De zon en kanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:52

Vitamine D kun je trouwens ook oraal binnen krijgen (eventueel dmv. druppels/pillen), niet perse via de zon.
Vitamine D is eigenlijk meer een (pro)hormoon dan een vitamine, leuke bijkomst is dat je er vrolijk van wordt.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:28

Lente77 schreef:
Dejavu Ik heb het over natuurvolken dus de oorspronkelijke indianen bijvoorbeeld. En gezond oud worden is een heel ander iets dan oud worden met allerlei kwalen en ziektes waarvoor je symptoombestrijders krijgt.
Geneesmiddelen vind ik een onjuiste benaming want ze genezen zelden iets en je hebt altijd weer andere middelen nodig om de bijverschijnselen voor het eerste middel te onderdrukken. In mijn ogen zijn de meeste mensen dus jaren aan het sterven.

En vind jij de zorg in de westerse landen nu werkelijk zo goed? Je mag niet eens zelf beslissen wanneer het leven genoeg voor je is geweest dat beslissen de betweters die niet eens weten of kunnen voelen wat je doormaakt.

Ik vind de norm die jij hanteert voor goede zorg totaal niet passen bij goede zorg. Het zou wat zijn als de euthanasiewet wordt gehanteerd te pas en te onpas voor mensen die vinden dat er sprake is van onmenselijk lijden. De zorg in het westen vind ik werkelijk goed. :) Daarbij ben ik benieuwd naar voorbeelden van geneesmiddelen waar er geen sprake is van genezing maar van symptoombestrijding.
Tsja, de meeste mensen zijn jaren aan het sterven. Wij ook. Je bent al ten dode opgeschreven als je geboren wordt. ;) Daarnaast worden er hier toch genoeg mensen gezond oud? Die indianenstammen neem ik niet serieus. Echt niet. Vaak geen bevolkingsregister, dus je moet ze maar op het woord geloven dat ze 110 zijn. Ik vind het nogal opmerkelijk dat rimboemensen/mensen uit Kazachstan en al dat soort landen met een zwaar achterstallige zorg (of überhaupt geen zorg) beweren dat ze een leeftijd hebben waar onze oma's alleen maar van konden dromen.

patos

Re: De zon en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:35

Beste TS, loop eens een dagje mee met de Dermatoloog. Tijdens mijn co-schap Dermatologie zag ik dagelijks 10-tallen mensen met huidkanker. Opvallend is dat deze plekken met name op zongeëxposeerde lichaamsdelen voorkomen (gelaat, oren, handruggen, schouders). De behandeling van deze huidkankers heeft in het meeste gunstige geval lelijke littekens tot het gevolg.
Je hoeft overigens helemaal niet te verbranden om huidkanker te krijgen én ook in de schaduw wordt je blootgesteld aan UV-A en UV-B straling.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 22:36

De mensen die een andere mening hebben dat kan en mag natuurlijk.
Wel zijn er oneindig veel factoren bijgekomen die kanker kunnen veroorzaken zoals bestrijdingsmiddelen, sproeien in de lucht/luchtvervuiling gebrek aan viaminen en mineralen in de voeding dat het erg makkelijk is om alleen de zon de schuld van huidkanker te geven. Het kan ook een combinatie van heel veel factoren zijn.
Ook artsen kunnen fouten maken want het blijven mensen. Kijk maar eens in het topic met medische missers.

Voor wat betreft euthanasie: niemand kan voelen wat degene die het leven als uitzichtloos lijden ervaart, doormaakt dus wie is een ander dan om daarover te oordelen. Blijkbaar ontbreekt er dan toch echt wel wat aan die zorg anders ervoer diegene geen uitzichtloos lijden.
Ieder moet daarin zelf kunnen beslissen of het teveel wordt of niet. Dus er zijn blijkbaar mensen die een ander dat aan (zouden) willen doen.
Ik hoop niet dat degene die tegen euthanasie is zelf ooit in een situatie van uitzichtloos lijden zal komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:45

Na het lezen van je 'introductiepost' was ik wel nieuwsgierig naar wat jij het bokt-volkje te bieden zou hebben. En kennelijk ben je blakend van zelfvertrouwen aan een revolutionair topic begonnen zoals deze. Nu vind ik het sowieso al wat lastig als mensen verkondigen dat zij de mensheid kunnen helpen/redden door de door hen opgedane ervaringen, maar het wordt wel pijnlijk als er vervolgens stellingen gedeponeerd worden die blijk geven dat je niet door al te veel kennis gehinderd wordt en dat wat je aan stellingen naar voren brengt het gemiddelde niveau van de Reader's Digest niet haalt.
Neem je huidige topic: mijn wenkbrauwen schieten omhoog als je het gegeven dat een overdosis aan zonblootstelling huidkanker kan veroorzaken, wegveegt met een opmerking als 'doktoren kunnen fouten maken', of dat 'wetenschappelijk onderzoek niet alles zegt' en bovendien de oorzaak van een aandoening gemakshalve legt bij de zalfjes en smeersels die men gebruikt om zich tegen zonlicht e/o verbranding te beschermen. Is dit nu het niveau waarop jij, zoals aangekondigd, ons bokkers het licht wil laten zien?

Maar goed.. de relatie tussen de mogelijkheid dat huidkanker en huidveroudering ontstaat bij het niet beschermd en langdurig blootstellen aan zonlicht is allang onomstotelijk vastgesteld. Ik zeg met nadruk 'mogelijkheid' want niet iedereen is even gevoelig en veel zaken zijn ook genetisch bepaald. Het is hoe dan ook verstandig om je huid te beschermen tegen een overdaad aan zonlicht en verbranding. Als je niet wil smeren, ga dan niet in de zon op de momenten dat deze hoog aan de hemel staat ( rondom het middaguur) en blijf in de schaduw. Ook daar kun je door de weerkaatsing van de straling een gezond kleurtje krijgen.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:49

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:03

Ik vind het van geen belang hoe ik bij jou overkom. De inhoud van mijn bericht is wat het is en als dat voor jou minder aardig is, so be it. Ik snap best dat er een heleboel hobby-dokters op deze wereld rondlopen en op fora allerlei zaken, meestal geheel uit context, en her en der van internet en youtube verzamelde info, presenteren. Zo ook jij. En als ik er 's tegenaan loop dan zal ik er wat over opmerken, zeker als je jezelf zo ambitieus gepresenteerd hebt.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:59

@TS:

Kom eens met echt goede bronnen, voor minder dan de Lancet, BMJ oid. kom ik echt mijn bed niet uit.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 12:10

Om hier niet op de brandstapel gegooid en aangestoken te worden door sommigen zal ik de belangrijkste redenen schrijven (dit is niet eens alles) waarom ik mensen bewust wil maken dat dingen anders kunnen zijn dan er beweerd wordt ook in de reguliere geneeskunde en door stichting kwakzalverij die bestaat uit de farmaceutische industrie en hun artsenvriendjes:

Ik moest als peuter al op grote hoeveelheden medicijnen want ik kon niet naar het toilet, er werd niet gekeken naar de oorzaak en ook niet gezien dat mijn vader geheel eigen ideeën had over opvoeden èn zindelijkheidstraining
Uiteindelijk zou ik een zeer zware en experimentele operatie moeten ondergaan en toen we met de tas in de hand stonden om te vertrekken moest spontaan naar het toilet: van de zenuwen

Tot 8 jaar was ik bij mijn ouders, ik zal me verder alleen bij medische zaken houden
Ik werd rond mijn 19e geschept door een auto en na wat gips en verband mocht ik weer naar huis daarna begonnen de medische klachten. Ik zat elke week wel bij de huisarts
Volgens hem kon het niet van het ongeluk komen en schreef me een therapie voor die me na 1 behandeling 4 dagen lang zo’n hoofdpijn heeft bezorgd dat ik gesmeekt heb om dood te mogen gaan het was alsof er elke 5 seconden een mes in mijn hoofd gestoken werd en een staaf dynamiet tot ontploffing gebracht werd
Volgens de huisarts kon dat niet van de behandeling komen dus moest ik maar pillen nemen eerst pijnstillers waardoor ik nu nog niet alles kan eten omdat ik er maagproblemen aan overgehouden heb en daarna aan valium-achtige soorten, wat ook geen oplossing bood
Na door een wesp gestoken te zijn en een hele heftige allergische reactie (echt de voet kon niet dikker worden dan hij al was) was het enige wat deze huisarts uit kon brengen: ik kan je voet er wel afhakken maar dat zul je wel niet willen

De volgende huisarts heeft zijn geheimhoudingsplicht geschonden en als al je vertrouwelijke dingen op straat liggen heb je niet veel aan een excuus.
Daarna ben ik doorverwezen naar een psycholoog, ik was 20 en dit was de eerste hulpverlener die mij volwaardig en met respect behandelde, zei ze naar 2 sessies: ik heb zoveel respect hoe je je leven doorgekomen bent en je beslissingen zijn zo verstandig dat ik verder niets kan toevoegen maar je bent altijd welkom om je verhaal te vertellen. Dit gaf me zoveel hulp bij mijn zelfvertrouwen dat ik het zonder haar verder heb kunnen doen

Maar ja mijn klachten bleven aanhouden en van de ene arts naar de andere te zijn gestuurd en verschillende soorten pijnstillers en andere medicijnen geprobeerd te hebben kwam ik er via een paragnost (je probeert per slot van rekening alles) achter dat ik een whiplash had. Het enige wat hij vroeg of ik een ongeluk had gehad en of ik bewusteloos was geweest en beide antwoorden waren ja.
Gelukkig, ik was dus toch geen aansteller en ook niet gek maar aangezien de reguliere medici me niet konden helpen en de duizeligheid,- hoofdpijn,- en migraineaanvallen met spraakstoornissen soms ondraaglijk waren wilde ik toch alles proberen om er in ieder geval verlichting van te krijgen zo heb ik dus allerlei mogelijke alternatieve therapieën gedaan, lezingen bezocht, lotgenoten gesproken en heel erg veel op internet opgezocht en kwam het ene interessante stuk na het andere tegen waaronder ook het belang van goede vitamine,- en mineralen omdat de voeding zo snel moet groeien dat de bodem nauwelijks meer mineralen bevat en ook nog eens met allerlei pesticiden besprayd wordt
Na dus allerlei behandelingen en dagelijkse vitaminen en mineralen te nemen in combinatie met zoveel mogelijk biologisch voedsel ben ik nog wel gevoelig voor hoofdpijn, maar heb zelden (1x per 3 jaar ofzo) migraine meer en slik al jaren lang geen enkel medicijn meer

Na een ongelukkige val van mijn paard op een gladde bodem had ik wat gebroken en uit de kom en moest dus in het gips. Vanwege de ernst van de zaak (beklemming van zenuwen en bloedvaten en erge zwelling door de kneuzingen) ben ik een aantal keren teruggegaan omdat het gips te strak zat. Bij de 4e keer was mijn eigen arts er niet en het was gevoelloos, blauw en kwam buiten het gips uit.
De waarnemende arts weigerde het gips te verwijderen omdat hij die verantwoording niet wilde nemen! Dankzij de gipskamer, buiten die arts om, is dat gelukkig wel gebeurt anders waren er zeer waarschijnlijk onherstelbare gevolgen geweest.

Ook heb ik meer dan 10 jaar met heel veel zenuwpijn gelopen als gevolg van een verkeerde operatieve behandeling waardoor er een ontsteking is ontstaan die dus na meer dan 10 jaar ‘gevonden’ en weggehaald werd door een nieuwe arts dit ondanks dat ik zo vaak gezegd had dat er iets echt niet goed was. En de arrogantie waarmee je benaderd wordt: “kom kom mevrouwtje zo erg kan het niet zijn”, jawel dat was het voor mij wèl, voor hem niet dat snap ik wel. Of bij een andere arts: “nee hoor er is niets met u aan de hand”.
Dat de medici het niet kunnen vinden wil nog niet zeggen dat er niets is en natuurlijk ook niets anders adviseren want buiten opereren en medicijnen bestond er blijkbaar niets (goeds).

Tot slot nog iets over dermatologie: ik was altijd erg allergisch voor een bepaalde stof en moest antihistaminica nemen om te kunnen werken. Ik kreeg dus de ene soort na de andere. Omdat elke keer de soort die ik gebruikte niet meer afdoende was. Alleen: er werd niet bij vermeld dat antihistaminica je allergie niet wegneemt, integendeel deze wordt gewoon steeds erger. Dit bevestigde de dermatoloog wel nadat ik dat aan hem vroeg. Er werd ook niet geregeld of geadviseerd dat ik ander werk kreeg, ja, toen ik echt niet meer kon.

Dit en het feit dat er bij mijn moeder gezegd werd dat ze griep had en maar een Aspirine moest nemen wat uiteindelijk een aneurysma (lekkend bloedvat in het hoofd op mijn 8e verjaardag) bleek te zijn maakt dat ik behoorlijk skeptisch ben over die zogenaamde fantastische, nimmer falende (volgens henzelf dan) medische zorg bij ons.

Hierom wil ik mensen inzichten geven in dat dingen heel anders kunnen zijn dan er gezegd wordt. Immers de farmaceutische industrie zorgt ook voor de opleiding van artsen, plus dat ze heel vaak de onderzoeken financieren (hoe neutraal is zo’n onderzoek dan) en met aantrekkelijke bonussen de medicijnverkoop proberen te stimuleren.
Ik heb gelukkig ook enkele goede en zeer kundige artsen getroffen en wil ze zeker niet allemaal over één kam scheren.

Deze wereld draait helaas alleen nog maar om geld en macht en ik vind het meer dan erg hoe sommige mensen op bokt reageren zonder te vragen hoe en waarom ik op iets gekomen ben.
Ik wil dus anoniem blijven omdat ik geen medelijden hoef en ook geen oordelen/conclusies zoals van Jannepauli, die het zèlf blijkbaar wel allemaal weet, want die zijn ronduit kwetsend.
Maar Jannepauli toch bedankt want anders had ik dit hele verhaal zeker niet geschreven en ik zal in het vervolg zoveel mogelijk de bronvermeldingen erbij linken.
Voor de mensen die mij wel (gaan) herkennen zou ik willen vragen discreet hiermee om te gaan.

Omdat ik blijkbaar moet leren een dikkere huid te krijgen en dingen beter te verwoorden zal ik toch ongebruikelijke, kritische onderwerpen aanroeren en wie het er niet mee eens is of anders denkt is prima maar reageer graag een beetje respectvol of klik het onderwerp gewoon niet aan of klik het weg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:37

Lente, het is helemaal niet mijn bedoeling om jou te kwetsen. Maar als iemand, zoals jij, zich opwerpt als helper of redder van de mensheid, dan loopt mijn irritatiefactor hoog op. Misschien is het de wijze waarop je je initiatieven presenteert. Persoonlijk ga ik er van uit dat mensen over het algemeen heel goed bij machte zijn om zelf kennis te vergaren en ik vind het van weinig respect voor anderen getuigen als je denkt dat mensen niet zelf kunnen verzinnen dat niet alles is wat het lijkt en dat jij hen dat wel duidelijk zal maken. ik denk dat mensen zich van heel wat meer dingen bewust zijn dan dat jij ze krediet voor geeft. Maar stel dat...als je dat dan op een wetenschappelijk en of verantwoorde wijze zou doen, zul je mij niet horen. Maar als de resultante is dat jij, om een stelling te ondersteunen allerlei niet-wetenschappelijke zaken van het internet afplukt, ja.. daar krijg ik de kriebels van.

Neem het huidige onderwerp maar weer bij de kop. Je zult je er toch wel bewust van zijn dat ik niet de enige ben die kritisch reageert. Maar van de beginpost ( huidkanker mogelijk veroorzaakt door 'smeren') tot en met je laatste filmpje ( 'geen huidkanker als je je maar met groene thee insmeert') -- leg mij 's uit wat dan de essentiële boodschap is van jouw topic?

Onderwerpen kritisch aan de orde stellen? Heel goed - als er een goede basis is voor een discussie dan doe ik graag mee. Maar een discussie betekent ook dat je mensen zult tegenkomen die óf meer kennis hebben dan jij, of het door allerlei andere oorzaken niet met je eens zijn of hele andere invalshoeken zien. Op commentaar kun je altijd rekenen.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:35

Het is al een wat ouder topic maar deze link wilde ik toch graag plaatsen als aanvulling op mijn verhaal en omdat mensen graag bronvermeldingen hebben, dus bij deze nog een bron erbij met duidelijke uitleg:
http://www.wacholland.org/nl/nieuws/de- ... nnebrandcrème-eigenlijk-kanker-veroorzaakt

Dit is mijn visie erover, een ander moet voor zichzelf maar uitmaken wat de waarheid is maar ik wil graag dat mensen erover na gaan denken en keuzes maken zonder alleen te horen wat de fabrikanten zeggen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:55

Je link is niet helemaal goed overgekomen... Ben er wel benieuwd naar.