persoonlijkheidsstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:00

volkomen mee eens
unicorn_kiss schreef:
Sinds wanneer moet je een diploma hebben om uit ervaring of uit mening een eventuele richting te geven :?
Mag jij niet aan je wagen werken omdat je geen mecanicien bent?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:52

GJ9 schreef:
Een stoornis is pas een stoornis als het beperkend is voor het dagelijkse leven en,..

Ze noemen het geen stoornis maar een syndroom.....(als je het over asperger hebt dan)

Een stoornis ontstaan door "trauma in levensgebeurtenissen" kan je proberen te "helen".

Een milde vorm van Autisme cq Asperger is iets waar je je hele leven mee moet doen, niet over gaat, en op sommige punten (sociale interactie, zelfbewustzijn) iets handiger mee om moet leren gaan, daarbij gebruik makend van de talenten, die je juist wel hebt. Er zijn vele positieve sites te vinden via google.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:26

_Vanes_ schreef:
Ze noemen het geen stoornis maar een syndroom.....(als je het over asperger hebt dan)

Een stoornis ontstaan door "trauma in levensgebeurtenissen" kan je proberen te "helen".

Een milde vorm van Autisme cq Asperger is iets waar je je hele leven mee moet doen, niet over gaat, en op sommige punten (sociale interactie, zelfbewustzijn) iets handiger mee om moet leren gaan, daarbij gebruik makend van de talenten, die je juist wel hebt. Er zijn vele positieve sites te vinden via google.

Nogmaals, de TS heeft het over een persoonlijkheidsstoornis en niet over het syndroom van Asperger.

Overigens is over de oorzaak van een persoonlijkheidsstoornis nog veel onduidelijkheid. Zoals men er nu over denkt kunnen er gewoon verschillende oorzaken zijn. Dit hoeft dus geen trauma te zijn. Het is dus niet per definitie waar dat een autismespectrumstoornis aangeboren is en een persoonlijkheidsstoornis wordt niet. Zoals men er nu over denkt kan een persoonlijkheidsstoornis worden veroorzaakt door biologische aanleg, psychologische- of sociale factoren of een combinatie van twee of drie van deze factoren.

Overigens zul je zowel met een autismespectrumstoornis als bij een persoonlijkheidsstoornis moeten leren leven, oftewel: met beide moet je je hele leven doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:34

Jeetje, mensen vlieg elkaar niet zo in de haren!!!! (hoezo de wat meer bijzondere types reageren hier :P )

TS: Te gek dat je verder wilt zoeken naar manieren om een portie gelukkiger te worden! Probeer veel van de mensen om je heen op te steken maar vergeet nooit om zelf goed na te blijven denken en niks klakkeloos aan te nemen, van niemand niet!

LOVE AND PEACE mensen.. :+

Fenrir

Re: persoonlijkheidsstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:40

Ik zie hier geen mensen die elkaar in de haren vliegen. :?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:42

Ik was ook al verbaasd waar het over zou moeten gaan... :?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:16

Nou idd. Ben nog geen haar tegen gekomen hier in dit topic. Zie alleen maar goedbedoelde reacties.

Iedereen probeert op zijn manier TS te helpen, alleen maar fijn toch?

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:57

hallo, bedankt voor al de goedbedoelde reacties :)

ik kan het niet helpen om toch te kijken op internet, en mij te verdiepen.
syndroom van asperger heeft wat raakvlakken.
Maar ik herken mijzelf er niet compleet in.

en wat veel mensen zeggen dat ze van alles wel iets weg hebben, dat herken ik eigenlijk helemaal niet. Ik weet van bijna alles te zeggen, dat lijkt er helemáál niet op.

ik heb echter een tip gekregen over een boek. Betrayal of the body. over schizoïde ps. En dat geeft mij wel kippevel, zo ontzettend veel erkenning, het beschrijft werkelijk alles.

maar als ik het opzoek op wiki staan er weer dingen bij die zo contradict zijn, zoals emotioneel vlak, máár angstig in sociale situaties. Ik ben liever niet op feestjes vanwege dat geneuzel over ditjes en datjes, maar ik ben niet angstig. Ik zal nooit het gesprek leiden. Maar antwoord braaf op de dingen die mij worden gevraagd.

ik vraag niks terug omdat het mij wellicht niets intresseerd, ookal word dat volgens de norm wel van je verwacht. Dus kan ik mij ertoe zetten om standaard vragen te stellen.

op een forum over schizoide ps ben ik ook iemand tegenkomen die tegen precies dezelfde dingen aanloopt. Het grappige is dat je dan pas echt ook de kleine dingen kunt herkennen, zoals geen echt eigen handschrift hebben. Ik schrijf nog altijd zoals op de basisschool is aangeleerd, en als ik daarvan afwijk heb ik de keuze uit een paar bepaalde handschriften die ik mij heb aangeleerd, dat was immers het mooiste van het verlaten van de basisschool zeiden de meiden om mij heen, niet meer aan elkaar schrijven.

Ook het comleet verdrinken in bepaalde schooltypes van tegenwoordig, waarin ze je competenties laten verwerfen.
ik functioneer uitstekend wanneer ik opgedragen krijg welke bladzijdes ik moet leren uit welk boek, en voor wanneer.
niet als er weinig boeken zijn, en van die leermethodes waarvan je denkt, moet dit nu? word ik hier echt beter van?

daarom doe ik nu ook een opleiding onder mijn niveau. Maar ik hou zo mijn vrije tijd over, en tijd voor mijn paard.

Ik heb wel een al 6 jaar een vaste relatie, en woon ook samen. Dit valt niet te combineren met schizoide ps, volgens wiki. Echter op het forum zijn er zelfs mensen die al 15 jaar getrouwd zijn, en kinderen hebben.

ook zoiets, ik zou echt geen kinderen willen. Ik heb dan totaal geen vrije tijd meer, en ik heb een kind ook niks te bieden. Ik zou er compleet buitenaards tegenover staan. Ik denk niet dat ik echt affectie zal hebben voor een kind. educatief kan ik het een goede opvoeding bieden, mijn vriend en ik hebben al eens mogen oefenen voor 6 weken. en qua opvoeding zijn wij heel goed op elkaar ngespeeld, we vinden hetzelfde balangrijk en overleggen alles goed, om ziek van te worden ;)

maar ik kon het kereltje geen liefde geven, een knuffel en een kus omdat het hoort, maar een kind voelt wel of zoiets gemeend is, of niet.
ik deed mijn best, maar dat resulteerde erin dat ik na 6 weken, (toen het weer kon, omdat we weer alleen waren en ons niet meer hoefden te gedragen als ouders) helemaal uitgeput was.

ik heb veel eigen tijd nodig.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:26

Ik zal niemand de haren invliegen hoor :D misschien typ ik wat enthousiast, maar de meeste mensen zullen me omschrijven als vredelievend ;)

Kijk bij wiki's en google's en vooral de DSM uit voor dat het soms een beetje over the top is. Ze kunnen heel resoluut zijn. Herkenningspunten vinden is wel handig, maar staar je er niet op blind :) Maar ik kan me je nieuwsgierigheid wel voorstellen.

TS als ik je verhaal zo lees zijn een aantal dingen waarvan ook de niet syndroom/stoornis/gave mensen zich in zullen herkennen. Ik herken mezelf in een aantal dingen van jouw verhaal ook terug. Maar het lusteloze, het ongeïnteresseerde, dat zijn twee dingen die wel sterk naar voren komen waarvan ik denk: laat dat goed naar voren komen bij je therapeut, daar kan echt meer mee gedaan worden :) in positieve zin. Daarnaast lijk je heel erg bezig te zijn met wat hoort en wat moet.

Misschien rolt er een sticker uit, misschien kun je met therapie en gesprekken op zich al een heel eind komen om een beetje meer begrip over jezelf te krijgen. En dat kan heel fijn zijn. :)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:59

Pollewoppy schreef:
Het boek dat himyar noemde is er ook in het nederlands, "de kracht van het nu". (Tenminste, volgens mij bedoelde je die?) Is inderdaad echt een aanrader!

Ik ben nu bezig in "Een Nieuwe Aarde" van Tolle. Wie ook goede boeken schrijft is Carolina Bont.
Ik heb ook met heel wat problemen van "het zelf" rond gelopen, gelukkig gaat dat steeds beter. Ik ben ook iemand die zich graag terug trekt, volgens Myers Briggs" ben ik een INTJ. Een stukje van mijn gedrag zou dus "pathologisch" kunnen zijn, maar het zou ook net zo goed bij mijn aangeboren persoonlijkheid kunnen horen.
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q ... 663fd33f02
Ik heb niet de meest liefdevolle jeugd gehad, maar ik wil me daar niet tot aan mijn dood mee blijven identificeren. Ik wil niet dezelfde "fout(en)" begaan als mijn ouders en mijn hele leven pijn en ego laten overheersen.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:28

het wat hoort, en wat moet is de enige houvast die ik eigenlijk heb. Ik kan zelf niet bepalen wat "ik" wil. wat ik vind dat moet.
Ik kan mij alleen spiegelen aan meningen van anderen. En meestal pik ik daar de mening uit die mij het meest aanspreekt omdat ik die persoon wel inteligent vind bijvoorbeeld.

Ik word beschreven als creatief. Maar ik zie het als een professie tot het jatten van andermans ideeën.
Dat is het enige wat ik eigenlijk al mijn hele leven doen kan.

wat moet, en wat hoort. Is heel vervelend om je daar aan vast te moeten houden eigenlijk. want iedereen vind wel iets anders.
en wie wil je dan het meest plezieren? school en werk, je ouders. je vriend?

ik stel atijd de vraag aan mijzelf, wat wil die persoon horen? voordat ik antwoord geef.

ik ben eigenlijk een soort computer, die allemaal dingen aangeleerd / geprogrammeerd heeft. ik ben een meester in mijzelf aanpassen. en mezelf om diezelfde reden in de nesten werken.

mijn jeugd beschouw ik als normaal.
mijn ouders zijn gescheiden toen ik al uit huis was. en ik wist al heel lang dat ze niets meer voor elkaar voelde.
ik vond het bepaald geen schok. maar beter voor hen allebei.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:20

Het gaat er op zich ook niet om dat je naar een oorzaak kunt wijzen, het gaat er om dat je in het hier en nu er mee aan de slag gaat om de persoon te worden die je wilt zijn. Soms kan het daarbij echter wel handig zijn als je een oorzaak kunt vinden, maar soms is die niet te vinden. Als je heel gevoelig bent, zou het net zo goed wel kunnen zijn gekomen doordat je toch beinvloed werd door het feit dat je ouders voor langere tijd geen warme band meer met elkaar hadden. Maar dat hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn.
Laatst wees iemand mij op deze website: http://www.selfinexile.com/

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:15

Himyar schreef:
Het gaat er op zich ook niet om dat je naar een oorzaak kunt wijzen, het gaat er om dat je in het hier en nu er mee aan de slag gaat om de persoon te worden die je wilt zijn. Soms kan het daarbij echter wel handig zijn als je een oorzaak kunt vinden, maar soms is die niet te vinden. Als je heel gevoelig bent, zou het net zo goed wel kunnen zijn gekomen doordat je toch beinvloed werd door het feit dat je ouders voor langere tijd geen warme band meer met elkaar hadden. Maar dat hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn.
Laatst wees iemand mij op deze website: http://www.selfinexile.com/

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, dat boek Nieuwe Aarde heb ik ook gelezen, helemaal goed niks op aan te merken, maar nu ik meer inzicht krijg van mijn werkelijke verleden en alle gedragspatronen die daar bij horen ben ik wel meer wegwijs dan alle leuke boeken die ik in het verleden gelezen heb die zeker een aanvulling zijn geweest voor mijn realiteit van dit moment.
Alleen nu ik de juiste therapie krijg na jaren modderen, ben ik al veel verder dan dat ik was.
Maar iedereen is anders en alle info die hier gegeven wordt kan iets toevoegen of juist helemaal niet.
Dat is heel persoonlijk natuurlijk, TS kijk wat je het meest aanspreekt, maar je therapeute zal hopelijk ook wel weten waar ze het over heeft.

Ik heb ooit een blog op hyves geschreven over de begeleiders op mijn Levenspad.

http://ris-charmed1.hyves.nl/blog/24500 ... spad/KSLS/
Of hier de tekst gekopieerd: (op hyves met leuke plaatjes) ;)

Begeleiders op mijn Levenspad

Tot voor kort heb ik altijd gedacht dat ik anders was dan anderen, maar sinds ik het boek van Susan Marletta-Hart gelezen heb; Leven met hooggevoeligheid, van opgave naar gave, ben ik een stuk wijzer over mezelf geworden dan dat ik al was.

Voor meer info zie : http://www.susanmarlettahart.nl

Bij mij komen de dingen dus intenser binnen dan bij iemand die niet hooggevoelig is, wat voor lastige situaties kan zorgen.
Maar altijd op het juiste moment in mijn leven verschijnen er begeleiders op mijn pad die mij helpen bij de lessen die ik voorgeschoteld krijg.
Zoals iedereen te kampen heeft met bepaalde issues in hun leven, krijgt iedereen op wat voor manier dan ook persoonlijke gidsen of begeleiders.

Gidsen en begeleiders kunnen iedere vorm aannemen die ze willen, ze horen bij jou en komen in de vorm die het beste bij jou aansluit.
De mijne verschijnen dan ook meestal in boek-vorm of een innerlijk/helder weten. (intuïtie)
In principe is het gewoon God die jou een hand toesteekt om je verder te helpen, omdat je daar zelf (desalniettemin bewust of onbewust) om gevraagd hebt.
Zo roep je dan ook elke situatie in het leven waar jij je les uit kunt halen, krijg je elke keer opnieuw een kans om het anders te doen.
Alles wat je op je Levenspad tegen komt, is een uitdaging waarvan je kunt leren.

Kies je voor de gemakkelijkste weg (die van de minste weerstand) of durf je in die spiegel te kijken die je voorgehouden wordt (om aan jezelf te gaan werken)...?
Verandering kun je alleen in jezelf maken en andere mensen of situaties helpen jou daar bij door je te confronteren met jezelf.
Bijvoorbeeld waarom je op bepaalde situaties zo extreem met boosheid reageert als het niet gaat zoals jij graag wilt.
Meestal ligt de essentie van die boosheid veel dieper dan het voorval wat zich op dat moment voordoet, door zelf onderzoek kun je daar achter komen en dingen gaan los laten.
Geen makkelijke taak, maar zo is het leven vol geluk en soms met verdriet.

Iedereen bevat innerlijke wijsheid, alleen kan die heldere blik zo vertroebeld zijn geraakt door de dingen die je hebt mee gemaakt, dat je echt hulp nodig hebt om je jezelf te daarvan te bevrijden, zodat je leven leuker en lichter wordt.
Daarom wil ik een aantal van mijn persoonlijke begeleiders met jullie delen.
Met name Hans Stolp (waar ik verderop meer over zal vertellen) die mijn boekenkast verrijkt heeft met een aantal van zijn geschreven boeken.
Ook Neale Donald Walsch, met zijn boekenreeks De gesprekken met God, heeft mijn visie en kijk op het leven veranderd in positieve zin.

Eckhart Tolle, met De kracht van het Nu.

Mijn leven is een stuk draaglijker geworden dankzij hen, niet dat het een complete hel was, want er is altijd een Lichtje van binnen blijven branden, maar dingen zijn wel begrijpelijker geworden en heb ik het naast me neer kunnen leggen, los kunnen laten, zodat de duisternis niet de overhand heeft genomen en misschien verrijkt het jullie leven ook nu jullie dit weten.

Heel veel liefs Mariska

Hans Stolp (1942) is pastor, auteur en een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het esoterisch Christendom. Hij publiceerde talloze boeken en is een veelgevraagd spreker over de Nieuwe Tijd waarin wij leven. In zijn werk maakt hij die spirituele of esoterische christelijke traditie voor een breed publiek toegankelijk.

Het begon in zijn jaren als ziekenhuispastor en later als IKON-pastor. Hans Stolp kwam gaandeweg steeds meer in aanraking met de geestelijke wereld. In het ziekenhuis vertelden ernstig zieke kinderen over licht, engelen en bijna-dood-ervaringen. Stolp: “Ook mijn overleden broer verscheen tot drie keer aan mij. Ik vond dat heel vanzelfsprekend, heel gewoon. Het bracht een ommekeer teweeg in mijn denken.”

Door het contact met de geestelijke wereld ging Stolp met een nieuwe blik kijken naar zijn eigen christelijke traditie. Stolp: “Ik ben eerst de bijbel nog eens gaan lezen. Toen viel me op dat 273 keer een engel verschijnt. En eigenlijk op de manier waarop ik dat ook ervaar. Van het een kwam het ander. Karma en reïncarnatie werd voor mij vanzelfsprekend. En zo vond ik die brug tussen die beide werelden, christendom en de geestelijke wereld die ik ontdekte.”

In de bijbeltekst uit Openbaringen 21 leest Hans Stolp over de wereld zoals die ooit zal zijn, de nieuwe hemel en de aarde. Dat is waar de evolutie op uit loopt. Stolp: “Ik vergelijk altijd met de V-vorm. We zitten nu op een dieptepunt in de punt van v en nu gaan we weer omhoog. We zijn helemaal in de aarde afgedaald en nu beginnen we aan de weg omhoog. Er staat een transformatie aan te komen zoals die er nog nooit eerder geweest is. Dat is een hele grote troost. Wij mogen onze weg vol vertrouwen gaan.”

Meer info op zijn website : http://www.hansstolp.nl

Dit zijn de boeken die mij geholpen hebben, maar Hans heeft nog véél meer interessante leesstof.

Eerlijk naar jezelf kijken (Hans Stolp)
De échte (levens)wijsheid ontstaat daar, waar mensen de moed hebben om kritisch naar zichzelf te kijken. Er worden eenvoudige, maar doeltreffende oefeningen gegeven om jezelf te leren kennen, en om je ego en je zintuigen als het ware opnieuw op te voeden. Bovendien leer je ook nog eens je eigen karma op het spoor te komen, en zodoende inzicht te krijgen in de diepere en verborgen achtergronden van je leven. Ook leer je eerlijk waar te nemen, wanneer je je eigen onvolkomenheden op een ander projecteert en leer je hoe je die projecties terug kunt nemen.
Een belangrijke les, want hoeveel relaties gaan nu juist door dergelijke projecties kapot! Eerlijk leren kijken naar jezelf brengt zoveel innerlijke winst dat het de moeite meer dan waard is om je daaraan te wijden!

De Zeven stappen naar Wijsheid en Vrede (Hans Stolp) Wijsheid en vrede beginnen altijd in onszelf, in ons eigen hart.
Dat is de boodschap van dit boekje van Hans Stolp. Wijsheid en vrede maken ons tot mensen die verzoening brengen waar haat heerst, tot mensen die vrede brengen waar verscheurdheid heerst. In deze tijd van zoveel onvrede, tweespalt en botsingen tussen culturen is er meer dan ooit behoefte aan mensen die wijs zijn en vrede stichten, mensen die bruggen bouwen. Maar dat kunnen we alleen als we zelf wijsheid bezitten en vrede hebben in ons eigen hart.
De zeven stappen naar wijsheid en vrede wil een leidraad zijn om een bewust mens te worden, een mens van vrede en wijsheid, zodat je de wereld genezing liefde en warmte mag schenken vanuit de groeiende kracht van je hart.

De helende kracht van vergeving (Hans Stolp) In deze tijd komt veel oud karma tot ontlading.
Daarom moeten wij leren vergeven en tot verzoening komen voordat het nieuwe tijdperk van de vrede kan aanbreken. Vergeven heeft twee aspecten: de ander vergeven en jezelf vergeven. Om te kunnen vergeven moet je bereid zijn alle pijn en woede te doorleven en los te laten. Anders wordt vergeven verdringen. Wij moeten de ander leren zien vanuit ons hóger ik, en niet vanuit ons lager ik. Ons hoger ik ziet het goede in de ander, ons lager ik (ons ego) bijt zich juist vast in het donker van de ander.
Het leren vergeven vergt in wezen het gaan van een inwijdingsweg. Want alleen langs die weg leren wij ons te verbinden met ons hoger ik.

Luister alsjeblieft! (Hans Stolp & Harm Wagenmakers) De tien heilige wetten van communicatie.
Leren communiceren met de ander: het bepaalt of we eenzaam zijn of niet. Het bepaalt of we de ander kunnen helpen of niet. Het bepaalt ons geluk, onze levensvreugde, onze innerlijke vrede.
We mogen rustig stellen dat we een leven lang nodig hebben om te Leren luisteren en dat we alle lessen van het leven nodig hebben om onszelf waarachtig uit te Leren spreken. In dit boek gaat het over die levenslessen en over de inzichten die ons behulpzaam kunnen zijn bij onze groei in communicatie. Er zijn tien oude, verrassend moderne wetten die de basis zijn van ons vermogen tot communicatie.
Luister alsjeblieft! gaat over de vraag hoe we die wetten kunnen toepassen en hoe we duidelijker, directer en eerlijker kunnen communiceren.

Relaties (Hans Stolp) Een straf of een zegen.
De spirituele traditie ziet relaties als een leerschool: in relaties laat de ander ons als in een spiegel zien wie we zijn. Ook leren we daarin het juiste evenwicht te vinden tussen geven en ontvangen, tussen aandacht voor onszelf en de ander. Alleen in relaties kunnen we het wonder van de liefde op het spoor komen.
Maar waarom mislukken zoveel relaties in onze tijd? Er worden steeds hogere eisen gesteld aan relaties en het wordt steeds moeilijker om ze blijvend goed te houden. Gelukkig zijn er aanwijzingen om beter met onszelf en onze relaties te leren omgaan.
Dit boek gaat uitgebreid in op die aanwijzingen en helpt ons om relaties als een zegen te kunnen ervaren en niet als een straf. Zelfinzicht, werken aan jezelf, geduld en het ontwikkelen van een zuivere liefdeskracht zijn daarbij sleutelwoorden.
Inzichten en aanwijzingen om het wonder van liefde weer in je relatie te ervaren.

Als een Geliefde Sterft (Hans Stolp) Over afscheid nemen en verdergaan.
Als een geliefde sterft is de schok meestal zo groot, dat het niet echt tot ons doordringt wat er allemaal gebeurt.
We zien het wel, maar beseffen het niet. Pas later, wanneer we ons gaan realiseren dat het echt waar is dat onze geliefde nooit meer terugkomt, komen de gevoelens naar boven die zijn of haar dood in ons hebben opgeroepen.
En dan begint de lange weg van het doorleven van het verdriet en de eenzaamheid.
Voor velen is deze periode ook de tijd waarin we allerlei vragen gaan stellen zoals: wat is de dood eigenlijk? We willen weten en begrijpen. En daarom is juist deze periode van verdriet dikwijls ook het begin van een nieuwe, spirituele levensweg. Met onze gevoeligheid kunnen we aanvankelijk de weg van onze geliefde aan de overkant van de dood nog heel goed volgen. Maar hoe verder deze reist, hoe ijler de verbinding wordt, En dan voelen we ons pas echt alleen. Sommige mensen hebben het nodig om veel te praten, anderen juist niet. Maar wat onze persoonlijke houding hierin ook is, voor bijna iedereen betekent het verwerken van het verdriet het gaan door een donkere tunnel, waarin je soms geen hand voor ogen kunt zien. Pas voorbij het diepste donker begint er weer wat licht te dagen, kunnen wij ons weer heel voorzichtig, stap voor stap, openen voor het leven. En wanneer het einde van de tunnel in zicht komt, ben jij op die lange tocht door het donker tot een ander mens geworden. Want elk rouwproces is ook een transformatieproces.

Omgaan met gestorvenen (Hans Stolp & Margarete van den Brink) Leven voorbij de dood.
Wanneer iemand met wie we verbonden zijn sterft, komen er vragen op ons af als: Waar is de ander nu? Is er leven na de dood, en zo ja, hoe ziet dat er dan uit? Is de verbinding tussen mij en de ander nu definitief verbroken of blijft er ook nu nog een vorm van contact en een verbinding in liefde mogelijk?
Niet alleen in de oosterse traditie, ook in de westerse spiritueel-christelijke traditie is er van oudsher veel bekend over het nieuwe leven dat de gestorvene na de dood binnentreedt. De dood wordt gezien als een geboorte, als het begin van een nieuw leven in de geestelijke wereld.
In dit boek vertellen de schrijvers hoe het verdergaande leven voorbij de dood er volgens die esoterische traditie uitziet. Zij laten zien welke ontwikkeling de gestorvene in dat nieuwe leven doormaakt en hoe hij of zij stap voor stap toegroeit naar de steeds verdere ontplooiing van het geestelijke lichtwezen dat ieder mens in werkelijkheid is. De reis die de gestorvene maakt begint na de loslating van het fysieke lichaam in de etherische wereld. Daarna gaat de weg door de astrale wereld heen naar steeds hogere geestelijke lichtwerelden.
Tenslotte wordt het punt bereikt waarop de overgang naar een nieuw leven begint. Tijdens de reis krijgt de overledene alle kans en gelegenheid om het zojuist voltooide leven op aarde te herbeleven, te overdenken en te begrijpen.
Op die reis door de geestelijke wereld blijft de relatie van de overgegane met de achtergeblevenen bestaan. Die relatie wordt gesteund en gedragen door de liefde die haar of hem vanaf de aarde wordt toegedragen. Zij kan echter ook gehinderd worden door de onmacht, de woede of het niet loslatende verdriet van hen die achterbleven.
De schrijvers laten zien hoe wij, hier op aarde, de gestorvenen op hun weg aan de andere kant van de dood kunnen helpen en bijstaan. Meer dan wij beseffen kunnen wij, die achterblijven, invloed uitoefenen op die tocht en dus op het leven van hen die in het hiernamaals verblijven. Omgekeerd hebben degenen die na de dood in de geestelijke wereld leven grote invloed op de weg die wij mensen hier op aarde gaan.

Tien Levenslessen voor deze Tijd (Hans Stolp)
Hoe kun je eigenlijk helderziend worden? En hoe weet je of een helderziende te vertrouwen is? En hoe weet je of helderziende waarnemingen kloppen of niet? En hoe kun je leren aarden?
Allemaal vragen die in deze tijd naar voren komen, nu ons bewustzijn aan een ingrijpende verandering onderhevig is. Onze geestelijke lichamen raken wat losser van ons fysieke lichaam en daardoor verandert onze manier van denken en voelen. Velen hebben bijvoorbeeld last van heimwee; hoe leer je daarmee omgaan?
Daarnaast vragen velen van ons zich af hoe we niet alleen de verantwoordelijkheid voor ons eigen leven, maar ook die voor ons lichaam op ons kunnen nemen. De bijzondere levenslessen van deze tijd gaat op al deze vragen in.

Ik heb dus nog veel meer interessante leesstof achter de kiezen van verschillende schrijvers, maar dit zijn de meest indrukwekkende boeken.
Zoals bijvoorbeeld; Ruimte voor jezelf, handboek voor persoonlijke vrijheid van Fred Stark en Sjoerd Swaen.
Of Emotiononele chantage, strategieën om gedragspatronen te doorbreken van Dr. Susan Forward en Donna Frazier.

Ik ben ook zijdelings bezig met dit boek : Alles over jezelf en het leven, los problemen op, vind je innerlijke balans en geniet van het leven van Leo Krans. http://www.leokrans.nl
Maar dat is zo'n dikke pil die ik nog niet helemaal tot me genomen heb. :P
Alleen wel zéér boeiend. :j

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 00:31

ik voel me weer heel raar vandaag.

besef mij eigenlijk, dat ik alles als een droom / film heb beleefd, maar nooit écht. alles lijkt nep.
als ik terug denk, aan normale dingen uit mijn verleden, is het raar om te realiseren dat ik daar zelf bij ben geweest, en anderen mij wel in die herinnering hebben.

ik voel het niet alsof ik erbij was. nergens bij.

ik was even op bezoek bij mijn moeder, en het gesprek ging over mijn ex, mijn broertje en moeder vertelde ook allemaal dingen die ik echt had moeten herinneren, maar ik wist nisk meer. bijvoorbeeld dat hij met mijn scooter naar zijn huis is gereden, en ik 7 km naar mijn huis heb moeten lopen. dat herinner je je toch?
wat weet ik dan nog meer niet?

alles voelt zo nep, dat ik dit hier typ, en besef lijkt van heel ver weg te komen, ik denk eigenlijk nooit na over vroeger, nu en toekomst. maar mijn hele leven is gestagneerd.
dus ik moet wel. alles gaat door.

als ik denk aan wat ik al had kunnen bereiken, word ik ook niet blij.

alles lijkt gewoon zo ver weg, zo vaag en nep.
in de grote lijnen is het allemaal zo raar en zinloos dat er een planeet bestaat.
dat daar dingen op leven.
waarom?
wat gaan we doen?
waar willen we heen?
waarom ben ik geheel van dit proces,
waarom kan ik uberhaupt redeneren,
en te moeilijk nadenken? heeft me nog niet veel goeds gebracht.

ik kan zo niet verder. maar ik heb geen andere manieren.

ik wil niet dat alles nep lijkt, zo vaag. zo ver weg.
alsof ik soms "niet thuis" ben in mijn lichaam.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:54

Vervelend om je zo te voelen hoor, maar waarom zou je erbij stil staan en iedereen proberen het naar de zin te maken dat hoeft echt niet altijd hoor. Ik snap dat je dit soort dingen overdenkt echt helemaal ben ook zon piekeraar, maar bedenk ook hoe speciaal en bijzonder het allemaal is zoals wij bestaan, verder hoef je ook daar weer niet bij stil te staan al gebeurd dat dan weer wel. pas geleden was het bij mij ook allemaal heel mistig eigenlijk geen concrete gedachtes heel apart en ergens niet onprettig maar wel vaag. probeer het te accepteren wat er gebeurd en kijk wat je er mee kan. succes weer

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:26

ik zou niet alleen kijken naar of je een persoonlijkheidsstoornis hebt. je verhalen laten ook andere soorten moeilijkheden doorschemeren, dingen waar je ook aan kunt werken door therapie te volgen. :)

heb je al een idee van wanneer je dat krijgt? of wanneer de uitslagen er zijn?

vervelend dat je je "vreemd" voelt. maar vergeet niet dat je op weg bent naar verbetering. misschien wel een van de eerste dingen die je echt voor jezelf doet, en dat is super :)
hou vol, heel bokt leeft met je mee ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:48

@ lillybee

Wat jij hebt herken ik heel goed.
Dat heb ik soms ook, vooral als ik dan in bed lig dan voelt alles heel vreemd aan.
Heel veel dingen van 'vroeger' herinner ik me ook niet meer en soms zijn er beelden waarvan ik niet weet of het echt gebeurd is of dat ik het gedroomd heb.
Meestal duidt dat toch wel op een traumatische ervaring uit het verleden die je op wat voor reden dan ook 'vergeten' bent.
Terwijl het nog wel ergens zit, maar het is te pijnlijk om weer onder ogen te kunnen zien en dat kan van alles zijn wat voor iemand anders totaal geen trauma oplevert.
Mijn zusje heeft het ook, die wist zich nog minder te herinneren dan ik, had zichzelf overtuigd dat het helemaal niet gebeurd was en had alles en iedereen 'goed' gepraat.
In het boek Niemandkinderen van Carolien Roodvoets staat een quote uit het boek Trauma en herstel van Judith Lewis Herman het volgende :

De traumatische gebeurtenis dwingt een gewoon mens om theoloog, filosoof en jurist te worden. (dat zijn allemaal mensen met grote vraagstukken)
Ongeacht leeftijd en culturele achtergrond komen mensen die gruwelijke dingen overleefd hebben altijd op een punt waarop alle vragen worden gereduceerd tot die ene, meer in verbijstering dan in woede uitgesproken vraag: Waarom ik? Voor een volledig begrip van het traumatische verhaal moet de overlevende zich buigen over morele kwesties van schuld en verantwoordelijkheid en weer een geloofsysteem opbouwen dat zijn onverdiende lijdensweg begrijpelijk maakt.
Bij het zoeken naar een antwoord op deze vragen komt de overlevende dikwijls in conflict met belangrijke mensen in zijn leven.
Hij voelt zich niet langer opgenomen in een gemeenschappelijk geloofssysteem. Zodoende staat hij voor een tweeledige taak: hij moet niet alleen zijn eigen 'geschokte veronderstellingen' betreffende zin, orde en rechtvaardigheid weer opbouwen, maar ook zijn meningsverschillen met mensen wier overtuigingen hij niet langer kan delen zien op te lossen.

Mag ik vragen wat jij allemaal hebt meegemaakt? (als je dat niet wilt vertellen dan is het ook goed hoor) :)
Heb je een stabiele en veilige jeugd gehad of heb je alles geblokkeerd, want het kan ook zijn dat je jezelf dingen bent gaan voorhouden waardoor je de slechte en minder leuke dingen eigenlijk bent 'vergeten' en dan denkt dat je het goed gehad hebt, terwijl dat dus helemaal niet is.
Je creëert namelijk een overlevingspatroon die je op latere leeftijd gaat opbreken doordat je niet meekomt met de wereld.
De reden dat alles 'nep' lijkt is omdat je aan het wakker worden bent dat alles wat je jezelf onbewust hebt voorgehouden niet waar blijkt te zijn.
Het heeft nu geen functie meer, maar daar kom je niet direct vanaf.

Daarom vind ik het heel knap dat je dit met ons deelt en er mee naar buiten komt. :j
Je bent al heel ver en met je therapeut kom je er wel.
Jouw verhaal móet de wereld in, anders komt er geen herstel, want dan krijg je alsnog het gevoel dat je niet erkent en/of afgewezen wordt.
Je mag er gewoon zijn!
Het komt allemaal goed dat weet ik zeker, met een beetje geduld en doorzettingsvermogen kom je al een heel eind.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en succes.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:10

En weet je inmiddels al meer TS?

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 00:56

ik wacht mijn intake van het GGZ nog af. eind van deze maand.

ik heb geen traumatische ervaring meegemaakt.
ik ben in het verleden wel behandeld voor ptss, maar dat is wel zo'n beetje afgehandeld, en daarbij kan ik over die gebeurtenis nu niet meer emotioneel raken ofzo.

het was gewoon dat ik op mijn 15e verjaardag mijn viendje van 17 moest aftrekken, ik wou het eigenlijk niet, maar hij zeurde zo ontzettend door, en hij pakte mijn pols beet en duwde mijn hand zo richting zijn onderbuik.

tja, niet de leukste eerste sexuele ervaring, maar goed. het is 8 jaar geleden en ik zou die jongen nu ook gewoon recht aan kunnen kijken zonder mij daar anders bij te voelen. we waren jong. en ik naief.

ik denk echter wél, dat die gebeurtenis zo is gegaan, als het is gegaan dóórdat ik wel ergens een kronkel in mijn hoofd heb die niet deugt.

op sex gebied ben ik wel abnormaal.
Ik ben verschillende keren een beetje vreemd aangekeken in mijn jeugd, ook door toenmalige vriendjes, dat ze het raar vonden dat ik nooit uit mijzelf wou flikflooien...Het kwam simpelweg niet in mij op. Ik heb er nooit behoefte aan gehad nadat de eerste puberale nieuwsgierigheid over was.
Ik wist wat het was, en daar mee uit.

zo is het nu nog steeds.
ik heb uit mijzelf geen behoefte aan seks.
Maar ik functioneer lichamelijk wel op dat gebied, ik vind het ook niet vervelend, en soms ook écht lekker. Maar eht initiatief zal nooti van mij af hangen. Ook heb ik geen enkele fantasie in die richting. Blijkt ook vreemd te zijn, omdat schijnbaar een groot deel van de bevolking wel van experimenteren houd.

hm van mij hoeft die hele poppekast niet.

Ik kan mij niet voorstellen dat er een nare gebeurtenis uit mijn verleden is, wat ik echt bewust heb weg gedrukt, of de waarheid van verbogen heb. Dan zou ik ergens toch een piepklein stemmmetje moeten hebben die zegt dat er iets goed mis is geweest?

ik heb echt een stabiele en veilige jeugd gehad.
mijn ouders hielden 100% van mij en mijn broertje.
en ze hadden weleens onenigheid maar dat werd nimmer voor de kinderen uitgevochten. Ze waren goede opvoeders, samen een team.
Samen zijn ze er nooit uitgekomen, maar ze zijn pas gescheiden toen ik het huis uit was. ik heb dit altijd al aan zien komen, en vond het zeker geen schok of iets dergelijks.

maar geblokkeerd voel ik mij zeker.

ik weet nog dat ik een keer samen met mijn vriend naar een reading was. Was erg intressant, en ondanks mijn sceptische denkbeeld op dit soort dingen wist deze medium wel veilloos dingen te vertellen over mijn vriend zijn overleden moeder.

na de reading in de zaal, mocht je naar voren komen voor een healing. dat zou ook blokkades weg kunnen nemen.
mijn vriend zij dat ik het eens moest proberen, maar ik was als de dood.

Ik ben toch bang, dat er iets in mij schuilt, een persoonlijkheid die ik niet onder controle kan houden. en mijn rust, kalmheid en eigenlijk is het haast een soort kilheid / klinisch, plastisch, oppervlakkigheid voelt wel super veilig.

ik heb mijzelf altijd onder controle.
ik zal mijzelf nooit verliezen in emoties.
en ik heb wel eens gedacht, wat als iemand mij zo weet te raken, dat IK boos word, en dan heb je mij goed pijn moeten doen, maar als ik boos word...wat gebeurd er dan? word ik dan een soort tirade van woede? word ik dan net zo gek als sommige volwassenen die hun hele gezin uitmoorden?

ik ben in helemaal niks een controle freak, ik geef zelfs liever de touwtjes uit handen. Maar op dit gebied zeg ik, ik wil alles rationeel kunnen blijven doen.

en met die instelling kun je ook geen ruzie maken. Wat is het nut van ruzie als je het later tch weer bij gaat leggen. Mensen die ruziën zeggen ALTIJD onrelevante kwetsende dingen tegen elkaar. je gaat zoeken naar de zwakke plekken en die blootleggen.
ik vind eht bizar gedrag. We zijn geen beesten? als je gewoon blijft nadenken, is het zoiets doms.

ik voel mij niet erkend, en niet welkom, en niet omarmt door de wereld, door de mensen. Maar daar verlang ik ook helemaal niet naar. Ik wil geen deel uitmaken van "mankind"
we zijn niet zo geëvolueerd als we denken. Mensen zijn zo vol van zichzelf.
Terwijl de meerderheid compleet achterlijk is. Ik heb hierbij een beeld voor ogen wat de meesten wel herkennen zullen, maar niet willen uitspreken omdat het kwetsend is.
Het is ook kwetsend, maar je kan er niet omheen.

ik erger mij echt een beetje aan sommige stereotype mensen.
een beetje erg.

gelukkig bestaan er ook een hele hoop toffe mensen, die mij dan weer het tegenlicht laten zien. En dat geeft mij wel weer positieve energie.

en het is eindelijk weer een beetje lente weer. vandaag stapte ik in de auto, en voor het eerst was het zo dat het in de auto warmer was dan buiten, gewoon omdat hij in het zonnetje had gestaan. zalig.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:00

lillybee schreef:
ik wacht mijn intake van het GGZ nog af. eind van deze maand.

ik heb geen traumatische ervaring meegemaakt.
ik ben in het verleden wel behandeld voor ptss, maar dat is wel zo'n beetje afgehandeld, en daarbij kan ik over die gebeurtenis nu niet meer emotioneel raken ofzo.

het was gewoon dat ik op mijn 15e verjaardag mijn viendje van 17 moest aftrekken, ik wou het eigenlijk niet, maar hij zeurde zo ontzettend door, en hij pakte mijn pols beet en duwde mijn hand zo richting zijn onderbuik.

tja, niet de leukste eerste sexuele ervaring, maar goed. het is 8 jaar geleden en ik zou die jongen nu ook gewoon recht aan kunnen kijken zonder mij daar anders bij te voelen. we waren jong. en ik naief.

ik denk echter wél, dat die gebeurtenis zo is gegaan, als het is gegaan dóórdat ik wel ergens een kronkel in mijn hoofd heb die niet deugt.

op sex gebied ben ik wel abnormaal.
Ik ben verschillende keren een beetje vreemd aangekeken in mijn jeugd, ook door toenmalige vriendjes, dat ze het raar vonden dat ik nooit uit mijzelf wou flikflooien...Het kwam simpelweg niet in mij op. Ik heb er nooit behoefte aan gehad nadat de eerste puberale nieuwsgierigheid over was.
Ik wist wat het was, en daar mee uit.

zo is het nu nog steeds.
ik heb uit mijzelf geen behoefte aan seks.
Maar ik functioneer lichamelijk wel op dat gebied, ik vind het ook niet vervelend, en soms ook écht lekker. Maar eht initiatief zal nooti van mij af hangen. Ook heb ik geen enkele fantasie in die richting. Blijkt ook vreemd te zijn, omdat schijnbaar een groot deel van de bevolking wel van experimenteren houd.

hm van mij hoeft die hele poppekast niet.

Ik kan mij niet voorstellen dat er een nare gebeurtenis uit mijn verleden is, wat ik echt bewust heb weg gedrukt, of de waarheid van verbogen heb. Dan zou ik ergens toch een piepklein stemmmetje moeten hebben die zegt dat er iets goed mis is geweest?

ik heb echt een stabiele en veilige jeugd gehad.
mijn ouders hielden 100% van mij en mijn broertje.
en ze hadden weleens onenigheid maar dat werd nimmer voor de kinderen uitgevochten. Ze waren goede opvoeders, samen een team.
Samen zijn ze er nooit uitgekomen, maar ze zijn pas gescheiden toen ik het huis uit was. ik heb dit altijd al aan zien komen, en vond het zeker geen schok of iets dergelijks.

maar geblokkeerd voel ik mij zeker.

ik weet nog dat ik een keer samen met mijn vriend naar een reading was. Was erg intressant, en ondanks mijn sceptische denkbeeld op dit soort dingen wist deze medium wel veilloos dingen te vertellen over mijn vriend zijn overleden moeder.

na de reading in de zaal, mocht je naar voren komen voor een healing. dat zou ook blokkades weg kunnen nemen.
mijn vriend zij dat ik het eens moest proberen, maar ik was als de dood.

Ik ben toch bang, dat er iets in mij schuilt, een persoonlijkheid die ik niet onder controle kan houden. en mijn rust, kalmheid en eigenlijk is het haast een soort kilheid / klinisch, plastisch, oppervlakkigheid voelt wel super veilig.

ik heb mijzelf altijd onder controle.
ik zal mijzelf nooit verliezen in emoties.
en ik heb wel eens gedacht, wat als iemand mij zo weet te raken, dat IK boos word, en dan heb je mij goed pijn moeten doen, maar als ik boos word...wat gebeurd er dan? word ik dan een soort tirade van woede? word ik dan net zo gek als sommige volwassenen die hun hele gezin uitmoorden?

ik ben in helemaal niks een controle freak, ik geef zelfs liever de touwtjes uit handen. Maar op dit gebied zeg ik, ik wil alles rationeel kunnen blijven doen.

en met die instelling kun je ook geen ruzie maken. Wat is het nut van ruzie als je het later tch weer bij gaat leggen. Mensen die ruziën zeggen ALTIJD onrelevante kwetsende dingen tegen elkaar. je gaat zoeken naar de zwakke plekken en die blootleggen.
ik vind eht bizar gedrag. We zijn geen beesten? als je gewoon blijft nadenken, is het zoiets doms.

ik voel mij niet erkend, en niet welkom, en niet omarmt door de wereld, door de mensen. Maar daar verlang ik ook helemaal niet naar. Ik wil geen deel uitmaken van "mankind"
we zijn niet zo geëvolueerd als we denken. Mensen zijn zo vol van zichzelf.
Terwijl de meerderheid compleet achterlijk is. Ik heb hierbij een beeld voor ogen wat de meesten wel herkennen zullen, maar niet willen uitspreken omdat het kwetsend is.
Het is ook kwetsend, maar je kan er niet omheen.

ik erger mij echt een beetje aan sommige stereotype mensen.
een beetje erg.

gelukkig bestaan er ook een hele hoop toffe mensen, die mij dan weer het tegenlicht laten zien. En dat geeft mij wel weer positieve energie.

en het is eindelijk weer een beetje lente weer. vandaag stapte ik in de auto, en voor het eerst was het zo dat het in de auto warmer was dan buiten, gewoon omdat hij in het zonnetje had gestaan. zalig.

Vervelend dat je nog moet afwachten.

Het eerste wat ik heb vetgedrukt, is omdat dat zich een beetje tegenspreekt: je hebt iets naars meegemaakt en bent voor een trauma behandeld, maar je hebt geen trauma :) dat kan niet helemaal.

Het klinkt behoorlijk naar wat je daar verteld, en ondanks dat je er nu misschien niet emotioneel van wordt, dergelijke ervaringen kunnen wel veel impact op je blijven houden. Ik zou het dus niet wegwuiven, blijf er open over, vooral tegen je therapeut (zodra die er is) wie weet vormt het wel een opening naar verbetering :) en misschien is er wel iets anders, dat weet ik niet, maar het klinkt als iets waar je best nog eens over zou kunnen praten :) maar dat is aan jou, jij bepaald de relevantie tijdens je behandelingen :)

Abnormaal zijn op seksueel gebied... Tja de een is wat uitbundiger dan de andere. zolang je wel aangeeft het als plezierig te kunnen ervaren, is dat een goed iets denk ik. Dat je geen initiatief kan opbrengen, dat is wel iets om op terug te komen met je toekomstige therapeut. :) Dergelijke onderwerpen kun je kort aanstippen en kijken waar je uitkomt. Je hoeft je niet te concentreren op 1 ding :) Je kunt je "problemen" goed onder woorden brengen, dat zal je ten goede komen.

En dat laatste stukje heb ik er ook even uitgelicht, vind dat heel bemoedigend om te lezen, als iemand duidelijk niet lekker in zijn vel zit, maar wel de kleine dingen weet te waarderen. Top! En geniet van die momenten :)

Geniet nog maar lekker van het lentezonnetje en succes met wachten op de uitslag :)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 00:04

Are you afraid
Afraid of the truth
In the mirror staring back at you
The image is cracked
But so is the view here
And the strength of a tree
Begins in the roots
That I tend to bury into you
At least now the storm
Can't blow me away

So crawl inside
My head with me
I'll show you how
It feels to be
To blame like me

Should I be afraid
Of this face that I see
In the mirror staring back at me

So cold were the days
When I listened to you
And you say that I'm weak
So show me the proof
Because I still exist inspite of you
But I won't compete
With you every day

So crawl inside
My head with me
I'll show you how
It feels to be
To blame like me

Schizophrenic conversations that I'm always having with myself
I hear these
Voices in my head competing, maybe I could use a little help
I still have
Schizophrenic conversations when there's no one else around to hear
I long for
Solitude and peace within me, void of all the anger and the fear

So crawl inside
My head with me
And I'll show you how it feels to be
f---ed up like me

I'll show you how it feels to be
To blame like me
Ashamed like me

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:02

volgende week krijg ik een interview met een gespecialiseerd persoon.
om te kijken of ik naar hun verwachtingen, vroege trekken heb van shizofrenie.
Ik vind het wel eng.
Dat is niet zomaar iets, en al helemaal niet iets wat even te behandelen is. :(:)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 01:07

Hee Lillybee

Sterkte joh! En wat fijn dat je het wilt delen met ons.

Schizofrenie is niet te genezen, maar wel te behandelen. Maar wacht het eerst maar af allemaal. Ik hoop voor je dat je je niet al te ongerust maakt tot die tijd.

Nogmaals veel succes en sterkte!

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 07:54

hm wat ik gelezen heb is dat de hallucinaties en waanbeelden
te behandelen zijn, met anti psychose pillen,
echter ik heb daar gelukkig helemaal geen last van.
en die medicijnen die er dus voor zijn, maken je emotioneel vlakker. Daar zit ik absoluut niet op te wachtten.

nouja, eerst maar afwachtten inderdaad.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:01

ts , als je wilt staat mijn pb box voor je open.
ik herken mij zelf helemaal in jou, ik heb sinds mijn kinderjaren schizofreen.
mocht je willen kan je me altijd PBen