Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:28

Imitador schreef:
Merken jullie ook verschil tussen Ritalin en Concerta in de bijwerkingen? Een meisje bij mij op de studie heeft ook ADhD, en had last van de concerta en is toen terug gegaan naar Ritalin ondanks de pieken en dalen.

Ik merk aan mijn zoon sinds dat hij concerta slikt, hij is qua gedrag een stuk constanter is geworden, wat hem weer "rustiger" maakt.
Hij is bij tijd en wijle nog ontzettend druk maar als ik dat tegen hem zeg, neemt hij het van me aan en probeert iets te doen waarvan hij rustiger word.
Zijn gezichtsuitdrukking is wel anders geworden, alsof hij heel moe is. Helaas krijgt hij net zoals Ronne ook wel eens de vraag of hij iets gebruikt heeft (hij rookt ook)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:41

dat is zo, als de omgeving last heeft is het uiteraard ook echt iets wat behandeld moet worden :j

Ik heb met Concerta meer hartkloppingen savonds vooral nadat het een beetje uitgewerkt is. Ik kan dan ook nog 1 ritalinnetje nemen, maar kies er meestal voor het gewoon zo te laten.
Ik had wel meer baat bij de Ritalin wanneer dat op z'n piek was, als bij de Concerta heel de dag door zegmaar. maar het was echt niet mogelijk met de ritalin het zo in te stellen dat ik geen pieken en dalen had en dus kies ik toch voor de Concerta.

@Ronne, heerlijk verhaal! Ik kan normaal helemaal geen lange stukken lezen, maar gezien je lekker ADHD-erig schrijft kon ik het prima volgen ;) Heel herkenbaar wat je schtrijft en waar je tegenaan gelopen bent!
Ik zou er zeker wat mee gaan doen. Moet je wel waarschuwen, in het begin met gebruik van Ritalin kan je een bijwerking krijgen die ervoor zorgt dat je ECHT een flapuit bent :D Niet alleen kwa praten, maar ook kwa "doen" ;) Ik heb het wel als grappig ervaren, en het was van redelijk korte duur.

Alwiene

Re: Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:09

Whahah ik wilde juist schrijven Ronne, je verhaal is niet te lezen voor een ADHD'er :+ Maar ik ga vanavond ofzo nog een poging doen, ik wilde alleen ff snel reageren op dat roken, want er zijn diverse stoffen die ADHD bij de meeste mensen 'onderdrukken' waaronder cafeïne, taurine (energydrank) en nicotine. Dus ja gestopt met roken kan je zeker verschil merken. Ik ben overigens een halfjaar gestopt nu, maar heb wel medicatie, ik ga eens denken of ik verschil merk daarin :D

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:28

ja, ik drink me ook echt helemaal suf aan de koffie en red bull nu!

blij trouwens te lezen dat dat wel kan kloppen, van dat roken!

@jeddah en alwiene: ik lees ook echt nooit lange stukken! Had mijn eigen stuk meteen overgeslagen als ik die tegen was gekomen :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:25

Hmm, ik heb het geluk dat ik heel goed reageer op de ritalin. Eigenlijk gene rebound, en het effect is mooi glad zegmaar. Dus niet heel erg pieken en dalen, áls ik mn rpilletjes natuurlijk maar niet vergeet :P Na 30-45 min natijd, merk ik toch echt dat ik druk en chaotisch word, en is de werking helemaal over en denk ik "oh, damn, ritalin weer vergeten". Gelukkig heb ik een wekker op mn mobiel, en vergeet ik hem niet zo heel vaak. Maar ik heb dus niet de rebound, alleen gewoon wegvallen van de werking. En ik heb gelukkig ook geen bijwerkingen. Nouja, vermidnerde eetlust, maar ik meost toch afvallen, dus dat kwam me eigenlijk wel goed uit :P

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 07:14

Bij mijn broertje is het ook op latere leeftijd geconstateerd. Hij heeft nu concerta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 07:25

Ik doe op dit moment de opleiding tot docent Engels, en vanavond geef ik een presentatie. Ik heb besloten om dit over ADHD te doen zodat een nieuwe generatie docenten beter weet wat het inhoudt en het misschien ook beter herkent bij haar leerlingen ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 07:47

Rock schreef:
Ik doe op dit moment de opleiding tot docent Engels, en vanavond geef ik een presentatie. Ik heb besloten om dit over ADHD te doen zodat een nieuwe generatie docenten beter weet wat het inhoudt en het misschien ook beter herkent bij haar leerlingen ;)

Super idee *\o/*
Waar kan je volgens jouw een ADHD leerling aan herkennen?
(oww en vertel je ook over ADD?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:02

Dit heb ik van internet, het is heel beknopt, maar ik kan me er wel in vinden:

Citaat:
LEERLINGEN MET ADHD KENMERKEN ZICH VEELAL DOOR:
0 Aandachtsproblemen Ze hebben moeite om zich blijvend op een taak te richten. Door allerlei prikkels uit de omgeving kunnen zij snel afgeleid zijn
0 Impulsiviteit Ze ‘doen' voordat ze denken. Het antwoord is al gegeven voordat de vraag is afgemaakt. Ze hebben weinig innerlijke controle.
0 Hyperactiviteit Ze hebben moeite om stil te zitten, ze kunnen niet stoppen met praten en kunnen zich moeilijk ontspannen.

Ik vertel inderdaad ook beknopt over ADD.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:29

Fijn Airborn dat je verder geen last hebt en het op de Ritalin zo goed doet :j Inderdaad is een wekker wel een must ;) Al had ik dan nog heel vaak dat ik dacht, oja! En naar binnen ging om pilletjes te slikken en een uur later weer met van alles en nogwat bezig was en heel die ritalin vergeten was :o

@Rock, goed dat je meer leraren bewust gaat maken :j
Ik vebaas me er achteraf eigenlijk over dat het bij mij nooit als optie genoemd is op vooral de hogere scholen. Ik heb er 3 versleten wegens allerlei problemen, begon op VWO nivo, uiteindelijk naar de MAVO gegaan, daar nog blijven zitten ook, en in de laatste 2 jaar was ik minder als 50% aanwezig geweest en heb ik daardoor bijna geen diploma gehad ondanks wel zeer goede cijferlijsten.
Toch als ik bovenstaande lees, weet ik niet of ik daaraan echt voldeed.

Op de lagere school heb ik totaal geen problemen gehad, maar het was een Montessorri school en ik kon en mocht dus zelf mijn dag indelen. Ik denk dat daardoor dat goed gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:05

Ook ik heb inderdaad op een Montessori basisschool gezeten! Dat is bij mij ook altijd goed gegaan :j

Ook heb ik op een Dalton gezeten trouwens, maar dat had dan wel de naam Dalton, maar het was niet echt een Daltonmethode (Dalton lijkt erg op Montessori normaal gezien).

Zo, ik ga ervandoor! Wish me luck!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:55

flitzz schreef:
Wat ik me afvraag is, waarom wil je een "sticker" op jezelf plakken?? Heb je er zoveel last van?? Of doe je het om andere te kunnen "geruststellen" en je gedrag met ADHD te kunnen goed praten.
Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld.
Als er ADHD gediagnosteerd word zal je waarschijnlijk ook medicijnen moeten gaan slikken..
Ook ik heb voor jaren terug op het internet zo'n zelftest gedaan.. :o
Ik ben 41 jaar en weet voor mezelf ook voor 90% zeker dat ik ADHD heb, heb het hierover ook met mijn huisarts gesproken, hij wil onderzoeken, ik niet.
Ja ik ben (soms heel) druk, ben onrustig, kan me moeilijk concenteren, ik zie en hoor alles, reageer impulsief... enz. :o
Maar weet je, de mensen nemen me maar zoals ik ben... en anders laten ze het maar... Mijn man en vriendinnen zeggen vaak zat tegen me, doe eens rustiger.. Tja ik ben wie ik ben.. Take it or leave it.. ;)

- Je moet niks..
- het is geen 'sticker' maar een opluchting
- bijna iedereen scoort met die zelftests.
- 90% is niet zeker.. je hebt het, of niet.. wil je het weten, laat je onderzoeken.
- ik zou zeggen, of laat je onderzoeken (bijvoorbeeld PsyQ) je krijgt dan een diagnose, daarna kun je besluiten er iets mee te gaan doen of niet. Als je al 41 bent, lijkt me niet dat je er nog iets mee wilt doen..

(sorry, maar ik kan niet tegen dit soort posts.. niemand kan hier iets mee... en ja, ik heb zelf A.D.H.D.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:57

Sluit me eigenlijk aan bij Klijntjuh...

Ik hoor vaak 'oh ik heb ook adhd' maar niks vastgesteld :n

Heb je er geen last van, dan heb je per definitie geen stoornis, dus óók geen adhd! (Aldus DSM-IV)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:00

En ik sluit me weer aan bij Rock :')
Ik hoor ook zoveel mensen die een beetje van dit en dat zijn.
Maar dan denk ik, je hebt geen "problemen".
En als ik dan vervolgens zeg dat ik ADD heb(met diagnose, al wordt die heeeel misschien wel weer ingetrokken) zegt iedereen, néé dat kan nooit :7

Oww en ook wel bij Klijntjuh, het is écht een opluchting.
Maar het is wel eventjes zwaar, ik ga maandag weer met onderzoeken bezig, gericht op autisme..
Als ik autisme blijk te hebben ben ik niet blij, maar er vallen zoveel dingen op hun plek waardoor ik weer verder kan.

Edit: Rock, hoe ging je presentatie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:32

@Rock
Maar mijn dochter van 6 heeft nergens last van , daarentegen wij, de juf en haar klasgenootjes weer wel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:47

@brainless: maar als de omgeving er last van heeft zal zij er uiteindelijk zelf ook wel last van hebben of krijgen.
Ten minste zo denk ik dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:03

Ik sluit me aan bij Siskeh (oeh, wil je met me trouwen? *D )

Een kind van 6 heeft vaak zelf minder last van de AD(H)D dan de omgeving. Hoewel ik vaak van kinderen van een jaar of 7-8 heb gehoord dat ze helemaal blij waren met hun pilletjes.

Het meest 'tragische' in mijn optiek was een jongetje dat tegen zijn moeder zei: "Wauwwww er zitten BLAADJES aan die boom!!"

Dat jochie was altijd zo afgeleid geweest door 1001 andere prikkels dat hij nooit had gezien dat een boom blaadjes had! ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:04

bij mij is het dit jaar geconstateerd (ADD dan) en dat was echt wel een opluchting.
Veel herkenning in je verhaal, al moet ik zeggen dat ondanks het feit dat ik redelijk 'intelligent' ben, nooit op de middelbare school heb kunnen meekomen. Op het gymnasium niet, en op het MBO ook niet. Ik vind het altijd heel apart om te lezen dat mensen hun punten gehaald met 'niets doen'. Dat is mij dus nooit gelukt en MBO was toch wel zodanig onder mijn niveau dat mijn 'intelligentie' mijn werkhouding hadden moeten compenseren :P Maar niet als je (zware) concentratieproblemen hebt dus :) . Maargoed, mss speelt er wel ietsje meer bij mij. :)

wbt dat labeltje, ik werd wel echt beperkt door mijn concenstratieproblemen. Ik moest altijd iets doen en een TVprogramma volgen was min of meer al een onmogelijke opgave (tenzij het iets supersimpels was als ANTM ofzo :') ). Op mijn 12e is door een psycholoog al vast gesteld dat ik structurele concentratie problemen heb, maar daar is toen eigenlijk niets meegedaan. Nu dus wel, en dat is echt heel fijn. Ik ben nu weer begonnen aan een Havo-opleiding (na een hele poos thuis te hebben gezeten omdat dus echt niets lukte) en dat gaat wel redelijk. Maar dat kost dus ontzettend veel energie en tijd zeg (mijn werktempo ligt ten gevolge van ADD ook veel lager, dus huiswerk maken etc. is echt tijdrovend) en het feit dat mocht het weer mis gaan dat ik iig 'iets' heb om op terug te vallen is wel fijn hoor! Ik doe echt overal stinkend mijn best voor, en ik probeer het zo min mogelijk te zitten van 'jaaaa, ik heb ADD dus ik kan dit en dit en dit niet' (volgens mij weten mijn docenten het ook niet eens). Maar het is meer de wetenschap dat als het weer misgaat ik wel gewoon een goede reden kan geven en ik mss niet meer 1000x hoef aan te horen 'Menino kan het wel, maar ze doet het niet' (dat is écht demotiverend). Maar als ik voor mezelf spreek, probeer ik wel gewoon zo goed mogelijk te functioneren zonder dat iedereen rekening met mij en m'n stoornis moet houden zegmaar :+ .

Ik heb overigens op 3 basisscholen gezeten waarvan 2 dalton. Op de eerste ging het echt niet goed hoor, plannen enzo kan en kon ik niet, dus mijn weektaak had ik dus ook gewoon nooit af. Kwam ook door mijn lage werktempo. Mijn punten haalde ik wel, want ik vond het simpel. Maar ben wel bijna blijven zitten en ben ook een niveau terug gezet qua rekenen enzo. Toen ging ik naar een andere school, waar het ze echt niets kon schelen dat ik zo ongeveer 1/3 af had van hetgene wat ik af moest hebben aangezien ik toch wel voldoendes haalde. Ben toen dus ook naar het gymnasium 'gestuurd' (wat verder gedoemd was om te mislukken dus :') ). Maarja, ik had toen wederom ontzettend veel moeite met het voltooien van mijn weektaken etc. maar op mijn citotoets scoorde ik gewoon hoog. :) . Maar ik merk op dit moment wel dat die nieuwe onderwijsmethodes die gebasseerd zijn op zelf plannen etc. gewoon 0,0 voor mij werken. Ik moet gewoon precies weten waar ik aan toe ben, wat ik moet doen en wanneer etc. Want zelf plannen kan ik gewoon echt niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:08

Doe je goed Menino! Misschien een hart onder de riem; ik heb afgelopen zomer op mijn 24e eindelijk mijn havo diploma gehaald!! You can do it!!

Over mijn presentatie trouwens. Die ging wel goed, geloof dat men het wel interessant vond. Wijdde alleen weer iets tever uit hihi

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:18

Toen wij onze zoon lieten onderzoeken. Werden wij zo aangesproken door kinderarts en pshyciater en kregen we echt de vragen zo voorgeschoteld waarom wil je die sticker op hem plakken, hebben jullie last van zijn gedrag of word het door anderen opgedrongen (bijv door school). Of wil je een excuus voor zijn gedrag hebben. En ik vond dit zo kwestend en aanvallend naar ons ouders toe alsof je bewust je kind een "ziekte" wil aanpraten.
Ook hij had, in zijn beleving nergens last van, alleen zijn omgeving steeds meer.
Ik heb een zoon met zware ADHD +ODD. (hij heeft een aantal jaren op een leefgroep moeten leven, nu hij ouder word leert ook hij er "beter" mee omgaan) En nee ik wou op hem geen "sticker" plakken. Helaas merk ik wel, dat hij makkelijker geaccepteerd en "vergeven" word maar ook begrip is voor zijn gedrag, als hij zegt dat hij ADHD+ ODD heeft.
En zoals gezegd ik ben 41 en ik heb er mee leren leven. Dat is ook de reden dat ik me niet meer wil laten testen..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:36

Maar ik neem aan dat er mee leren leven voor jou niet makkelijk is geweest en dat je je zoon dit makkelijker wilt maken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:42

Rock schreef:
Ik sluit me aan bij Siskeh (oeh, wil je met me trouwen? *D )

Een kind van 6 heeft vaak zelf minder last van de AD(H)D dan de omgeving. Hoewel ik vaak van kinderen van een jaar of 7-8 heb gehoord dat ze helemaal blij waren met hun pilletjes.

Het meest 'tragische' in mijn optiek was een jongetje dat tegen zijn moeder zei: "Wauwwww er zitten BLAADJES aan die boom!!"

Dat jochie was altijd zo afgeleid geweest door 1001 andere prikkels dat hij nooit had gezien dat een boom blaadjes had! ;(

Ik waarschuw je alvast :') dat wil je niet.

Ik vraag me voor mezelf echt af of medicatie op jonge leeftijd bij geholpen had...
Zelf zie ik dingen als blaadjes aan de bomen juist wel, en ik zie overal katten, leuke kleren, rare sokken, aparte plantenbakken enz. enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:43

Hihi jij waarschijnlijk ook niet _O- En mijn vent (altijd in voor een driehoeksverhouding) denk ik óók niet _O-

Ik zag dat soort details inderdaad ook altijd wel... maar ik zag dan ook alleen nog maar details :=

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:48

Rock schreef:
Hihi jij waarschijnlijk ook niet _O- En mijn vent (altijd in voor een driehoeksverhouding) denk ik óók niet _O-

Ik zag dat soort details inderdaad ook altijd wel... maar ik zag dan ook alleen nog maar details :=

Ik zie ook alleen maar details :+ , en dan vind ik het écht raar dat andere niet zien dat de kleur van het bord waar we net langsreden precies matcht met mijn nieuwe schoenen.

Ben helemaal niet veeleisend hoor, je moet genoeg geld verdienen zodat ik niet mijn eigen centjes hoef te verdienen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:05

Natuurlijk wil ik mijn zoon helpen. Ik wist vroeger niet beter, ik ben zoals ik ben. Mijn moeder zei altijd ik hoop dat je zelf een kind krijg, die is zoals jezelf bent. (ik snapte die opmerking nooit, nu wel) :o
Ik dreef mijn ouders tot wanhoop :o , maar zij wisten ook niet beter.
Zelfs nu (met al hun ervaring) kunnen ze er niet mee omgaan.