Het geen dat niet zwanger worden heet..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Het geen dat niet zwanger worden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:30

omdat ik al maanden van te voren gestopt was met de pil om te zien wat mijn cyclus deed en we eerst moesten 'rubberen'
mensen met wie ik daar over sprak vonden het allemaal maar raar, vonden dat ik de natuur op zijn beloop moest laten en vonden het al helemaal gek dat ik naar de gynea ging om meer inlichtingen in te winnen.
dat soort uitspraken zijn dus wel degelijk gedaan.

niemand had verwacht (ook de gyn niet) dat ik binnen 2 maanden na het stoppen met de rubbers daadwerkelijk zwanger zou zijn en zeker niemand had verwacht dat het in 1x goed zou gaan omdat ik ook een grotere kans had/heb op bbm-zwangerschappen ivm diezelfde cystes.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:30

Mijn ouders hebben 7 jaar gedaan over hun eerste kind. Mijn moeder zei dat het niet lukte omdat ze het té graag wilde.
Ik ken ook een stel dat na een jaar naar de dokter is gegaan. Er leek niets aan de hand. Inmiddels 3 jaar en weet ik hoeveel pogingen ivm later is ze onvruchtbaar geworden door alle behandelingen. Als ze gewoon had doorgeoefend zonder inmenging was ze gewoon nog vruchtbaar geweest. en had ze nog tijd genoeg gehad...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:31

en als je dan in vette paniek bent omdat je een bloeding krijgt reageren mensen over het algemeen ook niet bijzonder tactvol.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:33

BA, met alle respect, dat is toch een heel andere situatie en zijn toch heel andere uitspraken?

Daarbij: als je echt weet hoe dergelijke uitspraken aankomen, waarom dan alsnog zelf bezigen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:35

Tja , het is nu eenmaal een logische uitspraak om te doen , dat je "er niet teveel mee bezig moet zijn".

Omdat het gewoon WAAR is. Er zijn voorbeelden genoeg van :)

Dat je als je eenmaal in de medische molen zit dan toch zwanger wordt zal wel wat met de "onnatuurlijke" ingreep van die medische molen te maken hebben denk ik ;)

En hoe vaak hoor je niet dat vrouwen helemaal beurs uit die molen komen , het opgeven met veel pijn en het accepteren dat het niet zal lukken....lichaam en geest ontspannen weer en *ping* vrouw is ineens zwanger :P

Dus onzin is het ècht niet hoor :)

Dat het rot aankomt als je er zo gefrustreerd mee bezig bent , dat is logisch. Maar dan ligt dat altijd nog bij de ontvanger van de opmerking , niet bij degene die het zegt want die heeft gewoon gelijk dat dat heel vaak de oorzaak is.

Als je niet tegen de waarheid kunt dan moet je maar wat eelt op je ziel kweken hoor , het is helemaal niet kwetsend bedoeld als mensen dat zeggen :)

Vind het dan ook "kwetsender" om het mensen kwalijk te nemen , kom op zeg , zo'n rare of gemene opmerking is het ècht niet hoor :)

Kan me ook wel voorstellen dat artsen heel vaak ervaren dat dat het probleem is , en dan jonge meiden of mensen die al na relatief kort "proberen" willen gaan dokteren , waar duidelijk de zorgen vanaf druipen , eerst maar eens het advies geven om de juiste omstandigheden te scheppen voor een spontane zwangerschap voordat ze er als dokter bovenop springen :)

Ik wil overigens niemand kwetsen met deze post hoor , maar vrouwen met een hele sterke kinderwens staan vaak gewoon een beetje buiten de realistische werkelijkheid , kunnen niet meer goed relativeren en nemen de buitenwereld die dat nog wel kan , al heel snel van alles kwalijk omdat het gewoon zo'n intens pijnlijk iets voor ze is waardoor ze helemaal ondersteboven raken.

Begrijpelijk , maar zeker niet altijd terecht ;)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-01-10 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:36

nope, dat zijn geen andere uitspraken chub. uitspraken als 'waar maak je je druk om, je bent nog jong' of 'je leven is toch ook geweldig zonder kindjes' of 'je bent er te veel mee bezig door info in te winnen, daardoor lukt het dadelijk vast niet'...

ik bezig de uitspraken zelf ook, omdat ik (zoals ik eerder aangaf) overtuigd ben van de sterkte van de menselijke geest. de geest kan het lichaam meer beinvloeden dan wij denken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:38

Ik ken zelf een stel bij wie het na 2,5 jaar eindelijk door IVF of ICSI (weet niet meer precies) lukte om zwanger te raken. Oudste dochter was nog geen 4 maanden oud, of ze was spontaan zwanger van nr 2...waar ze overigens dolgelukkig mee waren.
Maar dat verhaal vond ik ook best wel typerend, al zal er ook een medische verklaring voor zijn. Als je eenmaal een eerste hebt gekregen schijnt het makkelijker te lukken bij de 2e, 3e enz.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:40

Toch is het wel echt een pijnlijke opmerking. Ja misschien helpt het wel om er minder mee bezig te zijn voor de meesten. Maar er wordt niet bij verteld HOE je er minder mee bezig bent.
Ik denk dat dat het moeilijke is. Je laat het niet los omdat je wens zo groot is. Voor buitenstaanders lijkt dat veel makkelijker dan dat het is.
En mensen die uit de medische molen komen zonder resultaat en ineens zwanger worden... dan is er dus niets lichamelijks aan de hand?!
Een man krijgt niet ineens goed zaad, of een vrouw niet ineens een eisprong als ze die nog nooit gehad had...
En dan vind ik het wel pijnlijk. Niet alles is op te lossen met er niet teveel mee bezig zijn! En als je die opmerking 10 x per week te horen krijgt van mensen in je omgeving, dan is het écht een hele vervelende opmerking.......

Maargoed het geld vaak wel. Ik heb in mijn omgeving verschillende mensen die ineens zwanger waren na een rustige vakantie of nadat ze besloten toch nog even aan de pil te gaan bijv.... Maar hoe vervelend is het als je al 3,5 jaar bezig bent en iemand tegen je zegt 'Laat het eens los, dat deed ik ook en toen was ik de 4e ronde zwanger!' := Mensen bedoelen het vaak goed, maar t komt soms echt hard aan hoor.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:00

Inderdaad Nathalie, die goed bedoelde opmerking kunnen enorm kwetsend zijn! Ook wij zijn een stel waarbij zwanger worden niet vanzelf gaat, wij zijn inmiddels bijna 2 jaar bezig. Ik heb van mezelf geen eisprong en was ongeveer 1x per jaar ongesteld. Kans op zwangerschap is bij ons zonder medisch ingrepen dus ook nihil. En dan komt een opmerking als "je bent er teveel mee bezig" of "jouw tijd komt nog wel" HEEL hard aan...

Wij zijn inmiddels zover dat ik morgen moet beginnen met spuiten van Puregon, de andere medicatie (Clomid) heeft niet geholpen helaas...
En dat is zwaar, heel zwaar, vooral psychisch.

Ik wil je heel veel succes en sterkte wensen en ik hoop dat het bij jullie snel raak zal zijn :) .

Sjimmy schreef:
Als je na een jaar een verwijzing krijgt voor de gyn, zorg dan idd dat je alvast van 3 maanden temperatuurcurves hebt (elke ochtend, zelfde tijd, voor je opstaat). Ze kunnen zoveel doen.
Wij zijn iets van 2 jr bezig geweest en net toen we behandeld zouden gaan worden werd ik toch nog spontaan zwanger.

Dit heeft dus alleen zin als je een cyclus hebt. Bij een "cyclus" van 365 dagen is het niet zo nuttig om te temperaturen :P .
Laatst bijgewerkt door Rinske op 19-01-10 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:05

Rinske wat balen dat de Clomid niet zijn werk gedaan heeft.
Ik wil je heeeeeel veel succes wensen!!!! Toevallig heb ik vanmiddag een vriendin aan de telefoon gehad die nu zwanger is dmv Puregon spuiten in combinatie met Pregnyl. Hoop dat jij ook dat geluk mag hebben!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:07

nathalie, heb jij soms PCOs?

Het "loslaten" is zo waar, maar ook zoooooo moeilijk!
Toen wij behandeld zouden gaan worden had ik er even "rust" in en tada.... zwanger.
Na mijn zoontje was ik ook snel weer zwanger (totaal niet mee bezig), helaas eindigde dat in een MK, en nu probeer ik er weer zo neutraal in te staan, maar dat lukt nog niet 123 ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:08

Nathalie en ik hebben allebei PCOS ja :j .

Ik hoop ook dat ik nou eindelijk snel zwanger zal zijn :j . Morgen uitgangsecho, jakkie :P .

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:09

Sjimmy, ik heb idd PCO!
Het loslaten is idd heel erg moeilijk, logisch ook, want het is iets wat je heel graag wil.
Maar het werkt toch niet voor iedereen. Bij mij had het écht geen verschil gemaakt. ;)

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:09

Rinske schreef:
Inderdaad Nathalie, die goed bedoelde opmerking kunnen enorm kwetsend zijn! Ook wij zijn een stel waarbij zwanger worden niet vanzelf gaat, wij zijn inmiddels bijna 2 jaar bezig. Ik heb van mezelf geen eisprong en was ongeveer 1x per jaar ongesteld. Kans op zwangerschap is bij ons zonder medisch ingrepen dus ook nihil. En dan komt een opmerking als "je bent er teveel mee bezig" of "jouw tijd komt nog wel" HEEL hard aan...

Wij zijn inmiddels zover dat ik morgen moet beginnen met spuiten van Puregon, de andere medicatie (Clomid) heeft niet geholpen helaas...
En dat is zwaar, heel zwaar, vooral psychisch.

Ik wil je heel veel succes en sterkte wensen en ik hoop dat het bij jullie snel raak zal zijn :) .

Sjimmy schreef:
Als je na een jaar een verwijzing krijgt voor de gyn, zorg dan idd dat je alvast van 3 maanden temperatuurcurves hebt (elke ochtend, zelfde tijd, voor je opstaat). Ze kunnen zoveel doen.
Wij zijn iets van 2 jr bezig geweest en net toen we behandeld zouden gaan worden werd ik toch nog spontaan zwanger.

Dit heeft dus alleen zin als je een cyclus hebt. Bij een "cyclus" van 365 dagen is het niet zo nuttig om te temperaturen :P .

Dan zal een gyn je dat ook niet adviseren/vragen ;)
Ik heb ook "cyclussen" van meer dan 60 dagen gehad, dan is er ook geen pijl op te trekken ;)

Ik heb ook PCO, gelukkig niet in heel sterke mate, en lijkt het nu na mijn bevalling beter te gaan.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:17

Wanneer ik 19 jr was moest ik voor een aantal onderzoeken naar het ziekenhuis.
Daar kwam toendertijd ook uit dat ik geen kinderen zou kunnen krijgen op de "normale manier"...alleen via KI.

Was toen jong en er niet echt mee bezig,
na 8 jr niks gebruikt te hebben en wij er ook niet mee bezig waren om toch nog kinderen te krijgen was ik ineens 3 maanden zwanger!

Hebben nu een zoon van bijna 12jr rond hobbelen ;)
Verder nooit meer mee bezig geweest we waren tevreden ben daarna wel weer aan de pil gegaan maar was geen succes,
ben nu dan ook gewoon elke maand ongesteld voorheen dus 1 x per half jaar tot een jaar.

Het zegt niet altijd wat en ik denk ook dat wanneer je er teveel mee bezig bent het niet ten goede komt altijd..

Succes ermee met wat jullie ook zullen gaan ondernemen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:13

Ben er nog even ;)

Ik vraag me af wat de opmerking over 'er teveel mee bezig zijn' toevoegt. Als je de opmerking maakt weet je dat de kans dat je er iemand pijn mee doet groter is dan de kans dat diegene denkt 'goh ja, ik ben er te veel (iemand trouwens een getal of maat voor me?) mee bezig, laat ik die knop eens omzetten'..

Dus bij deze de vraag aan diegenen die zeggen dat ze de waarheid spreken bij zo'n opmerking: besef hoe je opmerking aankomt en vraag je af of het dan nog de moeite waard is dit te zeggen..

Als je paard overlijdt heb je ook niks aan de opmerking van een vriend als 'ah joh, het is maar een paard, koop je toch een nieuwe'..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:30

Die opmerking is totaal anders , heel ander niveau :)

Je kunt niet bij èlke opmerking na gaan denken of er niet iemand is die je daarmee op zijn teentjes trapt , er is altijd wel iemand die net in een situatie zit dat ze een opmerking niet kunnen verdragen. Maar dat probleem ligt toch echt bij de ontvanger die op dat moment nogal overgevoelig is.

Wat dat betreft vind ik het wel een soort vertrutting hoor , dat iedereen maar overal rekening mee moet houden met (sorry) op dat gebied wat labiele mensen :)

Er zijn genoeg mensen die het niet beseffen dat hun stress dingen in de weg zit. En vaak is het gewoon waar en dan mag je het beestje gerust bij de naam noemen.

Iedereen krijgt vervelende opmerkingen te horen , terwijl die helemaal niet zo rot bedoeld zijn. Hoort er gewoon bij :)

Denk aan vrijgezellen die zich steeds moeten verantwoorden , mensen die bewust geen kinderen willen die zich steeds moeten verantwoorden en allerlei dooddoeners te horen krijgen , als je 1 kind hebt , waar de volgende blijft , enz. enz.

Is vermoeiend soms , maar het is erg truttig als je verwacht dat de rest van de wereld elk woord eerst 10x gaat wegen voor het geval er iemand in de buurt is die gekwetst kan worden :)

In dit topic ook , de TS is nu wellicht juist gerustgesteld dat er niet direct iets fout hoeft te zijn maar het gewoon het hele simpele vaak voorkomende probleem kan zijn : er teveel mee bezig zijn.

Kan er alsnog een ziekte o.i.d. "onder" zitten , maar teveel ergens op focussen doet de situatie sowieso geen goed , dus het is echt niet verkeerd om iemand daar goed op te wijzen :)

Het kan echt helpen om net iets meer te relativeren.

Dus JA het is de moeite waard om dat te zeggen , vind ik :j

Kan best helpen om weer een beetje de dingen in perspectief te zien :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-01-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:30

Ik wil jullie tussen de menigte door bedanken voor de tips. Ik ga mij verder niet in de menings verschillen mengen. Ik heb er hier, van achter mijn computertje iig heel veel aan. Dank jullie wel alvast! Ook voor jullie oppeppers, en begrip!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:37

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:48

Bedankt Equidea!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:49

BA van dat soort uitspraken wordt ik altijd moedeloos,

wij hebben naar een wens van 9.5 jaar eindelijk een zoontje, en geloof me er is veel ellende en verdriet aan vooraf gegaan.

en de 1ste 3 jaar waren wij er absoluut niet mee bezig, daarna natuurlijk wel.

gewoon naar een jaar proberen naar de huisarts gaan, samen met je vriend, en dan daar verder mee in overleg.

temperaturen heb ik nooit gedaan overgens, het was al snel duidelijk voor mij dat ik geen eisprong had omdat ik maar 3 tot 4 keer per jaar ongesteld werdt. en inderdaad daar zijn goede pilletjes voor.

succes en laat je hoe moeilijk het ook is niet gek maken. zeker niet door wat omstanders zeggen,

ik was 20 toen ik begon en tegen mij werdt altijd gezegt a joh je bent nog jong, en zo wat de wens is er niet minder om hoor.

JoanneArnhemJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:53

TS, driekwart jaar is nog niet lang. Waarom denk je eigenlijk dat het aan jou ligt? Word je niet ongesteld of onregelmatig? Heb je chlamidia(?) gehad of ooit gehoord dat je onvruchtbaar bent?
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker bij mensen dat het aan de man ligt, kwaliteit van de zwemmertjes. Of het een ding is binnen mijn kenissenkring of niet geen idee..maar het hoeft niet altijd bij de vrouw te liggen.
Gewoon rustig afwachten, daarna contact opnemen met de HA en die zal je nog wel eventjes laten 'aanklooien' en pas na 1,5 jaar doorsturen.

@Pmarena, ik vind de laatste 5 alinea's van jou stukje fijner om te lezen dan de eerste helft. Hier geef je namelijk in aan dat het niet erg is om het tegen de TS te zeggen dat ze er niet te druk mee bezig moet zijn omdat dat averechts kan werken. Dit geef je in je andere stuk ook aan, alleen een heel stuk neerbuigender naar mijn mening. Heb jij kinderen of een wens om kinderen te krijgen? Ben jij bezig in het MM? Heb je je kinderen via een traject gekregen of wil je geen kinderen? Als je niet meemaakt wat andere wel meemaken die niet of heel moeilijk zwanger worden kun je namelijk niet zeggen dat iemand labiel is oid omdat ze dingen niet willen horen.
Ik ben het eens met de goede raad die je geeft maar niet helemaal op de manier waarop je het omschrijft.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:56

Persoonlijk kon ik dingen als "probeer er niet te erg mee bezig te zijn" beter hebben van mensen die het traject kennen. Dan van mensen die in een "poep en een scheet" zwanger zijn. Maar dat is puur gevoelsmatig.
Ik zei altijd maar "ja dat probeer ik" maar het idd doen is veel en veel moeilijker.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:01

Idd Sjimmy... Ik vind dit topic dan ook best een zwaar topic om te lezen of in mee te praten!
En ik ben zelfs zwanger. Wat het toch allemaal weer wat 'makkelijker' maakt...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:31

pmarena schreef:
Iedereen krijgt vervelende opmerkingen te horen , terwijl die helemaal niet zo rot bedoeld zijn. Hoort er gewoon bij :)

Ik hou ook niet van vertrutting, maar een beetje rekening houden met elkanders gevoelens lijkt me niks geks. Dus als je wéét dat mensen hun wens nog niet in vervulling zien gaan, dim dan een beetje in als je bij God niet weet waar je over praat..

Sjimmy schreef:
Persoonlijk kon ik dingen als "probeer er niet te erg mee bezig te zijn" beter hebben van mensen die het traject kennen. Dan van mensen die in een "poep en een scheet" zwanger zijn. Maar dat is puur gevoelsmatig.
Ik zei altijd maar "ja dat probeer ik" maar het idd doen is veel en veel moeilijker.

Helemaal met je eens. Alhoewel ik merk dat deze opmerking in 95% van de gevallen komt van mensen die géén idee hebben :o