ja mijn moeder zei nog dan zeg je dat je niet meer met haar wil werken, maar er zijn al 2 collega's die dat aangegeven hebben dus kan moeilijk nog een derde bij..

Jawel hoor,daar kan nog wel een derde bij! :j .Is ze nou helemaal bedonderd?! :(

Zorg goed voor jezelf! :(:)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:55

Ragdollcat schreef:
Ik vind je slap, door slap te reageren.

Zeg gewoon dat het niet kan tegen die domme collega, dat ze je niet hielp toen je om hulp riep, maak er werk van en klaag bij je leidinggevende over dat er niet is bijgesprongen toen het nodig was.

Je kan beter niet meer op die gek gaan oppassen, laat het over aan sterkere en meer ervaren collega over die meer overwicht heeft op die gek.

Sorry voor mijn reactie, maar ik vind het gewoon erg raar van hoe je collega reageert en dat je dat maar pikt, hij had je wel dood kunnen slaan ofzo.

Jij hebt blijkbaar geen idee over de zorg voor de door jou genoemde 'gekken'. Agressie kan om een groot aantal diverse redenen onstaan.Denk bijvoorbeeld en client met een autisme spectrum stoornis dat zijn omgeving niet begrijpt, overprikkeld, zijn emoties niet kan uiten. Dit is zijn beperking, de client kan hier niets aan doen. Het is je taak om hem hierin te begeleiden, maar je kunt dit niet altijd voorkomen. En geloof me,op het moment dat een client daadwerkelijk escaleert komt er zoveel adrealine vrij, daar kun je als sterke man ook niet tegenaan, dan heb je je collega's nodig! Zowel op het moment zelf als napraten!
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 24-03-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:56

jodi schreef:
Citaat:
Oh ja mijn moeder zei nog dan zeg je dat je niet meer met haar wil werken, maar er zijn al 2 collega's die dat aangegeven hebben dus kan moeilijk nog een derde bij..

Jawel hoor,daar kan nog wel een derde bij! :j .Is ze nou helemaal bedonderd?! :(

Zorg goed voor jezelf! :(:)

Daar kan juist een 3e bij. Met meer sta je sterk. Die collega kan gewoon duidelijk haar werk niet aan. Het zou raar zijn als jij daarvoor weg moet, als je het werk wel leuk vindt. Die ander is in gebreke.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:59

Petite schreef:
Mijn collega had ik er toen die avond gelijk op aangesproken in tranen. Van mijn leidinggevende moet ik dat nog een keer doen en dan terugkoppelen naar haar toe hoe dat gesprek gegaan is.

BELACHELIJK. Dat is precies het beleidsmatig falen waar Kanelly op doelt. Als je in een gevaarlijke situatie werkt (zoals jij) moet je ernstige zaken als 'niet reageren op een hulpvraag' niet af laten doen door een gesprekje door jou. Nee, dan roep je, als bekwame leidinggevende, die medewerker in je kantoor, maakt duidelijk dat het een volgende keer reden voor ontslag kan zijn omdat ze haar collega's in een ernstig bedreigende situatie laat en dat dat niet licht wordt opgevat. Ook had de bekwame leidinggevende allang gezorgd voor een fatsoenlijk protocol hoe er omgegaan wordt met dit soort situaties... Daar is de leidinggevende voor!

Door het zo makkelijk af te doen met 'ik ga zelf dat gesprek aan' en 'ik ga voorstellen dat...' is er voor je organisatie weinig reden om te veranderen. Niks voorstellen - eisen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:00

Nou moet ik eerlijk zeggen dat een paar weken terug een collega van me van 40 (ja ragdollcat, ook mensen van 40 met ervaring ;) ) in elkaar is geslagen door een andere client.. Die client had bakstenen uit de bestrating gehaald en verstopt in haar slaapkamer en is dat naar haar hoofd gaan gooien wat op het nippertje miste. Zij zat helemaal onder de blauwe plekken en is gewoon door gaan werken, ook geen hulp aangeboden gekregen.

Ik denk dat ik met haar samen stappen ga ondernemen, ze is nog steeds bang voor die client.

En ja die client woont in dezelfde woning als mijn client die me in elkaar slaat. Het zijn er 9 bij elkaar..

Instantie zit diep in de schulden dus weet niet of ze een degelijk alarmsysteem kunnen betalen, meer personeel kan er iig niet vanaf..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:02

Ik heb alleen jouw allereerste verhaal gelezen de rest niet, ik vind jou wel slap reageren.

En het hoort niet dat je geslagen wordt, is ie nou helemaal zeg.

Ik zou er werk van maken en schakel de bond in, want dit is niet normaal.

Als ie erom bekend staat dat ie iedereen slaat, nou waarom wordt er dan niet met 2 gewerkt op 1 client? 1 op 1 kan gewoon niet, als je m niet aankan, zeker niet bij zo iemand.

En als er geen geld is voor alarm of extra hulp aan personeel dan is dat hun probleem maar kies voor je eigen veiligheid, weiger gewoon die klant.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-03-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:03

Petite schreef:
Instantie zit diep in de schulden dus weet niet of ze een degelijk alarmsysteem kunnen betalen, meer personeel kan er iig niet vanaf..

Dan gaat die instantie toch lekker failliet, dat is toch niet jouw verantwoording? Laat de mensen die het financiele gat veroorzaakt hebben zich maar lekker slaan met bakstenen :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:03

Petite schreef:

Klinkt banketstaaf misschien hoor, maar dan moet je er zeker weten snel wegwezen. De kans is groot dat het voor het personeel alleen maar zwaarder gaat worden door bezuinigingen e.d. En stel dat ze helemaal failliet gaan, dan heb ook geen baan meer, maar ook geen regeling dat je doorbetaald kan worden...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:05

Ja precies, laat die stomme instantie lekker failliet, dat is niet jouw leven en gezondheid waard, kies voor jezelf of laat de leidinggevend zelf het werk doen.

Meld jezelf ziek en ga ander werk zoeken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:05

Petite schreef:
Nou moet ik eerlijk zeggen dat een paar weken terug een collega van me van 40 (ja ragdollcat, ook mensen van 40 met ervaring ;) ) in elkaar is geslagen door een andere client.. Die client had bakstenen uit de bestrating gehaald en verstopt in haar slaapkamer en is dat naar haar hoofd gaan gooien wat op het nippertje miste. Zij zat helemaal onder de blauwe plekken en is gewoon door gaan werken, ook geen hulp aangeboden gekregen.

Ik denk dat ik met haar samen stappen ga ondernemen, ze is nog steeds bang voor die client.

En ja die client woont in dezelfde woning als mijn client die me in elkaar slaat. Het zijn er 9 bij elkaar..

Ik weet niet of je het wilt benoemen,maar bij welke instantie werk je dan?
Buiten je eigen veiligheid is het voor deze doelgroep ook de begeleiding en ondersteuning die ze nodig hebben op hetmoment dat ze escaleren. Dat kun je niet alleen. Ik vnd het bizar dat ze daarop bezuinigen. Moet het dan daadwerkelijk echt fout gaan? ik schrik hier best wel van, misschien ook omdat het dan bij ons zo goed geregeld is, maar ik weet niet of ik met deze doelgroep zou kunnen werken op het moment dat ik voor mezelf kom te staan. Dit kun je toch niet verlangen?

Steenbok12

Re: In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:07

Bovendien kopen de clienten a.d.h.v. hun zorgzwaartepakketen hun zorg in. Als de clienten niet de ondesrteuning en begeleiding krijgen die ze nodig hebben, zou ik toch echt eens aan de bel gaan trekken hogerop!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:10

Hoe kan ik het beste die collega aanpakken? Aangeizen de leidinggevende beste vrienden met haar is zal ik dit niet via haar kunnen doen. De andere collega's zijn prima in staat te werken daar. Ander werk zoeken ben ik al mee bezig hoor, maar tot die tijd wil ik wel graag voor mezelf zo plezierig mogelijk werken en wat verbeteren aan de zorg daar. Ook al is dat te idealistisch.

Ragdollcat ik heb mijn beginpost overgelezen en het kan inderdaad slap overkomen. Op dat moment kon ik niks anders dan me concentreren op de client, ik heb verder gewerkt en alles ging mis, andere clienten kon ik niet meer begeleiden en hoefde ook niet. Ik had knallende koppijn maar kon mijn collega niet alleen laten staan op de groep en om 8u savonds kan er ook niet snel iemand komen. Ik heb een te groot verantwoordelijkheidsgevoel en zij geen, mijn vriend zei ook; je had gewoon weg moeten gaan om een statement te maken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:13

Ik vind dat je terug moet koppelen naar je leidinggevende dat jij je collega er niet op aan moet spreken, maar zij. Desnoods ga je hogerop, zeker omdat je aangeeft dat beide dames dik met elkaar zijn. Dan is je leidinggevende dus niet onpartijdig en zal het altijd in jouw nadeel afgehandeld worden. Geloof me, een goede leidinggevende lost dit zelf op, en laat dit niet doen door het slachtoffer zelf...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:14

Je moet de collega niet aanpakken, maar de organisatie en die moet de collega aanpakken. ALs de leidinggevende haar vriendin is, neem je contact op met de vertrouwenspersoon, win je informatie in bij de vakbond of neem je contact op met de arbo-dienst.

En meer, JUIST vanuit een verantwoordelijkheidsgevoel naar iedereen die hierbij betrokken is: de client, je collega, zeker ook de collega's die er ook werken en de mensen die na je komen, moet je wat ondernemen. Het is JUIST verantwoordelijk om actie te ondernemen. Pappen en nathouden houdt de problemen (en dus de risico's) in stand en is dus ongeveer het minst verantwoordelijke wat je kunt doen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:14

Nougoed, weet niet hoe het bij jullie opgedeeld is,maar bij ons heb je bijvoorbeeld hoofd dagbesteding complex, maar daarboven staat weer een andere leiding gevende van de regio, tot helemaal boven aan raad van bestuur.

En je moet echt niet denken dat je 'slap' bent.... het is ontzettend bedreigend en als je al weet dat er misschien niet direct genoeg man zijn om je te ondesteunen kun je ook niet 'terugvechten' omdat je het toch niet red.
Worden jullie wel getraind m met dergelijk gedrag om te gaan?
En hoe vaak komt agressie voor, en bij veel clienten?

Steenbok12

Re: In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:15

Overigens, hebben jullie geen formulier waar bij je agressie moet melden> Vor bijvoorbeeld de orthopedagoog? en waarin je ook om nazorg/gesprekken kunt vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:17

Chantalsmook, instelling wil ik inderdaad niet noemen.
Agressie komt dagelijks voor, van eenmalig slaan/ bijten, tot in elkaar slaan. Bij alle 9 clienten.

Ik ga naar de vertrouwenspersoon die over agressie gaat, er hangt een aanplakbiljet met telefoonnummer op de woning, ik zal met diegene overleggen wat ik het beste kan doen.

Shadow je hebt gelijk ik moet de organisatie aanpakken en niet de collega. Maar ik heb zulke wraakneigingen dat ik vooral mijn collega aan wil pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:18

ChantalSmook schreef:
Overigens, hebben jullie geen formulier waar bij je agressie moet melden> Vor bijvoorbeeld de orthopedagoog? en waarin je ook om nazorg/gesprekken kunt vragen?

Dat formulier had ik al ingevuld :) die moet ondertekent worden door de leidinggevende en ik heb in dat formulier ook gezegd dat de opvang van collega niet aanwezig was terwijl ik er wel om gevraagd had. Orthopedagoog ziet inderdaad ook de formulieren.