hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:50

joyce2 schreef:
Ik heb het ook heel erg gehad, ook bij de cardioloog gelopen omdat mn hart niet echt normaal meer deed. Kwam allemaal voort uit mn hyperventilatie.

Om een lang verhaal kort te maken, want iedereen die hyperventileert/paniekaanvallen heeft weet hoe je je voelt, dus zal mijn eigen versie van de verschillende paniekaanvallen achterwege laten ;)

Nu "mijn" oplossing:

Ik heb er heel veel baat bij gehad om naar therapie te gaan, heb daar bepaalde oefeningen op muziek mee gekregen en moest er echt zelf mee aan het werk gaan. Ik moest me leren overgeven aan de aanvallen en niet er tegen te gaan vechten. Laat maar komen! Je gaat er niet dood aan, ookal voelt het wel zo. Dat is dus ook het moeilijke, maar door te oefenen krijg je het vanzelf onder de knie! Als ik het nu op voel komen kan ik mezelf gelukkig vrij snel rustig krijgen, waardoor het afzakt en op de achtergrond blijft. Als het wel doorzet ga ik gewoon rustig wandelen of ergens zitten, dan laat ik het over me heen komen. Wat je vooral niet moet doen is jezelf bang maken!! Blijf tegen jezelf herhalen dat het niet erg is, dat het vanzelf weer over gaat, laat het maar komen, voel wat er in je lichaam gebeurd en focus je op rustig ademhalen. Rescue Bach Spray kan bij mij ook wel helpen als ik me onrustig voel en het idee heb dat die onrust een "aanval" uit kan lokken. En ik las net iets over iemand die altijd een pilletje bij zich had, voor het geval dat en dat je je daardoor al meer op je gemak voelt. Dat heb ik dus ook, ik heb altijd van alles in mn tas zitten, voor het geval dat en dat geeft rust.

Succes en vraag gerust verder als je nog wat wilt weten!

Waar kan je die Rescue Bach Spray kopen? Helpt dat als je je heel gespannen voelt? Want daar heb ik ook weer een beetje last van....

joyce2

Re: hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:45

Het is een homeopatisch middel om te ontspannen, je sprayt dat op je tong en dan kalmeer je wat. Ik vind het ideaal om gewoon bij me te hebben! Ze gebruiken het overigens ook voor paarden, die bach bloesem dingen en paarden reageren er ook op, dus het zit niet alleen tussen je oren.

Ik haalde het altijd in van die "groene" winkels, maar je kunt het tegenwoordig ook gewoon bij de Etos krijgen! Bach Rescue spray heet het geloof ik voluit.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 10:22

Nou ik ben er (uiteraard) weer. Heb nog steeds veel last van wat ik in mijn laatste twee posts beschreef. Maak me echt zorgen. ALs het echt hyperventilatie was dan zou het toch weg moeten gaan?

Bij mij helpt de bach spray niet trouwens.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:17

HedwigO schreef:
Nou ik ben er (uiteraard) weer. Heb nog steeds veel last van wat ik in mijn laatste twee posts beschreef. Maak me echt zorgen. ALs het echt hyperventilatie was dan zou het toch weg moeten gaan?

Heb je al geprobeerd om je even lichamelijk goed in te spannen ? Meestal hersteld na die tijd je lichaam zich.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:51

die ademhaling zoals adem in en tel in je zelf 1,2,3,4 en dan tel je in jezelf 5,6,7,8 adem weer uit. je word er in het begin wel duizelig van, ik moest dit zittend staand en liggend, en dan 3x op een dag doen.
maar bij een angstaanval is het moeilijk om het dan te doen

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:50

HedwigO schreef:

Dat kan wel een poos aanhouden hoor, zeker als je er heel veel mee bezig bent.... :(:)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:22

ShirleyM schreef:
HedwigO schreef:

Dat kan wel een poos aanhouden hoor, zeker als je er heel veel mee bezig bent.... :(:)

idd afleiding zoeken, en doen wat je altijd al hebt gedaan, niet in bed gaan liggen of thuis zitten

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:13

hee meis, zie het zo, je lichaam is in paniek, maar wat voel je precies? Ga ik de rol van de waarnemer. onderzoek hoe het voelt om met je kont op een stoel te zitten, proef het eten op je tong, tel je kauwbewegingen.
Het zijn de conclussies die je trekt over je gevoelens en lichaamsactiviteiten die je doen panieken. Kijk eens echt naar welke conclussies je trekt...Want ze zijn NIET WAAR! Je gaat niet dood..... Als je iets medisch had wat zo accuut was dan was je allang de pijp uit. Je hormonen zitten gewoon met je te fiets! Het word ook beter echt. Iedreen die net met deze aanvallen temaken hebben gekregen schrikken zich het apenlazerus...Het begin in het moeilijkst. Maar probeer je hoofd helder te krijgen.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:15

schelden mag niet geloof ik f**k werd fietsen ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:32

Heb net hetzelfde, is gekomen toen 4 jaar geleden mijn paard plots overleed. Ben toen zo over mijn toeren geweest, van streek geweest,huilen, paniek en zo beginnen hyperventileren. Ben toen ook op zondag in volle paniek naar de dokter van wacht geweest, heb toen druppels gekregen die je kalmeerden.
Dat is daarna dan een hele tijd over geweest, maar heb nu nog steeds symptomen, en het lijkt wel, als ik wen aan een symptoom, dat mijn lichaam iets nieuw verzint. Ik ben er mee naar de kinesist geweest die ook werkt aan ademhalingstechnieken, daar is gebleken dat ik chronisch hyperventileer. Heb nu juist leren ademen, maar als ik onder stress sta ben ik nog steeds niet in staat om juist te ademen. Maar ik raak steeds minder in paniek en weet ondertussen dat ik niet doodga. Heb ook homeopatische pilletjes op bais van planten die me op sommige momenten helpen om rustig te blijven.
Het heeft bij mij ook heel lang geduurd voor dat ik kon accepteren dat al die symptomen gewoon kwamen van stress, zenuwen, fout ademen,... Maar eens dat je dat kan accepteren, voel je je al een stuk beter/anders.
Voel me nu soms nog verschrikkelijk, maar kom nu thuis en in bed volledig tot rust, omdat ik me dan op mijn ademhaling kan concentreren en mijn oefeningen kan doen. Als je weet dat je thuis tot rust komt of op een andere plaats heb je een toevluchtsoord en dat helpt ook al.
Pillen hielpen voor mij ook niet helemaal, als je met pillen de symptomen weg krijgt ben ik weer zo rustig en onactief dat ik ook tot niets in staat ben, en een lichtere pil helpt dan ook weer niet 100%.
Maar ik heb ook nog steeds moeite met het echt te accepteren, voel me soms zo verschrikkelijk, terwijl ik weet dat er niet echt iets aan de hand is.
Maar zoveel te zelfstandiger ik word (andere school, rijbewijs,...) zoveel te rustiger ik word.... Ik hoop ooit de manier te vinden om helemaal van dit alles af te komen, maar er zit nu niets anders op dan er mee te leven.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:36

patserke schreef:
ShirleyM schreef:

idd afleiding zoeken, en doen wat je altijd al hebt gedaan, niet in bed gaan liggen of thuis zitten

Bij mij werkt net het op bed liggen wel, dan kan je je volledig concentreren op juist ademhalen en dan gaan de symptomen ook grotendeels weg en voel ik me echt tot rust komen. Ik kan niet blijven vechten tegen de paniek en stress door andere dingen te gaan doen. Maar dat zal je zelf moeten uitzoeken er voor jou werkt. Dat de symptomen erger worden is omdat je er aan denkt en constant op let, dit topic leest... Ga iets anders ontspannend doen, let op je ademhaling en als deze in orde en onder controle is ga dan iets leuk doen waarmee je je gedachten verzet. Als je je door doktersadvies beter voelt, zeker doen. Dat helpt alleen maar om kalmer te worden

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 23:22

wederom bedankt voor de reacties! Jullie steun helpt erg!

@2misty2: Dat probeer ik steeds alleen lukte het vandaag niet echt omdat ik heel erg duizelig werd als ik me te veel inspande
@Kirr_: ik zit dus ook te denken dat ik chronisch hyperventileer. Het probleem is dat ik een beetje agressief word van ademhalingsoefeningen :P

Goed, ik zit hier met twee slapende benen en een heel beurs/knappend gevoel in mijn borst maar ik ga toch maar weer het gevecht met de nacht aan....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:27

knock knock..
Ik 'mag' me hier ook komen melden :o

Ik ben al 6 weken ziek thuis, omdat ik heel duizelig was.
De ergste duizeligheid (lopen als een dronkenman, en me ook zo voelen :+ ) is nu over, maar heb telkens nog een licht gevoel in mijn hoofd, en hartkloppingen.
Ik ben afgelopen week wel weer halve dagen gaan werken, maar gister voelde ik me zo raar dat ze de BHV erbij hebben gehaald, en van mijn werk de huisarts gebeld hebben om voor dezelfde dag nog een afspraak te maken.

Na 2 bezoeken aan de huisarts is hij tot de conclusie gekomen dat ik constant aan het hyperventileren ben na aanleiding van stress..

Nou dacht ik echt dat ik zo nuchter en relax was als het maar kon, maar een samenloop van omstandigheden zal onbewust wel iets getriggerd hebben.

Ik weet dat het niet gevaarlijk is, maar ik maak me toch elke keer (onbewust) weer druk om vanalles, waardoor ik ga hyperen, en dus hartkloppingen krijg, heel erg licht in mijn hoofd, duizelig, zwarte vlekken voor mijn over, koude zweterige handen, trekkende/tintelende vingers en lippen.
Kan me al weken niet concentreren, kan niet goed/lang lezen, me rug/schouders/nek zijn verkrampt,heb last van uitslag, ben vergeetachtig, en contstant moe. Ook heb ik een gevoel van derealisatie zo af en toe, alsof ik helemaal los sta van de anderen op de wereld, heel apart.

Al deze klachten zijn volgens de huisarts weer terug te leiden op stress neigend naar overspannen (dat laatste wil ik zelf niet helemaal geloven).
Ik heb nu een doorverwijzing gekregen naar de fisio voor ademhalingsoefeningen...
Ik heb zelf het idee dat, als ik hyper, dat ik het zelf wel weg kan 'ademen' , maar ik hoop dat ik daar ga leren hoe ik het kan voorkomen.

Baal hier zo van, was tot 6 weken terug gezond als een vis, energiek, maar ben nu helemaal ingekakt, en kan de hele dag wel slapen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:32

Bij mij komt het uit mijn darmen vandaan,als mijn darmen op spelen of rommelen krijg ik altijd een paniek gevoel.Heel raar is dat,als ik een paniek gevoel krijg moet ik altijd binnen 5 min naar de wc.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:36

Ik heb 15 jaar geleden last gehad van hyperventilatie en herken veel van wat ik hier lees.
Het enige wat bij mij hielp was afleiding, afleiding en nog eens afleiding, zodra ik over mijn ademhaling na ging denken ging het mis.
Dus mijn tip: zoek afleiding, zoek lekker de buitenlucht op voor een goede wandeling, naar je paard, vriendinnen etc.
Als je lekker moe bent pak je de slaap ook beter.
Heel veel sterkte en het gaat echt voorbij, geef je er maar aan over dan gaat het sneller goed met je.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:38

Ik mag het misschien niet zeggen , maar ik vind wel dat ze tegenwoordig snel zeggen dat het "tussen je oren zit" Ik ga nu eindelijk weer de medische molen in. Dit omdat het naar mijn weten temaken heeft met me voeding ,stofwisseling , hormonen enz. Zal misschien wel net wat anders zijn dan hier gezegd word , maar wilde het eigenlijk toch even zeggen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:41

Ik merk inderdaad wel, dat wanneer ik buiten ben, of efectief iets aan het doen ben, dat ik nergens last van heb.
Zodra ikstil zit/teveel nadenk, kan het zomaar weer mis gaan.

2misty2: ik denk er net zo over. Huisarts zegt stress, en ja ik heb opo dit moment meer stress als normaal, maar ik kan stress altijd goed handelen.
Ik wacht af wat die ademhalingsoefeningen voor me doen, anders wil ik ook graag lichamelijk helemaal worden nagekeken...

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:43

Wat ook helpt is langer uitademen als inademen dit heeft met te maken met te veel zuurstof wat je inademt en dat word co2 in je bloed en daar word je zo duizelig van! Yoga moet ook heel erg helpen maar heb dit niet geprobeerd.. Valdisper heeft ook pilletjes waar je rustig van word! En die pijn/drukkend gevoel op je borst heb ik ook gehad maar ik ben toen onder behandeling geweest bij fysio en osteopaat en toen ging het een heel stuk weg.. Heeft met die spieren van je ribbenkast te maken die staan te strak omdat je zelf ook helemaal gespannen bent.. Stress kan je ook teveel worden zonder dat je het door hebt en dan slaat hyperventileren toe.. Ik dacht ook ik ga dood ojee help maar doordat je dat gaat denken word je alleen maar gek!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:46

kehdra schreef:
Ik merk inderdaad wel, dat wanneer ik buiten ben, of efectief iets aan het doen ben, dat ik nergens last van heb.
Zodra ikstil zit/teveel nadenk, kan het zomaar weer mis gaan.

2misty2: ik denk er net zo over. Huisarts zegt stress, en ja ik heb opo dit moment meer stress als normaal, maar ik kan stress altijd goed handelen.
Ik wacht af wat die ademhalingsoefeningen voor me doen, anders wil ik ook graag lichamelijk helemaal worden nagekeken...

Ik loop er al 10 jaar mee. Ene keer meer dan de andere keer. Heb al vele therapieen gehad, en eigenlijk doet het wel wat maar niet veel. Via via kom je in gesprek en kwam ik op hypoglykemie uit. En andere dingen van voeding. Bv insuline aanmaak, cortisol , bijnieren enz enz. Bv cortisol kan zorgen voor een angstig gevoel. Als je natuurlijk 1 keer een paniekaanval hebt gehad gaat dit vaak van kwaad naar erger. Maar de oorzaak kan wel iets lichamelijks zijn. Op google kan je veel dingen vinden! Ik mag nu naar een endocrinoloog ( internist ) en krijg een uitgebreid bloedonderzoek. Ook naar vitamines en mineralen. Ben zeer benieuwd , en zal me niks verbazen als er wat uitkomt. En stress, ja dat kan bv je cortisol enz verhogen. Maar niet alles zit tussen de oren, dus als je twijfeld gewoon eisen voor onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:51

HedwigO schreef:

Ik heb een hele poos last gehad van chronisch hyperventileren. Heb je daar al eens aangedacht?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 12:04

Zo hier de paniekende TS weer :P
Bedankt voor de constructieve reacties!
Vanochtend weer een paniekaanval gehad die nu pas een beetje over gaat. Ik blijf me zorgen maken over mijn hart. Het blijft namelijk een beetje "knappen" in mijn borstkas. Mensen daar ervaring mee? Ook begin ik weer heel erg duizelig te worden.
@2misty2: ik begin ook een beetje te twijfelen of het alleen stress is.
Bij mij helpen anderen dingen doen niet super erg. De klachten gaan er niet weg mee (worden wel ietsjes minder). Ik wil ook heel graag naar een endocrinoloog. Durf alleen niet meer naar mijn huisarts.
@Angela_ : ja daar heb ik zeker aan gedacht. Wat voor symptomen had jij daar bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:05

Tja.. eigenlijk alles wat jij noemt.. Ik herkende me heel erg in jou verhaal.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:24

Ik heb spierverslappers genomen en heb me er toe gezet om de cirkel te doorbreken en het heeft niet langer geduurt dan 1,5 week.
Het is net hoe je er zelf tegenover staat.
Het is vaak gewoon spanning in je spieren waardoor je verkeerd gaat ademen. Ademhalingsoefeningen doen en spierverslappers, ik ga nu ook op yoga om me relaxed te houden.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:29

flugeltje schreef:
Ik heb spierverslappers genomen en heb me er toe gezet om de cirkel te doorbreken en het heeft niet langer geduurt dan 1,5 week.
Het is vaak gewoon spanning in je spieren waardoor je verkeerd gaat ademen. Ademhalingsoefeningen doen en spierverslappers, ik ga nu ook op yoga om me relaxed te houden.

Bedoel je oxezepam? ( weet niet hoe je het schrijft ) Hier moet je wel mee uitkijken. Dit is verslavend en wordt niet geadviseerd lang te gebruiken. En tis altijd lastig zeggen hoelang het duurt voordat iemand er vanaf is.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:35

2misty2 schreef:
flugeltje schreef:

Bedoel je oxezepam? ( weet niet hoe je het schrijft ) Hier moet je wel mee uitkijken. Dit is verslavend en wordt niet geadviseerd lang te gebruiken. En tis altijd lastig zeggen hoelang het duurt voordat iemand er vanaf is.

Nee !! van die troep begin ik niet aan, gewoon wat voltare tabletten, die hebben een spier ontspannende functie