hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:36

Ik had het vannacht ineens weer na al een hele tijd geen last , maar bij mij is gewoon puur van teveel spanning vasthouden / te weinig slaap. Dan ga ik wat gespannen ademen de hele dag en 's avonds word ik dan eng :P

En dan is het toch weer even lastig met relativeren hoor :P

Wel fijn als je weet wat de oorzaak is , ik moet gewoon weer goed bijslapen :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:45

ja ik denk het ook!! Ik ben ook steeds heel moe! Maar ook vroeg wakker!Denk ook dat ik bij moet slapen ofzo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:03

Vaak houdt het elkaar ook in stand , het is ontzettend vermoeiend voor je lijf om steeds zo raar gespannen te ademen. Waardoor je dus moe wordt , waardoor je raar gaat ademen , waardoor je last krijgt en je weer zorgen maakt en niet goed slaapt , waardoor je moe wordt....

Ik voel het ook echt 's ochtends al als ik opsta , dat mijn ademhaling wat raar doet en niet helemaal automatisch gaat. Dan moet ik echt zorgen dat ik redelijk ontspannen de dag door kom en vroeg naar bed ga , want anders ben ik de pineut en wordt het steeds erger.

Maarja , soms heb je het nu eenmaal druk met zaken die nog net iets belangrijker zijn....en dan ga je weer over het grensje.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:43

wat ik me afvraag, kan het gevaarlijk zijn als je hyperventileert?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:47

Op zich niet zover ik weet , daar je lichaam zichzelf altijd wel weer hersteld. In een extreem geval kun je flauwvallen doordat je zo verkeerd ademt / in paniek raakt , maar omdat je dan zelf "weg" bent heeft je lichaam mooi de kans om de ademhaling weer op de automatische piloot te zetten , en te herstellen :)

Kijk , als je midden op de snelweg in paniek raakt vanwege je verkeerde ademhaling , tja.... dan is het wel link ja :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-02-10 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:48

oke bedankt, want het voelt nogal eng vind ik ;)

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:57

Het voelt zeker eng maar volgens mij is het wel ongevaarlijk al voelt dat helaas niet zo. Ik heb echt heel vaak gedacht dat ik er de volgende ochtend niet meer zou zijn maar sta altijd weer op. Heb ook last van vreselijke vermoeidheid. Maar ook dat gaat nu wat beter, heb ook wel weer zin om dingen te ondernemen, een tijdje geleden was dat helemaal weg en vooral als ik ergens naar toe ging had ik last maar dat kwam volgens mij omdat ik bang was dat ik dan daar iets zou krijgen. Wat ik ook wel eens deed als ik last was een testje met het drinken van een glaasje wijn ofzo, als het dan over ging was het in elk geval niet echt m'n hart maar ja, ik weet ook wel dat dit een vreselijke verkeerde manier was hoor maar het hiellp dan wel. Maar al met al ben ik erg blij dat ik uiteindelijk naar de dokter ben gestapt en het nu op een normale manier beter met me gaat.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 13:26

vannacht was ik weer de banketstaaf helemaal de eg kwijt1!! Ik had koort s , zweet echt giga erg voelde het gewoon langs druppen, werd duizelig, en raakte in paniek. Mn vriend wakker emaakt en gegild dat hij de dokter moest bellen. Hij heeft me een gerust gesteld maar was zo bang. Het heeft een half uur geduurd voor ik weer sliep. ik was zo bang

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:32

appiesjappie schreef:
vannacht was ik weer de banketstaaf helemaal de eg kwijt1!! Ik had koort s , zweet echt giga erg voelde het gewoon langs druppen, werd duizelig, en raakte in paniek. Mn vriend wakker emaakt en gegild dat hij de dokter moest bellen. Hij heeft me een gerust gesteld maar was zo bang. Het heeft een half uur geduurd voor ik weer sliep. ik was zo bang

Wat je kan proberen is een doosje valeriaan/Valdispert naast je bed te leggen, met een flesje water. Als er dan weer wat gebeurt, kan je daar wat van nemen, werkt kalmerend. Het gaat op zich nog niet eens om het innemen zelf, maar meer om het gevoel van zekerheid wat je erdoor krijgt. Ik had het van iemand gehoord en besloot het te proberen, gewoon een doosje naast m'n bed zetten. Dat werkt zo goed dat ik er nooit een van heb hoeven nemen :D .

Hyperventilatie is in theorie volledig ongevaarlijk, de hartkloppingen/verkeerde ademhaling en alle andere klachten kunnen hoogstens tot flauwvallen leiden. Dat is dan eigenlijk alleen in het uiterste geval, ben in ieder geval nog geen mensen tegengekomen die dit hadden. Het voelt heel eng, heb zelf ook gedacht dat het gevaarlijk was, maar mijn huisarts vertelde van niet. Flauwvallen achter het stuur moet je niet doen, maar op zich gaat het ook weer niet zo snel dat je niet snel naar de vluchtstrook kan rijden. Ik had laatst een korte aanval (duizelig) achter het stuur tijdens de rijles, maar omdat ik dan per sé op de weg moet letten, is dat snel over. Dus in die zin is het ook niet zo gevaarlijk, want je kan nog verrassend veel als je er plotseling last van krijgt :j . Bovendien voel je het vaak al enigszins aankomen, dus wat dat betreft denk ik niet dat er veel risico's aan vast zitten.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:59

Ik meld me. :)
Ik heb chronische hyperventilatie, kwam er helaas pas vorig jaar achter terwijl ik het waarschijnlijk al jaren heb.
Heb zelfs maanden binnen gezeten, kon niks, alleen maar in bed liggen door de angst.. wat misschien wel het domste was om te doen.

Ben elke week vaste klant bij de ademhalingstherapie, de fysio en de psycholoog.
M'n leven is afentoe echt een ramp.. veel mensen begrijpen niet hoe het is om hyperventilatie te hebben.. er is nog geen 1 dag geweest dat ik me echt goed gevoeld heb. ;(

Heb altijd een zakje bij en zo'n hyperfree kasje, gewoon om een veiliger gevoel te hebben.
Ook wil ik alles van te voren goed gepland hebben als ik ergens heen ga, zodat ik niet voor verassingen kom te staan.

Tot nu toe geen hele erge aanvallen meer gehad, heb zelfs een oorcorrectie laten doen zonder te hyperventileren.. heb alleen gehuild..... :D
Heb er nu trouwens wel last van met lopen, maar op dat moment gelukkig niet. :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:03

Hoi, ik meld me hier ook even :wave:

Ik heb anderhalve week geleden voor de eerste keer een aanval gehad, dusheb gekeken of andere mensen hierover ervaringen deelden: ja dus :D

Ik was op het werk en voelde me 'naar' worden. Collega's vroegen of ik misschien flauw was van de honger, maar ik had niet meer of minder gegeten dan anders. Bovendien had ik op dat moment ook echt geen behoefte aan eten. Ik bleef even rustig zitten, heb wat gedronken, maar in plaatsvan beter werd het erger: ik voelde dat ik op de grond moest gaan zitten. Dat gedaan, even verder gekletst met m'n collega's, toch maar even wat gegeten en na een paar minuten zakte ik weg.
M'n collega's hebben me op m'n rug gelegd, m'n voeten hoger gelegd en een natte handdoek op m'n hoofd gelegd. Even later kwam ik weer bij (al ben ik volgens mij niet echt weg geweest: m'n lijf was gewoon te slap om te bewegen/reageren/enz.), maar voelde me nog niet beter. Ik ben nog een paar keer weggezakt, collega had wat suiker in m'n mond gedaan, kon niets zachts onder m'n hoofd verdragen en zitten kon al helemaal niet. Daarna begon het hyperventileren: ik kan me niet herinneren dat ik in paniek raakte of zo, ik was immers in erg goede handen ;) en het voelde op de één of andere manier ook wel fijn om me even nergens druk over te hoeven maken :o M'n lijf was zó moe...

Het hyperventileren had ik zelf niet eens zo door, m'n ademhaling was alleen sneller dan anders. Collegaatje legde een plastic zakje over m'n neus en mond 'tegen het hyperventileren'. Toen m'n ademhaling nog sneller en oppervlakiger ging had ik het zelf ook door. M'n handen gingen tintelen en werden daarna stijf, m'n lippen werden stijf... Brr, geen aanrader. Dat, plus het herhaaldelijk wegvallen deed m'n collega's besluiten de huisarts te bellen en die regelde ook nog een ambu. Ja, het was dikke mik ;)

De huisarts en ambupersoneel hebben me aan de hartmonitor gelegd, pols opgemeten, bloedsuikerspiegel gecontroleerd... en alles leek goed. Om zeker te zijn hebben ze me naar het ziekenhuis gebracht en ook daar konden ze geen fysieke oorzaak vinden. Ik was waarschijnlijk gewoon flauw gevallen door een te lage bloeddruk...

Tja, en dan? Ik heb vervolgens 2 dagen lang geslapen, daarna een paar nachten juist slapeloos geweest... Omdat ik hyperventilatie nog niet zo goed ken heb ik een paar vragen:

Herkennen jullie de volgende symptomen?
* Het gevoel alsof je voorover valt/ getrokken wordt/ moet koppeltje duikelen.
* Het gevoel alsof je ademt door een lange smalle slang.
* Hoofdpijn

Als ik het goed begrijp moet je jezelf niet gek laten maken en gewoon dezelfde dingen doen die je anders ook doet. Als ik dan denk aan vandaag: ik rende een stukje en kwam er al snel achter dat dat echt geen goed idee was :n Vanmiddag kwam er bezoek en daarna ook weer problemen. Gewoon niets aantrekken van dat benauwde en alsnog doorgaan?

Hoelang duurde het bij jullie voordat je je draai ermee had gevonden?

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:15

Muds schreef:
Hoi, ik meld me hier ook even :wave:

Ik heb anderhalve week geleden voor de eerste keer een aanval gehad, dusheb gekeken of andere mensen hierover ervaringen deelden: ja dus :D

Ik was op het werk en voelde me 'naar' worden. Collega's vroegen of ik misschien flauw was van de honger, maar ik had niet meer of minder gegeten dan anders. Bovendien had ik op dat moment ook echt geen behoefte aan eten. Ik bleef even rustig zitten, heb wat gedronken, maar in plaatsvan beter werd het erger: ik voelde dat ik op de grond moest gaan zitten. Dat gedaan, even verder gekletst met m'n collega's, toch maar even wat gegeten en na een paar minuten zakte ik weg.
M'n collega's hebben me op m'n rug gelegd, m'n voeten hoger gelegd en een natte handdoek op m'n hoofd gelegd. Even later kwam ik weer bij (al ben ik volgens mij niet echt weg geweest: m'n lijf was gewoon te slap om te bewegen/reageren/enz.), maar voelde me nog niet beter. Ik ben nog een paar keer weggezakt, collega had wat suiker in m'n mond gedaan, kon niets zachts onder m'n hoofd verdragen en zitten kon al helemaal niet. Daarna begon het hyperventileren: ik kan me niet herinneren dat ik in paniek raakte of zo, ik was immers in erg goede handen ;) en het voelde op de één of andere manier ook wel fijn om me even nergens druk over te hoeven maken :o M'n lijf was zó moe...

Het hyperventileren had ik zelf niet eens zo door, m'n ademhaling was alleen sneller dan anders. Collegaatje legde een plastic zakje over m'n neus en mond 'tegen het hyperventileren'. Toen m'n ademhaling nog sneller en oppervlakiger ging had ik het zelf ook door. M'n handen gingen tintelen en werden daarna stijf, m'n lippen werden stijf... Brr, geen aanrader. Dat, plus het herhaaldelijk wegvallen deed m'n collega's besluiten de huisarts te bellen en die regelde ook nog een ambu. Ja, het was dikke mik ;)

De huisarts en ambupersoneel hebben me aan de hartmonitor gelegd, pols opgemeten, bloedsuikerspiegel gecontroleerd... en alles leek goed. Om zeker te zijn hebben ze me naar het ziekenhuis gebracht en ook daar konden ze geen fysieke oorzaak vinden. Ik was waarschijnlijk gewoon flauw gevallen door een te lage bloeddruk...

Tja, en dan? Ik heb vervolgens 2 dagen lang geslapen, daarna een paar nachten juist slapeloos geweest... Omdat ik hyperventilatie nog niet zo goed ken heb ik een paar vragen:

* Hoofdpijn

Als ik het goed begrijp moet je jezelf niet gek laten maken en gewoon dezelfde dingen doen die je anders ook doet. Als ik dan denk aan vandaag: ik rende een stukje en kwam er al snel achter dat dat echt geen goed idee was :n Vanmiddag kwam er bezoek en daarna ook weer problemen. Gewoon niets aantrekken van dat benauwde en alsnog doorgaan?

Acceptatie en er niet bang voor zijn is het aller beste. Vind dat je er heel knap mee omgaat zoals ik het uit je verhaal haalt en dat is heel goed vooral het begin is vervelende want je weet niet wat er gebeurt en je denkt dat het je laatste dag is van je leven.

Duizelingen en net dat je door een rietje ademt is echt hv klacht. En hoofdpijnen ook.

Als het na een tijd niet verbeterd kun je eventueel hulp vragen om je ademhaling weer normaal te krijgen. Bij mij heeft dat een gedeelte geholpen maar doordat ik ook angstig soms ben gaat je automatisch verkeerd ademen en is het cirkeltje weer rond.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:20

Zo heb ik het grotendeels opgelost,

Wanner de hyperventilatie aankomt dan ga met mijn gedachten naar mijn hoofd toe en open al mijn luchtwegen naja soort gedachten en probeer te luisteren naar elke ademhaling dat in en uit gaat daardoor ik zo erop gefocus bent en luister dat het gewoon weer normaal wordt is de hyperventilatie weg. Ik heb al onwijs lange tijd geen last meer van gehad.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:21

Muds schreef:
* Hoofdpijn

Herken ze helemaal. Ook het gevoel van compleet wegzakken, alleen bij mij ben ik nog nooit zo ver weggezakt als jij.
Mijn psychologe zegt dat ik iig zoveel mogelijk moet bewegen (conditie opbouwen + afleiding, maar dat is denk ik meer tegen mijn hypochondrie) en weer moet leren om correct door de buik te ademen. Dus even liggen of zitten, hand op de buik en borst, en even een tijdje stevig en rustig via de buik ademen. Uitademing moet lang en 'duwend' zijn.

Ik ben er momenteel nog steeds mee bezig, maar het gaat hier al stukken beter, en dat is na ongeveer een half jaar sinds ik mijn psychologe eens in de 2 weken zie.

Ik heb hier een boekje, het heet 'ik word ineens zo raar'. Daar staat een lijst met symptomen van hyperventilatie, die kan je zelf aanvinken. Zal ik het lijstje geven? Boekje is overigens aan te raden!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:31

Bedankt voor de reacties :)

_Denise_ schreef:
Ik heb hier een boekje, het heet 'ik word ineens zo raar'. Daar staat een lijst met symptomen van hyperventilatie, die kan je zelf aanvinken. Zal ik het lijstje geven? Boekje is overigens aan te raden!

Als je dat zou willen doen :j

Ik heb van de huisarts wat tabletjes gekregen: Oxazepam. De huisarts heeft gezegd die in te nemen in geval van hyperventileren en ik het zelf niet binnen 15 minuten opgelost heb. Maarrum... zal die dan alleen een hele heftige aanval bedoelen? Ik heb vandaag de hele dag af en aan last (alleen draaierig, dat gevoel van voorover getrokken worden, zwaar ademen en hoofdpijn) en zit in dubio zo'n tabletje te nemen... Maar de HA zei ook dat Oxazepam best heftig spul is?

Als ontspannings/ademhalingsoefening stel ik me voor dat ik op het strand in de branding lig en iedere golf die van m'n voeten naar m'n schouders spoelt is een ademhaling :=

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:16

elke hyperventilatie aanval voelt vaak anders. Ik heb ook het gevoeld dat ik zo om val. giga duizelig. mn hoofdpijn komt altijd later.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:20

Oke, hier de lijst met enkele symptomen uit mijn boekje :

1. Dood of tintelend gevoel in uw handen
2. duizeligheid
3. kortademigheid
4. gevoel van flauw te vallen
5. hoofdpijn
6. snel vermoeid
7. onzeker gevoel
8. angsten
9. duizeligheid terwijl u zit of ligt
10. pijn op de borst
11. moeite met helder denken
12. nervositeit
13. licht gevoel in uw hoofd
14. hartkloppingen
15. transpireren
16. misselijkheid
17. bevende handen
18. slaapproblemen
19. ademnood
20. (koude) rillingen
21. dood of tintelend gevoel in uw voeten
22. oorsuizingen
23. stijve, moeilijk te openen handen
24. afwezig gevoel
25. prop in de keel
26. koude, bleke handen
27. moeite met praten
28. ongelukkig gevoel
29. gejaagdheid
30. gevoel van te veel ademen
31. ademnood, vooral 's nachts
32. flauwvallen
33. vaak urineren
34. dood of tintelend gevoel in uw gezicht
35. vaak zuchten
36. tintelende tong
37. onwerkelijk gevoel
38. huilen zonder reden
39. dubbelzien
40. diarree
41. druk op uw borst
42. braken
43. droge mond
44. trillingen
45. wazig zien

45 klachten, bij meer dan 20 is de kans zeer groot dat u het hyperventilatiesyndroom heeft. Zijn het er 20 of minder, dan is hyperventilatie ook niet uitgesloten.

Ik heb zelf alleen 16, 28, 33, 38, 40, en 42 niet.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:56

Tja, ook ik heb gisteren weer een paniekaanval gehad. Baalde als een stekker want ging toch al weer een poosje goed :(
Enige positieve is, dat ik nu ook weet waardoor het kwam (tot op heden was daar geen touw aan vast te knopen). Heb me over een bepaald iets zo ongelooflijk lopen opnaaien en dat kwam er in alle hevigheid uit!

Hebben jullie ook moeite met assertiviteit? In die zin dat je je mond houdt om de lieve vrede te bewaren, maar ondertussen je het wel ongelooflijk aantrekt en dus opkropt. Ik heb mezelf nu echter voorgenomen om mijn frustraties ook te uiten en niet op te kroppen, daar heb ik enkel mezelf mee (blijkt dus) Heeft lang geduurd voor ik dat inzag :+ Ik ga nu eens voor mijzelf opkomen! denk dat me dat al een veel sterker mens maakt :D

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:13

Duidelijke lijst denise :j

Fijn dat je weet waardoor het kwam BlackZelda en mooie vooruitzichten :D Assertiviteit is inderdaad iets waaraan gewerkt wordt ;)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:17

Wat vervelend! Goed dat je nu iig een oorzaak vastgesteld hebt. :)

Ik hoorde van mijn mentor dat ik niet assertief genoeg was, dus ja. Ik vind niet dat andere mensen in mijn klas zich hoeven te bekommeren om mij, los zelf wel mijn dingetjes als deze op. Vraag dus ook niet naar hulp en trek mijn bek er niet over open, maar dat is gewoon iets dat puur bij mijn trots hoort. Herken je dus helemaal. :)
Was niet van plan om aan mijn assertiviteit op dit gebied te werken. Praat niet graag over mijn 'zwakke kant' zoals ik het zie. Assertiviteit in general mag ik zeker aan werken. :D

Zeker een duidelijke lijst! Heel fijn boekje overigens, leer je goed uit.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:37

hihi weet je waarom dat boekje zo goed is???
je bent geconcentreed aan het lezen, waardoor je als het waren vergeet dat je aan het hyperventileren bent, en je dus automatisch rustig word.
Je word er op gewezen dat er eigenlijk niks aan de hand is en dat werkt tevens ook rust gevend.

Weet je wat ik zelfs als tip van een dokter kreeg: Kind rook je lekker een sigaretje word je rustig van.
Je moet dan namelijk inademen en lang uit ademen.
(raar he)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:09

Ik heb ook sinds 4.5 maand last van hyperventilatie en paniek er ook bij. Ik heb het echt ook helemaal dus alle symptomen die je maar kan bedenken. Maar begin te beseffen dat het toch echt hv en paniek is gelukkig
Er is een vrij groot topic hier over door mij zelf gestart. Kunnen jullie ook eventueel kijken

Verder is er een heel goed forum met heel veel nuttige tips om het onder controle te krijgen en veel erkenning erg fijn. Heeft mij heel erg geholpen.Weet niet of ik hier links mag neerzetten dus bij interesse pb maar!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:07

HedwigO schreef:
Ik heb ook sinds 4.5 maand last van hyperventilatie en paniek er ook bij. Ik heb het echt ook helemaal dus alle symptomen die je maar kan bedenken. Maar begin te beseffen dat het toch echt hv en paniek is gelukkig
Er is een vrij groot topic hier over door mij zelf gestart. Kunnen jullie ook eventueel kijken

Verder is er een heel goed forum met heel veel nuttige tips om het onder controle te krijgen en veel erkenning erg fijn. Heeft mij heel erg geholpen.Weet niet of ik hier links mag neerzetten dus bij interesse pb maar!

Hoi Hedwig! :wave: :D

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:13

Hoi Anna, spreken we elkaar nou ook al hier :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:18

haha ja zo kan je zien je bent niet de enige ne het vergelijken helpt heel goed en inderdaad dat lijstje is super duidelijk