verslaafd familielid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:38

ja helaas zo nu en dan trappen we er toch weer in. Ik denk dan maar bij mezelf, nou ja deze keer heeft ze er niet voor hoeven stelen!

Toen mijn zusje net uit detentie was kocht in mijn huidige paard. Mijn zusje wilde haar uiteraard graag zien en ze hadden direct een band met elkaar (erg apart want ik heb daar heel lang over moeten doen met mijn draak haha) Omdat ze zo idolaat was van mijn paard, ging ze geregeld mee (in die tijd was ze echt clean) en ze kreeg zelfs een verzorgpaard bij mij op stal. Erg leuk, want dat hield haar echt van de straat, ze stak heel veel energie en liefde in dat beestje. Helaas heeft de eigenaresse haar paard moeten verkopen. Maar goed omdat mijn paard een veulentje had gekregen ging mijn zusje evengoed mee om daar lekker mee te tutten. Goed om een lang verhaal kort te maken, bleek mijn zusje weer langzaam fout te gaan en begonnen mensne op stal spullen te missen. En ik dacht niet eens aan mijn zusje (zo naief) Tot we een wedstrijd hadden en mijn zusje mee ging, Ze lette op onze tassen e.d. Terug op stal wil een stalgenoot haar portomonee pakken en mist er opeens 50 euro uit! Toen wist ik weer genoeg.....

Hebben jullie dat ook dat je het soms toch voor diegene op wil nemen? Zo vertel ik altijd maar aan iedereen Hoe lief mijn zusje is. En dat is nog echt waar ook, ze staat altijd direct voor je klaar wanneer er wat aan de hand is. Voor andere mensen is ze zo lief, zolang ze maar niet om "spul" verlegen zit! Mensen die mijn zusje kennen (en niet haar verslaving) lopen allemaal met haar weg, ze lijkt zo grappig en spontaan, heeft zulke leuke gezellige verhalen, wanneer er dan iets gebeurd waardoor ik haar gebruik op moet biechten, geloven ze het in eerste instantie niet. Mijn zusje zal zich ook niet vertonen onder familie of mijn vrienden wanneer ze in een slechte periode zit. Dit is nu weer het geval en niemand hoort of ziet wat van haar!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 20-12-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:42

Su_Cr_Cheese schreef:
Essie73 schreef:
Ik herken wel wat Su_Cr_cheese schrijft over jaloesie. Ik heb gelukkig wel die leuke thuisbasis. Echter kan ik zo ontzettend jaloers zijn op zussen die een leuk en gelijkwaardige band met elkaar hebben. Wanneer ik bij mijn zusje ben, of we gaan samen op pad, dan is ze of afwezig, en als ze wel aanwezig is, dan is ze SUPER aanwezig en kraamt ze alleen maar leugens en onzin uit.

oeh wat ontzettend herkenbaar , moet er bijna van lachen

Ik kan nog zo voor me halen
De eerste keer dat mijn vriend mijn moeder ontmoette
Ik had hem al lang van te voren ingelicht over mijn verleden en hij wist dus van alle ins and outs
en had er gelukkig ook geen enkel probleem mee
Afijn moeder komt op visite en begint heerlijk te keuvelen met vriend
En net komt erop neer dat alles iedereens schuld is en vooral niet die van haar
Vriend stelt een paar kritische vragen en ze weet er werkelijk prachtige verhalen om heen te vertellen
Was wel eens bang dat ze haar hersens ''weggebruikt'' had maar het fantasiecentrum werkte nog prima
Ach zag er maar de humor van in

Andere keer dat we haar zien is ze zo zielig en iedereen is tegen haar
En als je dat negeerd dan word er net zolang gezucht en gekreund totdat je er helemaal flauw van bent dat je haar vraagt wat er is

Ze krijgt geen geld voor haar kunstgebit maar deze heeft ze wel laten vallen en is doormidden gebroken en ach en wee
Dit vertelde ze aan iedereen te pas en te onpas
En weet je .. ik geloofde haar ook nog , na zoveel jaar ervaring en eigenlijk beter weten geloofde ik haar
het klonk zo plausibel , ze vertelde zo goed over een niet aanvullende verzekering en dat ze daar rond de 250 voor nodig had om een nieuw kunstgebit te kopen
En stomme ik stop haar ook nog 50 euro in de hand

dikgedrkte is zoooooo herkenbaar

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:44

En het mooiste is nog :

Maar blijven beweren dat zij een geval apart zijn en dat geen enkele verslaving hetzelfde is
en dat zij er heel anders mee omgaan :D :Y)

Eight

Re: verslaafd familielid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:47

Mijn broer is verslaafd geweest aan drugs.
Hij is er nu gelukkig helemaal van af, en is zelfs gestopt met roken. :)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:48

nee dat dan weer niet; mijn moeder ontkent gewoon dat ze een probleem heeft :P veeeuuul makkelijker.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:49

Jee Bunga ik ben jaloers op je, maar wel een gezonde jaloersheid hoor, ik gun het je!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:51

FireScorpion schreef:
nee dat dan weer niet; mijn moeder ontkent gewoon dat ze een probleem heeft :P veeeuuul makkelijker.

Mijn zusje kwam er wel altijd voor uit dat ze gebruikte, nu ontkent ze het. Ze heeft zeker het idee dat ik niet helemaal 100% ben ofzo. Het straalt er weer gewoon vanaf. Ze verwaarloosd zichzelf, donkere diepe ogen, dat neusophalen (doen coke verslaafde voor de smaak), onzin verhalen vertellen, haar zoontje proberen te dumpen als die een nachtje bij haar is (ze gebruikt niet waar hij bij is, dat is een GROOT pluspunt), vrienden en familie verwaarlozen, stelen en zo kan ik nog wel even doorgaan........

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:53

Wat word ik stil van jullie verhalen.

Ik heb diep respect hoe jullie ermee om proberen te gaan.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:55

Haha Ik ga er echt niet altijd zo luchtig mee om hoor, Soms bler ik het ook uit! Het heeft echt wel zijn weerslag op me. Maar ik heb geleerd (zoals de meeste denk ik) dat ik het niet meer mijn leven laat beinvloeden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:56

Bunga schreef:

Dit is een supercompliment voor je broer
Dat is niet niks en daar moet je zelfs als verslaafde wel heel sterk voor in je schoenen staan
Het afkicken zelf is verschrikkelijk maar iets te verlichten met medicatie maar het clean blijven is het allermoeilijkste
Petje af voor hem
mag ik vragen hoe lang hij al clean is ?

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:58

Ik heb een verslaafde vader en man. En ja heb altijd in de verzorgende reddersrol gezeten. Vergeefs. Je kunt ze niet veranderen en dat je ze helpt is alleen maar makkelijk voor ze. Ik ben er dan ook mee gestopt. Het is alleen niet makkelijk als je zo iemand in huis heb. De verslaving gaat voor alles en dit geven ze ook nooit toe. Het enige wat ik nu kan doen is voor mezelf zorgen en plezier maken. Of hij het nou leuk vindt of niet. Hij houd ook geen rekening met mij dus waarom zou ik dat wel voor hem doen? De momenten die leuk zijn daar geniet ik van. Geld beheer ik ookal zorgt dat voor ruzie. Jammer dan laat maar boos worden. Zijn probleem niet die van mij. En ik zeg dit nu heel makkelijk maar dat is het niet. Maar ik heb inmiddels geleerd dan ik niet zijn problemen hoef op te lossen. Ik zorg dat inkomen van beide iedere maand voor het deel op de gezamelijke rekening staat zodat huis betaald kan worden. En ja ook nu lukt het hem nog om er misbruik van te maken en toch stiekem geld in zijn zak te douwen. Tja en liegen doen ze altijd. Maar het heeft geen zin om er wat van te zeggen of om ze te controleren. Ze ontekken toch e. Doen alleen maar beter hun best om te liegen. Je bereikt dus het tegenovergestelde ook al lijkt het even dat ze nu toch echt eerlijk zijn. Het klink mss raar maar door er juist voor ze te zijn door niet boos te worde. En trots op ze te zijn als ze wel eerlijk zijn of hun best hebben gedaan zal ze eerder aan het denken zetten zonder direct in de verdediging of slachtoffer rol te schieten. Het is echt heel moeilijk om er mee om te gaan. Maar hoe dan ook nij kunt er niks aan doen. Jij zorgt er niet voor dat ze gebruiken ookal doen ze dat wel zo lijken. Ik kan jullie allemaal alleen maar heel veel sterke wensen en zeggen dat jullie aan jezelf moeten denken. Je hoeft ze niet te laten vallen maar ze moeten wel hun eigen boontjes doppen. Wellich komen ze dan ooit tot inkeer. Mss ook niet want eens verslaafd is altijd verslaafd. Ze blijven altijd verslavings gevoellig.
Sterkte

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:08

:wave:
even overna gedacht maar kom me toch maar melden.
Ik had een verslaafde broer, hij is aankomende februari 2 jaar terug overleden aan een overdosis..
Laatst bijgewerkt door Junip op 20-12-09 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:30

Su_Cr_Cheese schreef:
Bunga schreef:

Dit is een supercompliment voor je broer
Dat is niet niks en daar moet je zelfs als verslaafde wel heel sterk voor in je schoenen staan
Het afkicken zelf is verschrikkelijk maar iets te verlichten met medicatie maar het clean blijven is het allermoeilijkste
Petje af voor hem
mag ik vragen hoe lang hij al clean is ?

Ruim een jaar.
Hij had toen een heel angstige vriendin en dat heeft hem echt goed gedaan.
Hij zit nu ook een stuk beter in zijn vel enzo.
Ben er ook heel blij mee.

Ik heb respect voor iedereen hier, het is moeilijk om mee om te gaan..

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:20

Didoo schreef:
Ik had een verslaafde broer, hij is aankomende februari 2 jaar terug overleden aan een overdosis..

Pfffff Vreselijk...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:11

Essie73 schreef:
Didoo schreef:

Pfffff Vreselijk...

Zo daar ben ik ook even stil van .....

Mag ik je heel brutaal vragen waar hij aan verslaafd was
En als mijn vraag te brutaal is moet je het maar zeggen

@Fire scorpion ik wou je nog even zeggen dat het volgens mij met jouw helemaal goed gaat komen
Ik had graag voor je gewild dat het jouw gezin/familie niet was overkomen
Het was voor mij ook even confronterend om jouw verhaal te lezen maar vind dat je er erg sterk over schrijft

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:03

Ja hoor dat mag :)
Hij was zo'n beetje verslaafd aan alles wat je kon roken spuiten en slikken..
Waar hij uiteindelijk aan overleden is weet ik niet, heb ik niet gevraagt en wou ik ook niet weten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:07

Mijn neefje.. Hij is inmiddels al 3x geholpen om af te kicken, het ging een poosje goed en we hebben het vermoeden dat hij weer aan de troep zit..

Hij liegt, houd geen baan vast en ik wil hem niet in mijn huis hebben, puur omdat ik hem niet vertrouw.. Hij ziet eruit als een wandelend skelet en zijn smoes voor zijn kapotte neus is dat hij te veel neusspray gebruikt. Jaja, maak dat de kat wijs!

Mijn oom heeft hem nu onder curatele gezet.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:11

toen mijn vriend zijn hand kwijtraakte bij een auto ongeluk is hij aan de wiet gegaan, hij rookt nu elke dag en kan niet zonder, zonder die troep kan hij ook niet slapen.

hij belooft elke keer te stoppen maar het komt nooit uit!

weet iemand hoe ik hem erbij kan helpen, hij krijgt nu een dochter en hij wilt graag stoppen ook voor haar, hij probeert het wel maar het lukt hem niet en hij wil niet naar een afkickcentrum of een voorlichting of iets dergelijks!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:15

Zo lang hij niet echt wìl stoppen is er zowiezo geen beginnen aan.. beloven is iets anders dan zelf echt willen :)
Verder... ik weet het niet. Mijn broer heeft een paar keer ècht willen stoppen, in een afkickkliniek gezeten e.d. maar je blijft toch altijd verslaafd, ook al heb je het op dat moment mischien onder controle..

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:28

Tallie1979 schreef:
Mijn neefje.. Hij is inmiddels al 3x geholpen om af te kicken, het ging een poosje goed en we hebben het vermoeden dat hij weer aan de troep zit..

Hij liegt, houd geen baan vast en ik wil hem niet in mijn huis hebben, puur omdat ik hem niet vertrouw.. Hij ziet eruit als een wandelend skelet en zijn smoes voor zijn kapotte neus is dat hij te veel neusspray gebruikt. Jaja, maak dat de kat wijs!

Mijn oom heeft hem nu onder curatele gezet.

hahaha wat een grap! Wat ze al niet bedenken heh. Zo was mijn zusje 2 jaar geleden als de dood om te gaan vliegen. Tot ik me realiseerde dat het met zo/n week neusschotje wel heel pijnlijk kan zijn!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:33

Ti_Amo schreef:
toen mijn vriend zijn hand kwijtraakte bij een auto ongeluk is hij aan de wiet gegaan, hij rookt nu elke dag en kan niet zonder, zonder die troep kan hij ook niet slapen.

hij belooft elke keer te stoppen maar het komt nooit uit!

weet iemand hoe ik hem erbij kan helpen, hij krijgt nu een dochter en hij wilt graag stoppen ook voor haar, hij probeert het wel maar het lukt hem niet en hij wil niet naar een afkickcentrum of een voorlichting of iets dergelijks!

Zonder deskundige hulp wordt het erg moeilijk voor hem. Maar het kan wel op wilskracht! Misschien kan hij het beperkten tot alleen voor het slapen gaan. Ik wil je niet ontmoedigen, maar hij kan beter stoppen voor de kleine er is. Dat verandert toch wel behoorlijk je leven en het kan zeker ook weer stress geven. Om dan te moeten stoppen.........

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:36

Mijn zusje is op het moment ook weer fijn bezig. Ik heb het verhaal over dat ze in ons huis is geweest al geschreven heh, Dat is de laatste keer dat ik haar heb gezien, ze blijft volhouden dat zij het geld niet heeft gepakt. Normaal gesproken zou ik alweer zijn gaan twijfelen, maar dit keer kan ze de pot op.......... Er is niemand anders die ons huis binnen kan komen, Ja mijn ouders hebben een sleutel, maar die zitten in Indonesie en die doen bovendien zoiets echt niet! Laat haar maar lekker boos zijn, wel zo rustig hihi

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:11

echt, ik heb bewondering voor jullie.............

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:30

KiWiKo schreef:
Weet je over verslaafden zijn zat boeken geschreven, heb ik ook zat boeken gelezen....... OOK zo over ouders van verslaafden......

maar over de kinderen van verslaafden........... eigenlijk niet, je kan weinig leesvoer hierover vinden...... terwijl die eigenlijk in mijn ogen de grootste slachtoffers zijn, zeker nu ik jullie verhalen zo lees.

Potverdikkie een heel bericht getypt .....valt comp uit grrrr

Ik heb ooit eens meegwerkt aan een folder voor en door kinderen met verslaafde ouders
Deze folder was echt gericht op drugsverslaving
Heel leul voorlichtingsfoldertje in jip en janneke taal zodat hij ook begrepen werd
Hierin stonden allemaal verhaaltjes van kinderen met verslaafde ouders en hoe deze ermee omgingen
de verhaaltjes zijn geschreven en alleen verbeterd op spelfoutjes , dus de echte verhalen stonden erin
Heel rauw , heel confronterend maar heb gemerkt dat kinderen dit prima aankonden
Dit ging trouwens uit van centrum de Hille in rotterdam , ik zal eens kijken of ik deze nog ergens kan vinden

gelukkig nu met internet komt er steeds meer informatie makkelijker beschikbaar
Wat dat betreft was dat 10 jaar geleden heel anders helaas
ook merk ik dat er toch nog een taboe omheen hangt , er word veel geconcentreerd op de verslaafde zelf en vaak word voorbijgegaan aan de familieleden , er word veelal meewerking gevraagd in het proces van de verslaafde en blijft het dus weer om de verslaafde draaien
Ik heb persoonlijk gemerkt dat deze hulpverleners het niet aandurven om verder te kijken en veelal is het moeilijk om de correcte hulpverlening voor het gezin te vinden
Hulpverleners blijven veel hangen in het idee dat er afgekickt moet worden met hulp van het hele gezin en dat er dan verder word gekeken
maar dat afkicken gebeurd veelal niet
het vereist natuurlijk wel veel speciale kennis en de hulpverleners zijn echt wel te vinden
Maar ik heb zelf gewerkt dat je er actief op zoek naar moet

Er is wel documentatie te vinden over kinderen van verslaafden alleen is deze veelal gericht op de hulpverlening
helaas ook niet veel te vinden over ouders met een harddrugs verslaving
Ik ben bang dat dat nog een ondergeschoven kindje is , wel veel te vinden over alcoholverslaving
en ouders met een psychische problematiek maar vaak hangen deze dingen samen
en hebben dus logischerwijs veel raakvlakken en overeenkomsten

Er is een boek dat heet:
Het blijven toch je ouders
Te bestellen bij http://www.uitgeverij.swets.nl/
een kort fragment : http://www.ikonrtv.nl/factor/artPop.asp?oId=317

Site voor kinderen met ouders en verslaving (alcohol gericht)
http://www.drankjewel.nl/

en een forum voor familieleden en dus ook kinderen
http://www.cokevanjou.nl/component/opti ... t/catid,1/

Een filmpje van 2 meiden met een (alcohol)verslaafde vader
http://player.omroep.nl/?aflID=1183794& ... 6b41b4e2e1

Literatuur en documentatie

onderzoek naar de ontwikkeling van deze kinderen
http://users.skynet.be/am275740/artikel ... trique.pdf
http://users.skynet.be/am275740/artikel ... sschen.pdf
http://www.ggznederland.nl/scrivo/asset.php?id=286456
http://users.skynet.be/am275740/artikel ... anbaar.pdf
http://www.mobiel-pleegzorg.nl/archief/2004/mo04316.htm

een ''opvoedings'' handleiding (voor hulpverleners)
http://www.ortserve.ugent.be/img/doc/Ha ... DO(dec2002).pdf

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 19:22

Heel erg bedankt voor je links!

Tja het draait idd veelal om de verslaafde. Mijn ouders hebben vorig jaar een cursus gedaan om met de verslaving van mijn zusje om te gaan. Ook daar draaide het helemaal om het helpen afkicken, Goh natuurlijk willen ze dat, maar ze hadden vooral de vraag hoe ze met de verslaving om moeten gaan