Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
terwijl dat onderzoek juist zoveel meer levens oplevert.Nicolletje schreef:Weet je wat ik bizar vind?
Zoveel geld, zoveel marketing, zoveel vaccinaties, voor die paar honderd mensen die het uiteindelijk krijgen.
De onderzoeksmethodes zijn redelijk goed hier.
En de elf DUIZEND mensen die jaarlijks darmkanker krijgen, daar wil meneer Klink geen geld voor uitgeventerwijl dat onderzoek juist zoveel meer levens oplevert.
Dan kan ik er niets aan doen dat ik denk, meneer Klink heeft het op een leuk accoordje gegooid met de prikkenmakers, maar wat spuit je jezelf nou werkelijk in?
http://www.nu.nl/gezondheid/2196696/scr ... tstel.html

Nicolletje schreef:Nog begrijp ik die hele heisa rond die prik niet.
http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... ctid=17067
Het staat nieteens in de top-5, baarmoederhalskanker.

WhiteRose schreef:De mogelijkheid om preventief in te grijpen is er, dus die wordt benut. Overigens laat je alleen sterftecijfers zien - er zijn natuurlijk ook nog ziektejaren. Maar juist zónder dat er eindeloos moeilijk gedaan wordt over budget wordt er gekozen - ik volg dan niet helemaal wat daar nu slecht aan is
Spruitjee schreef:ik heb hem wel gehaald, ik heb ook even rondgekeken enzo. ze waren volgens mij al dik 10 jaar bezig met deze prik!
en als iemand vind dat ie te kort getest is enzo, dan zou ik het vreemd vinden als diegene wel een griepprik durft te halen, aangezien die elk jaar opnieuw "gemaakt" wordt, en waarvan de gevolgen al helemaal niet bekend zijn!
maar als mensen het niet doen, hun eigen keuze
) en omdat ik gewoon bang was voor die naald.Nicolletje schreef:WhiteRose schreef:De mogelijkheid om preventief in te grijpen is er, dus die wordt benut. Overigens laat je alleen sterftecijfers zien - er zijn natuurlijk ook nog ziektejaren. Maar juist zónder dat er eindeloos moeilijk gedaan wordt over budget wordt er gekozen - ik volg dan niet helemaal wat daar nu slecht aan is
Ik behoor tot de groep mensen die vindt dat deze prik veel te snel is ingevoerd zonder de lange-termijn consequenties te onderzoeken (alle meisjes als proefkonijn?) en de manier waarop vind ik behoorlijk dubieus als ik berichten lees/ hoor over emo-marketing, mensen inzetten op forums om de bevolking om te praten toch deze prik te nemen??

vinurr schreef:Kan je eigenlijk ook vaker dan eens in de 5 jaar een uitstrijkje laten maken?
Eerlijk gezegd heb ik liever ieder jaar een heel onderzoek (dus voor de meeste kankersoorten) Al moet ik 't dan zelf betalen..
Dominique_96 schreef:Ik ga hem niet halen. Gewoon op latere leeftijd iedere 5 jaar een uitstrijkje laten nemen. Dan kunnen kanker snel genoeg ontdekken en er iets tegen doen.
Nickeltje schreef:Dominique_96 schreef:Ik ga hem niet halen. Gewoon op latere leeftijd iedere 5 jaar een uitstrijkje laten nemen. Dan kunnen kanker snel genoeg ontdekken en er iets tegen doen.
Dit is wel een heel simpele gedachte hoor.
Ik respecteer je keuze om je niet te laten vaccineren, dat moet je echt gewoon voor jezelf uitmaken.
Maar vertrouw er niet blind op dat je met elke 5 jaar een uitstrijkje er altijd op tijd bij zal zijn. Een heel groot van de baarmoederhalskankers wordt ontdekt tussen 2 uitstrijkjes in en zijn dan vaak ook al in een ver stadium, er is binnen deze kanker een groep die binnen 2 jaar uit kan groeien tot iets heel akeligs.
Dus elke 5 jaar uitstrijkjes is niet een waterdicht systeem.
Het is enorm belangrijk dat jij als vrouw merkt wanneer er iets anders is, dus wanneer je menstuatieweek ineens bloederiger is, of dat dat wat je in je maandverband ziet heel anders is dan je gewend bent. Of dat je tussen menstruaties in ineens een dag slijm of bloed verliest. Dat soort dingen zijn heel belangrijke zaken om een extra uitstrijkje voor te laten maken.
Nickeltje schreef:Nee, aan gewoon ongesteld worden kan je BMHK niet vaststellen.
Het is belangrijk dat jij leert wat voor jouw lichaam een normale ongestelheid is, hoe je buik dan voelt en wat je in je slipje vindt. Klinkt een beetje vies, maar als je jaren lang weet hoe jouw menstruatie is, en ineens ziet het er anders uit, ruikt het anders of verlies je iets tussen menstruaties door, dan is het belangrijk op tijd naar een HA te gaan. Door drukte of stress kan je menstruatie enorm veranderen, maar steek je kop niet in het zand en laat het even nakijken, daar kan veel ellende mee voorkomen worden.