Stelling: Vriend maakt vriendin zwanger, vriend wil houden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:49

Blue_Eyes schreef:
Maar het feit dat je als vrouw dat kind ter wereld laat komen als je vriend het niet wil laten aborteren, wil niet zeggen dat jij er de rest van je leven voor moet zorgen - HIJ wou het toch houden?

Ja, da's leuk... in theorie! Iedereen weet denk ik wel dat dat in de praktijk niet zo werkt, want hoe erg je ook géén kinderen wilt, als het eenmaal is geboren is het wel jouw baby... Dan zul je vast ook echt wel blij zijn met de keus dat je het kind hebt gehouden omdat je vriend dat toendertijd wilde, maar of dat een goede basis is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:15

Rebel_Jits schreef:
Hmm.. Ik denk dat als er 1 niet wilt, het hele feest niet door hoort te gaan. Je moet toch met z'n tweeën achter de keuze van een kind staan, in je eentje is het amper te doen.

Ik denk dat jij wel anders praat als je zwanger bent en je vriend gilt dat je het weg moet laten halen.

Sowieso moet je jezelf niet zo afhankelijk van een ander opstellen. Je hebt een eigen gevoel en een eigen mening en je kan het kind echt wel alleen opvoeden. Als je je zo laat beinvloeden door een ander kan dat de rest van je leven heel veel invloed hebben, zeker psychisch. (de vragen: goh nu zou ik ongeveer moeten bevallen, zou hij/zij nu de eerste stapjes hebben gedaan? Nu zou hij/zij naar school gaan... hoe zou hij/zij eruit gezien hebben?)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:41

Blue_Eyes schreef:
eenitraM schreef:
De vrouw draagt het mee en is toch het overgrote gedeelte van haar. (In mijn ogen)

Genetisch gezien niet meer dan 50% hoor ;)

Vrouwen zijn voor meer dan 50% verantwoordelijk, mitochondriaal DNA komt volledig van de moeder.

Maar dat doet niets af aan de kwestie van wie de toekomstig baby het meeste is, dat is toch vooral het gevoel dat mensen er bij hebben. Ik hoop ontzettend dat mijn vriend/man later niet het gevoel heeft dat het vooral mijn kind is, maar als het nu 'fout' gaat zal ik toch de uiteindelijke beslissing nemen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:52

rozekoeken schreef:
Abortus doen omdat je er nog geen zin in heb (maar het wel zou kunnen betalen etc.) vind ik niet kunnen...

Waarom eigenlijk niet? Gaat abortus niet om de eerste plaats om je gevoel en niet om het geld?

Ik ben het trouwens wel eens met degenen die zeggen dat de vader wél het recht zou moeten hebben om te kiezen al of niet financieel mee voor het kind te zorgen. Als het niet gepland is, en ook niet gewild door de vader teminste.

Ayasha
Blogger

Re: Stelling: Vriend maakt vriendin zwanger, vriend wil houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:53

Ik ben van mening dat de vrouw beslist. Baas in eigen buik. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:57

Roane schreef:
En dan als de vriend het wilt houden; dan zou ik niet negen maanden dat kind mee 'willen dragen' en het dan aan hem geven, want 'ik' loop er dan mee, 'ik' wilde niet zwanger zijn...

Ik moest ineens denken aan de roman Tweede keus van Petra Schedler. De hoofdpersoon wil geen kinderen, haar (ex-)vriend wel. Zij wordt zwanger en baart het kind, hij voedt het uiteindelijk op en zij houdt zich overal (bewust en in goed overleg) buiten. Best intrigerend om te lezen, al is het 'maar' fictie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:21

pharagirlke schreef:
Ik ben van mening dat de vrouw beslist. Baas in eigen buik. :)

Ik heb de situatie naar mij 'vertaald'. Als ik nu zwanger zou zijn, dan laat ik het weghalen. Ik vind het heel cru om te zeggen, maar in de situatie zoals hij nu is kan ik geen kind veroorloven. Zelfs als dit tot een grote ruzie met mijn vriend zou leiden, tja. Mijn toekomst (=opleiding) word wel drastisch omgegooid als ik nu zwanger zou raken en het kind zou houden, dan zouden mijn dromen kapot gaan.

Anderzijds, stel we hebben allebei een vaste baan en zekerheid en je kunt een kind een goed leven bieden, dan word het anders.

Het is hoe dan ook lastig, maar ik ben alsnog van mening dat een vrouw uiteindelijk de touwtjes in de handen mag nemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:27

Lastige vraag.

Ten eerste denk ik dat je relatie over is als de een het kindje wel wil houden en de ander niet.
Dan sta je zo ver van elkaar af dat je er denk ik beter gewoon een einde aan kan maken.

Als ik het kind wil houden, prima ben ik dus alleen staand moeder, liever dat als een vader die zijn kind niet wil.

Als mijn vriend het kind wil houden denk ik toch dat het hele verhaal niet door gaat. Ik zou geen zwangerschap uitdragen die ik niet wil.

Gelukkig zit ik zelf niet in zo'n situatie. Heb geen plannen op korte termijn om zwanger te worden maar mocht het ondanks de pil ed toch gebeuren is zo'n klein wondertje bij ons van harte welkom.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:33

tja.. dat ligt eraan. Ben je zelf zo dom geweest om onveilige seks te hebben? of heb je zowel een condoom en de pil gebruikt? en is het desondanks door het gebruik van de pil en condoom dat je toch zwanger raakt? Dan zou ik zeggen, dan mag de vrouw beslissen.

Ben je zo dom om geen condoom en pil te gebruiken en je raakt dan zwanger? tja.. dan heb je pech! dan hou je 't maar lekker je bent toch zelf zo dom geweest? dan moet je daarvan ook de gevolgen onder ogen zien.

In principe als je er zelf iets aan hebt kunnen doen ben ik tegen abortus in andere gevallen dus bijv. als je wel condoom + pil hebt gebruikt of in geval van verkrachting, nouja dan ligt die beslissing bij de vrouw.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:16

Maartje1990 schreef:
Ben je zo dom om geen condoom en pil te gebruiken en je raakt dan zwanger? tja.. dan heb je pech! dan hou je 't maar lekker je bent toch zelf zo dom geweest? dan moet je daarvan ook de gevolgen onder ogen zien.

En wie is hier de dupe van? Het kind...

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:35

Maartje1990 schreef:

Ik vind dit zon domme redenering die heel veel mensen hebben.
Het kind is geen middel om iemand met zijn domheid te straffen hoor. :+ Juist die mensen die te dom zijn om na te denken zouden zich niet moeten voortplanten. Geen goede oplossing lijkt me dus..

Ik vind dat de vrouw net iets meer zeggenschap heeft. Als de vrouw het niet niet wil en de man wil dan is dat heel naar voor het kind maar ik vind dat de vrouw wel het recht heeft om te beslissen over haar eigen lichaam. Anders krijg je hele rare draagmoeder praktijken waar wederom het kind de dupe van wordt. Ik vind mijn antwoord heel hypocriet, het is een gevoelskwestie denk ik :)

Zeer moeilijke kwestie, omdat er geen middenweg is. Wat je ook kiest er is er altijd wel iemand de dupe van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:39

Ik bedoel het niet als straf, maar je hebt toch zelf onveilige seks gehad? dan moet je daarna ook je verantwoordelijkheid nemen ;) en de dupe... hmm dat weet ik niet hoor. Dat hoeft helemaal niet :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:40

Pff moeilijk!
Ik wil wel dat mijn kind opgroeit met beide ouders in beeld en het hangt ook compleet van de situatie af: kan ik zelf het kind onderhouden? of heb ik daar toch mijn partner voor nodig?
Ik wil geen kind op de wereld zetten tegen mijn zin in, dus die vlieger gaat sowieso niet op. Ik ben diegene die een dikke buik krijgt en moet bevallen. Dus als ik dat echt niet wil, zal dat ook niet gebeuren. Maar goed, zijn menig telt natuurlijk absoluut mee. Maar ik neem wel de uiteindelijke beslissing.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:48

Omdat de vrouw het draagt is zij toch degene die de uiteindelijke keus maakt. Het lijkt me vreselijk voor de man als hij het wil houden maar de vrouw niet, maar meer dan proberen te praten lijkt me niet mogelijk. Een situalie dat de vrouw het kind na de geboorte aan de man meegeeft lijkt me niet snel voorkomen. Andersom heeft de vrouw de mogelijkheid om het kind alleen op te voeden als de man het niet wil.

Het lijkt me echt erg als over zoiets moeilijks als abortus niet op één lijn zit.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:51

Ik vind dat het ligt aan de relatie die je hebt...
Je kunt wel zeggen: Dan neemt de vader het kind toch mee? Maar zo werkt het helaas niet. Als je het kind hebt gebaard, wil je het zeker houden.
Ik zie het (helaas) genoeg in mijn omgeving.

Ik ben misschien wat cru, maar uit wat ik hier heb gezien is, bij de meeste ongewenste zwangerschappen (als ze een korte relatie hebben, of als ze jong zijn) loopt de vader toch weg als het kind geboren is, of ze krijgen daarna wel een ruzie.

Ik vind dat de vrouw hierover de uiteindelijke beslissing neemt. Natuurlijk wel na overleg met vriendlief.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:41

Ik denk dat het niet zo zeer belangrijk is of een kind nou alleen een moeder, alleen een vader, twee moeders, twee vaders of een vader&moeder heeft (al vind ik wel dat een kind tot zovel vrouwelijke als mannelijke personen betrekking moet hebben) maar vóóral dat diegene de de rol van ouder op zich neemt gelukkig is in die rol.

Verder denk ik dat als puntje bij paaltje komt de vrouw iets meer zeggen heeft over het al dan niet houden dan de man. Ik denk dat het voor de vrouw toch iets zwaardere psychische gevolgen heeft. Verder denk ik niet dat je als man een vrouw makkelijk ertoe over kan halen om een kind te dragen/baren/voeden alleen omdat de man dat wil.

Je moet proberen samen tot een goede oplossing te komen maar denk toch dat de vrouw iets meer invloed heeft.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:46

Heb jij toevallig deze week Dr Phil gekeken?
Daar was het nl ook op, de hele show ding erover....
HEt blijft iets waar je met z'n 2-en uit zult moeten komen...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:51

heb je het tegen mij? nee ik heb het niet gezien.

Ik vind alleen grof om te stellen dat de man (zwart-wit bekeken) niets te zeggen heeft. Ook als je het zelf niet wil of er niet zeker over bent of je het wil (kan me ook wel voorstellen dat je door de hormonen overhoop ligt en bang bent of sowieso er bang voor bent) dat je ook naar de man moet luisteren waarom hij het wel graag wil. en andersom net zo. Je moet er idd zelf uitkomen, maar omdat het ín de vrouw groeit heeft dat net wat meer impact denk ik.

Maar je moet het toch sámen doen, daarom ben je ook bij elkaar tenslotte, omdat je samen je leven vorm wil geven.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:23

Hoe hard het misschien ook klinkt: de vrouw maakt imo de eindbeslissing. Ook als de man het daar niet mee eens is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:29

Als ik het niet wil dan gaat het gewoon weg of hij het nou wil of niet ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:39

Lastig! Want ik zou het zoiezo willen houden. Eigenlijk vind ik dat vrouw idd beslist. Het groeit immers in haar buik.
Alleen stel dat ik mijn vriend erdoor kwaijt zou raken? Aan de ene kant heb ik dat er niet voor over, maar aan de andere kant; ik zou never abortus laten plegen!

Gelukkig zou mijn vriend gewoon bij me blijven als het gebeurd! ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:48

De vrouw hééft natuurlijk de eindbeslissing, al hoe je het draait of keert of niet terecht zou vinden. Zij kan elk gewenst moment in de auto stappen, op de fiets springen of naar het station gaan om abortus te laten plegen. Knappe papa die dat tegenhoudt.

Maar dat wilt niet zeggen dat de vader zijn eigen gedachten en wensen mag hebben en die kenbaar mag maken. Het kind is hoe dan ook voor de helft van hem.

Persoonlijk vind ik de kreet 'maar de moeder is 9 maanden zwanger' dus zij mag beslissen niet helemaal terecht. Natuurlijk, zo'n zwangerschap is nogal wat. Maar laten we wel wezen, het is 'maar' 9 maanden. Tegenover de tientallen járen dat je nog ouders, dat je nog papa kunt zijn.

Iemand zei hierboven 'wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten'. Ben ik het ook niet mee eens. Al hoe dom je bent geweest, je krijgt geen kind om daarmee maar je verantwoordelijkheid te nemen. Je krijgt een kind omdat het gewenst is. En in sommige gevallen getuigd het van far more verantwoordelijkheid om het kind juist niét te krijgen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:51

Vind eigenlijk dat de vrouw altijd de keuze heeft om ja of nee te zeggen ongeacht vriend .
Wij sleuren het 9 maanden mee, moeten het eruit poepen, en veel van de zorg komt bij ons terecht.
Niet ALLES maar wel VEEL.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:53

punt 1 simpel .. als je geen kinderen wilt moet je niet Ne*ken
dat is het enigste wat 100% werkt

verder heeft vrouw laatste woord over haar lijf
met een maar .. weet ze dat de man niet wil
moet ze m ook niet willen claimen in welke vorm dan ook

in de regel ben ik altijd braaf meisje geweest
muv met mijn huidige man :o
dat was vrij snel raak .. voor mijn doen dan 8-)

dubbel veilig .. we kenden elkaar immers nog niet zo goed en lang
maar 1e keer (letterlijk!) was raak

hij was eeuwige vrijgezel
en ik relaties en met name mannen in het algemeen ff helemaal zat

we kenden elkaar al paar jaar maar hij dacht dat ik hem niet leuk genoeg vond
en andersom ..

en toen tja die 1e keer .. gelijk raak

mijn keuze stond per direct vast
dit kind kwam ! punt uit en was meeer dan welkom
voelde domweg veel te goed , was der klaar voor

heb mijn toenmalige vriend 3 keuzes gegeven
- je erkend kind wel en we gaan appart verder
- je erkend niet en we gaan appart verder (en ik vraag ook geen alimentatie is immers mijn keuze)
- je erkend kind wel en we gaan verder zoals we bezig zijn en zien wel waar schip strand

"neem je tijd voor een antwoord , denk der rustig over na .. maar graag wel binnen 9 maanden 8-)

hij zat op vrachtwagen en ik druk druk druk op kantoor met heeele lange dagen
na 2 weken nodigde hij mij uit ..
hij zenuwactig lopen door dat huis , zo kende ik m niet
denk naja dat was het dan he
ik uhhh daar ligt mijn tshirt en oh ja tandenborstel
nou dat is het dan en dat was het dan
hij .. ga eens zitten ..

valt op zijn knieen en zegt "wil je met me trouwen

waarop ik heel droog zei
uhhh die optie heb ik nog niet over nagedacht :o
mag ik daar even over nadenken 8-)

2 maanden later zijn we getrouwd en dat is nu 12 jaar terug
en zijn nog steeds verlieft en dus ook nog steeds getrouwd
met een pracht van een zoon ..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:54

wat een mooi verhaal is dat!