angst voor de tandarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:48

Indra schreef:
Yepz, ik ben heel bang voor de tandarts. Of nouja, mijn tandarts zelf is een schat van een mens, maar ik kan niet snappen dat ze zo'n verschrikkelijk beroep uitoefend.

En bedankt ;) ! Ik studeer tandheelkunde en hoor inderdaad om me heen ook heel veel mensen die angstig zijn voor de tandarts. Het is zo afhankelijk van welke tandarts je hebt. Zelfs in mijn opleiding zie ik al grote verschillen hoe de studenten met de patiënten omgaan, vooral met angstige patiënten.
Ik kan begrijpen dat het voor bepaalde personen erg fijn is, dat er nu de mogelijkheid is om onder narcose te gaan.

_Iris

Re: angst voor de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:50

Hier nog iemand die als de dood is voor de tandarts.
Reden is dat ze het bij mij al zovaak verprutst hebben van een verkeerde kies trekken tot niet goed verdoven enz.
Gevolg is idd dat ik niet graag kom en het liever zo lang mogelijk uitstel een beugel is ook hard nodig maar daarvoor moeten eerst kiezen worden getrokken en dat wil ik gewoon niet ik denk dat de optie om het onder narcose te laten doen goed van pas komt.
Ben nu ook opzoek naar een angst tandarts alleen het nadeel is dat ik in April voor een half jaar naar spanje vertrek voor stage dus helaas kan ik pas na die tijd alles laten doen. Maar ik laat mijn moeder wel alvast voor na die tijd een afspraak maken met de orto, het moet er toch een keer van komen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:54

Ik meld me!
Ben toevallig vorige week nog geweest omdat ik gaatjes moest laten vullen....... Als ik dan onderweg ben heb ik echt de neiging om te keren en terug naar huis te rijden! Heb mezelf een schop onder m'n kont gegeven en toch maar gegaan. Zonder verdoving begin ik niet aan. :Y) Heb nog nooit zonder gedaan, ik heb het overleefd maar de beste man vertelde me nog even dat ik nog een keer mocht komen, want hij ontdekte nog een gaatje....... ^)
Waarom ik er zo bang voor ben weet ik eigenlijk niet..... hij heeft me nog nooit echt iets gedaan ofzo, maar ik ben een week voor de bewuste datum al in de stress....... moet hem vanaf vorige week al bellen om een afspraak te maken voor 'het vergeten gaatje', zit er echt tegenaan te hikken...

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:58

Ketaki schreef:
heb al een afspraak voor morgen om 16:55 dus wens me alvast maar geluk.
.

Ik heb geen agnst voor de tandarts, heb dan ook meestal nooit iets aan mijn gebit gelukkig. :+
Hoe is je afspraak gegaan? Narcose?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:04

Ik ben er ook niet bang voor. M'n zusje wel. Die begon altijd te huilen, vooral als ze een gaatje had. Toen ik zelf voor het eerst een gaatje had was ik er wel bang voor omdat ik dacht dat het heel pijnlijk zou zijn (omdat m'n zusje altijd moest huilen,en zich op sloot op de wc). Heb wel voor een verdoving gekozen omdat ik bang was dat ik teveel zou bewegen, en de tandarts uit zou schieten :=.

Nu ben ik opzoek naar een andere tandarts omdat ik verhuisd ben. Nu ben ik stiekem wel een beetje bang als ik van sommige mensen verhalen hoor over kiezen trekken enz. Snap dan ook wel dat mensen er bang voor zijn. Gelukkig zelf nog geen nare ervaring ermee gehad.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:11

Ik heb er zelf geen problemen mee :D Heb 2½ jr een beugel gehad, en moest dus eens per maand naar mn tandarts (is ook tegelijk ortho). Heb er eigelijk nooit problemen mee gehad.. Maar mijn moeder :(:) is er ook héél bang van hihi!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:54

joyfordogs schreef:
voor zover ik weet kun je bij de kaakchirurg onder narcose. Dat gebeurd dan in het ziekenhuis.
Als je nu nog niet klaar bent om "normaal" behandeld te worden, zou ik zeer zeker aangeven dat je echt graag onder narcose behandeld wil worden.
Kom voor je zelf op!

tja tandarts vertelde me dat het niet zo'n grote ingreep is/was dus dat hij daarom niet wist of je dan onder algehele narcose kan, we gaan het zeker aanvragen, maar goed, eerst kijken of het gaat lukken :o

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:00

jep ik ben ook bang voor de tandarts....

mijn oude tandarts was een beetje van de oude stempel...
gaatje??? gewoon boren verdoven is flauwekul!

een andere heeft zonder aan te geven een verstandskies getrokken terwijl ik voor een gaatje vullen ging :(

en ik heb een bezoek aan de kaak chirurg moeten ondervinden met 20 min rukken en trekken omdat me kies er niet uit ging...

nope ik ga niet meer mits het echt pijn doet!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:04

Dominique_96 schreef:
Ketaki schreef:
heb al een afspraak voor morgen om 16:55 dus wens me alvast maar geluk.
.

Ik heb geen agnst voor de tandarts, heb dan ook meestal nooit iets aan mijn gebit gelukkig. :+
Hoe is je afspraak gegaan? Narcose?

ja dat heb ik dus al gezegd op pagina 2.

ik heb gisteren dus gebeld omdat de pijn niet meer uit te houden was.

kon vandaag om 16:00 uur al terecht.

hij tikte met zijn vingers er "zacht"op.
dat gaf dus een heel pijnlijk/irriterend gevoel.

as donderdag om 8:40 moet ik dus bij de kaakchirurg zijn.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 00:06

lilykashmir schreef:
Indra schreef:
Yepz, ik ben heel bang voor de tandarts. Of nouja, mijn tandarts zelf is een schat van een mens, maar ik kan niet snappen dat ze zo'n verschrikkelijk beroep uitoefend.

En bedankt ;) ! Ik studeer tandheelkunde en hoor inderdaad om me heen ook heel veel mensen die angstig zijn voor de tandarts. Het is zo afhankelijk van welke tandarts je hebt. Zelfs in mijn opleiding zie ik al grote verschillen hoe de studenten met de patiënten omgaan, vooral met angstige patiënten.
Ik kan begrijpen dat het voor bepaalde personen erg fijn is, dat er nu de mogelijkheid is om onder narcose te gaan.

dat onder algehele narcose word dat bij zo'n ingreep als bij mij ook gedaan, of kun je daar niets over zeggen.

want zodra er iemand aan me linkerkaak komt, kan ik in principe alle kleuren van de regenboog bij elkaar vloeken, zo'n last heb ik der van

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 07:33

Ketaki: Pardon, heb ik niet goed gelezen. :+

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 07:38

www.angstvoordetandarts.nl

een heel team van tandartsen, assistente, preventieassistente, mondhygieniste, parodontoloog, kaakchirurgie, anesthesie, en angstcoaching staan voor je klaar!!!!!

wij kunnen velen van jullie helpen dmv behandeling onder narcose, angstbegeleiding etc.

(site is verouderd, komt binnenkort een nieuwe!)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:13

Johanna,heel mooi maar ik woon in Groningen.....
Ik ben vanmiddag aan de beurt.Ondanks dat ik onder narcose ga , word ik nu wel een beetje nerveus.....
Ketaki,succes morgen. Hoe laat moet je?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 08:17

Victory2000 schreef:
Johanna,heel mooi maar ik woon in Groningen.....
Ik ben vanmiddag aan de beurt.Ondanks dat ik onder narcose ga , word ik nu wel een beetje nerveus.....
Ketaki,succes morgen. Hoe laat moet je?

ik moet morgen om 8:40 al.

dus mooi op tijd, dan ben ik zowiezo al heel moe, maar hoop dat ik echt WEL onder narcose kan.

word nu al spontaan misselijk van die gedachtes :7 :7 :7

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:21

Moet je nuchter zijn Ketaki??Anders brengen ze je ook niet onder narcose lijkt mij.....
Ik heb net m`n ontbijt op,tegen heug en meug.Voor de rest van de dag mag ik niks meer.Tot 11.30uur nog wat koffie en thee.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 08:23

Victory2000 schreef:
Moet je nuchter zijn Ketaki??Anders brengen ze je ook niet onder narcose lijkt mij.....
Ik heb net m`n ontbijt op,tegen heug en meug.Voor de rest van de dag mag ik niks meer.Tot 11.30uur nog wat koffie en thee.

ik weet niet wat ze gaan doen morgen, misschien een foto maken en kijken waar de ontsteking zit.

maar goed, aangezien ik veel last heb van me kaak, die een stuk dikker is geworden lijkt het me niet verstandig om zowiezo zonder verdoving al wat te kaan proberen.

kon ook bij de tandarts zelf hoor, (dan had hij zelf een kaakchirurg geregeld).

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:28

Als je een ontsteking hebt,werkt een verdoving niet zo goed.Tenminste dat heb ik begrepen...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 08:30

Victory2000 schreef:
Als je een ontsteking hebt,werkt een verdoving niet zo goed.Tenminste dat heb ik begrepen...

kun je dat eens uitleggen?

die vat ik niet helemaal.

btw ik ga nou weg, morg om 9 uur op me werk zijn :Y)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:45

Ik weet niet het hoe en wat....
Nou ik ga de boel afsluiten en richting ziekenhuis...
Laterrrrrrrr

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:52

Ik was ook altijd doodsbang en ben ook ongeveer 15 jaar lang niet geweest, met alle gevolgen van dien :(
Toen ik uiteindelijk wel weer moest doordat er een stuk van mijn kies was afgebroken heb ik besloten om nu flink te gaan zijn en weer trouw te gaan.
Maar ooh wat was dat moeilijk, ik stond en lag stijf van de stress en huilde vaak van angst.

Na wat gegoogled te hebben op internet kwam ik er achter dat ik niet de enige ben en dan velen via de huisarts kalmeringstabletjes krijgen, dus ik de HA gebeld en ja hoor geen probleem, dus nu neem ik bij een kleine behandeling een half tabletje en bij een zenuwbehandeling een hele en nu gaat het prima.
Heb nog steeds een hekel aan de tandarts en ben ook nog wel een beetje bang, maar de behandeling zelf laat ik nu heel ontspannen gebeuren, val soms zelfs bijna in slaap :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 23:27

Victory2000 schreef:

ik heb van een nicht van me vriend gehoord net, dat als je een ontsteking in je kaak hebt, dat ze je dan niet eens mogen opereren :7

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:28

verdoving werkt idd minder goed als er een ontsteking zit, dat is omdat het een zuur milieu is en de verdovinsvloeistof er moeilijker doorheen komt, vaak krijg je dan eerst antibiotica kuur om de ontsteking te verhelpen en een week later behandeling.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:52

Ik heb tijdens mijn beugeltijd, en ervoor nóóit problemen gehad met de tandarts. Maar daarna.. Moet ook zeggen dat hij het drukker heeft gekregen..
En tot mijn grote genoegen kreeg ik vorig jaar ook een wortelkanaal behandeling in de kies die hij 3 maanden daarvoor had gevult onder verdoving omdat ik al oorontsteking had (heb hem ook uitgelegd dat ik daarom graag verdoving wilde, nog maar 2x eerder gehad), heb in totaal half jaar met pijn gelopen, eerst oorontsteking toen wortelkanaalontsteking, en mijn mama moest nog bijna smeken om een foto want het kon echt niets in mijn tanden zijn.. Aantal maanden terug al heel dapper voor gaatje gegaan met verdoving, heb toen 9 uur met een verdoofde bek gelopen..

Nee, ben er niet zo dol meer op. Heb nog een gaatje dat ik moet laten vullen, waar ik nog steeds een afspraak voor moet maken..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:28

ik ben bij de kaakchirurg geopereerd aan me kaak.

heb een wortel punt operatie gehad.

de ontsteking die ik had, kon niet met antibiotica worden bestrijd, die hebben ze weggezogen.
de gebroken wortel met "cement" gelijmd en weer dichtgenaaid.

ze konden allemaal merken dat ik heel bang was.
had het ijskoud en was enorm aan het trillen.

heb nou ibuprofen 600 mg voor de pijn en
amoxicilline 500 mg voor dat de ontsteking weggaat.

hebben perio aid gehaald voor mij om te spoelen ( mits dat lukt)

anders moet ik het met kamillethee spoelen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:29

ik had voordeel dat ze mij heel rustig kregen, want ik was echt heel bang bij de kaakchirurg.

najaah over 3 weken weer op controle komen. :7