Waarom altijd negatief praten over tienerzwangerschappen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

Re: Waarom altijd negatief praten over tienerzwangerschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:37

Ik red mijzelf prima en kan prima rond komen.. Lisanne heeft eerder teveel dan te weinig. T enigste wat wij nog niet hebben is een eigen huis..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:41

Smurfjee schreef:
Ik red mijzelf prima en kan prima rond komen.. Lisanne heeft eerder teveel dan te weinig. T enigste wat wij nog niet hebben is een eigen huis..

Misschien had ik even moeten verduidelijken, dat mijn stukje vooral slaat op tienermoeders die bewust voor een kind kiezen terwijl ze eigenlijk die verantwoordelijkheid nog niet aankunnen. Ik vind het wat anders als je tienermoeder wordt tengevolge van falende anticonceptie. Zeker dan vind ik het knap dat jij zelf de zorg/financien op je neemt, ipv het aan anderen uit te besteden :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:48

@larasilver: jij vindt het onverstandig en je vindt het dom. het is niet dom en niet onverstandig. een mening is wat anders als een feit.

ik vind het enorm triest hoe mensen over kinderen praten. als een soort van wegpwerp voorwerp.
ik hoef geen kinderen, heb er niets mee.
maar als ik eenmaal zwanger was zou ik het nooit weglaten halen. ik kan geen kind van mezelf vermoorden. zou telkens denken aan hoe ze/hij nu zou zijn als ik dat deed en bovendien, wie ben ik om te beslissen of je recht van leven heb.
er zijn natuurlijk wel situaties die niet anders kunnen en dan ben ik ook niet tegen abortus.

ik denk dat hoe er in nederland met abortus wordt omgegaan ook echt bij NL past. ikke ikke, voor alles mezelf.
want stel je toch eens voor dat we niet elke vakantie weg kunnen.
hoe moeilijk is het om jezelf bij elkaar te rapen en ervoor te gaan? dat vindt ik iemand sieren... niet zeuren maar er het beste van maken.
iets dat zo van jezelf is zou ik denk niet kunnen haten.
(oja, en ik ben geen moederelite ofzo. ik ben iemand met een mening, net als jullie. al verschillen we misschien wat ;) )
gaat dekking zoeken......

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:49

Nou ik zal hier toch ook maar even reageren.
Ik ben zelf tienermoeder, werd op mijn 16e zwanger en mijn dochter is op mijn 17e geboren. Ik volgde toen een opleiding en ben er in totaal 7 weken uit geweest. Kwam er te laat achter dat ik zwanger was, dus abortus was geen optie, en ik zou er nu nog niet voor kiezen.
De vader van mijn dochter ontkende alles en heb ik nooit meer gezien... Tja, en dan moet je wel terugvallen op je ouders. Gelukkig dat ik dat kon. Dankzij mijn ouders heb ik mijn opleiding aan het MBO af kunnen maken en heb ik daarna zelfs nog een HBO-opleiding afgerond. Dit op één voorwaarde van mijn ouders, en dat was dat ik de opleiding die ik volgde zelf zou betalen. Dus had ik ook nog een bijbaantje. Druk leventje dus... Maar wat ben ik trots op mezelf als ik mijn, nu 13-jarige dochter zie stralen op haar pony! In mijn omgeving hoorde ik toendertijd ook verhalen als onverantwoordelijk, komt niks van terecht... en kijk eens waar ik nu ben. Alleenstaande moeder, ik moet er keihard voor werken, maar ik ben gelukkig.
Ik wil het allemaal niet zo rooskleurig stellen, het is zeer zeker zwaar en ik denk ook dat een hoop tienermeisjes er niet klaar voor zijn. Ik was er eigenlijk ook niet klaar voor, maar ik moest wel.
Waar ik me persoonlijk meer zorgen over maak, is over vrouwen die na hun 60e nog kinderen krijgen. Dat vind ik echt niet meer kunnen.

En zoals al vaker is gezegd: ouders van elke leeftijd maken er soms een potje van. Ik zie het helaas dagelijks in mijn klas en op school. Dus scheer alsjeblieft niet alle tienermoeders over één kam... de meeste doen echt wel hun best voor hun kindje.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:11

gekvanfleur schreef:
ik denk dat hoe er in nederland met abortus wordt omgegaan ook echt bij NL past. ikke ikke, voor alles mezelf.
hoe moeilijk is het om jezelf bij elkaar te rapen en ervoor te gaan? dat vindt ik iemand sieren... niet zeuren maar er het beste van maken.

_/-\o_ AMEN!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:12

idd!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:26

(Kinderloze) mensen denken vaak dat je leven ophoud als je kinderen hebt.
Je kan ten slotte niet meer beestachtig losgaan,jezelf aan de vlakte zuipen,elk jaar geld over de balk smijten met een dure vakantie...stel je voor! Als je dat niet doet,is je leven toch echt ten einde. :=

Ze vergeten alleen dat er tussen 'geen leven meer' en 'als een beest losgaan' ... nog een gigantische tussenweg zit.

Zo gaan wij best eens een keertje uit,als onze dochter eens bij opa en oma logeert.
Maakt dat ons slechte ouders? Ik vind van niet, de drie keer per jaar dat kindlief ergens logeert,mogen wij best iets leuks doen,prima te combineren.

Vakanties? Kind kan prima mee hoor! Goed,het wordt dan geen zuip/hang/slaap vakantie in willekeurige volgorde,maar een vakantie waarin je je dagritme aanhoud,leuke dingen doet en echt iets onderneemt.

Ik heb totaal niet het gevoel dat 'mijn leven voorbij is' .

En om dan op mijn eigen situatie nog even door te gaan, net als vele andere die hier plaatsen, ben ook ik een tienermoeder.
Ik ben inmiddels 22,getrouwd (ja,met haar vader ;) ) en het gaat heerlijk.

Trouwens,wat ik echt een dooddoener vind is : als je niet zwanger wil worden,moet je maar geen seks hebben/anticonceptie gebruiken etc.
Laten we realistisch blijven : als je een X aantal jaren bij elkaar bent,ga je heus niet meer onbeweeglijk naast elkaar liggen.En als je beiden SOA-vrij bent en je bent aan de pil,waarom dan nog een condoom bij een vaste relatie?
Mensen roepen heel snel iets,en daardoor wordt je meteen veroordeeld.
Zelf raakte ook ik door de pil heen zwanger,en nog steeds hoor ik : dan had je maar een condoom moeten gebruiken :roll:

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:28

Mooi gezegd! Je leven is echt niet voorbij als je een kind hebt.. Je kan ook leuke dingen doen met je kind erbij. En als je je kind ziet stralen, dan geniet je daar gewoon van!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:40

_Tivoli_ schreef:
als je niet zwanger wil worden,moet je maar geen seks hebben.

Ik weet niet of dit een reactie is op mijn bericht?

Wanneer iemand geen kinderen wil, en als ze alsnog zwanger raakt acuut naar abortus grijpt, dán heb ik ben ik van mening dat je dan maar van elkaar af moet blijven. OF je neemt de verantwoordelijkheid om het op te voeden óf je zoekt naar andere mogelijkheden (adoptie etc.). Wanneer je daar niet voor open staat moet je maar geen seks hebben. Sorry dat ik het zeg, maar je gaat gewoon geen abortus plegen! Dan neem je de verantwoordelijkheid maar om voor een oplossing te zoeken.
Neem aan dat je volwassen genoeg bent om met elkaar het bed in te duiken. Dan moet je ook maar volwassen genoeg zijn om de gevolgen ervan onder ogen te zien en het niet te vermoorden.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:43

Maaik schreef:
_Tivoli_ schreef:
als je niet zwanger wil worden,moet je maar geen seks hebben.

Ik weet niet of dit een reactie is op mijn bericht?

Wanneer iemand geen kinderen wil, en als ze alsnog zwanger raakt acuut naar abortus grijpt, dán heb ik ben ik van mening dat je dan maar van elkaar af moet blijven. OF je neemt de verantwoordelijkheid om het op te voeden óf je zoekt naar andere mogelijkheden (adoptie etc.). Wanneer je daar niet voor open staat moet je maar geen seks hebben. Sorry dat ik het zeg, maar je gaat gewoon geen abortus plegen! Dan neem je de verantwoordelijkheid maar om voor een oplossing te zoeken.
Neem aan dat je volwassen genoeg bent om met elkaar het bed in te duiken. Dan moet je ook maar volwassen genoeg zijn om de gevolgen ervan onder ogen te zien en het niet te vermoorden.

Ik doelde niet speciaal op jou :)

Zoals jij het zegt kan ik het er behoorlijk mee eens zijn,hoewel ik denk dat het in de praktijk niet zo werkt.
Mensen die abortus plegen doen dat niet alleen maar omdat ze 'geen zin hebben'. Er bestaan ook gegronde redenen waarbij ik abortus wél geoorloofd en verstandig vind,maar dat is een andere discussie.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:51

Klopt, uitzonderingen daargelaten. In geval van verkrachting, drugsbaby's oid dan ligt het nog wat anders. In die situatie zal ik het dan nog is nader moeten bekijken, maar hopelijk kom ik nooit in die situatie terecht. Niet alleen ik, maar niemand gun ik die situatie toe.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:27

Maaik schreef:
gekvanfleur schreef:

_/-\o_ AMEN!

Ik denk niet dat mensen die abortus plegen daar zo makkelijk over denken hoor. Goh, nu door dit kind kan ik niet meer elke vakantie weg, dan laat ik 't maar weghalen.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:37

gekvanfleur schreef:
@larasilver: jij vindt het onverstandig en je vindt het dom. het is niet dom en niet onverstandig. een mening is wat anders als een feit.

(oja, en ik ben geen moederelite ofzo. ik ben iemand met een mening, net als jullie. al verschillen we misschien wat ;) )
gaat dekking zoeken......

Nee natuurlijk! Het kind geniet ervan als zijn moeder niet voor hem kan zorgen. Het kind is vast heel gelukkig zonder vader.
Het kind gaat vast genieten van het leven in de bijstand omdat mams haar studie niet af kon maken. Het kind gaat vast genieten van het feit dat het een ''ongelukje'' was.
Moet ik even doorgaan? Ik vind dat mensen dit zelf in de hand mogen hebben en dat je prima je eigen situatie kan inschatten en of een kind daarin gelukkig wordt.
Dan vind ik dat je echt voor je kind kiest.

( Mijn mening :Y) )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:38

Helemaal eens met missRosanne :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:55

Heb het topic doorgelezen en voel me door een aantal mensen toch wel tegen de schenen geschopt...

Ik was 18 toen ik zwanger werd (door de pil heen, en ja die heb ik altijd netjes ingenomen!), in eerste instantie wilde ik dat absoluut niet! Maar na een week bedenktijd en het eens rustig te bekijken heb ik ervoor gekozen om mijn zoontje te houden.

In het begin is het zeker zwaar, maar dat is het in mijn ogen ook als je 30 bent, slapeloze nachten, baby met buikkrampjes.

Na 2 weken zat ik weer op mijn paard en na 4 weken was ik weer aan het werk.
Ook ben ik begonnen aan mijn mbo avond opleiding tot doktersassistente en werk ik inmiddels als doktersassistente.

Mams die haar studie niet af kon maken? Bijstandsuitkering? Rijbewijs? Geen vakantie? Niet meer uitgaan? Geen paarden?

Een kind dat gaat genieten van het feit dat het een ongelukje was?? Kom op zeg, mijn zoontje was dan niet gepland, maar zeker wel gewenst!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:57

Ik vind mensen van 18 niet echt tieners meer, dan denk ik aan meiden van 14, 15 jaar :)
Voor die groep heb ik dan ook zoiets van "je bent zelf nog kind", lichamelijk maar vooral geestelijk gezien.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:55

Maaik schreef:
Het kan misschien wel zo zijn dat je te jong bent, te onervaren, er nog niet klaar voor bent, het niet het juiste moment is. Hoezo het niet het juiste moment? Wie kan mij vertellen wanneer het wél het juiste moment is? Ik ben van mening dat het nooit het juiste moment kan zijn, er komt altijd wel weer iets tussen wat je liever anders had gezien.

Wat ik nog veel erger vind is je kindje weg laten halen. DAT vind ik pas egoïstisch. Je haalt een leven weg, een leven weg wat speciaal aan jou gegeven is. En alleen maar onder het motto dat het niet goed uitkomt, niet gepland is, of je 'niet in staat bent het op te voeden' wordt het maar weg gehaald? Erg triest!
Je was er met zijn tweeën bij, je wist beide wel degelijk wat de gevolgen ervan konden zijn, tuurlijk ga je er niet van uit dat dat net jou moet overkomen. Als jij het hoe dan ook niet wilt hebben, en dus weg laat halen. Dan moet je maar niet met elkaar het bed in duiken. Misschien heel kort door de bocht, maar jij bent vervolgens heel egoïstisch om het weg te laten halen, omdat het even niet uitkomt.
Abortus plegen is niet de enige optie om je kind niet zelf op te hoeven voeden. Met abortus haal jij gewoon een kindje weg waar 100 andere echtparen al jaren lang hun best voor doen om er één te mogen ontvangen.
Wil jij het kind zelf niet opvoeden? Kijk dan naar andere opties. Het is misschien niet de makkelijkste keuze, maar je kind zal je vast zoveel dankbaarder zijn.

Uiteraard is abortus egoïstisch, het is een beslissing die je helemaal zelf, óver jezelf neemt. Het is gewoon een besluit in je leven. Laten we nu niet te romantisch worden. Een kindje is gewoon een spermacel en een eicel gecombineerd klaar. Geen 'leven wat aan jou gegeven is'. Dat jij het zwanger raakt wil niet zeggen dat je het van 100 andere koppels weg haalt. Wat een onzin. Een realistische kijk doet soms ook deugt.

Er zijn meer dan genoeg mensen die niet voor abortus kiezen maar voor adoptie. Maar heb ook eens respect voor de mensen die niet voor die 9 maanden kiezen. Die niet voor een kind kiezen. En triest? Weet je wat ik triest vind. Kinderen van 16 of jonger die menen capabel te zijn een kind groot te brengen. Jeugdige overmoedigheid noem ik dat. En dan ook vaak in het gebrek van een (evenwichtige) relatie. Want daar gaat het nog altijd over, tienermoeders, niet over het feit wel of geen kinderen krijgen. En waarom móet een kind absoluut ter wereld worden gebracht? Wat is het nut van een kinderleven als het dit niet ten volle kan leven.

Dat kind is bij de abortus net een cm groot, die voelt nog geen emoties. Vind het veel knapper van mensen als ze zeggen: ik ben er niet klaar voor, wil mijn ouders niet gaan lastig vallen, ik wil dit nu niet, voor mij niet en voor mijn kind niet. Mensen die eerst voor zichzelf kiezen, een goede basis maken en dan aan kinderen beginnen. Mensen die zeker zijn dat ze het kind wat te bieden hebben. Dat de zwangerschap en daarna een mooie tijd wordt, geen tijd van zorgen en een van de moeilijkste tijden uit hun leven. Maar heb het idee dat het topic al lang niet meer gaat over het daadwerkelijke onderwerp, tienermoeders. Maar een welles nietes over abortus en kinderen nemen. Jammer, veel mensen komen al lang niet meer geloofwaardig over 'omdat iedereen dat niet geplande/gewilde kind maar moet houden, koste wat het kost. Zo naïef zeg.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:10

Als je als tiener zwanger raakt en ervoor kiest om het kind te houden vind ik dat een hele dappere beslissing. Maar het kan ook een hele dappere beslissing zijn om voor een abortus te kiezen, want dat is helemaal geen gemakkelijke keuze.

Waarom ik negatief over tienerzwangerschappen (en dan heb ik het vooral over de groep <16) denk is vooral dat het lichamelijk dan niet goed is voor je. Je bent nog in de groei en je hebt bijvoorbeeld een hogere kans op botontkalking op latere leeftijd of een hogere kans op complicaties zoals zwangerschapsvergiftiging. Daarnaast is het vaak gewoon heel moeilijk om met een kind erbij je middelbare school of een vervolgopleiding af te ronden. Het is niet onhaalbaar, maar dit is voor een groot deel afhankelijk van je school, je eigen instelling, steun vanuit je omgeving etc.

Toch zie ik ook moeders die op een leeftijd van 18, 19, 20 jaar hun eerste kind hebben gekregen en die het goed voor elkaar hebben. Soms was het een bewuste keuze om zwanger te worden, net zo vaak ook niet. In elk geval was het wel een bewuste keuze om door te gaan met de zwangerschap en voor dit kind te kiezen. Ze nemen de verantwoordelijkheid op zich dat zij degene zijn die voor het kind moeten zorgen en richten hun leven daarnaar in terwijl het ze ook lukt om hun opleiding af te maken.

Daarnaast wil ik nog even aangeven dat het feit dat je op je 15e zwanger kunt worden niet betekent dat het ook goed is om dit te doen. Bij vrijwel alle zoogdieren is seksuele rijpheid eerder bereikt dan skeletrijpheid. Het is biologisch en lichamelijk gezien wel goed om voor je 30e kinderen te krijgen. Daarna neemt de kans op complicaties en afwijkingen helaas al toe. Maar voor je 18e een kind krijgen geeft ook meer kans op complicaties.

Als je nog niet zwanger wilt worden is het altijd goed om anticonceptie te gebruiken, hoewel niets 100% werkt. Het meest betrouwbare dat je kunt gebruiken is de Mirena, een hormoonhoudend spiraaltje. De kans dat je daarmee zwanger wordt is nog kleiner dan bij sommige methodes van sterillisatie.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 02:01

Ik was 19 toen ik mijn dochter kreeg, gepland. Ik wilde altijd jong moeder worden we hadden niks alleen een kamertje. En alles is goedgekomen. Mijn MBO opleiding afgemaakt nog steeds gelukkig met mijn man. Ik lees van die berichten over de ouders die gaan mee beslissen. Als een moeder erg jong is b.v 16 jaar en de ouders steunen en helpen dat is dat toch goed. Mijn ouders hebben mij nooit meegeholpen of meebeslist. De leeftijd wil trouwens niet altijd wat zeggen heb op de kraam en verlos- afdeling gewerkt en ook daar heb ik goede jonge moeders gezien en die deden zo hun best. Het kan wel. Ik denk dat sommige vrouwen op welke leeftijd dan ook een goede of slechte moeder zouden zijn geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 02:07

Ploegie19 schreef:
Dan zal ik mijn mening er ook maar even over uitlaten :j

Ik ben nu 19, en zijn al dik een half jaar bezig om zwanger te raken. Er zijn ook 'tieners' die er bewust voor kiezen. Ik hoor van meer moeders, die vroeg hun kinderen hebben gekregen.. Dat ze het weer precies op dezelfde manier zouden doen. Misschien zelfs nog wel op een jongere leeftijd.
Iedereen zegt, ja maar dan kun je niet meer feesten en uitgaan.
So what? Wie ben jij om te bepalen dat een tiener moet feesten en uitgaan.. Als jij op je 19e een kinds krijg, en deze gaat op z'n 20e het huis uit.. Ben je na je 39e weer 'vrij'.
De verantwoordelijkheid zal je altijd houden, dat is zo.. Maar zodra je kind op zichzelf gaat wonen, heb je al een stuk meer vrijheid.. Dan heb ik liever na mn 40e dat ik kan doen en laten wat ik wil.. Als dat ik nu nog 5 jaar hard carriere wil maken..
School kan ik me indenken idd :j maar tegenwoordig zijn ze op school heel flexibel met zwangere moeders.. Je bent er een tijdje uit ivm verlof.. Daarna kun je gewoon weer verder met je opleiding :j

Zoals ik al zei ben ik zelf 19, waarom wij er voor gekozen hebben om nu een kind te nemen? Omdat ik een oudere vriend heb.. Hij heeft al 2 kinderen, een jongetje van 7 en een meisje van 5..
Als wij nu een kind krijgen zitten de kinderen nog mooi dichtbij elkaar met de leeftijden..
Als we nog 10 jaar zouden wachten.. Is het kindje echt een 'nakomertje'. Dat wil lik niet :n dan heb ik liever de leeftijden wat dichter bij elkaar. :j
Daarbij heeft mijn vriend een ziekte..
Nu gaat het nog redelijk goed met hem.. Maar wie zeg dat het over 5 jaar nog zo goed gaat..
Hij heeft het eerste jaar van zijn twee kids ook moeten missen.. Dat wil hij niet nog een keer..
Ook wil ik dat hij als vader zijnde overal bij kan zijn!

Mijn vriend heeft een eigen bedrijfje.. Dat is nu nog wat in de opstartfase.. maar het begint al goed te lopen.. Dus financien is geen enkel probleem.. School kan ik binnen 3 of 4 maanden afronden, dus de opleiding heb ik ook klaar tegen de tijd dat het zover is..
Oppas is evt ook geregeld, en aan ruimte ontbreekt het ons ook niet :n

Buiten mijn mening over tienermoeders om hoop ik dat jij, met dit verhaal, niet gruwelijk veel spijt gaat krijgen.......

Ik lees hier abortus is egoïstisch, en een kind krijgen niet?

_Tivoli_ schreef:
Je kan ten slotte niet meer beestachtig losgaan,jezelf aan de vlakte zuipen,elk jaar geld over de balk smijten met een dure vakantie...stel je voor! Als je dat niet doet,is je leven toch echt ten einde. :=

Ze vergeten alleen dat er tussen 'geen leven meer' en 'als een beest losgaan' ... nog een gigantische tussenweg zit.

Zo gaan wij best eens een keertje uit,als onze dochter eens bij opa en oma logeert.
Maakt dat ons slechte ouders? Ik vind van niet, de drie keer per jaar dat kindlief ergens logeert,mogen wij best iets leuks doen,prima te combineren.

Vakanties? Kind kan prima mee hoor! Goed,het wordt dan geen zuip/hang/slaap vakantie in willekeurige volgorde,maar een vakantie waarin je je dagritme aanhoud,leuke dingen doet en echt iets onderneemt.

Ik heb totaal niet het gevoel dat 'mijn leven voorbij is' .

En om dan op mijn eigen situatie nog even door te gaan, net als vele andere die hier plaatsen, ben ook ik een tienermoeder.
Ik ben inmiddels 22,getrouwd (ja,met haar vader ;) ) en het gaat heerlijk.

Trouwens,wat ik echt een dooddoener vind is : als je niet zwanger wil worden,moet je maar geen seks hebben/anticonceptie gebruiken etc.
Laten we realistisch blijven : als je een X aantal jaren bij elkaar bent,ga je heus niet meer onbeweeglijk naast elkaar liggen.En als je beiden SOA-vrij bent en je bent aan de pil,waarom dan nog een condoom bij een vaste relatie?
Mensen roepen heel snel iets,en daardoor wordt je meteen veroordeeld.
Zelf raakte ook ik door de pil heen zwanger,en nog steeds hoor ik : dan had je maar een condoom moeten gebruiken :roll:

Ik ga niet beestachtig los (ik ga zelfs zeer zelden uit) of whatever van jouw verhaal en mijn leven zou ophouden na een kind simpelweg omdat ik absoluut een kind wil. Mensen die voor kinderen zijn kunnen zich echt niet inbeelden dat er vrouwen zijn die gewoon geen kind willen :? Ik vind het dan weer gek dat mensen met kinderen er altijd van uit gaan dat het leven voor kinderlozen op houd als er een kind zou komen omdat ze zich gedragen als wilde onverantwoorde beesten :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-03-10 02:32, in het totaal 1 keer bewerkt

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 02:31

Ik denk dat er veel veralgemeend wordt. Mijn visie:

Er zijn veel tienermoeders die er niet klaar voor zijn.
Er zijn ook tienermoeders die er wél klaar voor zijn.
Dit zowel bij bewust als onbewust gekozen zwangerschappen.

Zo heb je ook oudere mensen (+20 en zelfs +30) die onverantwoord aan een zwangerschap beginnen.
Je zal dergelijke zaken in elke leeftijdscategorie tegenkomen.

Ik denk wel dat het moeilijker is voor een tiener tijdens de zwangerschap en nadien het leven van het kind.
Je studeert nog, hebt eventueel wel hulp maar je hebt in veel gevallen niet de financiële middelen om rond te komen.

Net die gevallen worden uitvergroot.
Respect voor tieners die het wél bewust doen en het ook kunnen.
Maar vaak gaat het bij tienerzwangerschappen "mis" en moet het kind jammer genoeg van de ene opvang naar de andere en krijgt het thuis niet wat het verdient. Veel van zulke zwangerschappen gebeuren ook zonder of vader, of moeder.

Mensen staan altijd sceptisch tegenover zaken die niet "alledaags" zijn. Dit omdat ze er gewoon zelf weinig van weten of misschien zelfs schrik van hebben.

In elke leeftijdscategorie zijn er mensen die voor, tijdens en na de zwangerschap absoluut niet klaar zijn om ouder te worden. Maar door omstandigheden (geld, steun van omgeving, school, ...) zijn tienerzwangerschappen meestal de moeilijkste en die met het meeste "problemen".

Maar jong of oud... het kan beide perfect gaan, het kan beide ook grandioos mislopen :)
Bij jong zijn heb je alleen meer kans dat er iets mis loopt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 05:18

_Tivoli_ schreef:

En mensen met kinderen veranderen vaak in een soort van geloofsbelijders die nog net niet van deur tot deur trekken om te roepen: "Wacht maar tot jij ook later kinderen hebt :') ;( |( :') " en "Je krijgt er zoveel voor terug!" (wat gelijk het idee oproept dat je er dus kennelijk veel meer voor moet inleveren), omdat ze het zelf zo superfantastisch vinden en niet meer willen begrijpen dat er ook mensen zijn die geen trek hebben in al die poespas. Niet dat jij dat doet, maar ik word persoonlijk erg moe van dat soort mensen in mijn omgeving.

Zo heb ik nog geen seconde in mijn leven het idee gehad een kind te willen, en ik kan me niet voorstellen dat ik die behoefte ooit wel zou krijgen. Dat heeft niets te maken met niet meer kunnen gaan stappen en dat soort dingen, want dat doe ik slechts een paar keer per jaar dus daar vinden we wel een oppas voor, dat heeft er gewoon mee te maken dat ik daar totaal geen behoefte aan heb. Ik gruwel bij het idee dat ik ooit wel een kind zou hebben, maar ik snap het wel als andere mensen zich wel graag vermenigvuldigen.

Oudere vrouwen kunnen net zo goed ongewenst zwanger worden zonder dat ze een kindje op dat moment veel te bieden hebben, dat werd eerder genoemd en dat is helemaal waar, ik ben het daar dan ook helemaal mee eens. Ik vind sowieso dat, als je aan kinderen begint, je een zo goed mogelijke startpositie voor dat kindje moet kunnen bieden. Natuurlijk kan niet alles perfect zijn, maar als je nog niet eens voor jezelf kan zorgen, hoe wil je dan kunnen zorgen voor een kind?? Er zijn genoeg meiden van -20 die hartstikke goed voor zichzelf kunnen zorgen, die hun verantwoordelijkheid kunnen nemen etc., dan vind ik het al veel minder erg als er sprake zou zijn van een ongewenste zwangerschap waarbij het kind behouden wordt, omdat je weet dat ze er alles aan zullen doen om hun kind een goede toekomst te bieden. Maar daartegenover staan ook genoeg vrouwen (van 16 tot ergens aan de menopauze) die dat níet doen. Die mogen ze wat mij betreft preventief steriliseren (o nee, wacht, dat mag natuurlijk niet ;D Nou ja, jullie snappen het punt). Je neemt toch ook geen paard om hem te verwaarlozen? Daar wil je ook zo goed mogelijk voor zorgen. Met een kind vind ik dat niet anders: of je nou ongewenst zwanger wordt of niet, uiteindelijk KIES je voor een kind, dan maak je dus ook de keuze om tot je allerlaatste snik voor dat kind te zorgen.

Lekker cliché: "Een kindje neem je niet voor even, maar voor zijn hele leven".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 08:33

Snadrem schreef:
Lekker cliché: "Een kindje neem je niet voor even, maar voor zijn hele leven".

He verdorie, kan ik ze niet meer inleveren? -O-

Nee hoor, ik zou het niet willen, alleen af en toe eens bij de buren inleveren of een dagje strafkamp of zo ~~}>

Verder ben ik het met je post eens. Ik denk ook dat kinderen krijgen niet voor iedereen is. Ikzelf wist al vanaf heel jong dat ik veel kinderen wilde, heb er nu drie en sluit een vierde (en meer?) niet per sé uit. Ook heb ik vriendinnen die al dan niet bewust kinderloos/kindervrij zijn. Prima :j En ja, ik ken ook de vrouwen die compleet anti-kind waren... en nu toch moeder zijn :D

Van sommige van mijn vriendinnen die nu zeggen geen kinderen te willen denk ik inderdaad (stilletjes!) : jouw tijd komt nog wel! Een van m'n beste vriendinnetjes 'heeft niks met kinderen' maar 'jouw kinderen zijn echt waanzinnig leuk' en 'hoe gaat het met *vul koosnaampje in dat zij voor een van m'n kids bedacht heeft*?'

Ja, ik zie het nog wel voor me dat zij ooit moeder wordt :j maar er zijn er ook waarbij ik als ik het heb over hun toekomst wel zeg 'mocht je ooit toch nog kinderen willen' maar er eigenlijk al vanuit ga dat dat moment niet komt :)

En daar moet je gewoon respect voor hebben toch?

Net als dat ik (volgens mij toch) altijd respect toon voor mensen die geen kinderen willen wil ik dat respect zelf ook graag. Als iemand dan ook mijn kinderen echt beledigt verander in in moeder-leeuw en dan word ik heel fel.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:44

Ik was ook 18 toen ik zwanger werd, ben op mijn 19de bevallen. De vader wou het kind niet erkennen, terwijl ik voorheen met hem samenwoonde. Heb het dus vanaf het begin alleen gedaan, bij mijn bevalling ben ik gesteund door me moeder me zus en me beste vriendin. Nog steeds staan ze altijd voor me klaar en hebben altijd achter mij keuze gestaan om het te houden. Ik woon opmezelf, heb zelfs mijn ponys nog en red me tot nu toe prima, ik ben net 21 geworden en me zoontje is nu 1,5. Het gaat allemaal nog super goed en zowel hij als ik komen niks te kort.
Vind dat sommige tienermoeders het beter doen van iemand in de 30 dus vind echt niet dat de leeftijd wat uitmaakt, de 1 staat al veel sneller volwassen in het leven dan de ander.
Overigens zat ik zelf aan de pil en kwam er pas achter toen ik 13 weken zwanger was, heb trouwens nooit een moment getwijfeld om het weg te laten halen. En ik zou me mannetje ook nooit weer willen missen. Vind het jammer dat ie geen vader heeft, maar meer sneu voor hem dan voor mijzelf. Wij redden ons prima samen.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:04

Ayasha schreef:
Ploegie19 schreef:
Dan zal ik mijn mening er ook maar even over uitlaten :j

Ik ben nu 19, en zijn al dik een half jaar bezig om zwanger te raken. Er zijn ook 'tieners' die er bewust voor kiezen. Ik hoor van meer moeders, die vroeg hun kinderen hebben gekregen.. Dat ze het weer precies op dezelfde manier zouden doen. Misschien zelfs nog wel op een jongere leeftijd.
Iedereen zegt, ja maar dan kun je niet meer feesten en uitgaan.
So what? Wie ben jij om te bepalen dat een tiener moet feesten en uitgaan.. Als jij op je 19e een kinds krijg, en deze gaat op z'n 20e het huis uit.. Ben je na je 39e weer 'vrij'.
De verantwoordelijkheid zal je altijd houden, dat is zo.. Maar zodra je kind op zichzelf gaat wonen, heb je al een stuk meer vrijheid.. Dan heb ik liever na mn 40e dat ik kan doen en laten wat ik wil.. Als dat ik nu nog 5 jaar hard carriere wil maken..
School kan ik me indenken idd :j maar tegenwoordig zijn ze op school heel flexibel met zwangere moeders.. Je bent er een tijdje uit ivm verlof.. Daarna kun je gewoon weer verder met je opleiding :j

Zoals ik al zei ben ik zelf 19, waarom wij er voor gekozen hebben om nu een kind te nemen? Omdat ik een oudere vriend heb.. Hij heeft al 2 kinderen, een jongetje van 7 en een meisje van 5..
Als wij nu een kind krijgen zitten de kinderen nog mooi dichtbij elkaar met de leeftijden..
Als we nog 10 jaar zouden wachten.. Is het kindje echt een 'nakomertje'. Dat wil lik niet :n dan heb ik liever de leeftijden wat dichter bij elkaar. :j
Daarbij heeft mijn vriend een ziekte..
Nu gaat het nog redelijk goed met hem.. Maar wie zeg dat het over 5 jaar nog zo goed gaat..
Hij heeft het eerste jaar van zijn twee kids ook moeten missen.. Dat wil hij niet nog een keer..
Ook wil ik dat hij als vader zijnde overal bij kan zijn!

Mijn vriend heeft een eigen bedrijfje.. Dat is nu nog wat in de opstartfase.. maar het begint al goed te lopen.. Dus financien is geen enkel probleem.. School kan ik binnen 3 of 4 maanden afronden, dus de opleiding heb ik ook klaar tegen de tijd dat het zover is..
Oppas is evt ook geregeld, en aan ruimte ontbreekt het ons ook niet :n

Buiten mijn mening over tienermoeders om hoop ik dat jij, met dit verhaal, niet gruwelijk veel spijt gaat krijgen.......

Ik lees hier abortus is egoïstisch, en een kind krijgen niet?

Wat is er egoïstisch aan, dat is zeg dat ik nu een kind wil, omdat ik wil dat zijn/haar vader haar kan zien opgroeien. :?
Als mijn vriend er vandoor was gegaan had de meerderheid hier gezegd, ohh wat sneu, een kindje zonder vader..
Ik ben dan wel wat jonger, maar ik zorg er in ieder geval voor dat mijn kindje een vader heeft en dan is het egoïstisch? Ik zie niet wat daar egoïstisch aan is :?
En waarom zou ik spijt gaan krijgen? Ik heb altijd al geroepen dat ik later vroeg een moeder wilde worden.. En ik ben nu nogsteeds van die mening!