Medic First Aid --> Reanimatie (stelling)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:16

Jolliegirl schreef:
een AED kan iedereen gebruiken...
Zelfs als je zo'n ding nog nooit hebt gezien.

:D dan zijn er zo van die mensen die 'm verkeerd plakken, die 'm op metaal plakken,, die 'm op pacemakers plakken,, die schokken toedienen wanneer het niet moet ... :P

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:17

Lord_Ik schreef:
breezy302 schreef:
Ik heb helemaal geen cursus of wat dan ook gehad en ik heb iemand moeten reanimeren. Geloof mij op het moment dat iemand dood ligt te gaan boeit bloed/urine/braaksel je echt niet meer.. Het reanimeren zelf is dan ook echt niet zwaar. Je gaat op de automatische piloot en doet wat er gedaan moet worden en waarvan JIJ denkt dat het het beste is.

Ik heb reanimeren geleert door veel naar ER te kijken en gelukkig is het die ene keer goed gelukt!

Je hebt gewoon meer kans mét cursus, iedereen kan idd reanimeren, maar niet iedereen even goed, en het is die 10 percent meer kans die het kan uitmaken. Al helemaal als je reanimatieapparatuur in de buurt hebt, die kan niet iedereen zomaar (zelfstandig)gebruiken.
En idd,, blijven NADENKEN is nogal belangrijk,, dan hou je je veiligheid automatisch wel even in de gaten. Niemand heeft er wat aan dat je er zelf wat aan overhoud en daarbij helpt een cursus ook wel, want o wee als je vergeet je veiligheid te controleren...

Daar heb je gelijk in. Toen dat gebeurde had ik 0,0 ervaring informatie of wat dan ook. Nu werk ik zelf enige jaren in de zorg en daar leer ik natuurlijk ook erg veel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:19

Lord_Ik schreef:
Jolliegirl schreef:
een AED kan iedereen gebruiken...
Zelfs als je zo'n ding nog nooit hebt gezien.

:D dan zijn er zo van die mensen die 'm verkeerd plakken, die 'm op metaal plakken,, die 'm op pacemakers plakken,, die schokken toedienen wanneer het niet moet ... :P

Tuurlijk niet. :)) :P
Die dingen zijn inmiddels volledig automatisch..
die vertellen je stap voor stap wat je moet doen... en zeggen zelfs als je het verkeerd doet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:20

XChrisjeX schreef:
Ik heb bijna 2 jaar geleden mijn collega moeten reanimeren, ze heeft het helaas niet gehaald. Voor de ervaring van mijn kant, kan je hier mijn topic lezen:
[LZP] Vanochtend collega moeten reanimeren.

Ik ga het eens doornemen.
Erg interessant :) wel vervelend voor je ! Maar je kunt niet meer dan je best doen...

edit : Ik ken je verhaal!
Wat was dat heftig zeg!
ook 3 kwartier ''zonder'' zuurstof! zij heeft dus nog wel zuurfstof binnengehad, want anders stopt alles dus echt na een paar minuten toch??

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:23

Jolliegirl schreef:
Lord_Ik schreef:

Tuurlijk niet. :)) :P
Die dingen zijn inmiddels volledig automatisch..
die vertellen je stap voor stap wat je moet doen... en zeggen zelfs als je het verkeerd doet.

Heb zo'n ding nog nooit zelf gebruikt, maar ook al verteld het je wat je moet doen, daarom doe je het nog niet :D 'maar dat ding geeft niet aan dat ik moet schokken! toch maar effe duwen' :P 'ik ken het verschil tussen links en rechts niet' 'hmm daar hangt metaal, ach wat?' maar zegt dat spul serieus wat je verkeerd doet ? :+ hoedat? :+

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:25

Ze heeft schijnbaar niet genoeg zuurstof binnen gehad, maar als je het goed doorlees, kan je lezen dat Lisette niet alleen een hartstilstand had gehad. En wij zijn niet gelijk begonnen met beademen, omdat het niet mocht van 112. We konden in de chaos geen "Kiss of life" vinden en een ambubalon hebben we niet op de afdeling.
Mijn collega had erg veel schuim op haar mond en de andere collega heeft beademd met een papiertje er tussen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:29

Lord_Ik schreef:
Lord_Ik schreef:

Heb zo'n ding nog nooit zelf gebruikt, maar ook al verteld het je wat je moet doen, daarom doe je het nog niet :D 'maar dat ding geeft niet aan dat ik moet schokken! toch maar effe duwen' :P 'ik ken het verschil tussen links en rechts niet' 'hmm daar hangt metaal, ach wat?' maar zegt dat spul serieus wat je verkeerd doet ? :+ hoedat? :+

ja ik ben bloedserieus..
dat ding meet hartslag/pols (jij moet dus afstand nemen)
dan zegt het bijvoorbeeld : plaats de rode sticker op linkerborst.
als jij dit verkeerd doet... dan zegt het : plaats de sticker op andere borst

neem afstand.. (dat ding kan meten dat jij uit de buurt bent)
en dan geeft het automatische de hoeveelheid shock wat de patient nodig heeft :)

Ookal heb je nog nooit zo'n ding gezien..
iedereen kan het uitvoeren.
http://www.vrc.nu/images/aed.jpg
Dit is het enigste wat er hoeft te gebeuren.

XChrisjeX : ik ben nu het hele topic aan het doorlezen (jouw berichten :) )

Jolliegirl

Re: Medic First Aid --> Reanimatie (stelling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:37

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:37

asjemenou schreef:
[***] schreef:
En iemand krijgt een allergische reactie en heeft een epi-pen bij zich,maar je bent niet bevoegd het te gebruiken?

Moet je daar bevoegd voor zijn dan?
Heb een vriendin met zo`n ding, maar die wil toch echt dat wij dat ding gebruiken als het nodig mocht zijn en ze kan het zelf niet meer.

Tijdens de cursus werd gezegd dat je het officieel niet mocht gebruiken als je er geen toestemming hebt van degene die hem nodig heeft (als een vriendin je dus de uitleg heeft gegeven ben je wel bevoegd) of je een opleiding hebt waardoor je medicatie mag toedienen.

Aed is wel heel slim gemaakt inderdaad. Stap voor stap uitgelegd wat er moet gebeuren en als dat ding zelf niet analyseert dat gebruik nodig is zal die geen shock geven. Vervolgens maakt ie ook een hartfilmpje dus dat later uitgelezen kan worden :j

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:14

Jolliegirl schreef:
Lord_Ik schreef:

ja ik ben bloedserieus..
dat ding meet hartslag/pols (jij moet dus afstand nemen)
dan zegt het bijvoorbeeld : plaats de rode sticker op linkerborst.
als jij dit verkeerd doet... dan zegt het : plaats de sticker op andere borst

neem afstand.. (dat ding kan meten dat jij uit de buurt bent)
en dan geeft het automatische de hoeveelheid shock wat de patient nodig heeft :)

Ookal heb je nog nooit zo'n ding gezien..
iedereen kan het uitvoeren.
http://www.vrc.nu/images/aed.jpg
Dit is het enigste wat er hoeft te gebeuren.

XChrisjeX : ik ben nu het hele topic aan het doorlezen (jouw berichten :) )

Ferm handig!! :D dat ie zelf mat hoeveel en wanneer wist ik wel, maar ik dacht dat je wel nog steeds op een knop moest duwen om de schok ook werkelijk te geven en dattie 't verschil tussen links en rechts weet ... (moet alle hulpmiddelen nog zien :D)
normaal zou ik zeggen 'wie heeft daar zijn tijd in gestoken' maar voor een keer vind ik het wel een nuttige investering van tijd geloof ik :oo.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:21

ja je moet wel een knop indrukken, dit wordt ook tegen je gezegd ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:24

Jolliegirl schreef:

Maar als ie niks 'gezegd' heeft en je duwt gebeurt er dus niks ? :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:25

Lord_Ik schreef:
Jolliegirl schreef:

Maar als ie niks 'gezegd' heeft en je duwt gebeurt er dus niks ? :P

Dan gebeurt er niets.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:41

Inmiddels volg ik 10 jr EHBO/reanimatie lessen, waarvan de laatste 6 jr verplicht en sinds vorig jaar een AED training.

Binnen onze lessen wordt er geleerd te blijven reanimeren tot de ambulance aanwezig is, tot die tijd controleer je het slachtoffer wel op circulatie/ademhaling ect. maar je mag geen conclusie trekken op wel/niet overlijden.

In het begin toen ik hoorde dat ik verplicht de curcus AED moest gaan volgen vond ik dat wat overtrokken, ik hoorde uit alle hoeken dat het een ontzettend simpel apparaat is en je eigenlijk niks fout kunt doen.
N.a.v de curcus denk ik daar toch anders over, het is weliswaar een eenvoudig apparaat om te bedienen maar de snelheid waarmee je moet kunnen werken leer je alleen als je regelmatig dat ding ook gebruikt.
Het is een compuer die continu instructies geeft en ook de snelheid van bedienen bepaald, maar als ik morgen een noodgeval tref en gebruik zou moeten maken van de AED dan is niks nieuw voor me en binnen enkele sec heb ik de plakkers op de juiste wijze op het lichaam zitten en hoef niet aan te kloo*en.
Dat aankloo*en kost in de praktijk vaak kostbare tijd en dat is nou net iets waar je niet teveel van mag gebruiken bij dit soort gevallen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:53

Daar heb je gelijk in.
maar... die dingen zijn gemaakt om je te helpen... zodat je alsnog levens zou kunnen redden :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:19

Die instructies zitten er dus eerder op te helpen en om te voorkomen dat't verkeerd wordt gebruikt in paniek :P in elk geval, handig dat ze er op zitten :oo

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:23

Jolliegirl schreef:
Daar heb je gelijk in.
maar... die dingen zijn gemaakt om je te helpen... zodat je alsnog levens zou kunnen redden :)

Tuurlijk en een prima ontwikkeling en beter dat iemand dat ding misschien wat onhandig en onbekent zo'n ding gebruikt dan helemaal niet.
Maar dat neemt niet weg dat de curcus die aangeboden wordt met betrekking op het gebruik van de AED zeker wel zinvol zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 21:50

cissie schreef:
Jolliegirl schreef:
Daar heb je gelijk in.

Tuurlijk en een prima ontwikkeling en beter dat iemand dat ding misschien wat onhandig en onbekent zo'n ding gebruikt dan helemaal niet.
Maar dat neemt niet weg dat de curcus die aangeboden wordt met betrekking op het gebruik van de AED zeker wel zinvol zijn.

Ik zeg nergens dat het neit zinvol is.
Dat is eht namelijk absoluut wel :j :D
Ik ga er nog een losse cursus AED bij doen :)