Mijn zus heeft arbortus laten plegen, of toch niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:10

Inney schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld, maar hóe je het zegt, een beetje hard.
En het kan wel zijn dat wij/jij vinden dat ze zich er niet mee moet bemoeien,
maar ze zit er toch blijkbaar wel echt mee. ;)

Dan moet ze naar haar zus gaan ipv het op bokt neer te smakken.. Een beetje handig iemand weet wellicht haar zus op internet te vinden ( de voor en achternaam van TS staan nml gewoon in haar profiel ;) ) Als ik erachter zou komen dat mijn zusje dit heeft neergekwakt op internet, zou ik lichterlijk ontploffen, daarom ook mijn verwijzing dat ze haar neus niet in de zaken van haar zus moet steken ;)

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:12

Tallie1979 schreef:
Hoezo is dat ongepast?

Is het haar leven? Is het haar kind? Is het haar lijf? Haar man/vriend?

Volgens mij zijn alle vragen met een NEE te beantwoorden en heeft ze dus niks te maken met de keuze van haar zus.. Correct me if I'm wrong ;) Ik snap wel dat ze er mee zit, maar in haar geval was er geen sprake van een keuze omdat ze al te ver was, dus abortus kon hoe dan ook niet gedaan worden, dus ik snap het probleem ook niet echt.. :o

Wellicht is het ongepast, omdat sommige mensen dermate een band met hun familie hebben dat ze alles delen. Ik maak uit de reactie van TS op dat dat zo het geval was bij hun. Op het moment dat dat dan ineens niet meer kan, dan doet dat natuurlijk harstikke pijn. TS wordt ineens bij haar zus wordt buitengesloten, terwijl ze enerzijds weet dat ze (waarschijnlijk) een beslissing heeft genomen die ze eerder niet zomaar zou hebben genomen. Aan de andere kant heeft ze zelf mede op basis van het advies van haar zus een beslissing genomen die verstrekkende gevolgen heeft gehad voor haar eigen leven (ook al is ze er nu heel erg blij mee).
Hoe raar is het dan dat TS graag met haar zus wil praten? Een ieder die in eenzelfde situatie zou zitten en tegen een dichte deur aan loopt zou zich gefrustreerd voelen.
Dus ja, ik vind je opmerking ongepast.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:25

Bolxy schreef:
Tallie1979 schreef:
Hoezo is dat ongepast?

Is het haar leven? Is het haar kind? Is het haar lijf? Haar man/vriend?

Volgens mij zijn alle vragen met een NEE te beantwoorden en heeft ze dus niks te maken met de keuze van haar zus.. Correct me if I'm wrong ;) Ik snap wel dat ze er mee zit, maar in haar geval was er geen sprake van een keuze omdat ze al te ver was, dus abortus kon hoe dan ook niet gedaan worden, dus ik snap het probleem ook niet echt.. :o

Wellicht is het ongepast, omdat sommige mensen dermate een band met hun familie hebben dat ze alles delen. Ik maak uit de reactie van TS op dat dat zo het geval was bij hun. Op het moment dat dat dan ineens niet meer kan, dan doet dat natuurlijk harstikke pijn. TS wordt ineens bij haar zus wordt buitengesloten, terwijl ze enerzijds weet dat ze (waarschijnlijk) een beslissing heeft genomen die ze eerder niet zomaar zou hebben genomen. Aan de andere kant heeft ze zelf mede op basis van het advies van haar zus een beslissing genomen die verstrekkende gevolgen heeft gehad voor haar eigen leven (ook al is ze er nu heel erg blij mee).
Hoe raar is het dan dat TS graag met haar zus wil praten? Een ieder die in eenzelfde situatie zou zitten en tegen een dichte deur aan loopt zou zich gefrustreerd voelen.
Dus ja, ik vind je opmerking ongepast.

Ik heb hierna nog een post neergezet.. Als TS altijd alles met haar zus kon bespreken is het uiteraard heel jammer dat het nu niet meer kan. Maar dat heeft een reden die uitgepraat dient te worden :) Dan is de keus om het op een openbaar forum te zetten nou niet echt eentje die mij het meest fantastisch lijkt. Waar of niet? :D

En het zijn nou eenmaal niet de keuzes van de TS, wel of niet gepast doet niet ter zaken, aangezien het niet haar keuze is om te maken. Wat wel haar zaak is, is het uitpraten met haar zus :) En dat is nou net weer onze zaak niet :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:12

Situaties kunnen meningen doen veranderen.

Jij vind haar abortus een moeilijk onderwerp, maar niet alleen jij hoor. Zij zal dat zelf ook vinden. Zij heeft waarschijnlijk ook net als jij het gevoel dat ze haar verhaal niet meer bij jouw kwijt kan. Daarbij doe jij haar juist herinneren aan een beslissing die ze toch al zo moeilijk gevonden zal hebben.

Ik denk dat het goed zou zijn om voorlopig dít onderwerp echt even in het midden te laten. Op dit moment is het voor jullie beide moeilijk bespreekbaar en dat zal alleen maar meer onbegrip tussen jullie beide opleveren.

Laat het voorlopig rusten en probeer het onderwerp over een paar maanden nog eens rustig ter sprake te brengen. Zoiets is pas bespreekbaar als jullie er beide over kúnnen spreken..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:15

meschien moet ik voor jullie even wat dingen op een rijtje zetten.

* Ik was zelf al te ver voor arbortus.
mij zus wist dit niet en zei arbortus is geen optie.

*Ik kon de moeilijkste dingen zowel met haar als met mij
gevoeleens bespreken en we deden allus samen, nu niet meer

* zoals mij zus haar verhaal steeds verdraaid ga ik twijfelen.
(waar aan weet ik niet)

* of zei arbortus doet is meschien niet mijn zaak,
maar ik raak er van in de war door dingen die ze zelf altijd over
arbortus riep. (meningen verschillen over abortus)

hopelijk begrijpen jullie het nu better.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:18

ik snap het
haar zus heeft al 3 kids en was weer zwanger (zei ze)
dus die ging abortus plegen dus zij naar die kliniek en kwam terug met rare antwoorden
nu weten ze niet of ze wel zwanger is geweest omdat een test na 2uur gewoon aangeeft dat je zwanger bent ookal ben je dat niet

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:19

hanny_jelke schreef:
meschien verkeerd gezegt inderdaat sorry.
maar hij krijgt alle liefde en ik hou heel veel van hem.
weg halen kon niet meer.
en dus moet ik er mee leven en hij er niet de dupe van worden.

Je had je kind ook kunnen afstaan..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:20

daisies schreef:
hanny_jelke schreef:
meschien verkeerd gezegt inderdaat sorry.
maar hij krijgt alle liefde en ik hou heel veel van hem.
weg halen kon niet meer.
en dus moet ik er mee leven en hij er niet de dupe van worden.

Je had je kind ook kunnen afstaan..

als ik niet van hem hield wel ja
maar ik hou met heel me hard van hem.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:24

Gelukkig :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:35

daisies schreef:

ik snap wel dat je dacht van niet ik zei het inderdaat verkeerd
mijn excuus daar voor.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:45

Ik snap de TS wel hoor.
Als haar door haar zus is verteld dat abortus geen optie is, en ze het nu zelf wilt doen is natuurlijk een beetje raar.
Ookal is het haar zus' verantwoordelijkheid en eigen keuze, is kan de TS best begrijpen dat ze het vreemd vind (al helemaal al zou de TS abortus toch een soort moord vinden, dan kan je je er toch best over opwinden, het is toch ook jouw familie).
Natuurlijk blijft het eigen keus, maar ik kan de ontsteldheid van de TS wel begrijpen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:47

hanny_jelke schreef:
Mijn zus heeft een vergrote kans op tweelingen, omdat zei een grote bar moeder heeft.

Ik ben ook afgehaakt hoor, wat een verhaal.
Alleen ben ik wel nieuwsgierig wat een bar moeder is :D

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:53

Ow... hahaha zie nu een reclame op bokt onder dit topic staan over ongewenst zwanger... :+

Maar wat ik niet snap is dat die man dan meer moet werken. Ik heb geen kinderen en werk al meer dan die man...??!

Snap wel dat het lastig is vooor TS

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:01

Kan het zo zijn dat je zus het er zelf heel erg moeilijk mee heeft en er daarom niet over wilt praten?
Abortus is geen luchthartig iets dat je zomaar even doet.
Het is haar recht om dit besluit te nemen, en het is ook haar goed recht om er nu niet over te willen praten.
Als ik je goed begrijp is het allemaal nog heel vers.
Het enige wat je kan doen is je zus laten weten dat jij er voor haar bent, van haar houdt no matter what en dat ze met alles bij je kan komen als ze haar hart wilt luchten. En het verder even laten rusten totdat ze er zelf over begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:21

[LZP] > [MW]

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:19

_BlingBling_ schreef:
Ow... hahaha zie nu een reclame op bokt onder dit topic staan over ongewenst zwanger... :+

Maar wat ik niet snap is dat die man dan meer moet werken. Ik heb geen kinderen en werk al meer dan die man...??!

Misschien heb je een minder gulle baas :P . Maar ik kan me (juist) best voorstellen dat je als ouder niet meer wilt gaan werken. Immers heb je dan echt iets om voor thuis de blijven, als je begrijpt wat ik bedoel.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:00

_BlingBling_ schreef:

Hahah inderdaad, ik ook.. Maar de zus+man van de TS hebben vast geen paarden, vandaar :D

Laat je zus even met rust, voor haar zal het ook niet makkelijk zijn en ik weet nog net zo niet of het de keus is van 'B' want een keuze maak je samen en vooral zo'n keuze. Misschien kun je over een paar weken nog eens met haar gaan praten wat je dwars zit.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:55

He gets meis, wat een vervelende situatie.

Ik probeer je post goed te begrijpen en hoop dan ook dat ik het goed begrepen heb?
Jullie waren het er vroeger over eens dat abortus geen optie was..maar nu je zus zwanger bleek te zijn, is zij daar toch heel anders over gaan denken en dat zit je best wel dwars?
Kan me voorstellen dat als iemand altijd heel steevast bij haar visie bleef op abortussen en dan wel een abortus laat doen, je het er moeilijk mee hebt.
Je hebt het over 'ze' waren nog erg klein, bedoel je daarmee dat je zus zwanger was van een tweeling? Als het om een tweeling ging, kon de abortus niet op deze manier uitgevoerd worden begrijp ik eerder uit je verhaal? Dus dan klopt er idd iets niet aan het verhaal van je zus?

Weet je, ik kan me ook voorstellen dat het vreselijk moeilijk voor je zus is..gok zomaar dat zij het er met haar man uitgebreid over heeft gehad, ze hebben al 3 kindjes en dat kost enorm veel energie en toewijding, altijd, ook als je moe bent..als je dan nog een kindje krijgt, dan wordt het leven nóg drukker..mss waren ze wel heel blij met het leven zoals het nu is en waren ze bang dat ze het 4e (en/of 5e kindje) niet hetgeen konden geven wat dat kindje(s) nodig hebben om tot volwassen mensen uit te groeien..
Abortus is altijd een gevoelig onderwerp, maar soms, soms is het gewoon beter om dat toch te doen, mss wegens bovenstaande redenen?

Het is verdrietig dat ze je buitensluit, maar reken maar dat ze met haar eigen verdriet zit, of ze nou die abortus heeft laten doen of niet..dat heeft tijd nodig en mss schaamt zij zich wel, omdat er vroeger in jullie gezin een abortus not done was en het nu wel zelf gedaan heeft?

Stuur haar desnoods een lief kaartje en wens haar daarin sterkte en dat je deur openstaat zodra ze wilt praten erover..zoiets?

Succes ermee..je zus komt er vanzelf wel mee...

Twee vriendinnen van me hebben ook een abortus laten uitvoeren, slikten beide de pil en konden onmogelijk voor een kindje zorgen, hoe graag zij dit ook wilden, de situatie was er gewoon niet naar en die viel ook niet te creeeren op dat moment..de ene vriendin kon er niet over praten, deed of het nooit bestaan heeft, nu paar jaar later zit ze er erg mee, komt het er pas uit...andere vriendin ben ik mee geweest, heeft van begin af aan gerouwt en gehuild, afscheid genomen van het kindje..
Ieder verwerkt zoiets op een andere manier, daarom vertel ik je dit ;)

Marchador

Re: Mijn zus heeft arbortus laten plegen, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:03

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je zo moeilijk doet over de keuze van je zus.
Als mijn zus iets niet wilt vertellen om weet ik veel wat voor reden dan respecteer ik dat.

Meid maak je er niet zo druk om en geniet lekker van je zoontje!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:14

Het is mischien wel raar van je zus dat ze toendertijd bij jou heeft gezegd dat abortus "not done" is en het nu zelf heeft gedaan. Maar je weet pas hoe je reageert als je zelf in zo'n situatie zit mensen kunnen nou eenmaal van gedachte veranderen. En ik ben van mening dat je dat haar ook niet kwalijk kan nemen.
Zij en haar man willen waarschijnlijk het beste bieden voor zo'n kindje en zijn helaas nu niet in de positie om dat nu te veroorloven aan een 4e kindje. Dat vind ik alleen maar een hele moedige beslissing.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:49

Ik snap je heel goed hoor..
Beetje raar van je zus dan ..
Maar goed, we blijven mensen he, die snel van gedachten kunnen veranderen.. :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:52

Amy77 schreef:
He gets meis, wat een vervelende situatie.

Ik probeer je post goed te begrijpen en hoop dan ook dat ik het goed begrepen heb?
Jullie waren het er vroeger over eens dat abortus geen optie was..maar nu je zus zwanger bleek te zijn, is zij daar toch heel anders over gaan denken en dat zit je best wel dwars?
Kan me voorstellen dat als iemand altijd heel steevast bij haar visie bleef op abortussen en dan wel een abortus laat doen, je het er moeilijk mee hebt.
Je hebt het over 'ze' waren nog erg klein, bedoel je daarmee dat je zus zwanger was van een tweeling? Als het om een tweeling ging, kon de abortus niet op deze manier uitgevoerd worden begrijp ik eerder uit je verhaal? Dus dan klopt er idd iets niet aan het verhaal van je zus?

Weet je, ik kan me ook voorstellen dat het vreselijk moeilijk voor je zus is..gok zomaar dat zij het er met haar man uitgebreid over heeft gehad, ze hebben al 3 kindjes en dat kost enorm veel energie en toewijding, altijd, ook als je moe bent..als je dan nog een kindje krijgt, dan wordt het leven nóg drukker..mss waren ze wel heel blij met het leven zoals het nu is en waren ze bang dat ze het 4e (en/of 5e kindje) niet hetgeen konden geven wat dat kindje(s) nodig hebben om tot volwassen mensen uit te groeien..
Abortus is altijd een gevoelig onderwerp, maar soms, soms is het gewoon beter om dat toch te doen, mss wegens bovenstaande redenen?

Het is verdrietig dat ze je buitensluit, maar reken maar dat ze met haar eigen verdriet zit, of ze nou die abortus heeft laten doen of niet..dat heeft tijd nodig en mss schaamt zij zich wel, omdat er vroeger in jullie gezin een abortus not done was en het nu wel zelf gedaan heeft?

Stuur haar desnoods een lief kaartje en wens haar daarin sterkte en dat je deur openstaat zodra ze wilt praten erover..zoiets?

Succes ermee..je zus komt er vanzelf wel mee...

Twee vriendinnen van me hebben ook een abortus laten uitvoeren, slikten beide de pil en konden onmogelijk voor een kindje zorgen, hoe graag zij dit ook wilden, de situatie was er gewoon niet naar en die viel ook niet te creeeren op dat moment..de ene vriendin kon er niet over praten, deed of het nooit bestaan heeft, nu paar jaar later zit ze er erg mee, komt het er pas uit...andere vriendin ben ik mee geweest, heeft van begin af aan gerouwt en gehuild, afscheid genomen van het kindje..
Ieder verwerkt zoiets op een andere manier, daarom vertel ik je dit ;)

waar schijnlijk heb je gelijk maar ben dit niet gewend van me zus.
ik mis haar zoals ze was.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:54

Chiqa schreef:
hanny_jelke schreef:
Mijn zus heeft een vergrote kans op tweelingen, omdat zei een grote bar moeder heeft.

Ik ben ook afgehaakt hoor, wat een verhaal.
Alleen ben ik wel nieuwsgierig wat een bar moeder is :D

baarmoeder sorry was een typ fout

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:38

het is jammer dat je zus zo doet, vooral omdat jullie zo'n goede band hadden/hebben.
ik zou haar een brief of een kaartje sturen waar je je in ieder geval aanbied als steun en toeverlaat en dat ze altijd bij je terect kan voor een gesprek wanneer zij er klaar voor is.
de vraag of ze wel of neit zwnager was, wel of niet abortus heeft laten plegen zou ik even laten rusten. want als ze het wel heeft gedaan, dan is het waarschijnlijk tegen haar princiepes geweest, maar denk ik dat ze in haar situatie het gevoel had dat ze niet anders kon. en het is niet iets waar je heel makkelijk over praat, zeker niet als zij zelf nog in dr achterhoofd heeft dat ze tegen jou gezegt heb dat het geen optie is. misschien voelt zij zich wel een beetje schuldig t.o.v. jou.
ik zou het wat tijd geven, ze komt er vanzelf wel mee, en anders misschien als het niet meer zo vers in het geheugen ligt kan je het altijd nog even opgooien.

dat van die zwangerschap test, dat ie na zoveel tijd positief word, klopt volgens mij niet helemaal... ik heb er een keer 1 gedaan,die was negatief, en toen ben ik na een paar uur even gaan checken voor de zekerheid en hij was nog steeds negatief...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:53

hanny_jelke schreef:
daisies schreef:

ik snap wel dat je dacht van niet ik zei het inderdaat verkeerd
mijn excuus daar voor.

Misschien ben je dyslectisch maar dat neemt niet weg dat ik je mag verbeteren toch? Heb dit al meerdere keren in dit topic voorbij zien komen en ik vind het nu wel tijd om er wat van te zeggen. :D
Het is inderdaaD, niet inderdaat. :)

Verder heb ik mijn mening al gegeven.