Spalkje achter voortanden los, eruit halen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Farfalla_

Re: Spalkje achter voortanden los, eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:53

NIET eruit halen, en zo snel mogelijk weer vast laten zetten, ik heb precies hetzelfde gehad als Ciara, mijn voortanden stonden weer helemaal uit elkaar. Gelukkig was dit voor mij op te lossen met 2 blokjes op mijn hoektanden met een elastiekje ertussen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:00

LZP -> MW

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:03

Gewoon even langs tandarts/ortho gaan om weer vast te laten zetten.
Ik heb er ookal 6 jaar 1, onder en boven, en heb er helemaal geen last van. Is ook nog nooit los gegaan.
Heb liever zo'n spalkje waar ik geen last van heb, dan een scheve mond :Y)

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:06

Gewoon terug laten plaatsten!
Is maar 10 min werk, dus je ben er zo vanaf ;)
En indd, je tanden gaan wel schuiven!
Ook omdat je anders een spleetje kan krijgen
tussen je voortanden.. En zo best zonde zijn..
Ik bedoel het is niet echt goedkoop geweest
wat je allemaal heb moeten betalen voor die beugel! :o
Laatst bijgewerkt door nOukiee_ op 18-01-10 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:29

Ik zou dan inderdaad maar niet het risico nemen om hem eruit te halen. Je weet niet hoe het dan loopt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:56

Caira schreef:
was het ook, de tandarts heeft hem eruitgehaald en is verder gegaan. Toen ik de stoel uitstapte voelde ik al wat, toen ik mijn jas aan had en de praktijk uitliep kon ik mijn tong tussen mijn voortanden steken

Dat is wel erg snel zeg, hoelang heb je je beugel gedragen dan ?
Ik moest rontgenfoto's laten maken zodat mijn ortho kon kijken of de wortels ook wel netjes onder de tanden/kiezen stonden, pas wanneer dat goed was mocht de beugel eruit ( en toen heb ik nog 'n spalkje boven en onder gekregen)

EDIT: laat maar, heb even terug gelezen en zie dat je al antwoord hebt gegeven op iemand anders met dezelfde vraag, sorry!

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:32

Mijn zus heeft nooit spalkjes gekregen na d'r beugel en alles staat nu weer scheef!
Erg zonde!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:34

Flew schreef:
Ik heb sowieso al 5 jaar, maar ik denk wel langer een spalkje achter mijn voortanden. Zonet nam ik een hap brood, en jahoor, spalkje los. Voor zover ik kan voelen is hij precies voor de helft los zeg maar, de rechterkant wel, de linkerkant niet. Nou ben ik benieuwd of het kwaad kan voor mijn gebit om hem eruit te halen, zal mijn gebit dan toch weer naar zijn oude stand terug gaan?

Als je het al 5 jaar hebt gewoon erit, hier blijven ze maximaal 5 jaar zitten daarna zitten je tanden weer vast vertelde de tandarts me.
Ikzelf had de spalken onder en boven beide binnen een half jaar eruit, sprongen telkens los en dat doet dus echt zeer zo'n scherp draadje in je mond.
Nu moeten alleen de lijmresten nog weggehaald worden aan de bovenkant, inmiddels ben ik er aan gewend dat het er zit maar zal toch blij zijn als ook dat weg is.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:37

ik ben tandartsassistente en kan iedereen adviseren om het er niet uit te halen!! soms gaat het goed, maar veeel vaker niet.

hij zit er niet voor niets, en ook orthodontisten raden aan het niet te laten verwijderen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:38

Aparte tandarts heb je dan Lien, want mijn ortho heeft mij gezegd dat ik ze er nooit uit mag laten halen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:40

Ik heb hem eruit laten halen toen die los zat bij mijn boventanden := Alweer 2 jaar geleden denk ik en mijn tanden staan nog net zo als toen dat ding eruit ging. Maargoed, vond het dan ook een ramp dat spalkje, kon niks normaal eten of het zat ertussen! Ben nog nooit zo blij geweest met die orto, moest wel tekenen enzo dat ík dat ding echt eruit wou en eigen risico blabla. Volgens hem zouden mijn tanden binnen een week tot een paar maanden alweer scheef staan, mooi niet dus :D Onder heb ik het spalkje wel nog, moet zeggen dat ik daar ook minder last van heb, maar toch, als die ooit los gaat mag die ook eruit.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:45

Caira schreef:
Aparte tandarts heb je dan Lien, want mijn ortho heeft mij gezegd dat ik ze er nooit uit mag laten halen.

Of jullie hebben aparte :D
Mijn tanden blijven aardig staan, zeker gezien mijn beugel er nog maar een half jaar uit was.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:51

Ik heb ook twee spalkjes. Boven en onder.
Heb ook meerdere keren overwogen om hem er uit te halen.
Aangezien mijn tandarts altijd zo zeurt over die spalkjes.
"Ja, dan kun je niet goed schoonmaken, niet flossen, en tandenstokers zijn voor oude mensen" lol
Geen idee wat ie met het laatste bedoeld. Maar ik voel altijd de druk om ze er uit te halen door die meneer.
Eigenlijk wil ik het ook niet. Omdat ik dus bang ben dat mijn tanden weer scheef gaan staan.
Nu... heb ik de spalkjes al heel veel jaren. Maar ben nog steeds van mening dat wanneer ie los gaat, hebben mijn spalkjes nooit gedaan trouwens, dat ik terug ga naar de orthodotist. Want dat zei hij tegen mij: "Als ie los gaat, kom dan terug, dan plakken hem weer".
En omdat ik nu de verhalen hier lees op het forum, over scheve tanden, ben ik wel blij dat ik ze nog heb! :D

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:57

Bij mij issie ook 2 keer losgeweest boven en ik heb m de volgende dag steeds laten maken... Gelukkig ik heb ik niet zo'n turbo gebit dat het effect weg was na een dag, ik zie geen verschil... Het had bij mij dus niet zo'n haast, maar ik hou ze wel tot ik een kunstgebit krijg :D

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:51

En wat als hij op vrijdagavond bij twee bolletjes is los gegaan? :=

nam net een snoepje en ja hoor :\ dacht al dat de tweede van rechts misschien los zat dus wilde al een afspraak maken (afgelopen week naar londen geweest dus kon niet bellen), maar de rechtse is dus nu ook los. Ik voel geen extra druk oid dus ik denk dat die tweede van rechts idd al los was.

Maar ja, wat nu? Kan maandag pas bellen en heb nog nooit gehad dat ik dezelfde dag nog terecht kon.

hij steekt niet heel erg uit, maar voel het puntje van het uiteinde wel constant zowat met mn tong.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:57

Bij mij is het ook gebeurt maar dan bij de onderkaak, en er is niks gebeurt hoor. :) Tanden staan nog steeds zoals daarvoor. :D

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:33

Calanddra schreef:
En wat als hij op vrijdagavond bij twee bolletjes is los gegaan? :=

nam net een snoepje en ja hoor :\ dacht al dat de tweede van rechts misschien los zat dus wilde al een afspraak maken (afgelopen week naar londen geweest dus kon niet bellen), maar de rechtse is dus nu ook los. Ik voel geen extra druk oid dus ik denk dat die tweede van rechts idd al los was.

Maar ja, wat nu? Kan maandag pas bellen en heb nog nooit gehad dat ik dezelfde dag nog terecht kon.

hij steekt niet heel erg uit, maar voel het puntje van het uiteinde wel constant zowat met mn tong.

gewoon maandag ff bellen ;)
tis namelijk geen spoedgeval waarvoor er een tandarts opgeroepen moet worden.

het is even irritant voor je tong, maar het zijn maar een paar dagen.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:15

Indd.. beste even om 't weekend te wachten
en dan gewoon maandag naar de tandarts of je ortho bellen ;)