aan de pil zonder dat ouders er vanaf weten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:04

Charaz schreef:
Ayasha schreef:
dat het de kans op kanker verhoogd is volgens mij nog niet echt bewezen. Er is een kans dat het risico verhoogd wordt maar het is nog niet duidelijk. Aldus mijn pilbijsluiter.

Hmm ik meen dat er in de bijsluiter van de mijne stond dat bij langdurig gebruik en dat was dan langer dan 15 jaar het risico verhoogd was.
Kan het niet meer nazoeken, heb deze pil nu niet meer.

Zal misschien ook aan de pil zelf liggen? (alsin welke stoffen er in gebruikt worden?)
In mijn pil bijsluiter staat volgende:
"Borstkanker werd iets vaker gediagnosticeerd bij vrouwen die de pil gebruiken dan bij vrouwen van dezelfde leeftijd die de pil niet gebruiken. Deze lichte toename in het aantal diagnoses van borstkanker verdwijnt geleidelijk tijdens het verloop van de tien jaar na stoppen van het pilgebruik. Het is niet bekend of dit verschil wordt veroorzaakt door de pil. Het kan ook zijn dat de vrouwen zorgvuldiger en vaker werden onderzocht zodat de bostkanker eerder werd ontdekt"
dan een stukje over levertumoren waar niets over de pil an sich vermeld wordt
"Er werd gemeld dat baarmoederhalskanker vaker zou optreden bij vrouwen die de pil gedurende lange tijd gebruiken. Het kan dat deze bevinding niet door de pil wordt veroorzaakt, maar te maken heeft met het seksueel gedrag en andere factoren."

Ik ga eens kijken of ik nog een boekje heb van mijn andere pil, kijken wat die er van zegt! :D (dat was een pil met andere stofjes dan deze)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:05

Mindim schreef:
Ik heb Diane 35 jarenlang als anticonceptie geslikt, hij is best zwaar. Mijn testosteron was veel te hoog en vandaar dat ik deze pil kreeg. Het helpt tegen acne, sommigen werden er zwaarder van en ik juist lichter. Het is geen anticonceptiepil die zo maar even voorgeschreven wordt.
Ik wilde het graag weer, maar dat mocht mooi niet.

Ik had helemaal geen zware acne, maar wel 'last' ervan, en kreeg hem echt zo mee.. zal verschillen per huisarts.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:06

WildWings schreef:
De Diane 35 helpt juist tegen acne en is ook niet hoofdzakelijk anticonceptie. Maar is volgens mij wel wat zwaarder dan de pil die je standaard voorgeschreven krijgt.

Deze heb ik en gebruik hem ook als anticonceptie enhij werkt prima :) Heb hem in eerste instantie ok tegen puistjes gehad, dus waarschijnlijk dat je ook deze krijgt!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:07

DinoBanani schreef:
Voor zover ik weet zijn we bij Avero Achmea verzekerd..

Ik heb het een paar keer aan mijn moeder gevraagd en idd ook gezegd dat ik dan heus wel een pak condooms haal als ik seks zou willen hebben, maar als ik het woord pil alleen maar noem stijgen de haren overeind.

Ik ben vanaf mijn 13e ongesteld, was voorheen wel mooi regelmatig maar het rommelt nu erg en dat zorgt vaak voor onverwachte ''verassingen" en daar wil ik graag van af.

Is het ook zo dat je er grotere borsten door krijgt? Omdat er zoveel hormonen inzitten?

Avero werkt naar mijn weten hetzelfde als Zilveren Kruis en Groene Land Achmea. Je ouder skrijgen dus alleen bericht als er iets door de zorgverlener inngedient wordt wat zelf betaald moet worden.

Die hormonen hebben mijn erwtjes niet geholpen maar dat verschilt ook heel erg per persoon meen ik.

lovelucydan

DinoBanani schreef:

Ik heb het een paar keer aan mijn moeder gevraagd en idd ook gezegd dat ik dan heus wel een pak condooms haal als ik seks zou willen hebben, maar als ik het woord pil alleen maar noem stijgen de haren overeind.

Ik ben vanaf mijn 13e ongesteld, was voorheen wel mooi regelmatig maar het rommelt nu erg en dat zorgt vaak voor onverwachte ''verassingen" en daar wil ik graag van af.

Is het ook zo dat je er grotere borsten door krijgt? Omdat er zoveel hormonen inzitten?

wat verveld dat je er zo moeilijk over kan praten ts. en als je er op door gaat. dat het alleen daarvoor is en dat je moeder het moet zien net als elk ander medicijn?

mijn borsten zijn flink gegroeid toen ik met de pil begon van kleine B naar volle B

Anoniem

Nou standaard schrijven ze hem niet voor volgens mij hoor, Veerle. Je moet echt specifiek uitleggen dat je hem wilt vanwege acne, want standaard krijg je als het goed is een andere, weet de naam even niet (microgynbla 30 ofzo?). Maar het verschilt dus kennelijk echt heel erg per huisarts!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:08

DB:
Ik (en al mn vriendinnen) hebben nooit iets van die pil gemerkt mbt dikker worden enz.

En je kan er ook voor kiezen om de pil gewoon elke keer contant te betalen..

ik ben overigens ook begonnen met de pil omdat mn menstruatie inderdaad eerst heel regelmatig en keurig was..en daarna echt een hel werd.
totaaaaaaal geen ritme meer in te bekennen, elke keer doodziek (koorts, overgeven, diarree enz).
mn ouders stonden er eerst ook niet om te springen omdat de pil vooral als anticonceptie bedoeld is en daarom bekend staat maar gelukkig begrepen ze t wel.

de microgynon 30 is inderdaad de 'standaard pil' als je geen last hebt van puistjes/acne schrijven ze de diane (naar mijn weten) niet voor omdat die inderdaad zwaarder is.

wat ik je overigens wel als tip mee wil geven maar je moet zelf weten wat je er mee doet (dit is puur mijn eigen mening/gevoel):
ga niet voor een goedkope variant maar neem echt de 'originele' pil.
van elke pil (microgynon, diane, enz) heb je namelijk ook goedkopere varianten die zogenaamt dezelfde stoffen bevatten en helemaal hetzelfde zijn.
Ik heb ook keer op keer een goedkopere variant gekregen (op een gegeven moment waren die dingen zo 'goedkoop' dat ik het er nogal duister uit vond zien). na de zoveelste goedkopere variant van de goedkopere variant van de microgynon kreeg ik enorm bijwerkingen. enorme stemmigswisselingen, vaak misselijk, vaak hoofdpijn enz.
Heb toen eens gekeken naar de bestanddelen..nou..zelfde hormonen mn ***.. mooi niet dus he..
allemaal andere zooi erin.
heb er toen bij de apotheek op gestaan om weer de originele microgynon te krijgen en sindsdien veeeeeeeeel minder bijwerkingen.. voel me echt 100 keer beter..
Die goedkope rommel wil ik niet in mn lijf hebben.
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 23-03-10 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

WW: Microgynon 20 of 30. :)

Anoniem

DinoBanani schreef:

Jeetje, dat is wel erg vervelend. En als je een keer gewoon rustig de tijd neemt om er goed over te praten? Dat je ook gewoon last hebt van je menstruatie omdat die onregelmatig is, en dat de pil je daar goed bij kan helpen wellicht, etc..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:11

WildWings schreef:
Nou standaard schrijven ze hem niet voor volgens mij hoor, Veerle. Je moet echt specifiek uitleggen dat je hem wilt vanwege acne, want standaard krijg je als het goed is een andere, weet de naam even niet (microgynbla 30 ofzo?). Maar het verschilt dus kennelijk echt heel erg per huisarts!

Heb hem ook niet als 1e pil gehad.. had eerst ook een andere, maar daar werd ik heel chagrijnig van, dus mn moeder heeft maar snel om een andere gevraagd :+ Volgens mij heb ik nu de diane, maar das ook iets met microblablabla :+ (wil het voor je opzoeken maar moet ik t doosje thuis ff zoeken ben nu bij vriendje ;) ) moet ook eigenlijk een andere omdat deze wel heel zwaar is, maar ik voel me er prima bij en t werkt (nog geen babies) dus ik vind het prima..

edit: Nu ga ik twijfelen welke ik heb :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:16

Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol 2/0035 of iets dergelijks, even van internet gevist. Dat is de stofnaam volgens mij, en Diane 35 de 'merk'naam- ik krijg hem ook onder de stofnaam. Is echt belachelijk veel goedkoper..

Barbabientje

Re: aan de pil zonder dat ouders er vanaf weten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:18

ja die heb ik ook :) Even snel op de achterkant van mn strip gekeken :+ bedacht me dat het daar natuurlijk ook op moest staan!
Maar ik ben er blij mee :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:19

WildWings schreef:
Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol 2/0035 of iets dergelijks, even van internet gevist. Dat is de stofnaam volgens mij, en Diane 35 de 'merk'naam- ik krijg hem ook onder de stofnaam. Is echt belachelijk veel goedkoper..

zou kunnen dat de diane niet meegegven wordt zonder artsenverklaring dat je allergisch voor de merkloze bent overigens, is helaas het nieuwe farmaciebeleid. de werkzame stof is verder gewoon hetzelfde ;)

nu ga ik echt slapen :Y)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:19

Zwitsal schreef:
DB:
Ik (en al mn vriendinnen) hebben nooit iets van die pil gemerkt mbt dikker worden enz.

En je kan er ook voor kiezen om de pil gewoon elke keer contant te betalen..

ik ben overigens ook begonnen met de pil omdat mn menstruatie inderdaad eerst heel regelmatig en keurig was..en daarna echt een hel werd.
totaaaaaaal geen ritme meer in te bekennen, elke keer doodziek (koorts, overgeven, diarree enz).
mn ouders stonden er eerst ook niet om te springen omdat de pil vooral als anticonceptie bedoeld is en daarom bekend staat maar gelukkig begrepen ze t wel.

de microgynon 30 is inderdaad de 'standaard pil' als je geen last hebt van puistjes/acne schrijven ze de diane (naar mijn weten) niet voor omdat die inderdaad zwaarder is.

wat ik je overigens wel als tip mee wil geven maar je moet zelf weten wat je er mee doet (dit is puur mijn eigen mening/gevoel):
ga niet voor een goedkope variant maar neem echt de 'originele' pil.
van elke pil (microgynon, diane, enz) heb je namelijk ook goedkopere varianten die zogenaamt dezelfde stoffen bevatten en helemaal hetzelfde zijn.
Ik heb ook keer op keer een goedkopere variant gekregen (op een gegeven moment waren die dingen zo 'goedkoop' dat ik het er nogal duister uit vond zien). na de zoveelste goedkopere variant van de goedkopere variant van de microgynon kreeg ik enorm bijwerkingen. enorme stemmigswisselingen, vaak misselijk, vaak hoofdpijn enz.
Heb toen eens gekeken naar de bestanddelen..nou..zelfde hormonen mn ***.. mooi niet dus he..
allemaal andere zooi erin.
heb er toen bij de apotheek op gestaan om weer de originele microgynon te krijgen en sindsdien veeeeeeeeel minder bijwerkingen.. voel me echt 100 keer beter..
Die goedkope rommel wil ik niet in mn lijf hebben.

Hele andere stoffen in de goedkopere variant?? Jawhoor.... Huisartsen schrijven tegenwoordig voor op stofnaam ipv merknaam, je krijgt echt niet opeens een ander medicijn. De werkzame stoffen zijn precies hetzelfde, alleen de bijstoffen niet.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:22

Volgens mijn HA moet je gewoon erop letten dat de werkzame stof hetzelfde blijft, merk/verpakking moet niet uimaken...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:25

Als jij graag aan de pil wil, en een gesprekje met de HA volgt, die je alle voor- en nadelen uitlegt, als je et dan nog wil, moet je het gewoon doen. Meis, je bent 17! (Zei je toch?)

Ik kan even geen andere woorden vinden, maar ik zou je ouders in de stront laten zakken. Driekwart van de vrouwelijke bevolking slikt de pil, dus het is zeker niet gevaarlijk oid..

Mijn ouders waren er ook niet blij mee (christelijk,,) maar ze konden de boom in. Ik was het ook zat, zo onregelmatig ongesteld! Met de pil is het een stuk fijner! En het is ook fijn dat het meteen anticonceptie is haha O:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:30

lovelucydan schreef:
DinoBanani schreef:

wat verveld dat je er zo moeilijk over kan praten ts. en als je er op door gaat. dat het alleen daarvoor is en dat je moeder het moet zien net als elk ander medicijn?

En als je het nu eens op een andere manier probeert, dus zegt dat je zo'n last hebt van je menstruatie en daar iets tegen wilt. Je zou ook kunnen zeggen dat je naar de huisarts gaat om te vragen of er iets is wat je menstruatie verlicht, (evt kun je zelfs je moeder meevragen) je huisarts zal dan zelf de mogelijkheden wel noemen en voor je ouders klinkt het wellicht iets minder als 'ik wil aan de pil'.

Nu is het natuurlijk zo dat als je het stiekem doet en ze erachter komen je geen excuus hebt, leg dan nog maar eens uit dat het als anticonceptie bedoeld is.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 00:32

ik denk ook dat ik het maar doe :D Het is meteen mooi meegenomen als ik een vaste relatie krijg.

Nu alleen nog een goed verstopplekje voor die strips. Ik had al bedacht om ze met plakband onder de voerbak van mijn paard te plakken. Daar komt nooit iemand :D

het gaat mijn ouders om het principe geen seks voor het huwelijk, natuurlijk hou ik me daar niet aan maar dat hoeven ze niet te weten :o Ze willen dus niet dat ik aan de pil ga omdat ze bang zijn dat ik het als anticonceptie gebruik
Laatst bijgewerkt door DinoBanani op 23-03-10 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:33

itsmi schreef:
Ik kan even geen andere woorden vinden, maar ik zou je ouders in de stront laten zakken. Driekwart van de vrouwelijke bevolking slikt de pil, dus het is zeker niet gevaarlijk oid..

Dat is niet echt een zinnige stelling, er is zoveel wat een groot deel van de bevolking doet en wel degelijk gevaarlijk is/kan zijn.
Bovendien zal het haar ouders niet daarom te doen zijn dat ze de pil niet mag slikken ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:36

Hahaha, dat werkt toch niet?

Kies voor de toilettas, die toch altijd in je kast ligt te verstoffen of misschien in je portemonnee (heb je het iig altijd bij). Of gewoon in een kastje waar je moeder niet hoeft te zijn, is veel makkelijker joh :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:38

@ charaz: mijn huisarts heb ik al eeuwen niet gezien. die heeft me dus ook niets opnieuw voorgeschreven.
systeem van de apotheek schakelt automatisch over op de goedkoopste variant.
en ja, niet alleen de merknaam was anders, de zooi erin ook.
Bijstof of niet (dat maakt me niets uit, je krijgt het binnen) het was NIET hetzelfde zoals de apotheek mij wijsmaakte en ik kreeg er dus wel degelijk last van.

maakt verder ook niet uit want heb het opgelost door een blokkering op al die goedkope zooi te zetten bij de apotheek.
Maar heb van meerdere mensen gehoord dat ze van die goedkopere varianten meer bijwerkingen krijgen. kan nooit goed voor je zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:45

Zwitsal schreef:
@ charaz: mijn huisarts heb ik al eeuwen niet gezien. die heeft me dus ook niets opnieuw voorgeschreven.
systeem van de apotheek schakelt automatisch over op de goedkoopste variant.
en ja, niet alleen de merknaam was anders, de zooi erin ook.
Bijstof of niet (dat maakt me niets uit, je krijgt het binnen) het was NIET hetzelfde zoals de apotheek mij wijsmaakte en ik kreeg er dus wel degelijk last van.

maakt verder ook niet uit want heb het opgelost door een blokkering op al die goedkope zooi te zetten bij de apotheek.
Maar heb van meerdere mensen gehoord dat ze van die goedkopere varianten meer bijwerkingen krijgen. kan nooit goed voor je zijn.

Ook bij herhaalrecepten pakt ons systeem nu automatisch de stofnaam (en die van de apotheek ook), je kan inderdaad anders reageren op de bijstoffen, daarom is het ook voor mensen mogelijk om ergens medisch noodzaak bij te krijgen.
Dit moet een apotheek wel overleggen met je HA en op alle goedkope zooi een blokkering?? Ken jij alle merknamen dan???

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:50

ik zeg niet dat bij elk ditje of datje de apotheek naar de HA moet bellen (die hebben beide wel wat anders te doen).
Vond het alleen niet heel fijn dat de apotheek mij vertelde dat alles hetzelfde was behalve de verpakking en de prijs maar dat dit vervolgens niet bleek te zijn.
enne, merknamen doen er niet zo veel toe, toch? (of ben ik nu echt heel wazig aan het redeneren op dit tijdstip).

in ieder geval ging het me er meer om dat de ts daar gewoon een beetje op moet letten. juist omdat je zo anders kan reageren op zulke luttele dingen. 2 euro meer betalen kan een hoop verschil maken in je gezondheid.
Beetje extra alert zijn kan natuurlijk nooit kwaad.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:52

Volgens mij kan je naar de rutgerstichting of ggd en dan kan je hem zelf betalen dan ziet niemand dat kan je vragen daar hoe dat werkt, maar zou ook je ouders het uitleggen waarom je dat wilt misschien begrijpen ze het dan wel.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:54

anneliesdj schreef:
itsmi schreef:

Dat is niet echt een zinnige stelling, er is zoveel wat een groot deel van de bevolking doet en wel degelijk gevaarlijk is/kan zijn.
Bovendien zal het haar ouders niet daarom te doen zijn dat ze de pil niet mag slikken ;)

Hmm je hebt gelijk. Ik wist niet waarom ze het niet mocht..
En als het is geen sex voor het huwelijk. Tsja, lijkt me dat haar ouders haar gewoon moeten vertrouwen...