Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:17

je kunt ook om buscopan vragen
(zelfde middel die paarden krijgen als ze koliek hebben, maar dan in een klein pilletje)
das voor directe kramp, duspatal is vooral voor langdurige kramp
ik gebruik beide

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:51

Ik zat zo eens te googlen, maar zie dat buscopan ook zonder recept te koop is?
Is dat zo, want dat wil ik ook weleens proberen :j

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:22

misschien kun je dat eens via die website vragen
ik heb het via mijn MDL arts gekregen

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:31

Ik ga ook maar eens voor medicijnen denk ik.
Het begint weer erger te worden en ik begin weer meer en meer last te krijgen.
Gisteren een drupje cocktailsaus op, voel me 10 min. later ineens niet lekker meer. Verder overal rekening meegehouden (zijn gaan gourmetten) en toch..jahoor vriendlief leest de ingredientenlijst en er zit knoflook in.
Het viel mee want ik had weinig op, maar het gourmetten was voor mij afgelopen...

Nou heb ik nog geen dokter want ben net verhuisd maar ga toch eens vragen wat ze voor me in de aanbieding hebben.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:56

Ik wist niet eens dat hier medicijnen voor waren?
Ik denk dat ik voorlopig even laat, ik zit op het moment al aan zware medicatie plus de pil en heb gister een MRI scan gehad van mijn hoofd, dus wie weet wat er nog meer bij gaat komen :+.

Ik zat gister trouwens koeskoes te eten, gooide er lekkere pittige saus over heen. Hmmmmm. Keek vriendlief me zwaar geshockeerd aan. "Wat doen je?"
Hij dacht dat ik daar niet tegen kon, is ook wat ik hem verteld heb idd. Maar toen heb ik even snel uitgelegt dat ik er niet altijd last van heb, en eigenwijs ben. Heb er die avond gelukkig ook geen last van gehad. (Niet zo handig tijdens een MRI scan ook haha :P).

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:05

Ik ben nu trouwens aan de vezel tabletten van de kruidvat. Heeft iemand hier ervaring mee? Of dit de ontlasting verzacht of niet?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:53

Brittol schreef:
Ik ben nu trouwens aan de vezel tabletten van de kruidvat. Heeft iemand hier ervaring mee? Of dit de ontlasting verzacht of niet?

bij mij werd het alleen maar erger

mensen met pds hebben over het ALGEMEEN geen baat bij onverteerbare vezels. en die zitten in de vezel tabletten
ik gebruik het alleen als ik diaree heb. verder niet, want het stopt bij mij verschrikkelijk
en ik ga al moeilijk naar de wc, dus die dingen staan in het nood bakje :P

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:57

DarkDreamer schreef:
Ik wist niet eens dat hier medicijnen voor waren?
Ik denk dat ik voorlopig even laat, ik zit op het moment al aan zware medicatie plus de pil en heb gister een MRI scan gehad van mijn hoofd, dus wie weet wat er nog meer bij gaat komen :+.

Ik zat gister trouwens koeskoes te eten, gooide er lekkere pittige saus over heen. Hmmmmm. Keek vriendlief me zwaar geshockeerd aan. "Wat doen je?"
Hij dacht dat ik daar niet tegen kon, is ook wat ik hem verteld heb idd. Maar toen heb ik even snel uitgelegt dat ik er niet altijd last van heb, en eigenwijs ben. Heb er die avond gelukkig ook geen last van gehad. (Niet zo handig tijdens een MRI scan ook haha :P
).

Haha dat is echt herkenbaar :P
Met melk bijvoorbeeld, als ik een milkshake pak ofzo :+
(tjah dan ben ik de volgende dag niet fit, maarja je moet er af en toe wel wat voor over hebben.. vervolgens kan ik het een maand weer laten staan _O- )

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:32

Ik ben echt gek op pittig en kruidig eten, dus ik laat dat ook zeker niet staan. Dan maar last :Y)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:03

ohnee, dit ga ik echt niet meer eten. Misschien is onze 'last' dan vrij verschillend, maar hoe beroerd ik me voelde ga ik echt niet opzoeken :o

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:11

Nou ja, ik ben met pittig en kruidig (Indonesisch en Surinaams vooral) eten opgevoed, dus voor mij wordt het echt heel moeilijk om dat uit m'n dieet te schrappen _O-

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:12

Jaa dat wordt moeilijk inderdaad, en is volgens mij inderdaad moeilijk om te laten staan al dat lekkers!

Van voedsel ga ik me nooit heel erg beroerd voelen. Vaak wel diarree, maar verder niet heel erg.
Meestal is de combinatie verkeerd voedsel en bijvoorbeeld stress wel een echt boosdoener, die combi vermijd ik dus wel :P
Maar soms lukt dat dus niet.. gister was die pijn zo erg dat ik het gevoel had flauw te gaan vallen.

Krijgen jullie buikkramp van friet?
Ik heb er normaal geen last van, maar kan niks bedenken wat het dan had kunnen zijn.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:13

Manon, dat kan door het vet komen.. Ik heb ook wel eens als ik ergens anders een patatje haal dan bij mijn vaste stek..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:14

dan is het wel zo, dat je dan niet te veel mag klagen ;)
je weet waar je niet tegen kan,
gaat het nu om een enkele keer iets eten waar je niet tegen kan, maar echt te lekker is (zoals bij mij een frietje of chinees) dan zeg ik ja, begrijpelijk
maar als je echt pijn krijgt van bepaalde voedsel, snap ik niet waarom je dat niet laat staan.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:19

Manon_V schreef:
Krijgen jullie buikkramp van friet?

Soms wel, soms niet.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:30

Ik krijg ook wel buikpijn als ik friet of wat dan ook heb gehad, eet ik daarom ook nooit.

Bij mij is het trouwens inderdaad ook erger als ik menstrueer of stress heb (vooral stress), dat mijn buikpijn en krampen dan vele malen erger zijn dan normaal (en ik eet wat scherps oid).
Probeer laatste tijd ook veel minder kruidig te eten, lukt best wel goed. :)
Als ik in 'normale' situatie iets scherps eet heb ik er ook wel last van, maar dan kan ik het nog wat onderdrukken met een of ander pilletje :')

Waar ik trouwens ook vaak last van heb, eigenlijk altijd wel, als ik iets uit zo'n knorr pakje (wereldgerechten ed) heb klaargemaakt. Dan zit ik bomvol en heb ik buikpijn.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:29

Bij mij is dus ook de ene keer wel last van friet (ik werd in een cafetaria, verse friet 1 keer in de week eten gaat dus wel), en de andere keer weer niet (mc donalds deze keer dus weer nie :? )

Brittol, wat jij inderdaad zegt, stress en menstruatie maken het ook erger!
Gister kon het bij mij ook stress zijn, weet echt niet waar het aan ligt, of stress of friet :=

Kruiden eet ik niet meer, daar let ik heel erg op.
Turkse pizza at ik een tijdje geleden nog wel, maar die vermijd ik nu ook.

Knorr pakjes inderdaad, maar daar zitten ook veel kruiden in volgens mij?

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:59

In die knorr pakjes zitten volgensmij heel veel van die kunstmatige toevoegingen enzo, ga zo even in de supermarkt uitgebreid op de achterkant kijken. :')

Ik ben nu trouwens aan de metamucil vezelcapsules (die dingen komen uit Australië _O- ), ben benieuwd of deze goed werken :Y)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:22

Hmm bij mij is het idd ook vaak een combi van stress/te snel eten (haast) en dan dus vet of gekruid eten. Ik ben helaas een groot fan van gekruid eten en houd best wel van een vette hap zo nu en dan. Soms gaat het fout, soms niet. Soms word ik heel ziek, maar het kan ook meevallen.
Ik waag het er vaak maar op want ik moet thuis wel gewoon eten wat de pot schaft anders krijg ik ruzie met de kok. De kok in kwestie (mijn moeder) heeft het zelf ook, dus die houd wel rekening met de hoeveelheid kruiden enzo.. Maar ook mijn moeder houd dus van gekruid eten. :+

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:18

Brittol schreef:

Zie mijn andere post over vezels ;)
En ja dit verzacht dus...waarschijnlijk ga je aan de dunne.
Maar dit verschilt natuurlijk P.p.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:35

die knorr pakjes werden mij echt sterk afgeraden door de huisarts! Idd door al die kunstmatige troep. Hij zei, wil je pasta eten, ga dan lekker verse groente halen en maak zelf je saus met van die pakjes gepelde tomaten en dan zelf (italiaanse)kruiden erbij doen. Maar goed, ik vind die pakjes vaak lekker en makkelijk (en wat dacht je van die maaltijdgerechten, jammie), dus ik probeerd dan maar een combi te maken met extra verse groente, haha.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:44

Pastasaus maak ik inderdaad wel altijd zelf, met verse groente en tomaten :9 (Alleen krijg vaak een opgeblazen gevoel van tomaten heb ik et idee, iemand die weet of dit echt zo is?)
Maar die knorr wereldgerechten (Vooral de burrito's :)) ) vind ik errug lekker :=

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:50

Ik word er gek van..

Ik heb niks raars gegeten en zo goed opgelet wat ik at en toch heb ik al weer twee dagen vreselijke buikpijnen en dia... :x

Ik heb zakjes gehad van de HA voor de ontlasting, maar werken doen ze niet.. De ene keer kom ik niet af en de andere keer dia...

Word er gestoord van.. :\

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:37

Vervelend, nanne, ik heb dat een periode ook heel erg gehad dat het zo wisselde. Nu vooral dat ik lastig naar de wc kan :o

Hier weer veel last van m'n buik; vooral krampen en opgeblazen gevoel etc.
En sinds een week ook duizelig, pijn op de borst en uitstraling naar m'n li-arm. Bij de HA geweest en blijk te hyperventileren :\
Denk dat het gewoon een totaalplaatje is van spanning/stress bij mij :( maarja, hoe kom je er weer vanaf ...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:39

Lekker Kytha.. :\

Kan je niet een weekje of twee vrij nemen en dan even proberen wat meer tot rust te komen? :(:)