Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:28

Delphi schreef:
mick75 schreef:
Ik zou zelf absoluut voor abortus gaan als ik per ongeluk zwanger zou raken, ik ben geen goede moeder (kan ik nu wel al uittekenen) en wil geen kinderen op de wereld planten terwijl ik zelf nog heel veel met mezelf uit te vechten heb.

Ik ben niet tegen abortus, maar dan neem ik wel aan dat je er alles aan doet om een zwangerschap te voorkomen.

Wil ik ook wel even op reageren :)

Ik gebruik anticonceptie ja (nuvaring). Ik let er goed op dat ik deze anticonceptie gebruik zoals voorgeschreven, maar moet eerlijk zeggen dat dat soms wel eens misgaat. Mocht ik echter vermoeden dat de mogelijkheid bestaat dat ik zwanger zou kunnen raken, zou ik direct de volgende dag bij de apotheek op de stoep staan voor een MAP. Mocht er onverhoopt dan tóch nog iets misgaan, heb ik mijns inziens gedaan wat ik kan om een zwangerschap te voorkomen.

Ik kan me er wel verschrikkelijk aan storen dat er mensen zijn die gewoon tot 3x toe ongepland zwanger worden na onveilige seks en gewoon keer op keer effe langs de kliniek hoppen trouwens :n

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:30

Ik heb het ooit bewust onveilig gedaan en dag erna stond ik voor de apotheek.

Verder ben ik er wel voor op zekere hoogte het topic waardoor dit topic is gemaakt vind ik echt ronduit dom. Sorry hoor je gaat toch denken dan.
Als ik veilige sex heb en denk dat ik ongesteld moet worden en ben het nog niet dan heb ik al stress en krijg ik allemaal nare gedachtes en ideeen. En dan ben ik het altijd 2 dagen later :D

Maar bij inderdaad verkrachting en zwanger worden met anticonceptie dan achter elkaar ookal ben je later door bijv onregelmatig ongesteld.
Heb je het bewust niet veilig gedaan en heb je pas naar een paar maanden zoiets van ik ben zwanger vind ik het eigenlijk niet kunnen is je eigen domme schuld maar daarbij mensen die zo dom zijn kunnen ook geen kinderen opvoeden dus misschien ook wel beter.

Ik zou nu momenteel abortus doen omdat ik het nu echt niet kan geen vaste vriend sinds gister geen werk woon thuis mijn toekomst is al onzeker aangezien mijn moeder weer gaat samen wonen laat staan nog een kleine.

Nouks ik heb ook de nuvaring en ben hem ooit kwijt geraakt nou dat was ook schrikken...
Laatst bijgewerkt door Munnie op 03-03-10 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:31

Mindim schreef:
Er was laatst iets op het journaal wat ook met abortus te maken had. De mensen die gewenst zwanger zijn, laten steeds meer kinderen aborteren, omdat deze een hazenlip hebben. Wat wordt daar dan van gevonden?

Ik heb een kind met een hazenlip. Weerhield me er niet van een tweede kind te nemen met het risico van. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen in staat is om zo'n kind medisch te begeleiden en keer op keer die operaties te zien ondergaan. Vat dat a.u.b. niet té gemakkelijk op. Kan me dus wel voorstellen dat mensen die een kind met een hazenlip hebben of iemand in de familie hebben die dat heeft, een kind daarom laten abboteren op een verantwoorde tijd.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 03-03-10 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:31

BraveSpots schreef:
Delphi schreef:
En iemand die echt geen kinderen wilt, verandert volgens mij echt niet door een echo. Maar hoeveel mensen zijn er niet die niet beseffen hoe een kindje op een echo van een x aantal weken er uit ziet???

Ik zou het ook niet willen weten.
Daar heb je het recht op, om niet te weten hoe een echo eruit ziet. (En ook op het feit om het kind een 'het' te noemen bevoorbeeld).
Manieren om afstand te bewaren tegenover wat je in je baarmoeder draagt. Vind ik logisch als je het niet wilt en weg laat halen.

Edit: Daarbij is het soms niet dat die persoon percé geen kinderen wilt, maar dat de omstandigheden er nu eenmaal niet naartoe zijn om een kind een goede thuis te bieden.

Ja, ik begrijp je standpunt ook hoor. Het is meer dat ik er van schrik hoe slordig sommige meiden omgaan met hun anti-conceptie en bij een zwangerschap zeggen ''oh dan laat ik het wel wegzuigen''. Dan ben ik bang dat die meiden niet goed beseffen dat het niet om een enkel klompje cellen gaat. Sommige denken er gewoon te licht over en zien het als een verlengde van anti-conceptie lijkt het wel. Terwijl ik een een uiterste noodoplossing vind. En inderdaad snap ik dat je iemand niet mag dwingen naar de echo te kijken als diegene dat niet wilt. Ik kan me gewoon erg kwaad maken dat mensen absoluut geen kinderen willen op dat moment, maar wel slordig omgaan met de anit-conceptie.

Maar nog steeds snap ik niet waarom je het not-done vind dat ik in dit topic echo foto's plaats, aangezien dit over abortus in het algemeen gaat. Dan mogen alle aspecten toch aan bod komen, dus ook hoe groot een kindje op een bepaalde termijn is? Het is niet om mensen een schuldgevoel aan te praten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:35

Delphi, als mensen dat willen zien, gaan ze naar een website toe die www.google.com heet en dan typen ze in 'foetus' en dan zien ze 1001 resultaten.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:36

Tjeempie ik wist niet dat abortus nog zo laat in de zwangerschap mag. Van mij mogen ze de grens verlagen naar 12 weken.

mick75

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:38

Waarom? Zodat mensen die een kind dat ernstige afwijkingen heeft en/ of gewoon niet goed levensvatbaar is toch maar geboren moet worden, met alle leed die daaraan vast zit? Situaties zoals die in dat andere topic zijn betrekkelijk zeldzaam.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:38

Nouks schreef:
Wil ik ook wel even op reageren :)

Ik gebruik anticonceptie ja (nuvaring). Ik let er goed op dat ik deze anticonceptie gebruik zoals voorgeschreven, maar moet eerlijk zeggen dat dat soms wel eens misgaat. Mocht ik echter vermoeden dat de mogelijkheid bestaat dat ik zwanger zou kunnen raken, zou ik direct de volgende dag bij de apotheek op de stoep staan voor een MAP. Mocht er onverhoopt dan tóch nog iets misgaan, heb ik mijns inziens gedaan wat ik kan om een zwangerschap te voorkomen.

Ik kan me er wel verschrikkelijk aan storen dat er mensen zijn die gewoon tot 3x toe ongepland zwanger worden na onveilige seks en gewoon keer op keer effe langs de kliniek hoppen trouwens :n

Ja, nou dan doen je er in mijn ogen alles aan om een zwangerschap te voorkomen. Wilt niet zeggen dat je niet ongepland zwanger kunt raken, die kans is er altijd. Maar je bent wel bewust bezig met je anti-conceptie. Natuurlijk kun je een ''foutje'' er mee maken, maar dan ga je inderdaad zo snel mogelijk naar de apotheek een MAP halen. Ja en als je echt geen gevaar wilt lopen moet je geen sex hebben, maar ja dat is ook wel heel inhumaan :D

Ik ben overigens ook ongepland zwanger geraakt tijdens het gebruik van de nuvaring. Nu was het bij ons zo dat we een sterke kinderwens hadden voor over een paar jaar. We woonden samen, werkten allebei en konden het kindje alles bieden. Ook wij zijn geschrokken en ook abortus is bij ons door ons hoofd gegaan. Maar mede door de echo zijn we er toen zekerder van geworden dat we het aankonden. Nu hopen we snel zwanger te zijn van een tweede ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:40

Delphi schreef:
Ja, ik begrijp je standpunt ook hoor. Het is meer dat ik er van schrik hoe slordig sommige meiden omgaan met hun anti-conceptie en bij een zwangerschap zeggen ''oh dan laat ik het wel wegzuigen''. Dan ben ik bang dat die meiden niet goed beseffen dat het niet om een enkel klompje cellen gaat. Sommige denken er gewoon te licht over en zien het als een verlengde van anti-conceptie lijkt het wel. Terwijl ik een een uiterste noodoplossing vind. En inderdaad snap ik dat je iemand niet mag dwingen naar de echo te kijken als diegene dat niet wilt. Ik kan me gewoon erg kwaad maken dat mensen absoluut geen kinderen willen op dat moment, maar wel slordig omgaan met de anit-conceptie.

Maar nog steeds snap ik niet waarom je het not-done vind dat ik in dit topic echo foto's plaats, aangezien dit over abortus in het algemeen gaat. Dan mogen alle aspecten toch aan bod komen, dus ook hoe groot een kindje op een bepaalde termijn is? Het is niet om mensen een schuldgevoel aan te praten.

Ik vind het fijn dat je wat genuanceerder uit de hoek komt nu ;) .

Ik ben het met je eens dat het geen verlate anti-conceptie mag worden.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen écht zonder problemen twee of meer keer abortus laten doen en fluitend weer buiten stappen op zoek naar de volgende scharrel.
Ze zullen vast bestaan maar ik denk heel weinig. En die weinige mogen niet veralgemeend worden naar de vele vrouwen die (gok ik zomaar) met een zwaar dillemma en afweging abortus laten doen omdat ze écht ervan overtuigd zijn dat dit het beste is, ook voor het kindje.

Kwa echo's en filmpjes, bedoelde ik vooral naar specifieke gevallen toe. Omdat je het recht dan van ze afneemt om zelf te bepalen wat ze wel en niet willen zien.
In dit algemene topic kan het geen kwaad, hoewel het ergens een beetje naar stemmingsmakerij ruikt (als in: Zie met een mooi mensje met hart en vingertjes en teentjes die er nu al is, wat een zonde om dat weg te doen,...).
Zo komt het over op mij toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:40

slimmerik schreef:
Ik heb een kind met een hazenlip. Weerhield me er niet van een tweede kind te nemen met het risico van. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen in staat is om zo'n kind medisch te begeleiden en keer op keer die operaties te zien ondergaan. Vat dat a.u.b. niet té gemakkelijk op. Kan me dus wel voorstellen dat mensen die een kind met een hazenlip hebben of iemand in de familie hebben die dat heeft, een kind daarom laten abboteren op een verantwoorde tijd.

Dan ben ik wel nieuwsgierig: wat is een verantwoorde tijd? Tot hoe veel weken vind je verantwoord? Vanaf hoe veel weken is een hazenlip te ontdekken?

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:41

@mick75 Tja daar zit wat in. Maar een gezonde foetus van +12 weken...onbegrijpelijk
Laatst bijgewerkt door _Wodka_ op 03-03-10 01:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:42

mick75 schreef:
Waarom? Zodat mensen die een kind dat ernstige afwijkingen heeft en/ of gewoon niet goed levensvatbaar is toch maar geboren moet worden, met alle leed die daaraan vast zit? Situaties zoals die in dat andere topic zijn betrekkelijk zeldzaam.

Ik vind dat er duidelijk onderscheid gemaakt mag worden in abortus omdat de waarschijnlijk gezonde foetus niet gewenst is of mensen die hoogstwaarschijnlijk gewenst zwanger zijn, maar waarvan het kindje dusdanige afwijkingen heeft waardoor ze de zwangerschap willen beeindigen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:43

Nou ja, de echo`s zijn wel een beetje inspelen op sentimenten.
Het lijkt namelijk wel een volledig mensje aan de buitenkant maar dat is het van binnen nog niet. Voor de wet en medisch gezien is een foetus tot 20 weken gewoon nog niet levensvatbaar.

En Delphi ik denk dat jouw situatie echt niet te vergelijken is met mensen die dus wel een abortus kiezen. Ik denk dat de veel mensen die ongewenst zwanger zijn dolgraag de helft van jouw omstandigheden en mentale gezondheid zou willen hebben. Dan zouden ze er ook voor kunnen kiezen het te houden.

slimmerik

Nouks schreef:
slimmerik schreef:

Dan ben ik wel nieuwsgierig: wat is een verantwoorde tijd? Tot hoe veel weken vind je verantwoord? Vanaf hoe veel weken is een hazenlip te ontdekken?

Dankzij verbeteringen in de techniek van de echoscopie, is het nu soms mogelijk om een lipspleet te ontdekken vanaf vier maanden na de bevruchting

Anoniem

merenque schreef:
Tjeempie ik wist niet dat abortus nog zo laat in de zwangerschap mag. Van mij mogen ze de grens verlagen naar 12 weken.

mick75 schreef:

Je kunt natuurlijk voor die groep een uitzondering maken. Abortus tot 12 weken, met uitzondering van medische noodzaak nog tot na de 20 weken-echo.

Vayo

Nouks schreef:
slimmerik schreef:

Zover ik weet pas met 20 weken. Althans pas bij de 20 weken echo (was mijn 3e echo) werd er gekeken of de lip gesloten was. Dus dan zit je rond de 20/21 weken. En persoonlijk zou ik de zwangerschap dan niet afbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:44

slimmerik schreef:
Dankzij verbeteringen in de techniek van de echoscopie, is het nu soms mogelijk om een lipspleet te ontdekken vanaf vier maanden na de bevruchting

Dat is ca. 17 weken. Daaruit begrijp ik dat jij het tot tenminste 18 weken verantwoord vindt?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:44

Ik vind de héle wettelijke termijn verantwoordelijk. Een kind wat niet gewenst is, moet je niet geboren laten worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:46

Vind abortus in alle drie opzichten zoals in de openingspost omschreven geoorloofd... :j

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat abortus als anti-conceptie wordt gebruikt...Ik kan me herinneren aan een topic over een Engels meisje van 18 wat al 6 keer een abortus uit had laten voeren. Dan denk ik wel echt van: "Euh, waar ben je mee bezig?".

Maar zoals het geval omschreven in het andere topic...Ik vind dat dat wel moet kunnen. Noch meisje noch vriend wil het kind en de TS geeft aan dat de situatie er echt niet naar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:48

Adil18 schreef:
Maar zoals het geval omschreven in het andere topic...Ik vind dat dat wel moet kunnen. Noch meisje noch vriend wil het kind en de TS geeft aan dat de situatie er echt niet naar is...

Dit is niet de plek om het andere topic en het standpunt van de TS te bespreken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:49

Om het even wat te relativeren...
deze cijfers pluk ik van de eerste hit op google dus hoe betrouwbaar de bron is weet ik niet. Ik zoek nog wel even door maar dit staat er:

Het merendeel van deze vrouwen - zo'n 80 procent - is op het moment van de abortus minder dan acht weken zwanger. 17,5 procent is tussen de acht en dertien weken zwanger en 2,5 procent is meer dan 13 weken zwanger.

Het komt dus maar zeer zelden voor dat vrouwen na 13 weken nog een abortus kiezen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:49

En hoe wil je dat onderscheid maken dan? Is psychisch lijden van de moeder geen goede reden? Is het niet kunnen bieden van de basis die een kind nodig heeft geen goede reden?

De meeste abortussen vinden royaal voor de 12e week plaats, situaties waarin een vrouw tussen de 12e en de 20e week ontdekt dat ze zwanger is zijn al niet bepaald gangbaar en vrouwen die meerdere malen tussen de 12e en de 20e week ontdekken dat ze zwanger zijn zijn ronduit uitzonderingen. Moet je nou echt voor die uitzonderingen hele regelgeving gaan aanpassen?

En er zijn talloze redenen op te noemen waardoor je niet binnen 3 maanden door hebt dat je zwanger bent. Psychische problemen kunnen bewezen van invloed zijn op je menstruatie en talloze medische redenen ook. Net als grote veranderingen in je leven en de ene vrouw is daar gevoeliger voor dan de andere. Mijn menstruatie word al onregelmatig om het minste of geringste en ik kan me heel goed voorstellen dat ik een zwangerschap niet een twee drie zou opmerken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:50

Delphi schreef:
mick75 schreef:

Ik vind dat er duidelijk onderscheid gemaakt mag worden in abortus omdat de waarschijnlijk gezonde foetus niet gewenst is of mensen die hoogstwaarschijnlijk gewenst zwanger zijn, maar waarvan het kindje dusdanige afwijkingen heeft waardoor ze de zwangerschap willen beeindigen.

Hoe wil je dan gaan bepalen wat erg genoeg is. Imo maakt het niet uit of het gezond is of niet als de ouder er niet voor kan zorgen kan hij er niet voor zorgen. Dat de grens eerder leggen snap ik wel maar je neemt zo ook wel wat 'bedenktijd' weg. En ik kan me voorstellen dat wanneer de moeder iets meer tijd heeft om het allemaal eens door te rekenen/denken/praten ze juist misschien minder snel voor abortus gaat. Omdat ze meer tijd heeft om te bedenken of het kan en voorbereidingen te treffen.
Imo maakt het niet zoveel uit of het nu 10 of 20 weken is het ziet er misschien al uit als een kindje maar imo maakt het meer uit of het kind dat al enig bewust zijn heeft, volgens mij heeft hij dat bij 20 weken ook nog niet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:51

merenque schreef:
@mick75 Tja daar zit wat in. Maar een gezonde foetus van +12 weken...onbegrijpelijk

Echt waar??

Jij kan dus op geen enkele manier ook maar een heel klein beetje voorstellen dat een vrouw die, ik vind iets uit: op 17jarige leeftijd zonder financiën, zonder familiesteun, zonder vaste thuis, zonder diploma, zonder vrienden, die in een afhankelijke relatie zit waar ze word verbaal en fysiek bedreigd door haar vriend, abortus laat plegen op 13 weken.

Mag ik de grove uitspraak hierbij doen dat ik niet vind dat jij een groot vermogen kwa inleven hebt.

Ik doe nogmaals de uitspraak: Laat geen kinderen opgroeien bij mensen die dat kind niet willen. Daar komen gigantische negatieve consequenties uit voort. Voor beide partijen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:52

BraveSpots schreef:
Ik vind het fijn dat je wat genuanceerder uit de hoek komt nu ;) .

Ik ben het met je eens dat het geen verlate anti-conceptie mag worden.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen écht zonder problemen twee of meer keer abortus laten doen en fluitend weer buiten stappen op zoek naar de volgende scharrel.
Ze zullen vast bestaan maar ik denk heel weinig. En die weinige mogen niet veralgemeend worden naar de vele vrouwen die (gok ik zomaar) met een zwaar dillemma en afweging abortus laten doen omdat ze écht ervan overtuigd zijn dat dit het beste is, ook voor het kindje.

Kwa echo's en filmpjes, bedoelde ik vooral naar specifieke gevallen toe. Omdat je het recht dan van ze afneemt om zelf te bepalen wat ze wel en niet willen zien.
In dit algemene topic kan het geen kwaad, hoewel het ergens een beetje naar stemmingsmakerij ruikt (als in: Zie met een mooi mensje met hart en vingertjes en teentjes die er nu al is, wat een zonde om dat weg te doen,...).
Zo komt het over op mij toch.

Nou, zijn we het toch meer eens ;) . Mijn reactie is inderdaad ook erg gevoelsmatig. En mensen die tot 2, 3 keer toe abortus laten plegen zijn zeldzaam lijkt mij. Ik ben ook absoluut niet tegen abortus hoor, wat moet er van komen als mensen absoluut geen kind willen maar wel zwanger zijn?

De echo's heb ik niet weggezet als stemmingsmakerij, meer ter info. In zo´n algemeen topic vind ik dat het geen kwaad kan of te zien waar je het eigenlijk over hebt. En dan nog is iedereen vrij in zijn keuze vind ik. Als je van jezelf weet dat je het kind absoluut niets te bieden hebt vind ik abortus een betere keuze dan het kindje laten komen met alle gevolgen van dien.