Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:25

Daphaan schreef:
pubelia schreef:
prozac is een psychiatrische tablet (weet ff niet hoe het heet), wat ik heb mirtazapine, is een neurotransmitter.

:) prozac en mirtazapine zijn SSRI's = selectieve serotonine reuptake inhibitor

Het is dezelfde soort, dezelfde werking (grofweg) alleen net iets anders samengesteld met een iets andere werking (bijwerking).

mij is verteld dat prozac is voor mensen die een depressie hebben die niet het stofje missen, maar soms te weinig aangemaakt krijgen. (bv manisch depressief) En mirtazepine, voor mensen die het stofje niet aan maken/ kunnen maken.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:28

Volgens mij heb je er best goed overna gedacht of je het wel of niet wil. Ik was een stuk jonger en mijn toenmalige HA schreef het mij voor zonder mij eerst naar een psycholoog/psychiater door te verwijzen.. Zit dus al vanaf mijn 13e! aan de antidepressiva.. Iets waar ik nu dus echt ontzettend van baal..
Het heeft me echt wel geholpen in tijden, maar ik heb al 3 keer een poging gedaan om af te bouwen, maar is dus niet gelukt..
Ben nu voor de 4e keer bezig, en bouw echt heel langzaam af, in de hoop dat het dit keer wel lukt..

Ik gebruik citalopram, en ben hier niet van aangekomen. Maar denk dat dat echt een kwestie van uitproberen is..

Mij is ook verteld dat ik gewoon een bepaalde stof in m'n hersenen mis, dat veroorzaakt die enorme schommelingen in mijn gedachtes en gevoelens.. Het ene moment was ik echt heeel blij, terwijl ik het andere moment van een brug af wou springen :+ Bij mij heeft het die gevoelens wat meer afgevlakt..
Nu wil ik wel graag zonder, gewoon door de overige bijwerkingen en hoop dat ik het nu gewoon zonder aankan (wel met hulp van een psycholoog.)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:30

@ pubelia: Mijn studieboeken vertellen me dat prozac is voor mensen die het stofje niet voldoende aan kunnen maken. wat het doet is dat wat je aanmaakt langer in je systeem blijft, zodat je meer profijt hebt van dat beetje wat je nog wel aanmaakt.
Voor manisch depressieven worden andere medicijnen voorgeschreven (zie eerder in het topic) zij hebben namelijk meer dan depressieve klachten alleen.
Jouw medicijn valt waarschijnlijk in dezelfde groep als prozac: het vult een tekort aan serotonine aan.

Zie het maar als suiker in de thee doen. Als je het lekker vindt met twee schepjes suiker maar je krijgt een kopje met 1 schepje.
Prozac maakt de suiker die erin zit extra zoet, en daarmee wordt de thee extra zoet.
Mirtazepine is de suiker en maakt de thee zoet.
Maar beiden maken de thee zoeter en doen dus feitelijk hetzelfde ;)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:31

Ik heb Citalopram geslikt, seroxat (paroxetine), wellbutrin en mirtazepine (zoeken naar een die bij me past). Maar alleen van de mirtazepine ben ik toen flink gegroeid, de anderen niet :)
En niet iedereen kan zijn depressieve gevoelens oplossen met praten ;) Bij mij is het bijv. gewoon genetisch aangelegd en niet door omstandigheden/trauma's.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:38

Ik heb een tijd citalopram gebruikt en ben er geen gram van aangekomen.
Veel succes TS, ik hoop dat het helpt voor je!
Enne als je weer gaat stoppen ermee, rustig aan afbouwen.

mickey1978

Re: Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:44

Ik slik efexor en ben 26 kg aangekomen. Nou was ik erg mager, dus er mocht wel wat bij. Mijn bmi is nu net ietsje te hoog maar ik heb er vrede mee. Ik beweeg te weinig, ik denk dat als ik zou gaan sporten ik weer wat af zou vallen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:47

Ik slik ook efexor en ben er dus praktisch niet van aangekomen.
Zo zie je maar hoeveel het per persoon verschilt.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:48

en per reden waarom je het slikt ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:52

Ja joh? Dat wist ik dus niet. Hoe kan dat dan?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:57

pubelia schreef:
prozac is een psychiatrische tablet (weet ff niet hoe het heet), wat ik heb mirtazapine, is een neurotransmitter.

Hmm.. ik heb dat 2e.. een niet-placebo iniedergeval, maar het stofjes-spul.. waarvan ze niet precies weten hoe het werkt, maar opgewekter maakt ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:58

Daphaan schreef:
pubelia schreef:

:) prozac en mirtazapine zijn SSRI's = selectieve serotonine reuptake inhibitor

Het is dezelfde soort, dezelfde werking (grofweg) alleen net iets anders samengesteld met een iets andere werking (bijwerking).

O, dus toch geen placebo?
Het ging in mijn geval ook om een SSRI iniedergeval geloof ik..

(gaat nu toch echt even het doosje pakken!!!!!)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:00

pubelia schreef:
Bij mij is vast gesteld dat ik een emotie eter ben.

Dat ben ik ook, daarom is juist zaak de onderliggende problemen aan te pakken die er voor zorgen dat je naar eten grijpt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:02

Ik ben btw geen emotionele eter ;) hoogstens een gezonde snoeperd af en toe, maar meer ook niet!

Anyway... de medicatie:

Het heet Sertraline:

De werkzame stof in Sertraline is sertraline.

Sertraline behoort tot de groep geneesmiddelen serotonineheropnameremmers, ofwel SSRI's. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid serotonine. Deze natuurlijk voorkomende stof speelt een rol bij emoties en stemmingen. SSRI's verbeteren de stemming en verminderen angsten.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:03

Als iemand vanwege een stoornis niet meer eet (bijvoorbeeld) dan zal een SSRI ervoor zorgen dat iemand beter in zijn/haar vel zit en weer gaat eten. Maar iemand die de straat niet opdurft, dan durft diegene weer makkelijker iets te doen en komt niet aan.

Ook zal het vast te maken hebben met de locatie van het tekort (in je hersenen) maar daar laat ik me niet over uit, want zo ver gaan mijn boeken meestal niet. Die bekijken het meer andersom; 'als je dit hebt, dan geef je dat, en over het algemeen geldt dat.'

Andere stoornis, ander persoon, andere problemen.

En over placebo: dat is letterlijk een suikerpilletje, daar zit niks in. Tenzij je met een onderzoek meedoet, krijg je vast geen placebo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:03

Bij mij is de depressie ook geomen wegens erfelijkheid, het zit in de genen in de familie, vooral mijn moeder heeft er vroeger erg last van gehad, vanaf dat ik geboren werd.

Ik slik Citalopram en ben er niet van aangekomen. Waar ik juist iets van aankwam ( vooral de borsten ) is van de pil. Ik ben nog steeds erg slank dus bij hoor je niet zeggen dat ik dik ben, maard aar kwam ik iets van aan ( gelukkig) was vroeger namelijk broodmager

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:09

Placebo krijg je alleen wanneer je aan onderzoek meedoet. Tenminste, dan heb je kans dat je een placebo krijgt. Anders niet :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:12

Het mooie is wel dat je met placebo ook iets van 30% succeskans hebt :P

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:13

Haha, maar dat zou ik niet krijgen iniedergeval ;)
(van mij mogen ze.. ;) )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:54

Daphaan schreef:
Als iemand vanwege een stoornis niet meer eet (bijvoorbeeld) dan zal een SSRI ervoor zorgen dat iemand beter in zijn/haar vel zit en weer gaat eten. Maar iemand die de straat niet opdurft, dan durft diegene weer makkelijker iets te doen en komt niet aan.

Ook zal het vast te maken hebben met de locatie van het tekort (in je hersenen) maar daar laat ik me niet over uit, want zo ver gaan mijn boeken meestal niet. Die bekijken het meer andersom; 'als je dit hebt, dan geef je dat, en over het algemeen geldt dat.'

Andere stoornis, ander persoon, andere problemen.

Bedankt voor je uitleg, nu begrijp ik het tenminste!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:59

Daphaan schreef:
Het mooie is wel dat je met placebo ook iets van 30% succeskans hebt :P

Klopt ja!
Mooi bewijs van hoe geest en lichaam elkaar beïnvloeden :)

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:05

Daphaan schreef:
jantineS schreef:
Noot: Dat stofjes tekort is niet bewezen! de artsen weten nl nog steeds niet precies hoe ADs helpen en wat ze precies doen. Waarom ze bij de een wel helpen en bij de ander niet. Stofjes tekort is een hypothese. Ze weten nl niet wat het kip en het ei is als je ook een paniek/angst stoornis hebt(gehad). Maar dat doet er niet toe volgens mij. Als het helpt is het super! Iedereen die ik ken zijn er niet van aangekomen.

Nee, ze weten niet van de kip en het ei. maar dat er een tekort is, dat staat vast, en dat de medicijnen daar op inspelen ook. Evenals meervoudig onderzoek naar de hoogste resultaten bij gecombineerde therapie van medicatie en therapie in groepen of met een psycholoog.

Hoe weet je dat? Niet om beterweterig over te komen. Maar mij is van alles verteld en geloof niets meer zomaar....Want weet je wat ik zo raar vind. Artsen schrijven enorm vaak AD voor terwijl ze niet je serotonine gehalte testen. Ze nemen dan aan dat je een tekort hebt. Maar is dit dan ook, ze zeggen immers dat je het niet kan meten.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:11

Ik heb trouwens ook sertraline gebruikt. Ik werd niet dikker, al had dat wel gemogen ;) Ik werd wel mega bang. Volgends de psych A-typisch....Heb je erg last van bijwerkingen?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:12

ik kwam in 8 weken 6 kilo aan, het verschikt pp

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:48

ik was ook heel bang om veel aan te komen door antidepressiva
mijn arts stelde mij gerust, ze zei van deze medicatie kom je niet aan
wat wel veel voorkomt is dat sommige mensen meer eetlust krijgen en dus meer aankomen
sins ik medicatie krijg voel ik mij veel beter en ik slaap veel beter
maar ik blijf wel in behandeling bij ggz

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:06

Ik heb zelf nooit ad willen slikken dit omdat er dan een kans bestond dat ik aan zou komen.
Ik ben al niet de slankste.

De psyg wilde het wel maar ik heb toen geweigerd.

Ik ben in die periode enorm veel gaan sporten en dat heeft me erdoorheen geholpen

Mijn zoon gebruikt Ritalin. Aan het einde van deze maand gaat hij weer naar de psyg. Hij piekt er enorm op (kan precies zien wanneer het uitgewerkt is) S'avonds kan hij niet slapen, s'morgens is het een drama om hem uit bed te krijgen. Hij heeft ook een beetje ondergewicht (had hij al toen hij aan de Ritalin begon), eten is ook een ramp hij heeft gewoon geen trek.

Ik wil eigenlijk proberen of hij niet een langwerkend middel kan krijgen.

Ritalin is een opwekkend middel en valt ook onder de narcotica wet, mocht je op vakantie gaan neem dan een verklaring mee van je arts