Mijn beugel is er uit:D maar gaan die ijzerdraadjes! :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Juulissx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:51

Ik had er aan het begin ook heel veel last van.
vond ze ook heel irritand.
nu merk ik niet eens meer dat ik ze heb ;)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:54

Ik heb ook nog steeds een spalk ( ofwel cc-bar), en ik ben mijn beugel al 23 jaar kwijt :D
Ik had hem alleen achter mijn 4 voortanden, maar bij de buitenste tand brak hij steeds af, omdat ik er iedere keer op beet, dus die ene hebben ze er toen afgehaald, dus nu nog een spalkje op 3 tanden, maar totaal geen last van hoor :D

Pistasche

Re: Mijn beugel is er uit:D maar gaan die ijzerdraadjes! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:49

Went wel :j
Gaat er niet meer uit nee, omdat je tanden dan weer kunnen gaan schuiven. En dat is al helemaal niet de bedoeling denk ik!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 02:57

het went inderdaad :)
is gewoon zodat je tanden niet schuiven.

Ik heb alleen onder een ijzere draadje, en voor boven moet ik een nachtbeugel dragen :)

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:48

Mijn man heeft de draadjes er nog steeds in. Bij hem staan de tanden nog steeds recht. Ik ben 36 en kreeg mijn beugel toen ik 13 was. Poos geleden dus :o Toen lieten ze die draden nog niet zitten. Mijn tanden gaan dus alweer wat schever staan. :(

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:54

nee die gaan er niet uit, het zijn spalkjes die zorgen ervoor dat je tanden recht blijven staan nadat je beugel eruit is gehaalt.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:57

Ik heb ervoor gekozen om ze in te laten die draadjes. Ik merk het niet eens. Nu ik jou topic lees denk eej verrek die zitten er ook nog en dan voelt het ineens raar :D

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:27

nikita73 schreef:
Mijn man heeft de draadjes er nog steeds in. Bij hem staan de tanden nog steeds recht. Ik ben 36 en kreeg mijn beugel toen ik 13 was. Poos geleden dus :o Toen lieten ze die draden nog niet zitten. Mijn tanden gaan dus alweer wat schever staan. :(

Ik ben 39, en ik kreeg mijn beugel ook toen ik 13 was,maar bij mij plakten ze er wel een spalk achter hoor :j

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:29

Nou, ik had eerst een soort plastic gebitshoesje wat ik eerst de hele tijd in moest en iets van 2 weken later alleen nog maar 's nachts maar ik vergat dat best vaak :o (het zat overigens niet erg naar oid). Toen vroeg ik ook om zo'n draadje maar die ging er bij mij elke keer af, bleven lijmrestjes zitten enzo, dát was pas irritant. Dus ik ben lekker weer terug op de hoesjes :)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:53

Zo'n "hoesje" heb ik ook gehad tegen het kaakklemmen s'nachts.
Het heet trouwens een OIR (othodontic invissible retainer ;) )

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:05

darwin schreef:
nikita73 schreef:

Ik ben 39, en ik kreeg mijn beugel ook toen ik 13 was,maar bij mij plakten ze er wel een spalk achter hoor :j

Nou, dan is dat mooi waardeloos van mijn tandarts. Hij wordt bedankt!!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:11

Ik heb ook spalken. Eerst alleen onder en na lang aandringen ook boven gekregen.

Ik had er na een paar dagen ook geen last meer van, alleen en blijft altijd eten (met name met vlees en koekjes) achter de spalken tussen de lijm druppels zitten. Heel vervelend, vooral als je even geen tandenborstel bij de hand hebt. Daardoor heb ik al meerdere aften op de punt van mn tong gekregen :+ Hebben jullie hier ook last van?

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:33

Ook ik heb spalkjes achter mijn tanden zitten. De eerste paar dagen vond ik het vreselijk irritant en wilde ik ze het liefst eruit halen. Nu ik eraan gewend ben, heb ik helemaal geen last ervan. Ik heb die spalkjes er nu iets van 4 jaar zitten en het zit nog steeds zo vast als dat het erin kwam. Het enige wat soms wel een nadeel is dat als je iets eet(bijv. een appel/vlees) dat het dan ertussen wil gaan zitten.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:45

Toen mijn draadje los was gaan zitten, stonden ze gelijk weer uit elkaar.
Dus lekker laten zitten! Je voelt het straks niet meer.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:54

Ik had alleen onder een draadje, maar die is er al na twee of 3 jaar weer uitgegaan. Ben ik heel blij mee, had er na al die tijd nog steeds last van. Mijn tanden zijn tot nu toe, bijna 8 jaar later nog niet verschoven.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:06

Ik zou ze gewoon laten zitten. Zonder gaan je tanden weer aan de wandel. De lijm waar je nu nog last van hebt slijt idd vanzelf en over een tijdje merk je er echt niks meer van.

Dat je tanden na het verwijderen nu nog goed staan zegt niks. Mijn beugel ging eruit op mijn vijftiende en kreeg alleen boven een spalkje. Op mijn 22-ste waren al mijn verstandkiezen eruit. Maar toen ik 24 was viel de tandarts op dat boven mijn tanden flink aan de wandel gingen. Ik ben toen terug gegaan naar de ortho en heb een half jaar boven opnieuw met een plaatjesbeugel mogen lopen. En daarna boven mijn spalkje gekregen. Echt ik wil niet meer zonder. De afgelopen jaren heeft die onder al een paar keer los gezeten. Dat was echt een rotgevoel doordat idd de druk anders wordt voelt het net alsof je beugel net is aangedraait.
Die boven heeft laatst ook losgezeten en die is weer vast gemaakt. Idd aal het begin zaten er grote klodders die nu alweer een stuk gesleten zijn. Dat was twee weken geleden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:58

Mij is gezegd dat die draadjes er binnen een aantal jaar uit mogen. Maar je merkt er echt niets van, had er al héél lang niet meer aan gedacht dat ze nog in m'n mond zaten (tot dit topic dus :D ).
Ik had ook heel erg veel last toen ze de lijm er begonnen af te schrapen. Heb een week of 2 een supergevoelige mond gehad, kon 'm niet openen of ik had al pijn. :=

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:18

Nou ik vind het ondingen. Ze laten om de zoveel tijd los bij mij, hoevaak ik die tandarts al niet gezien heb. Hij zegt dat ik niet genoeg ruimte heb op me tand... Nu is er een heel stuk van m'n draadje afgebroken, moet binnekort weer langs en de onderkant begint ook weer los te laten. GRRRRRR en de ene keer omdat ik een stokbrood eet, de andere keer als ik een rozijn doorslik of me tanden gewoon poets. :Y) Ik kan er niet mee leven, beetje jammer dat ik er de rest van m'n leven aan vast zit. Dat wordt een vroegtijdig kunstgebit schat ik zo in ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:29

Geen goede ortho in de buurt?
Goede klodder lijm erop (die in de loop van de tijd verminderd, maar stevig blijft) moet ook bij korte tanden mogelijk zijn om de spalkjes goed vast te houden.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:29

Ik heb ze ook zowel boven als onder, heb er nooit last van gehad :) ze zijn keurig gezet, en nu na ruim een jaar zit er nog geen millimeter losser dan toen. En ik zit er toch best wel vaak aan met m'n tong (gewoontetje..). Het enige wat ik wel irritant vind is als er iets aan eten achter blijft haken dat ik er niet tussen uit kan krijgen.. brrrrr....
Van mij mag ie voor altijd blijven zitten :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:33

Tandenstokers van Oral B zijn heel smal, kan niet meer zonder die dingen. Anders tandenstokers kunnen er niet in komen.
Daarnaast zijn die spalkjes ook een goede 'vangrail' voor mijn tongpiercing.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:38

Lous schreef:
Daarnaast zijn die spalkjes ook een goede 'vangrail' voor mijn tongpiercing.

Dit heb ik ook, ben der dus ook erg blij mee!
De eerste paar dagen wel even last van gehad, al is last een groot woord.
Ik merkte ze op, zat erg vaak met m'n tong der langs te gaan.

Tegen mij zeiden ze dat ik na een half jaar op controle moest, toen na een jaar, daarna maakte het niet uit als ze der uit gingen.
Maar ze zitten bij mij nog steeds na dik 2 jaar denk ik, erg stevig vast!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:51

Ze adviseren ze minimaal 8 jaar te laten zitten. En het is niet voor niets natuurlijk, het houdt je tanden bij elkaar.

Dus niet echt slim om hem eruit te laten halen, dan kun je wss zo weer aan de beugel :) . Het went echt wel, ik moest er zeker 2 weken aan wennen, maar nu merk ik het niet meer. (Heb 2 spalken, vanaf 2005, dus al bijna 5 jaar).