stomme drank ook altijd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:32

Charlie_P schreef:
Als jouw man beledigend wordt naar jou toe als hij heeft gezopen zegt dat wel iets over zijn respect voor jou. Mijn vriend drinkt niet vaak, maar als hij een keer een avond heeft doorgehaald kan hij nog steeds normaal doen tegen mij hoor. Andersom hetzelfde verhaal. Lijkt mij dat er iets niet helemaal goed zit anders.

Ooit wel eens iemand meegemaakt met een alcoholprobleem die leuk en aardig reageert als je hem/haar erop aanspreekt? Nee ze voelen zich in een hoek gedreven en halen meteen verbaal uit.

Ilzas

Re: stomme drank ook altijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:36

Precies Nikka.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:39

Een alcoholische consumptie nuttigen is opzich niets mis mee, te veel wel.

In dit geval denk ik niet dat haar man expres nare dingen zegt maar eerder geirriteerd raakt omdat hij weer thuis is, daar waar hij verantwoording draagt.(niet naar bedoeld voor jou TS)
Mijn ex was precies het zelfde, onder de mannen was hij o zo gezellig of beter gezegd: het leken net onbezorgde kleuters, maar eenmaal thuis, daar is hij weer de man des huizes en heeft hij verantwoordelijkheden. Thuis hield dat onbezorgde gevoel weer op want er moest gewerkt worden,hij moest vader zijn en tevens ook nog eens echtgenoot.Thuis moesten rekeningen betaald worden, het huishouden moest draaien, ja daar raakte mijn ex behoorlijk gefrustreerd van, en als ik hem dan ook nog eens attendeerde op zijn alcohol walm, dan kreeg ik ook wel eens een naar woord naar mijn hoofd geslingerd.

Zulke avondjes van ontspanning kun je iemand niet ontnemen, wel kun je iemand erop attenderen dat het leven thuis gewoon doorgaat hoe brak je je ook voelt.

Les 1 van mijn moeder: hoe ver je je boekje ook te buiten gaat, als je verantwoording draagt dien je daar voor te zorgen in welke omstandigheden dan ook.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:51

ontspannen prima, maar anderen ermee tot last zijn..not done! ideaal plaatje: Jij laat hem in zijn waarde met zijn avondjes en hij is er weer voor zijn gezin als hij thuis is..slaap anders je roes maar ergens anders uit zou ik zeggen, heeft niemand er last van.

Tip; niet blijven "zeuren" over wat er fout is gegaan maar kijken naar afspraken voor een volgende keer en ik vind alleen maar prima dat je hem zelf zijn verantwoordelijkheden laat nemen. Ik had hetzelfde gedaan. Als iemand ziek is of erg druk is en zelfs als iemand een avondje weg is geweest kan het normaal zijn dat je iets voor elkaar overneemt, maar......... jezelf laveloos drinken, je vrouw kleineren en dan ook nog verwachten dat zij het wel voor je overneemt..dat is kinderachtig. Het voor hem overnemen en accepteren van alle zooi die je over je heen krijgt zou hem alleen maar bevestigen dat ie zich zo gedragen...
nu hebben jullie weer stof om het volgende keer anders te doen:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:03

cathyvans schreef:
Zoals je uit WendyAshley's reactie al kunt opmaken is er verschil of je wel of geen kinderen hebt.

Inderdaad, als je kinderen hebt vind ik dat je helemaal moet oppassen in wat voor relatie je verzandt. Ik geloof helemaal niet in 'voor de kinderen bij elkaar blijven' of het nog maar een keer proberen 'voor de kinderen'. Ik moet de eerste kinderen nog tegenkomen die daarbij gebaat zijn. Als ik lees dat jullie kinderen drank staan weg te kieperen is er blijkbaar al het eea aan vooraf gegaan. Kinderen horen niet op die manier te zorgen voor hun ouders. Aan jou de schone taak deze situatie te doorbreken, op wat voor manier dan ook.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:21

Het verbaast mij net als meerderen hier hoe lichtzinnig er soms wordt gedaan over drinken en dronken zijn. Ik heb inmiddels heel wat PB'tjes gekregen van jongeren die het herkennen, niet bij hun man maar bij hun vader...En dat zijn geen grappige verhalen. Ook andere vrouwen met een man die structureel drinkt doen hun verhaal. Vaak heel droevig. Ik heb mijn man net, (na heel lang aarzelen) alles laten lezen. :o Hij is er direct nuchter van geworden. En geschrokken ook, heel erg. Hij had zich niet gerealiseerd wat zijn gedrag bij mij en onze grootste kids teweeg heeft gebracht. We hebben net, voor het eerst (!) er goed over kunnen praten. Met zijn vriend en diens vrouw erbij overigens, want daar was ook fikse heibel in huis.

De 'mannen' zijn tot de conclusie gekomen dat het zo niet meer kan. Ze hebben ons een wellness dagje aangeboden om even te gaan relaxen. Omdat ik vind dat iedereen wél een kans verdient om het opnieuw te doen heb ik het geaccepteerd. Zijn excuses en beloftes. Gaat het weer mis dan neem ik vergaande stappen, dat weet hij nou ook. Zijn vriend kwam net zeggen dat we vanavond maar even met zijn allen uit eten moeten gaan. Dan nemen de kerels alleen cola bezworen ze (en een aspirientje, want ze zijn nog steeds brak) :+

Ik stop nu maar in dit topic. Ik wil iedereen heeeel erg bedanken voor de support. Ik heb er veel aan. Ik bewaar het als steun. En als het weer misgaat....laat ik het weten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:32

cathyvans schreef:
Het verbaast mij net als meerderen hier hoe lichtzinnig er soms wordt gedaan over drinken en dronken zijn.

Dat lees ik helemaal niet, niet in de reacties hier. Maar jij schrijft het zo makkelijk toe aan een extern iets ('oh, dat is de drank') terwijl het niet de drank is die dat doet, maar de PERSOON die de keuze maakt om te gaan drinken.

Citaat:
Omdat ik vind dat iedereen wél een kans verdient om het opnieuw te doen heb ik het geaccepteerd. Zijn excuses en beloftes.

Fijn dat het nu in elk geval wat beter is doorgedrongen. Maar het blijft uiteindelijk de persoon die z'n gedrag moet aanpassen. Ik zou bovendien de excuses en beloftes toch nog even omzetten in duidelijke, concrete en vooral ook realistische afspraken. (Zinloze beloftes als 'ik zal het nooit meer doen' voegen niet zoveel toe, concrete doelstellingen over wanneer en hoe wel.)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:54

Iemand die iedere avond drinkt is in mijn ogen toch wel een alcoholist... Of dat dan 3 of 12 biertjes zijn.
Zo iemand zal dat dan eerst echt zelf in moeten zien voor 'ie daarmee aan 't werk kan. Drank weggooien heeft dan geen nut, koop 'ie 't stiekem wel.
Maar goed zo te zien is hij voor nu even wakker geschud. Ik hoop voor je dat 'ie zich ook echt aan z'n woord houdt :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:03

of iemand bij 3-4 biertjes per dag een alcoholist is, ligt hier even buiten wat mij betreft..
want schijnbaar heeft TS alleen moeite met die paar avondjes in het jaar dat manlief stomdronken thuis komt..

laten we dat even niet uit het oog verliezen ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:07

Daar heb je wel een punt. Is natuurlijk wel persoonlijk in hoeverre je ermee zit hoeveel je man verder drinkt. Ik zou 't niet fijn vinden. Maar zoals ik al zei, persoonlijke mening.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:08

Super dat Bokt de weg open gemaakt heeft voor een goed gesprek. Want alleen door met elkaar te praten, leer je elkaar begrijpen.
Geniet van jullie welness dagje. Je hebt het meer dan verdiend!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:13

4 flesjes bier per dag, zijn 8 glazen bier.
Wanneer je dat iedere dag drinkt, en dus niet heel eenvoudig dat patroon zomaar een week of 3 dagen kan onderbreken... jep, dan ben je verslaafd.
Wanneer hij werkelijk denkt niet verslaafd te zijn, moet hij eens proberen een week lang helemaal niet te drinken... geen druppel... goede proef op de som.
Het lichaam heeft iig 1 alcoholvrije dag nodig om enigszins te kunnen herstellen.
Los daarvan heeft iedere consumptie anderhalf uur nodig om afgebroken te worden door het lichaam, bij 8 glazen bier hebben we het dan dus over 12 uur voordat de alcohol uit zijn lichaam is.
Wanneer hij dus drinkt tot een uur of 12, en 's ochtends om 7 uur naar zijn werk rijdt... kan hij bij een alcoholcontrole op de bon geslingerd worden.

Ik heb bij een verslavingskliniek gewerkt, en weet dat alcohol niet half zo onschuldig als men vaak denkt....

Toevoeging: alcoholgebruik staat vaak niet op zichzelf, het is vaak een vorm van zelfmedicatie. Mensen kunnen bijvoorbeeld moeilijk ontspannen, kunnen niet goed praten over zaken waar ze mee in knoop zitten, kunnen moeilijk contact maken, zijn angstig of boos... en alcohol maakt dat een stuk draaglijker. Het vlakt nare gevoelens af, en voelt ook als een spanningsrelease. Pas wanneer je weet waarom je behoefte zo sterk is, kun je gaan zoeken naar andere/ gezondere manieren om datzelfde gevoel te lijf te gaan. Vingerwijzen en heel erg boos worden werkt dan dus inderdaad vaak averechts, mensen voelen zich in het nauw gedreven en grijpen nog sneller naar hun ''oplossing'. Het is wel goed dat je mensen 'begrenst', dus 'tot hier en niet verder, geef duidelijk grenzen aan en verbindt daar consequenties aan'. Maar maak ondertussen ook erg goed duidelijk dat er hulp en ondersteuning is wanneer iemand dat nodig heeft, dat je bezorgd bent en deze situatie wilt veranderen.... laat de deur dus open, maar maak altijd duidelijk tot hoe ver die deur open kan.
Goed om te lezen dat er wat inzicht is gekomen, sterkte!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:38

Nou ik hoop dat hij over een paar weken nog goed in staat is om de alcohol te laten staan. Tenminste dat hij minder drinkt dan nu.

Fijn dat er ook verhalen zijn die hem tot inkeer hebben laten komen. Niet fijn voor diegene die in zulke situaties gezeten hebben maar dankzij die verhalen kan wel een ander geholpen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:41

Ninx schreef:
4 flesjes bier per dag, zijn 8 glazen bier.[...]
Los daarvan heeft iedere consumptie anderhalf uur nodig om afgebroken te worden door het lichaam, bij 8 glazen bier hebben we het dan dus over 12 uur voordat de alcohol uit zijn lichaam is.
Wanneer hij dus drinkt tot een uur of 12, en 's ochtends om 7 uur naar zijn werk rijdt...

Ik heb het idee dat hier een beetje vrijelijk gerekend wordt :oo

- een flesje is normaal gesproken 0,3l, een 'standaardglas' bier is 0,25l. 4 flesjes is dus 5,2 glazen (bv http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... &pagina=71 )
- de schatting van anderhalf uur per consumptie is de bovengrens, niet het gemiddelde. Maar vooruit, anderhalf uur it is ( http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... pagina=207 )
- dan kom je dus aan 7 uur en 48 minuten. Wil ik voor de ruime rekenaars ook nog best 8 van maken (maar nog altijd geen 12!)
- die je vervolgens niet pas moet tellen vanaf 12u 'snachts wanneer iemand z'n laatste biertje heeft genomen - de afbraak begint al meteen.

Dus. Als iemand gewoon na het thuiskomen een biertje pakt, voor het eten nog 1 en dan 's avonds nog twee kom je niet eens in de BUURT van een fout alcoholpromilage.
Realistischer is dus dat iemand om een uur of 3 's nachts alweer aan de veilige grens zit - en dan mag 'ie nog 4 uur heerlijk slapen!

Een beetje zorgvuldigheid is wel zinnig bij dat soort berekeningen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:50

poeh...als ik dit lees ben ik zo blij dat ik van mijn ex weg ben...
helaas tsaat het huis nog steeds te koop.
als ik nu terug kijk heb ik mezelf ontzettend aan de kant gezet, laten vernederen, en veel te veel geslikt.
hij dronk 4 halve liters op een avond, en do, vrij za middag en avond was meneer in de kroeg met zijn vrien"van de straat"zoals hij dat zo stoer noemde,,
nou ik mis er helemaal niks aan, op de 1 of andere manier trek ik dit soort mensen aan, maar ben nu vast besloten nooit meer in een soortgelijke relatie te stappen. heb nu na 2 jaar mijn eigenwaarde weer een beetje opgekrikt.

voor de ts, ik hoop echt voor je dat het goed blijft gaan, en dat je er over kan blijven praten, stappen moet kunnen, keer dronken worden ook, jou vernederen niet.
( ps zag ergend een andere slaapkamer staan... nou als ze je willen kwetsen met je dronken hoofd kan die deur uit het kozijn hoor..)

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:19

Iemand die 3 a 4 biertjes per dag drinkt is geen alcoholist. (ik vroeg het net aan mijn vader die arts is).
Wel is het niet gezond en verhoogd het de kans op overmatig drankgebruik in de toekomst.
Ik zou er niet mee kunnen leven. Tijdens de week, een biertje of een glaasje wijn 's avonds vind ik kunnen maar niet meer.

En een paar maal per jaar eens goed dronken zijn kan helemaal geen kwaad vind ik

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:28

KarminaP schreef:
Iemand die 3 a 4 biertjes per dag drinkt is geen alcoholist. (ik vroeg het net aan mijn vader die arts is).
Wel is het niet gezond en verhoogd het de kans op overmatig drankgebruik in de toekomst.
Ik zou er niet mee kunnen leven. Tijdens de week, een biertje of een glaasje wijn 's avonds vind ik kunnen maar niet meer.

En een paar maal per jaar eens goed dronken zijn kan helemaal geen kwaad vind ik

Grappig hoe de meningen uiteenlopen.
Volgens mij ging het cad altijd uit van een maximum van 1 a 2 glazen per dag voor een vrouw, 2 a 3 glazen voor een man. Zit je daarboven, ben je een probleemdrinker.

ik weet ook niet of je dat zo hard kunt stellen. Ben persoonlijk gehecht aan mijn dagelijkse 1 a 2 glaasjes wijn maar als de fles leeg is, en er staat een nieuwe in de schuur, vind ik het niet de moeite om daar op mijn blote voetjes heen te gaan en alleen drinken doe ik al helemaal niet.
Ik vind het zelf interessant in dat opzicht hoe iemand reageert, als er een dagje geen drank in huis is. Wordt hij daar chagarijnig van? Dat is natuurlijk wel een signaal.
Dan dronkenschap; ik vind dronkenschap niet normaal. Ben natuurlijk in mijn jeugd weleens beroerd geweest maar niet zoals ik hier lees. En dat is sinds 25 jaar niet meer gebeurd. Als je dan ook nog dingen doet die niet kunnen, dan vind ik dat onacceptabel. Als je niet meer in staat bent om je verantwoordelijkheden na te komen door dronkenschap, vind ik dat ook onacceptabel.
Er zijn ook nog kinderen in de buurt; je moet je toch doodschamen als je kinderen je ooit dronken of zelfs maar flink aangeschoten zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:30

beantsje schreef:
KarminaP schreef:

Grappig hoe de meningen uiteenlopen.
Volgens mij ging het cad altijd uit van een maximum van 1 a 2 glazen per dag voor een vrouw, 2 a 3 glazen voor een man. Zit je daarboven, ben je een probleemdrinker.

ik weet ook niet of je dat zo hard kunt stellen. Ben persoonlijk gehecht aan mijn dagelijkse 1 a 2 glaasjes wijn maar als de fles leeg is, en er staat een nieuwe in de schuur, vind ik het niet de moeite om daar op mijn blote voetjes heen te gaan en alleen drinken doe ik al helemaal niet.
Ik vind het zelf interessant in dat opzicht hoe iemand reageert, als er een dagje geen drank in huis is. Wordt hij daar chagarijnig van? Dat is natuurlijk wel een signaal.
Dan dronkenschap; ik vind dronkenschap niet normaal. Ben natuurlijk in mijn jeugd weleens beroerd geweest maar niet zoals ik hier lees. En dat is sinds 25 jaar niet meer gebeurd. Als je dan ook nog dingen doet die niet kunnen, dan vind ik dat onacceptabel. Als je niet meer in staat bent om je verantwoordelijkheden na te komen door dronkenschap, vind ik dat ook onacceptabel.
Er zijn ook nog kinderen in de buurt; je moet je toch doodschamen als je kinderen je ooit dronken of zelfs maar flink aangeschoten zien.

Ik werkte bij het CAD, en inderdaad hanteerde we die hoeveelheden.
Zoals ik al aangaf zijn er goede manieren om te indiceren in hoeverre het echt om een verslaving gaat.
Schrap die alcohol periodiek eens een week, of een aantal dagen. Hoe ga je daarmee om? Hoeveel moeite kost dat?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:31

cathyvans schreef:
Het verbaast mij net als meerderen hier hoe lichtzinnig er soms wordt gedaan over drinken en dronken zijn. Ik heb inmiddels heel wat PB'tjes gekregen van jongeren die het herkennen, niet bij hun man maar bij hun vader...En dat zijn geen grappige verhalen. Ook andere vrouwen met een man die structureel drinkt doen hun verhaal. Vaak heel droevig. Ik heb mijn man net, (na heel lang aarzelen) alles laten lezen. :o Hij is er direct nuchter van geworden. En geschrokken ook, heel erg. Hij had zich niet gerealiseerd wat zijn gedrag bij mij en onze grootste kids teweeg heeft gebracht. We hebben net, voor het eerst (!) er goed over kunnen praten. Met zijn vriend en diens vrouw erbij overigens, want daar was ook fikse heibel in huis.

De 'mannen' zijn tot de conclusie gekomen dat het zo niet meer kan. Ze hebben ons een wellness dagje aangeboden om even te gaan relaxen. Omdat ik vind dat iedereen wél een kans verdient om het opnieuw te doen heb ik het geaccepteerd. Zijn excuses en beloftes. Gaat het weer mis dan neem ik vergaande stappen, dat weet hij nou ook. Zijn vriend kwam net zeggen dat we vanavond maar even met zijn allen uit eten moeten gaan. Dan nemen de kerels alleen cola bezworen ze (en een aspirientje, want ze zijn nog steeds brak) :+

Ik stop nu maar in dit topic. Ik wil iedereen heeeel erg bedanken voor de support. Ik heb er veel aan. Ik bewaar het als steun. En als het weer misgaat....laat ik het weten.

*\o/* *\o/* *\o/*
O, dit had ik nog niet gelezen. Dit is goed nieuws, heel goed nieuws!
Laat je ons wel weten hoe het nu gaat?

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:16

Ik vind het inderdaad ook niet kunnen dat je man onrespectvol gedrag vertoont ten opzichte van jou in zijn dronken bui.
En overgeven door drank is inderdaad niet echt passend bij iemand van die leeftijd (bij jongeren komt het wel eens voor).
De vraag is natuurlijk of hij zijn biertjes af en toe eens kan laten zonder veel moeite. Zo niet, lijkt het me toch een probleem te zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:09

Dat je met 3 a 4 biertjes per dag geen alcoholist bent. Wat dan als je dat geen week over kunt slaan? Dat je die 3 a 4 biertjes per dag echt nodig hebt? Dan vind ik diegene toch echt wel een alcoholist.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:21

:(
Ik weet precies wat je bedoeld ~~}>
Die ongelovelijke vieze bierlucht, die door merg en been komt,
stom gelal en dik gesnurk! Ik kan het wel van de daken schreeuwen: Ik haat het!!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:24

Ik zou morgen even een goed gesprek houden met hem, dat hoef je niet te pikken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:25

Franka, misschien moet je alle pagina's even doorlezen ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:26

Jeetje een goed resultaat dus wel had ik ook nog niet gelezen.
beantsje schreef:
cathyvans schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*
O, dit had ik nog niet gelezen. Dit is goed nieuws, heel goed nieuws!
Laat je ons wel weten hoe het nu gaat?