Wat 'zien' blinde mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Wat 'zien' blinde mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:40

Waarom niet? Niet iedereen is van af de geboorte blind.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:46

zoals al een paar keer gezegd: een blinde ziet helemaal niks, ook geen kleuren. het zintuig ontbreekt gewoonweg.

een maatschappelijk blind persoon ziet eventueel wel schimmen of verschil tussen licht en donker, maar kan zelf heel moeilijk uitleggen wat hij/zij precies ziet. tenzij die persoon hiervoor wel een normale visus heeft gehad is het namelijk niet te omschrijven omdat ze niet weten hoe "schimmen" eruitzien.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:49

Het lijkt me echt verschikkelijk, blind zijn... Dan maar liever doof!

Echt hulde voor blinde mensen die het toch allemaal maar 'gewoon' even doen!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:54

niks, hahaha nee sorry
weet niet wat ze zien zwart ofzo?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:04

Interessant!
Jammer dat er geen blinde is die ons in dit topic uit kan leggen hoe het werkt. Want blinde mensen zullen hier niet op Bokt komen om te kijken (!) en lezen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:06

heel veel blinde mensen kunnen gewoon internetten hoor..
Er zijn speciale computers die teksten vertalen, gesproken of in braille..

Maar ik weet niet of er ook blinde mensen op bokt zitten..

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:07

Mijn moeder is zwaar slechtziend en heeft een "sprekende" pc :=

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:14

zwieke schreef:

Ik ook, + vergroting en braille leesregel, super blij dat het uitgevonden is anders kon ik niet bokken enzo :D

Ik heb net mijn vriendin, die eerst slechtziend was en nu blind, een mailtje gestuurd met deze vraag :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:17

Ik vind dit ook wel interessant.
Een 100% blinde ziet denk ik geen zwart, want zwart is een signaal dat de hersenen interpreteren door signalen vanuit het oog. Als er totaal geen signalen komen, kan dat niet zou ik zo denken.

Ik denk eerder dat 't hetzelfde uitziet als buiten de rand van je gezichtsveld. Je hebt dus een bepaalde rand tot waar je ziet, en dat vult je hele gezichtsvermogen, maar boven je wenkbrauwen zie je bijvoorbeeld niets, en dat heeft een blinde dan denk ik overal. Moeilijk om zoiets te verwoorden. :o

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:21

Madeira_ schreef:
zwieke schreef:

Ik ook, + vergroting en braille leesregel, super blij dat het uitgevonden is anders kon ik niet bokken enzo :D

Inderdaad vergroting heeft ze ook! Braille is ze nu pas mee bezig (dat was voor haar een te grote stap, maar nu wel nodig...).

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:21

Mijn vriendin zegt (die WEL beetje heeft gezien):

Wat je ziet als je niks ziet is verschillend per persoon. De één ziet grijs, de ander zwart, donkerrood, wit. Ik zie een waas met wat niet-bestaande kleuren en flitsen en vlekken.
Als je nooit hebt kunnen zien zie je dus echt niets, geen zwart, geen wit, niets. je hersenen hebben nooit geleerd wat die twee dingen eigenlijk moeten doen die voorop je hoofd zitten, dus dat zintuig bestaat niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:49

Tammy_lover_ schreef:
Het is wel jammer dat een blinde ons niet kan vertellen wat ie ziet want hij kan de kleur niet beschrijven omdat ie niet weet wat een kleur is!

Nogmaals: Een blinde ziet niks anders had 'ie niet blind geweest.
Alleen slechtziende zien bepaalde kleuren.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:59

ik,ken,iemand,die,blind,is,die,ziet,wel,het,verschill,tussen,donker,en,licht,en,de,kleuren,van,bijvoorbeeld,vuurwerk

(mn,spatie,doet,het,niet,sorry:+)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:08

ik denk dat iemand die vanaf de geboorte blind is droomt in geluid en geuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:13

mathes schreef:
Tammy_lover_ schreef:
Het is wel jammer dat een blinde ons niet kan vertellen wat ie ziet want hij kan de kleur niet beschrijven omdat ie niet weet wat een kleur is!

Nogmaals, Niet elke blinde is blind vanaf de geboorte, bovendien staat "zien" tussen "".

Blinden "zien" wit, zwart of net kleuren (afhankelijk van of ze hun hele leven blind geweest zijn of niet, als ze hun hele leven blind zijn weten ze natuurlijk niet welke kleur en of ze een kleur zen) flitsjes enz....

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:17

ik denk dat je als blinde gewoon het hele zien mist. haha dat klinkt wel heel dom, het is nogal moeilijk uit te leggen.
Maar bij iemand die helemaal blind is mist gewoon dat zintuig,

net als dat wij bijvoorbeeld geen staart hebben en honden wel. honden kunnen zich dat niet voorstellen dat ze dat niet kunnen bewegen en wij kunnen ons niet voorstellen hoe het is om iets zoals een staart te kunnen bewegen. okee dit is echt een raar voorbeeld maar ik kan niks beters verzinnen, het is al laat haha :P

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:20

Ik bed twee jaar geleden ofzo naar het Muzieum in Nijmegen geweest (http://www.muzieum.nl/) met school.
Daar hadden ze ook een 'rondleiding' met echt blinde mensen (blind vanaf hun geboorte) die dus ook gewoon 'niks' zagen, door een ruimte die totaal afgesloten was van alles, en dus helemaal donker. Daar hadden ze vanalles nagebouwd (werkkamer, markt, parkeerplaats enz.) en daar kon je dus met die blinde man doorheen.
En dat was toch zo raar! Op een gegeven moment schakel je zelf ook gewoon dat zintuig uit als het ware. Je concentreerd je zo op het ruiken en horen, dat je gewoon niet meer bij het zien nadenkt..
Weet niet echt hoe je het uit moet leggen, maar het was echt een hele rare maar leuke ervaring! :j

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:22

pharagirlke schreef:
mathes schreef:

Nogmaals, Niet elke blinde is blind vanaf de geboorte, bovendien staat "zien" tussen "".

Blinden "zien" wit, zwart of net kleuren (afhankelijk van of ze hun hele leven blind geweest zijn of niet, als ze hun hele leven blind zijn weten ze natuurlijk niet welke kleur en of ze een kleur zen) flitsjes enz....

Nee dat is niet waar.

Ik heb nu Eva naast me zitten. Eva is aan 1 oog blind. Ze is 6 jaar geleden blind geraakt door een vuurwerkpijl.
Eva ziet helemaal niks. Ook geen kleuren.
Ook zij zegt dat een blinde geen kleuren kan zien. Een blinde ziet wat jij en ik achter ons zien zonder dat we ons hoofd omdraaien.
helemaal niks dus :)

Wat jij bedoeld is een slechtziende.
Slechtziende, die bijvoorbeeld voor nog maar 20% zicht hebben, zien wel kleuren.
Maar echte blinde mensen zien werkelijk niks.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:38

_Miistral_ schreef:
ik,ken,iemand,die,blind,is,die,ziet,wel,het,verschill,tussen,donker,en,licht,en,de,kleuren,van,bijvoorbeeld,vuurwerk

(mn,spatie,doet,het,niet,sorry:+)

Wij zien het door de vingers... (leuke woorspeling...;) )

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:26

Mijn tante is blind, heeft (slecht) kunnen zien en het is in de laatste 5 jaar afgenomen van 10 % tot volledig blind nu. Zij ziet alles zwart. Het laatste jaar met 'zicht' zag ze het felle contrast tussen zwart en wit (een raam of deur, TV die aanstaat, lampen), met daarbij wisselend wat duidelijker te zien was, het zwarte of juist het witte. Mijn oom en tante hebben aan stijldansen gedaan, en afhankelijk van de dag, deed mijn oom dan een zwart of een wit T-shirt aan, want dan haalde ze hem uit de groep. Nog een 3 jaar daarvoor had ze wel nog deels het perifere zicht en dan zag ze voor korte momenten de dingen gedetailleerder.