Meer mediterende bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mediterende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:14

Inderdaad, mooi om te lezen.

Ik doe ook niet altijd met muziek. Hangt er van af waar ik zin in heb die dag. Soms heb ik zin in een muziek erbij zodat ik helemaal met mijn aandacht bij de muziek kan zijn en op die manier mijn geest tot rust laat komen. Maar een andere keer wil ik met mijn volle aandacht stil staan bij bijvoorbeeld mijn gevoel en dat doe ik zonder muziek.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:08

Ik heb iets gevonden;

Citaat:
Oefening: meditatief een stroopwafel eten

'Wees je eerst bewust van het zitten en van het rijzen en dalen van de buik. Registreer het zien van de stroopwafel en het verlangen om haar op te pakken.De bewegingen observerend en registrerend kun je je arm langzaam in de richting van de stroopwafel bewegen. Vervolgens benoem je het oppakken ervan.
Beweeg je andere hand richting stroopwafel en registreer ook het afbreken van een stukje wafel.
Je bent je vervolgens bewust van de omhooggaande beweging van je arm en je registreert deze; ook benoem je het openen van je mond en het in de mond stoppen van het stukje stroopwafel.
Je kunt het contact van het stukje stroopwafel met de tong en de binnenkant van de mond registreren. Benoem het voornemen om te kauwen en begin dan al observerend en registrerend te kauwen. Misschien dat de smaak of het lekker vinden op de voorgrond treedt; in dat geval kun je het proeven of het lekker vinden registreren.
Vervolgens kun je het slikken opmerken en tenslotte het naar beneden voelen glijden van de doorgeslikte substantie, door de slokdarm naar de maag toe.
Ten slotte nuttig je al observerend en registrerend de overige stukjes stroopwafel'.

Ik had naar aanleiding van een stukje in de Celestijnse Belofte al bedacht dat ook eten een meditatief gebeuren kan zijn, maar om iets eten dan als heuze oefening op internet te vinden... Vipassana wordt steeds leuker,zo :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 03:30

Ik mediteer vlak voor ik ga slapen... Kon het tot een half jaar geleden enorm goed... Gedachten helemaal leeg, lichaam geheel ontspannen... Maar het lukt me niet meer :\ Bleg.

Merk ook aan mijn hele lichaam en manier van doen dat ik dat momentje ontspanning niet meer heb, ben sneller gestressed, kan veel minder hebben, veel sneller opjagen in dingen... :\

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 07:52

Misschien wil je te graag ontspannen worden tijdens het mediteren? Ik merk bij mijzelf dat dat juist averechts werkt namelijk.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:58

Ik denk dat ik het beste tot rust kan komen in een heerlijk warm bad, of als ik in de douche ga zitten en de warme regenstralen en druppels voel vallen op mijn lichaam.

Ik ga het deze week echt eens proberen, ben benieuwd of het überhaupt iets is voor mij. :)
En of het me helpt de rust in mijn koppie en lichaam terug te vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:56

Idd grens tussen meditatie en reiki is erg dun zeker als je jezelf een volledige behandeling geeft. De baby reageert trouwens echt heel snel, zodra ik mijn handen op mijn buik leg voel ik hem/haar bewegen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:54

Ik probeer het altijd wel, maar val eigenlijk meestal in slaap, zelfs tijdens yoga-les. Zeker als de instructie wordt gegeven om te gaan liggen, tegenwoordig blijf ik dan zitten, maar zelfs dan is het moeilijk om niet in slaap te vallen.
Ik heb heel lang meditatie-technieken gebruikt om in slaap te kunnen vallen, ik denk dat m'n lichaam het nu zo gewend is, dat zodra ik in diezelfde gedachtengang zit, ik in slaap val.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:41

Is volgens mij niet verkeerd hoor, om lekker in slaap te vallen. Geeft gewoon aan dat jij heerlijk ontspannen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:00

Ik meld me hier ook maar even. Ik mediteer ook voornamelijk volgens de vipassana methode. Ik ben ermee begonnen op therapie, en gebruik hem steeds vaker thuis.

Het eten met aandacht, zoals Juut beschrijft, heb ik gebruikt om mijn 'eetstoornis' aan te pakken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:11

Ook gezien je onderschrift; goed bezig! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:50

Dank je!

Doen er trouwens ook mensen mediteren tijdens het sporten?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:03

Rennen was automatische meditatie, had ik het idee. Af en toe werd ik dan weer op aarde geholpen door overenthousiaste meerennende pony.

Korte meditatie tijdens paardrijden vind ik wel handig; bij oplopende frustratie of meegebrachte spanning even rustig en diep ademhalen met lange teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:03

Rennen is ook een automatische meditatie. Je gedachten worden hoe dan ook gestopt, en komt door het ritme en de flow waarin je ademhaling komt, in meditatie. Beetje moeilijk omschreven, maar het helpt dus fantastisch tegen depressies. Mede door het stofje wat je aanmaakt, maar dat is echter alleen bij lange duurlopen.

Tijdens het paardrijden, kan ik me helaas niet ontspannen. Ik kan mijn focus niet verleggen. Ik hoop dat ooit wel te kunnen, zou me in ieder geval enorm helpen aangezien ik verstijft van angst op het paard zit.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:43

Heb je al eens geprobeerd heel diep uit te ademen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:28

Het probleem is dus dat ik normaal half hyperventilerend op het paard zit. Ik vergeet domweg adem te halen, of haal heel gespannen adem.

Misschien moet ik me eens heel bewust concentreren op het uitademen. Ik ga het in ieder geval testen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 13:17

Met mindfullness paardrijden Angela ;)

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:32

ahhh meditatie...Ik steek mijn hand op, doe het ook ;) Een goede leraar (in mijn ogen) is genpo Merzel Roshi uit amerika. Hij heeft het boek geschreven big mind, big heart.