Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:00

SunnyBL schreef:
Kytha schreef:
ik heb idd ook weleens gelezen dat aspartaam een oorzaak van overgewicht zou zijn. Beetje omgekeerde wereld dus ;)
Ik drink liters cola light, misschien dat ik daar eens mee moet stoppen. Ik heb erge maag-darmklachten (PDS), welke wellicht ook wel door de aspartaam komen..

ff offtopic:
Met PDS is het sowieso verstandig om prik te mijden.

heb je idd gelijk in.. maar is zo moeilijk (nouja, elke dag veel buikpijn is ook niet lekker, dat is ook weer zo.. *gaat afkicken*)

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:03

BraveSpots schreef:
Is deze niet al heel oud? En een soort van broodje-aap volgens mij.

was het maar zo een feest helaas is dit wel waar.

ik had heel veel pijn in mijn lichaam.
mijn zenuwen deed erg pijn of ik beknellingen had.
maar na een onderzoek was dat niet het geval.
eerst dachten we dat ik in een rolstoel terecht zou komen.
ik kon amper lopen van de pijn en slapen.
ik lag nachten wakker van de pijnen ik huilde me in slaap.
liefst wilde k mijn benen eraf hakken die deden het pijnst.
of ik heb zelfs gedachtens gehad om voor de trein tespringen.
zo erge pijnen had ik.
Ik kwam in problemen op mijn werk
Ik kwam in een depresie terecht.

Ik liep ziekenhuizen af voor onderzoeken en huisartsen om tezeuren over de pijnen.
na vele onderzoeken wat jaren duurde kwam het uit dat het door zoetstoffen kwam.
de aspataam.
nu ik erop let en dit niet meer inneemt is de pijnen heeeeeeeeeeeeeel veel minder geworden.
ik slaap al weer ik spring en loop alweer normaal rond.
ik rij normaal weer met plezier paard.
ik heb amper pijnen in mijn lichaam.
is niet zo dat het 123 weg gaat nee ik ben nu 2 jaar verder en let nu 2 jaar op wat ik eet en drink.

zodra ik iets van deze zoetstof binnen krijgt dan lig ik snachts weer met pijn in mijn benen.
dit is geen grapje en ook geen smoesje ditis echt bij mij.

vandaar ik mijn verhaal hier neer zet.

dit is een link waarin staat wat voor schade aspataam geeft aan je lichaam.
lees dit goed door.
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... am143.html
Laatst bijgewerkt door Machonito op 18-01-10 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:04

Wat een onzin weer. Hoelang stoppen wij al wel niet aspartaam in alles wat wij eten en drinken? En hóeveel mensen zijn er aan doodgegaan?
Oké, mensen met koemelk-allergie worden ook ziek van koemelk, dus mensen met een allergie voor aspartaam zullen hier ook behoorlijk ziek van worden. Aspartaam is alleen iets minder bekend dan koemelk.
Nee, ik ben van mening dat mensen zich eerst moeten verdiepen in voedingsmiddelen voor ze rond gaan blaten hoe dodelijk een cola-light wel niet is.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:06

spekkiejnfu schreef:
Wat een onzin weer. Hoelang stoppen wij al wel niet aspartaam in alles wat wij eten en drinken? En hóeveel mensen zijn er aan doodgegaan?
Oké, mensen met koemelk-allergie worden ook ziek van koemelk, dus mensen met een allergie voor aspartaam zullen hier ook behoorlijk ziek van worden. Aspartaam is alleen iets minder bekend dan koemelk.
Nee, ik ben van mening dat mensen zich eerst moeten verdiepen in voedingsmiddelen voor ze rond gaan blaten hoe dodelijk een cola-light wel niet is.

Ik denk niet dat het dodelijk is :o
maar wel dat je er ziek van kan worden net als ik :o
Mijn lichaam geeft een zware reactie hier op
Laatst bijgewerkt door Machonito op 18-01-10 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:07

Bizzybijtje schreef:
Suiker is niks. Geeft alleen maar energie :) Verder niet. Je kan het gewoon missen.

Aspartaan ook; als kiespijn.

Lees ook eens over stevia.
Is nota bene zelfs verboden geweest om de aspartaan-producenten te beschermen.

Voorbeeldje amerikaanse marketing:
voer de consument fastfood = wordt te dik = markt voor light producten: Win- Win.
Och, wordt de consument ziek van de zoetstof? Kans voor de ziektekostenverzekeraars!!

Alternatief is gezonder slow food = klaar. Althans, de consument en kleine producenten.
Helaas geen omzet voor de multinationals en laten die nu het meeste geld = de krachtigste lobby hebben :)*

Lees ook maar eens wat over roundup en de transgene rommel van hetzelfde Monsanto. Hetzelfde verband en probleem.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:08

Machonito schreef:
spekkiejnfu schreef:

Ik denk niet dat het dodelijk is :o
maar wel dat je er ziek van kan worden net als ik :o

Ja, dat geloof ik absoluut, maar jij bent dan waarschijnlijk zo'n persoon die er minder goed tegenkan dan andere personen. Zo zijn er ook personen die niet zo goed tegen suiker, zout, cafeïne etc. kunnen.
Maar wel heel vervelend zeg! Als ik straks afgestudeerd voedingsmiddelentechnoloog ben zal ik (na mijn calorieloze chocoladetaart) wel op zoek gaan naar een alternatief! haha ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:10

Huertecilla schreef:
Alternatief is gezonder slow food = klaar.

Alleen is het slow. :\

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:11

Aspataam
De bittere waarheid over kunstmatige zoetstoffen.

Moderne voedingsproducten zitten vol met diverse additieven, waarvan de meeste onschuldig zijn, maar enkele daarentegen vrij gevaarlijk. Vooral nu 'light' in is, zie je het additief Aspartaam veel voorkomen. Deze suikervervanger veroorzaakt verontrustende symptomen van geheugenverlies tot hersentumoren; het is één van de meest gevaarlijke stoffen die ooit aan voeding is toegevoegd. Het boek 'Voorschrift voor Voedingsgezondheid' door James en Phyllis Balch, neemt Aspartaam op in de lijst onder de categorie chemisch vergif.
Aspartaam is de formele naam voor diverse merknamen en werd in 1965 bij toeval ontdekt bij het testen van een ander medicijn. Het was oorspronkelijk toegestaan voor droge waren, maar ingediende bezwaren, alsmede onderzoeken zorgden ervoor, dat de Amerikaanse FDA voortaan goedkeuring moest geven aan Aspartaam (5 december 1974).
Aspartaam is verreweg de meest gevaarlijke stof, die toegevoegd wordt aan voedingsartikelen. Het neemt meer dan 75% van de nadelige reacties op toevoegingen aan voedsel, die aan de FDA gerapporteerd zijn, voor zijn rekening. Een paar van de 90 verschillende symptomen die daarin opgenomen zijn en die veroorzaakt zijn door Aspartaam, omvatten: hoofdpijn / migraine, duizeligheid, aanvallen, misselijkheid, gevoelloosheid, krampachtige bewegingen van de spieren, gewichtstoename, uitslag, depressie, vermoeidheid, irritatie, hartkloppingen, slapeloosheid, gezichtsproblemen, gehoorverlies, harttrillingen, ademhalingsmoeilijkheden, ongerustheidsaanvallen, onduidelijks spraakvermogen, smaakverlies, oorsuizingen, duizelingen, geheugenverlies en gewrichtspijn.
Volgens onderzoekers en artsen, die de nadelige effecten bestuderen, kunnen de volgende chronische ziekten teweeggebracht of verergerd worden door het innemen van Aspartaam: hersentumoren, multiple sclerose, epilepsie, het chronische vermoeidheidssyndroom, Parkinson, Alzheimer, verstandelijke achteruitgang, lymfoom, geboortebeschadigingen, fibromyalgie en suikerziekte.
Aspartaam is gemaakt van de chemicaliën aspartisch zuur, phenylalanine en methanol; bovendien ontstaat er in het lichaam als bijproduct Diketopiperazine (DKP). Op de schadelijke werking van deze producten wordt onderstaand nader ingegaan.
Aspartisch zuur (40% van Aspartaam)
Diverse publicaties maken er gewag van, dat Aspartaam (aspartisch zuur en gluta­minaatzuur) in onze voedselvoorraad ernstige chronische neurologische kwalen en ontelbaar veel andere acute symptomen veroorzaakt. Dit ontstaat als volgt: Aspartaat en glutaminaat gedragen zich als neurozendertjes in de hersenen door de transmissie van informatie van neuron naar neuron te vergemakkelijken. Teveel aspartaat en glutaminaat in de hersenen vernietigt bepaalde neuronen door de toelating van een stroom van teveel calcium in de cellen. Deze instroming brengt buitengewone aantallen van vrije radicalen in beweging die de cellen vernietigen. De schade aan de zenuwcellen die veroorzaakt kan zijn door buitensporig aspartaat en glutaminaat is de reden waarom gesproken wordt van 'exci­totoxines'. Ze wekken de zenuwcellen op of stimuleren de dood. Aspartisch zuur is een aminozuur. Als het in z'n vrije vorm (los van proteïnes) genomen wordt, zorgt het duidelijk voor een toename van het bloedplasmaniveau van aspartaat en glutaminaat. De overdaad daaraan in het bloedplasma, kort nadat Aspartaam of soortgelijke producten zijn opgenomen, leidt tot een hoog niveau van deze neurozendertjes in bepaalde delen van de hersenen.
De extra glutaminaat en aspartaat begint langzaam met het vernietigen van neutronen. De grote meerderheid (75%+) van zenuwcellen in een bepaald deel van de hersenen wordt vernietigd voordat enige symptomen van chronische ziekte zijn opgemerkt. Een paar van de vele chronische ziekten, die hebben laten zien bijgedragen te hebben aan lange termijn blootstelling aan opgewekt aminozuurschade omvatten: Multiple sclerose (MS), ALS, geheugenverlies, hormoonproblemen, gehoorverlies, epilepsie, de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson. Hypoglykemie, AIDS, dementie, hersenletsel en neuro-endocrine aandoeningen.
De risico's voor zuigelingen, kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en personen met bepaalde chronische gezondheidsproblemen van excitotoxine zijn groot.
Phenylalanine
Dit is een aminozuur dat normaal gesproken in de hersenen wordt aangetroffen. Mensen met de genetische aandoening fenylketonurie (PKU) kunnen deze stof niet verteren. Dit leidt tot gevaarlijk hoge niveaus van phenylalanine in de hersenen (soms dodelijk). Er is gebleken, dat de inname van Aspartaam, vooral samen met carbo­hydraten, kan leiden tot buitensporige niveaus van phenylalanine in de hersenen, zelfs bij personen die niet lijden aan PKU. Deze kunnen ervoor zorgen dat de niveaus van serotonine in de hersenen afnemen, hetgeen leidt tot emotionele aandoeningen zoals depressie. Er is door middel van het testen van personen aangetoond, dat phenylalanine-niveaus in het bloed beduidend toenamen bij personen die een tijd lang Aspartaam hadden gebruikt; zelfs een enkel gebruik van Aspartaam deed het phenylalanine-niveau in het bloed toenemen; het is vooral gevaarlijk voor zuigelingen en foetussen.
Methanol, ofwel hout­geest / houtgif (10% van Aspartaam)
Methanol is een dodelijk vergif. Sommigen herinneren zich methanol als het vergif, dat er de oorzaak van was, dat alcoholisten uit achterbuurten blind werden of dood gingen. Methanol wordt geleidelijk aan in de dunne darm opgenomen wanneer de methyl-groep van Aspartaam het enzym chymotrypsine tegenkomt.
De absorptie van methanol in het lichaam wordt aanzienlijk versneld wanneer vrije methanol opgenomen wordt. Vrije methanol ontstaat uit Aspartaam wanneer het verwarmd wordt tot meer dan 30 graden Celsius. Dit zou zich voordoen wanneer het product, dat Aspartaam bevat, onjuist bewaard of wanneer het verwarmd wordt (bijvoorbeeld als onderdeel van een 'voedsel'-product). Methanol ontbindt zich in mierenzuur en formaldehyde in het lichaam. Formaldehyde is een dodelijk neurotoxine.
Symptomen van methanolvergiftiging zijn hoofdpijn, oorsuizingen, duizeligheid, misselijkheid, maagdarmstoornissen, slapheid, duizelingen, koude rillingen, geheugenverlies, verstijvingen en pijnscheuten in de ledematen, gedragsstoornissen en zenuwontstekingen. De meest bekende problemen van methanolvergiftiging zijn gezichtsproblemen waaronder een wazig zicht, hevige samentrekkingen van visuele velden, verdoezeld zicht, verduisterd zicht, netvliesbeschadiging en blindheid.
Formaldehyde is een bekende kankerverwekker, dat netvliesbeschadiging veroorzaakt, het DNA verstoort en geboorteafwijkingen veroorzaakt.
Er is gebleken dat sommige fruitsappen en alcoholische drankjes kleine hoeveelheden methanol bevatten. Het is echter belangrijk te weten, dat methanol nooit alleen voorkomt. In ieder geval is ethanol aanwezig, vaak in veel grotere hoeveelheden. Ethanol is een tegengif voor methanolvergiftiging bij mensen. De troepen van Dessert Storm werden 'getrakteerd op' grote hoeveelheden Aspartaamdrankjes die door de zon in Saoedi Arabië sterk verwarmd waren. Velen van hen keerden huiswaarts met talrijke kwalen, zoals bij personen die chemisch vergiftigd waren door formaldehyde. De vrije methanol in de drankjes kan hebben bijgedragen aan deze ziekten. Andere afbraakproducten van Aspartaam, zoals DKP kunnen ook een factor zijn geweest
Diketopiperazine (DKP)
DKP is een bijproduct van de Aspartaamstofwisseling en is betrokken bij gevallen van hersentumoren. Sommige schrijvers zeggen, dat DKP geproduceerd wordt na inname van Aspartaam. Het is niet zeker of dat wel juist is, maar het is zeker waar dat DKP gevormd wordt bij vloeibare producten die Aspartaam bevatten na een verlengde bewaring.
Kwalen als gevolg van Aspartaam
De bestanddelen van Aspartaam kunnen leiden tot een breed scala aan kwalen. Sommige van deze problemen ontstaan geleidelijk aan, terwijl andere onmiddellijke, acute reacties zijn. Er is een enorm aantal mensen, dat aan de symptomen, veroorzaakt door Aspartaam, lijdt en nu nog geen idee heeft waarom kruiden of geneesmiddelen niet helpen om hun problemen te verzachten. Er zijn ook gebruikers van Aspartaam, die niet lijken te lijden aan de onmiddellijke reacties van Aspartaam. Maar zelfs deze personen zijn gevoelig voor lange-termijn-beschadiging, veroorzaakt door aminozuur, phenylalanine, methanol en DKP.
Een paar van de vele zorgwekkende kwalen, zijn de volgende:
· Geboorteafwijkingen.
· Kanker (hersenkanker)
· Suikerziekte.
· Emotionele afwijkingen.
· Epilepsie / aanvallen
De reden, waarom veel mensen de ernstige reacties op Aspartaam niet horen, is tweeledig:
Gebrek aan bewustzijn bij de meeste mensen. Ziektes, die veroorzaakt zijn door Aspartaam, worden niet in de kranten vermeld zoals vliegtuigongelukken. Dit komt omdat deze voorvallen op heel veel verschillende plaatsen voorkomen.
De meeste mensen brengen hun symptomen niet in verband met het lange-termijngebruik van Aspartaam. Voor mensen, bij wie een belangrijk percentage van de hersencellen vernietigd is en lijden aan chronische ziektes, is er geen aanleiding om zo'n ziekte in verband te brengen met het gebruik van Aspartaam.
Toepassingen van Aspartaam
In 1992 keurde de FDA het gebruik van Aspartaam goed in moutdrankjes, cornflakes en gekoelde puddingen en vullingen. 1n 1993 keurde de FDA Aspartaam goed voor het gebruik in harde en zachte snoepjes, niet alcoholische drankjes, thee, vruchtensappen en siropen, bakproducten en bakmixen, suikerglazuur, sierlaagjes en vullingen van bakproducten.
In 1991 verbood de FDA de import van stevia. Het poeder van het blad was honderden jaren gebruikt als alternatief voor zoetstoffen. Het wordt in heel Japan gebruikt zonder nadelige effecten. Wetenschappers die stevia onderzoeken, hebben verklaard dat het veilig is voor menselijke consumptie - iets dat al bekend was in vele delen van de wereld waar het niet verboden was. Velen zijn ervan overtuigd dat stevia verboden werd omdat het de verkoop van Aspartaam nadelig zou beïnvloeden.
De consumptie van Aspartaam is niet alleen een probleem in Amerika. Het wordt verkocht in meer dan 70 landen in de wereld, ook in Nederland. De Warenwet heeft geen redenen gevonden om het product te verbieden. Aspartaam wordt aangetroffen in producten waarbij het niet vermeld staat op het label. Men moet vooral voorzichtig zijn met apothekersdrankjes en supplementen.
Bron: Beyond Medicine (ingekort en bewerkt door redactie DNUA)
(De redactie van Beyond Medicine heeft toestemming voor dit artikel gegeven.)

--------------------------------------------------------------------------------

Oorspronkelijk gepubliceerd in De Natuur Uw Arts, 24e jaargang, Nr. 143 , bladzijde 36

zie link http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... am143.html
Laatst bijgewerkt door Machonito op 18-01-10 23:14, in het totaal 4 keer bewerkt

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:11

Kytha schreef:
heb je idd gelijk in.. maar is zo moeilijk (nouja, elke dag veel buikpijn is ook niet lekker, dat is ook weer zo.. *gaat afkicken*)

Ben trots op je! ;) lol. Als je PDS hebt is het sowieso uitvogelen waar je wel/niet tegen kan, en dan kan het het jaar erna weer helemaal anders zijn! Maar prik is wel een algemene grote boosdoener.

Ik denk ook dat de één gevoeliger is voor aspartaam (of andere stoffen) dan de ander maar geweldig dat het voor jou zo goed geholpen heeft Machonito!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:12

spekkiejnfu schreef:
Ja, dat geloof ik absoluut, maar jij bent dan waarschijnlijk zo'n persoon die er minder goed tegenkan dan andere personen. Zo zijn er ook personen die niet zo goed tegen suiker, zout, cafeïne etc. kunnen.
Maar wel heel vervelend zeg! Als ik straks afgestudeerd voedingsmiddelentechnoloog ben zal ik (na mijn calorieloze chocoladetaart) wel op zoek gaan naar een alternatief! haha ;)

Zal ik als diëtist dan meewerken? Oh nee, ik wil nog door studeren hierna.

Maar inderdaad een overgevoeligheid voor een stof kan je zonder meer hebben.
Echter kan het er bij mij niet in dat het zó gevaarlijk zou zijn en dat het echt wetenschappelijk bewezen is en dat er nog niet vanuit het voedingscentrum campagnes zijn e.d.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:14

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Alternatief is gezonder slow food = klaar.

Alleen is het slow. :\

....en dat, kwali-tijd, is een nóg een voordeel-

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:15

SunnyBL schreef:
Kytha schreef:

Ben trots op je! ;) lol. Als je PDS hebt is het sowieso uitvogelen waar je wel/niet tegen kan, en dan kan het het jaar erna weer helemaal anders zijn! Maar prik is wel een algemene grote boosdoener.

Ik denk ook dat de één gevoeliger is voor aspartaam (of andere stoffen) dan de ander maar geweldig dat het voor jou zo goed geholpen heeft Machonito!

ja ik ben er blij om dat ik nu weet wat het was.
met vreselijke pijnen rond lopen was zo erg ;(
ik wil het niet meer meemaken

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:17

Huertecilla schreef:
Voorbeeldje amerikaanse marketing:
voer de consument fastfood = wordt te dik = markt voor light producten: Win- Win.
Och, wordt de consument ziek van de zoetstof? Kans voor de ziektekostenverzekeraars!!

Denk niet dat een ziektekostenverzekeraar er baat bij heeft dat er mensen ziek worden? Eerder dat ze gezond blijven.

Wat betreft "slow-food" ben ik helemaal eens, alleen hebben (maken)(ook ik!)te veel mensen daar te weinig tijd voor...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:18

Ik wist al dat Light producten inderdaad ongezond zijn door die stof :j . Ik drink / eet dat toch niet dus niet echt bij stil gestaan wat het verder zou zijn.
Toch goed dat je een topic opent want het is wel een ongezonde stof.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:19

Machonito schreef:

In 1991 verbood de FDA de import van stevia. Het poeder van het blad was honderden jaren gebruikt als alternatief voor zoetstoffen. Het wordt in heel Japan gebruikt zonder nadelige effecten. Wetenschappers die stevia onderzoeken, hebben verklaard dat het veilig is voor menselijke consumptie - iets dat al bekend was in vele delen van de wereld waar het niet verboden was. Velen zijn ervan overtuigd dat stevia verboden werd omdat het de verkoop van Aspartaam nadelig zou beïnvloeden.

--------------------------------------------------------------------------------

Oorspronkelijk gepubliceerd in De Natuur Uw Arts, 24e jaargang, Nr. 143 , bladzijde 36

zie link http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... am143.html

Niet zo´n vreemde gedachte want in 1992/´93 keurden ze de toepassing van Aspartaan goed.....

Vandaar mijn opmerking over stevia ;)
FOLLOW THE MONEY!!!! Dat is wel aan aspartaan te verdienen en niet aan stevia :)*

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:21

helaas ben ik ook allergische voor aspartaam ik dronk altijd veel ijsthee en cola licht en had elke dag last van buikkrampen enzo
dus ik naar de dokter en die heeft me naar het ziekenhuis gestuurd daar allerlei echos enzo gehad en daar zagen ze dat mijn darmen flink opgezet waren daarna nog allerlei tests gedaan en bleek dus dat ik allergische was voor aspertaam

dus voor mij niets meer waar aspartaam in zit

bekijk altijd alles voor ik het koop of er ook aspartaam inzit

byv in vitaminepillen enzo zit het ook allemaal en veel geneesmiddelen
Laatst bijgewerkt door mepril op 18-01-10 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

SunnyBL schreef:
Wat betreft "slow-food" ben ik helemaal eens, alleen hebben (maken)(ook ik!)te veel mensen daar te weinig tijd voor...

Inderdaad ´maken´ :)*

Dat bepaal je helemaal zelf.

Meer, meer, meer, meer of gewoon wat minder, goed genoeg en tijd om ervan te genieten.

_Tara_

@ Spekkie: Wat nou als er dus wel mensen aan doodgaan maar dit niet als zodanig erkend wordt? Heel veel artsen kijken niet naar wat mensen eten als ze met hoofdpijn/vage klachten aan komen zetten. "Neem maar een aspirientje" wordt er dan gezegd.

@ Elliine en Fiffil: Ben het helemaal met jullie eens :j

Naar mijn mening zijn we onszelf langzaam aan 't vergiftigen. Allerlei chemische, synthetische toevoegingen in onder andere ons voedsel en cosmetica. Mensen die hierin geïnteresseerd zijn: 100 jaar medische leugens is dan een heel interessant boek om te lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:22

Huertecilla schreef:
....en dat, kwali-tijd, is een nóg een voordeel-

Dat lijkt me zo verschrikkelijk saai he? Ik ben speciaal in de stad gaan wonen vanwege een gezonde dosis hectiek en voldoende fijnstof. (Ha fijn!)

(Btw. Ik heb eens even gezocht op dat stevia-spul, maar eh, als het een chemische stof was geweest met dezelfde tegenstrijdige uitkomsten zou het ook niet geaccepteerd worden - ook daar zijn aanwijzingen voor mogelijk slechte gevolgen die later weerlegd zijn. Eigenlijk haast hetzelfde als aspartaam zeg maar. Het is mij niet duidelijk of de FDA nou zo tegengewerkt heeft, of dat de natuurvoedingclub iets leuks heeft gevonden om de samenzweringstheorieen weer wat aan te jagen. Altijd maar dat gezeur over aliens is op den duur tenslotte ook zo saai... en de griepprik was er nog niet.)

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:23

Een vriendin van mij heeft dit in het kader van studie (tot op zekere hoogte) onderzocht; het lijkt inderdaad schadelijk en (mogelijk) kankerverwekkend. Het beste is om het zoveel mogelijk te vermijden.

Anoniem

Re: Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:25

Wat is nu de link met MS dan? (Heb niet het hele topic doorgelezen)

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:25

Huertecilla schreef:
Meer, meer, meer, meer of gewoon wat minder, goed genoeg en tijd om ervan te genieten.

Eens... Misschien een "slow-food-recpeten-topic" starten? :)* ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:26

mepril schreef:
byv in vitaminepillen enzo zit het ook allemaal

Eet gewoon gevarieerd verse ecologisch verantwoord geteelde groente. Is lekker, gezond, word je niet dik van (kan je een, één (verder water), lekker en gezond glas écht bier of rode wijn bij nemen), steunt de kleinere producent, verziekt het milieu niet en je hebt geen vitaminepillen met of zonder aspartaan nodig :D

Over ´slow´ loopt al een topic hier op mensenwelzijn trouwens. Is de laatste pagina(s) even ontspoord naar ándere kwali-tijd maar dat is net afgerond. Gewoon bij het begin beginnen :)*

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:28

Huertecilla schreef:
mepril schreef:
byv in vitaminepillen enzo zit het ook allemaal

Eet gewoon gevarieerd verse ecologisch verantwoord geteelde groente. Is lekker, gezond, word je niet dik van (kan je een, één (verder water), lekker en gezond glas écht bier of rode wijn bij nemen), steunt de kleinere producent, verziekt het milieu niet en je hebt geen vitaminepillen met of zonder aspartaan nodig :D

Over ´slow´ loopt al een topic hier op mensenwelzijn trouwens. Is de laatste pagina(s) even ontspoord naar ándere kwali-tijd maar dat is net afgerond. Gewoon bij het begin beginnen :)*

is ook inderdaad zo maar moest van de dokter vitaminepillen kopen voor mn blaasontsteking omdat ik dat wel erg vaak heb dus kom bij de drogist en er was gewoon helemaal niets zonder aspartaam

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:29

Anthea schreef:
Wat is nu de link met MS dan? (Heb niet het hele topic doorgelezen)

Wat ik op de mail had was in ieder geval dat bij iemand de diagnose MS was vastgesteld. Die persoon dronk veel light. Heeft een vriend op aanraden van een vriend (geloof ik) tegen die persoon gezegd (incl. artikel) dat ze daar eens mee moest stoppen.
Die persoon is weer uit de rolstoel gekomen!

Als je de mail wilt hebben, mag hoor, moet je even je adres pb'en, dan stuur ik het door.