Ik kan niet terugkijken in de tijd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:43

mag schreef:
aan de hand van het straatbeeld probeer ik inderdaad ook de weg te onthouden, bij het huis met de gele gevel erin, bij dat uithangbord lings enz.

Hoe is het met data die in de toekomst gebeuren. Mijn zusje trouwt ergens in mei (maar de exacte datum :o }:0 ) Waneer was ook al weer mijn beste vriendin uitgerekend?
Het lijkt desinteresse maar dat is het echt niet.

Oeh herkenbaar! Mijn zus is geloof ik eind mei uitgerekend....kreeg gister de vraag hoeveel weken ze nou is... ehhhhh goeie vraag! Ik weet dan wel dat alles goed gaat etc dus desinteresse is het zeker niet, ik onthoud het gewoon niet...

pubelia

Re: Ik kan niet terugkijken in de tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:49

Heel herkenbaar, maar bij mij gaat het nog wel veel verder. Een rijtje woorden onthouden kan ik niet, een paar boodschappen uit mijn hoofd onthouden, geloof me maar dat ik met de helft thuis komt. Maar ook dingen terug halen van het was warm weer, of ik zat op de fiets heb ik niet.

Ik heb een hersenbeschadiging, en bij mij is uit testen gebleken dat ik een zeer slechte geheugen heb. Ik ga daar binnenkort geheugen training krijgen. Dan ga je dingen compenseren voor dat je dingen niet onthoud. (denk aan een agenda)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:56

Urielle schreef:
Heeft niet iedereen dat dan? Ik heb ook moeite om dingen in de tijd te plaatsen, maar ik dacht eigenlijk dat iedereen dat had.

Ik heb het niet in ieder geval. Ik weet precies wanneer ik welke toets had, welke cijfers ik voor welke toets had, wanneer ik waarom afwezig was, wanneer ik naar de tandarts/orthodontist ging voor de laatste keer, wanneer mijn oorbellen gezet zijn (niet de maand meer, maar wel hoe oud ik was en dat het in de zomer vakantie was), wanneer ik op paardrijden ging.. enzovoort. Tegenwoordig wordt het wel minder, maar in klas 1 en 2 wist ik álle cijfers uit m'n hoofd.. Ik hoefde ook nooit een cijfer op te zoeken, ik wist gewoon wat ik voor de toets had. Tegenwoordig 'boeit' het me iets minder en moet ik het afentoe wel opzoeken, maar ik weet het altijd nog ongeveer. :j

Het lijkt me eigenlijk vrij vervelend.. Heb je dan nooit zoiets van verdorie, ik wil gewoon weten wanneer het was?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:09

Pubelia, dat is nog erger. Mara ook bij jou heeft het een duidelijke oorzaak... hoe doe jij dat in het dagelijks leven, als je bijna alles vergeet?

@Rebeccaa: eigenlijk heb ik er zelf weinig last van. Dit omdat het altijd al zo geweest is en ik niet beter weet... ik heb er alleen last van omdat anderen het vervelend vinden en er moeilijk over gaan doen - ik weet de gebeurtenissen immers nog, alleen niet precies wanneer ze speelden. Maar dat maakt mij toch niet zoveel uit? Als ik de gebeurtenissen nog maar weet. Ik kan ook best wel wat terughalen als het moet, alleen is dat via omwegen en duurt het wat langer...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:13

Wow Fiffill, dat lijkt me echt moeilijk. Dat je niet meer precies weet wanneer iets gebeurde en hoe dan is niet heel erg, en hebben veel mensen denk ik. Over dingen die meer dan een paar jaar geleden gebeurt zijn moet je mij ook niets vragen. Laatst was ik aan het nadenken van welk jaar tot welk jaar ik mijn eerste verzorgpony had. Ik had geen idee en heb mijn oude schoolagenda's erbij moeten pakken om het uit te vissen. Ik zat er jaren naast. Wanneer ik met mijn vorige verzorgpony ben gestopt weet ik ook niet meer. Twee jaar geleden, of misschien al 3/4 jaar geleden? Geen idee.

Maar dat je niet meer weet wat er gisteren gebeurde en wat vorige week, dat is echt heftig.. Ik ken ook geen mensen die het hebben, dus ik kan me er weinig bij voorstellen. Lijkt me moeilijk voor je om er mee om te gaan :) En zelf lukt het je waarschijiljk (en zo te lezen) wel omdat je niet beter gewend bent, maar de reacties in je omgeving blijven moeilijk..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:15

Ik vind het ook niet zo vervelend. Ik moet zeggen dat ik er vanuit mijn omgeving nauwelijks reactie op krijg, in de praktijk loop ik er ook niet zo heel vaak tegenaan. Sommige dingen kan ik terugzoeken in mijn agenda, van bepaalde andere dingen onthoud ik het heel bewust (als ik dat doe, blijft het wel hangen), en anders is er altijd wel iemand anders die weet wanneer iets was.

Het enige wat ik ellendig vind, is als ik verpakkingen van eten open maak en me dan later ineens realiseer dat ze al een week open liggen ipv 2 dagen. Dan heb ik het idee dat ik er pás nog wat van gegeten heb en het dus nog wel even kan laten staan, maar dan blijkt dat veel langer geleden te zijn en moet ik het weggooien.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:22

@Szan; voor mijzelf is het niet zo moeilijk, maar het wordt moeilijk gemaakt door de mensen om me heen. Ik ben getraind in manieren om het te onthouden (al die kleine ezelsbruggetjes zoals het weer, gevoelens, gebeurtenissen eromheen) en daardoor heb ik vlotter mijn antwoord klaar. Maar als iemand mij plotseling wat vraagt: 'wanneer was dit en dit ook alweer' dan kan ik maar beter m'n mond houden want aan mij heb je niks.
Misschien dat de rest van mijn geheugen wel zo goed is omdat ik altijd geoefend heb op andere dingen onthouden om de tijd te kunnen weten.

@Nimue; gelukkig hoef ik thuis niks open te maken. :+ Maar ik vergeet regelmatig dingen op de post te doen of dingen in te leveren. Als ik bijv. te laat ben met iets inleveren dan zit ik er vaak ook echt ver overheen omdat ik het gewoon vergeet, dan denk ik dat de verlopen datum pakweg twee weken geleden is en dan blijkt het al veel langer terug te zijn. Is niet handig. ;) Het lijkt dan ook voor anderen alsof het me niet interesseert, of dat het luiheid is, of dat ik het bewust vergeet, maar dat is dus niet zo. Ik moet dus echt mijn best doen om de deadline te halen (en daar ben ik ook niet zo goed in, veel te perfectionistisch waardoor ik altijd alles veel te mooi wil maken. Al gaat het nu steeds beter omdat ik alles gewoon tien keer op schrijf in mijn extra agenda ;) ).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:27

Fiffill schreef:
Pubelia, dat is nog erger. Mara ook bij jou heeft het een duidelijke oorzaak... hoe doe jij dat in het dagelijks leven, als je bijna alles vergeet?

Ja bij mij heeft het duidelijk een oorzaak. En ik vergeet gewoon veel. Soms als ik een regel begin te vertellen tegen mijn vriend weet ik al niet meer waarover ik het had. Gelukkig weet mijn vriend het vaak wel nog. En als hij niet weet wat ik wilde gaan vertellen, wat dus ook wel eens voor komt dat ik dan niet meer weet wat ik nog wilde gaan vertellen, bv de telefoon gaat, of er is iets op tv wat ik eventjes wil kijken en dat begint op dat moment, dan maken we er maar een grapje om.

Wat ik wel erg vind is dat ik bijna niks meer over vroeger weet. Alleen de dingen waar bij mij emotie aan zit/zat. Maar dat kan zowel negatief al positief zijn.

Vroeger zeiden mijn ouders altijd dat ik me niet moest aanstellen want de leuke dingen (paardrijden) die kon ik wel altijd onthouden. Dit wil dus niet zeggen dat je geheugen goed is. Want aan leuke dingen maar ook helemaal geen leuke dingen, (bv ziekenhuis) zit een emotie waardoor je die dingen vaak wel nog kan onthouden.

Er zijn genoeg testen om je geheugen te laten testen hoor. Ga naar de HA en leg het uit waar je tegen op loopt, en vraag of het mogelijk is om te testen.

Ow ja en als je moe bent vergeet je dingen ook sneller dingen. Probeer er dus voor te zorgen dat als je dingen moet onthouden dat je uitgerust bent.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:29

ik heb dit ook.
en inderdaad, vooral die boze ouders komen me bekend voor.
Ik weet af en toe ook niet meer wat ik gisteren gedaan heb

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:38

Ik kan geen data's onthouden/weet niet wanneer het welke datum is :+

Ik heb wel 'tijdsbesef' of iets gisteren gebeurde, vorige week, of dat ik over 3 dagen een afspraak heb maar welke datum dat is/was?
Ik weet wanneer mijn moeder jarig is. Ze is de 26e jarig, maar wanneer is het de 26e? Hoelang duurt het nog voordat het de 26e is? Dat moet ik echt opzoeken.
Dan kan ik onthouden; nog 2 dagen, nog 1 dag... Anders vergeet ik het gewoon.
Datum dat ik wat met mijn vriend kreeg, zelfde dag als de verjaardag van een vriendin, maar was ze nou in Juni of Juli jarig? >;)
Dagen van de week, is het dinsdag of woensdag?
Ik ben in April jarig, meestal weet ik pas dat ik bijna jarig ben als mensen het tegen me zeggen 'hee! jij bent toch volgende week jarig?'.
Terwijl ik echt wel weet dat ik 4 April jarig ben. :Y)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 28-02-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:42

Oh, het lijkt me aan de ene kant heel vervelend om zo weinig van vroeger te weten, maar aan de andere kant...
Ik onthoud echt alles. Dat is echt niet fijn af en toe. :n Ook de nare dingen onthoud ik tot in de puntjes. Eigenlijk onthoud ik gewoon teveel... zonder schrijven of tekenen zou ik helemaal gek worden. Ik onthoud ook de meest nutteloze dingen, misschien wel omdat ik heb geleerd die aan grotere gebeurtenissen te koppelen zodat ik ze kan plaatsen. Ik 'proef' en 'voel' dingen zodat ik terug kan halen wanneer iets plaatsvond. Ook hebben dingen bij mij een 'gevoel' of een 'kleur', soms zelfs een 'geur'. Dingen zoals de dagen (volgens mij is hier ook een naam voor, een tijdje terug was er een topic over op Bokt).

Ik ben van plan om morgen naar de HA te gaan, ook voor mijn rug. Dan ga ik het meteen vragen. :j

Uitgerust/niet uitgerust maakt voor mij niet zoveel uit - ik onthoud nog steeds praktisch alles. Ik merk ook aan mensen als ze dronken/aangeschoten zijn dat ze vaak niks meer weten van de avond, terwijl ik daar geen last van heb. Als ik dronken ben dan weet ik nog goed wat er allemaal gebeurde, wat mensen zeiden etc. (Ik heb het 1 keer anders gehad, dat ik een paar uur miste in mijn geheugen. Waanzinnig beangstigend. Nooit meer.)
Ik herinner me gesprekken ook heel goed, vooral als ze mijn interesse wekten (maar dat is ook wel logisch). Ik zie dan alles voor me (ik zie altijd alles meteen voor me) en weet nog precies de volgorde van de zinnen, hoe de mensen praatten, het weer, de emoties etc.

Vaak heb ik ook het idee dat mijn hoofd aan het overstromen is...

Leren gaat gelukkig heel makkelijk - ik weet niet hoe jullie woordjes leren/leerden?
Ik kijk mijn boek in en leer 'de bladzijde'. Even doorlezen en tijdens het SO weet ik precies wat op welke bladzijde stond - als er een woordje gevraagd wordt zie ik het boek voor me en dan denk ik bijv. 'blz. 20, daar en daar' en dan zie ik de bladzijde voor me met alle woordjes en voorbeeldzinnen, en dan weet ik wat 't was. Zo heb ik heel veel boeken in mijn hoofd zitten, ook leesboeken (romans). Vooral dingen die me interesseren, de rest probeer ik te vergeten of vergeet ik gewoon; maar van mijn favoriete boeken of dingen die me raakten kan ik vaak zo vertellen waar wat stond en het quoten. :j
Zoals ik al eerder noemde, ik onthoud gesprekken en alles wat mensen zeggen en dan weet ik heel snel of ze zichzelf tegenspreken of niet...

Data zelf heb ik minder problemen mee, bij mij is het echt 't tijdsbesef. Ik kan verjaardagen ed. ook prima onthouden. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:58

Woordjes leren lukte mij nooit :n
Ik wist waar de woordjes stonden maar kon ze niet meer naar 'boven' halen.
Qua talen gingen alleen NL en Engels goed. Daar leerde ik gewoon niet voor, dat deed ik op gevoel.
Bij Frans, Duits en Spaans ging dat niet, daar 'hoorde' ik de taal niet genoeg voor.

Hoofdstukken leren (geschiedenis/ak/sk) gaat heel makkelijk. Dat zijn grotere lappen tekst, echter leer ik PRECIES wat er staat. Bij bijvoorbeeld SK brengt dat nog wel eens verwarring omdat ze een soortgelijke vraag stellen alleen met andere stoffen of getallen. Dan ben ik de weg helemaal kwijt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:04

Ik onthoud de woordjes wel hoor. Maar ik kan niet echt stampen of leren, ik onthoud gewoon het hele boek. Net als met geschiedenis. Ik hoef overigens voor de talen ook amper te leren, ben nogal goed in taal dus dat kost me geen moeite. Ik leer mezelf nu ook IJslands, dat gaat ook prima (wel een moeilijke taal overigens).
Rekenen alleen is een ramp...
Precies wat jij zegt Pion, ik snap een som met veel tekst eromheen vrij snel; maar als er dan een som komt met hetzelfde principe alleen met een ander verhaal en andere getallen... dan snap ik er niks meer van. Hoofdrekenen kan ik ook niet. Voor mezelf gaat het nog wel, maar zodra er druk achter zit krijg ik een zwarte waas voor mijn ogen - alsof ik op het gebied van rekenen een soort faalangst heb. Ik weet 't dan echt niet meer.

Met geschiedenis kan ik heel goed onthouden wat er allemaal gebeurd is en wanneer, maar in mijn eigen leven kan ik dat blijkbaar niet. :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:07

woordjes leren ging bij mij op precies dezelfde manier als jij omschrijft. Ik zie in gedachten de pagina met het woordje en betekenis zo voor me. Ok, een dag erna ben ik het ook weer vergeten, dat is dan wel jammer. Ben niet zo'n talenwonder. Ik ben sowieso een beelddenker en dat merk ik erg aan dit soort dingen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:09

woorden voor mij onthouden is bijna onmogelijk. En helaas de nare dingen die onthou ik ook echt wel. Helaas...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:13

@Zwerte; ik blijf ze (gelukkig) gewoon onthouden, maar ik ben beter in woorden herkennen in zinsverband, dat is altijd makkelijker. Maar met het onthouden van woordjes heb ik niet zo'n probleem. :n Ik ben erg blij met mijn talenknobbel, het meeste gaat op gevoel.
Ik ben geen échte beelddenker (iemand die echt beelddenkt weet dat niet eens van zichzelf, zo snel gaan die beelden) maar ik zie wel dingen meteen voor me. Dat betekend echter niet dat je meteen een beelddenker bent (mijn moeder heeft er een scriptie over gemaakt en de kenmerken van een beelddenker zijn niet op mij van toepassing).

@pubelia; ja, ik zou soms ook wel eens iets willen vergeten... maar helaas. Zo werkt het niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:23

Wat is een beelddenker dan wel? Ik zie dus ook van alles voor me, onthoud dingen aan de hand van beelden. Bijvoorbeeld de weg vinden, als ik van tevoren een kaart heb gezien, kan ik perfect de weg vinden omdat ik de kaart helemaal in mn hoofd heb zitten. Doe ik dat niet, dan verdwaal ik hopeloos...
Ik ben wel erg nieuwsgierig wat dan de kenmerken van een beelddenker zijn, maar misschien is dat wel wat offtopic?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:25

Ik stuur je wel even een pb. ;)
Ik heb dat ook hoor, maar dat betekend niet meteen dat je een beelddenker bent. Daar zitten nog wat andere (ook mindere) kanten aan vast. Iedereen wordt geboren als beelddenker, dus zo vreemd is het niet. Het ligt er alleen aan hoe erg je er in bent blijven hangen (om het simpel uit te leggen).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:36

Mensen zo als mij met geheugen problemen onthouden emotionele dingen wel, zowel positief als negatief.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:47

Fiffill schreef:
Ik stuur je wel even een pb. ;)
Ik heb dat ook hoor, maar dat betekend niet meteen dat je een beelddenker bent. Daar zitten nog wat andere (ook mindere) kanten aan vast. Iedereen wordt geboren als beelddenker, dus zo vreemd is het niet. Het ligt er alleen aan hoe erg je er in bent blijven hangen (om het simpel uit te leggen).

Wat ontzettend vervelend lijkt me dat! Ik heb er -gelukkig- geen last van. Ben benieuwd wat je HA er morgen van zegt!
Zou je dit pb'tje ook even naar mij kunnen sturen? :D Ben heel benieuwd..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:54

Een compleet gebrek aan "wanneer is wat gebeurd" heb ik ook. Serieus; ik zou 't echt niet weten. Mijn (gebrek aan) oplossing is echter simpel: iedereen weet dat ik er een beetje gehandicapt in ben, dus als iemand me zo'n vraag stelt gok ik naar beste vermoeden en zeg ik erbij dat dat echt niet in mn leefwereldje zit en mijn antwoorden dus compleet waardeloos zijn en ze er echt niet naar moeten luisteren omdat ik ook maar wat in de rondte gok.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 23:32

@pubelia; knap dat je er zo mee om kan gaan. :j

_Marlijn, je hebt een Pb. ;)

@Delerium, de mensen in mijn omgeving snappen het niet. Ik kan het ze uitleggen, maar veel begrip komt er niet. :+ Misschien duidelijker uitleggen op de een of andere manier...

Morgen ga ik kijken of ik naar 't inloopspreekuur kan en anders maak ik een afspraak. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:39

De mensen in mijn omgeving ook niet, maar goed, ik snap evengoed niet dat hun het wel kunnen, dus ik heb er gewoon maling aan verder.... Klinkt niet zo aardig, maar het is wel de enige manier die werkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 08:12

Hmja, 't zal wel moeten. Neemt niet weg dat het erg lastig is als mensen steeds boos op je worden.

Ik ga overigens morgenochtend naar de HA. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:40

Ik heb dit al zolang dat ik het goed verborgen weet te houden en diverse truukjes heb om toch nog een beetje terug te kunnen halen wanneer iets gebeurd is.
Ik weet nog wel dat we het er in het HB topic over hebben gehad, heeft dat je op het idee gebracht?