vervelende gebeurtennissen verdringen, zelfs vergeten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Re: vervelende gebeurtennissen verdringen, zelfs vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:04

Ik heb me elleboog een keer uit de kom gehad, van een pony afgevallen met springen en ik weet nog precies hoe het ging, en hoe ik in het ziekenhuis lag, en wat ze deden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:14

jilleroo schreef:
Chiqa schreef:
Als je veel dissocieert ga je die dingen uit het verleden ook vergeten en zelfs compleet kwijtraken. Spreek uit ervaring helaas .

kunnen wij samen gezellig vanuit ervaring het niet helemaal eens zijn ;)

Ach ik heb dit ook niet van mijzelf wel van een paar artsen die zullen het over het algemeen wel beter weten dan jij en ik, denk je ook niet?

Of heb je toevallig ook die studie gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:53

jilleroo schreef:
ja, maar dan nog hoort daarbij dat je niet aanwezig bent op het moment van die gebeurtenissen. gedissocieerd bent op het moment van die gebeurtenissen.
nogmaals wat TS bedoeld is het blocken van herinneringen naderhand omdat je ze niet meer wilt hebben, je hebt die herinneringen dus wel ooit gehad ( na de gebeurtenis) en (onbewust) besloten dat deze te heftig zijn en je er niet meer aan herinnerd wilt worden.

Klopt wat je zegt. Dissocieren doe je op het moment zelf van de gebeurtenissen. Wat de TS doet is het verdringen van de gebeurtenis; op het moment zelf heeft ze het waarschijnlijk wel allemaal meegemaakt en niet gedissocieerd.

Chiqa het klopt als je dissocieert je op dat moment helemaal de werkelijkheid 'kwijt' bent en dus op dat moment je geen dingen meer kunt herinneren. Maar zodra je uit die dissociatie bent kun je het je als het goed is wel weer herinneren. Ik weet niet of wanneer je veel dissocieert je langzamerhand ook uit je dissociatie geen dingen meer kunt herinneren.

Wat ik wel weet is dat de TS het over verdringen heeft en niet over dissocieren dus een beetje ongepast om er een term overheen te gooien wat zogenaamd op haar van toepassing moet zijn wat er niet mee te maken heeft. En ja ik doe toevallig wel een studie waarbij je veel leert over psychiatrische stoornissen en ik ben bijna afgestudeerd. Je hoeft niet zo onwijs kattig te reageren op jilleroo omdat ze uitlegt wat ze bedoelt en dat toevallig niet in jouw straatje past.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:00

Ik kom ook regelmatig mezelf tegen wat betreft vroeger....
Er zijn in mijn verleden veel nare dingen gebeurd die ik onbewust verdrongen hbe, als ik er nu op een of andere manier mee geconfronteerd word schrik ik me soms een ongeluk, ineens komen er dan dingen tevoorschijn die ik liever niet meer herbeleef.
Ik heb me er ook vaak over verbaasd dat je hersenen dit 'kunnen' maar ik weet dus uit ervaring dat het echt kan.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:10

Chiqa schreef:
Ach ik heb dit ook niet van mijzelf wel van een paar artsen die zullen het over het algemeen wel beter weten dan jij en ik, denk je ook niet?

Of heb je toevallig ook die studie gedaan?

Jammer dat je zo'n reactie geeft en we het niet gewoon oneens kunnen zijn.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:29

Ik denk dat het mogelijk is om bepaalde dingen te blocken in je hoofd..dat zijn vaak dingen waar je liever niet meer aan denkt of een vreselijke nare periode.

Ik heb dat ook onbewust gedaan, toen ik in gesprek kwam met een psychiater vroeg hij me bepaalde dingen van en "hoe voelde dat".. "hoe voel je je daar nu bij? " euhmm..niks...ik voelde niks..nada noppes..en das raar..dus ja...ik weet zeker dat het mogelijk is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:55

Nee, dat kan niet zie http://www.bol.com/nl/p/boeken/hervonde ... index.html

"herinnering"" die boven komen door toedoen van hypnose etc. en andere methodes die kwakzalvers er op na houden, regressie therapeuten etc. zijn vaak "vals" aangemaakt door "leidende"vraagstelling. Met alle ellende van dien.
http://www.skepsis.nl/mcnally.html

Als je iemand zoekt die je dit soort herinnering kan aanpraten kan ik je wel een goed adres geven, die heeft op efficiente wijze mijn zus verkloot.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 21:03

Nou mist, om te zeggen dat hypnose enz kwakzalverij is, ben ik het niet met je eens ;)

Niet de hypnose ala peter powers.. Maar die bijv word gebruikt in de psychiatrie.. Daar geloof ik wel in.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:25

en waar schrijf ik dat ??? hypnose is alleen heel gevaarlijk als het ondeskundig wordt toegepast!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:09

Mist schreef:

"herinnering"" die boven komen door toedoen van hypnose etc. en andere methodes die kwakzalvers er op na houden, regressie therapeuten etc. zijn vaak "vals" aangemaakt door "leidende"vraagstelling. Met alle ellende van dien.

Als je iemand zoekt die je dit soort herinnering kan aanpraten kan ik je wel een goed adres geven, die heeft op efficiente wijze mijn zus verkloot.

Daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:28

pharagirlke schreef:
Mist schreef:

Daar

Ze heeft het over methodes die kwakzalvers erop nahouden, ze zegt niet: Alle regressie therapeuten zijn kwakzalvers. Ze zegt daarna zelfs: regressie therapeuten etc. zijn VAAK vals aangemaakt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:32

Je kan zeker bepaalde herinneringen zo diep weg stoppen dat je ze niet meer herinnert. Wat ook heel bizar is, is dat sommige mensen op een dag wakker worden in bvb China en geeeen idee hebben hoe ze er gekomen zijn. Ook een vorm van geheugenverlies. Het kan dus zeker, maar er zijn ook andere manieren om die zogenaamde 'verloren' herinneringen weer boven te halen, Freudiaanse praktijken vinden niet zo vaak meer plaats ;)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:33

Het kan idd dat je de vervelende gebeurtenissen vergeet/ weg stopt.
Mijn zusje en ik hebben een soortgelijk verleden alleen weet ik alles tot op het detail nauwkeurig en zij weet vrijwel niks meer.
We hebben beiden PTSS, Ik heb hypnose en EMDR gehad.Hypnose is mij slecht bevallen met een hele sterke herbeleving en de EMDR heeft mij goed geholpen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:34

Petite: Ze zegt dat het methodes zijn die kwakzalvers er op na houden. Een methode van een kwakzalver is kwakzalverij. Dus of ze heeft zich verkeerd uitgedrukt. Of ze krabbelt nu terug. :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:51

Mist schreef:
en waar schrijf ik dat ??? hypnose is alleen heel gevaarlijk als het ondeskundig wordt toegepast!

Nou dan heb ik het verkeerd gelezen kan gebeuren toch?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:03

[LZP] > [MW]

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:10

Ik denk ook dat je bepaalde gevoelens/herinneringen zo ver weg kunt stoppen dat je ze vergeet.

Ik kan me bijvoorbeeld weinig herinneren van de scheiding van mijn ouders (was toen 16), soms rij ik langs een huis op waar ik een jaar met mn moeder heb gewoond en dan denk ik: heb ík dáár gewoond??
Geen idee wat er toen allemaal gebeurd is en vooral hoe ik me voelde?
Het voelt alsof je die periode in een 'waas' geleefd hebt, heel vaag allemaal.

Of het goed is weet ik niet, ik kan er (op dit moment) mee leven...

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:02

ik heb iets heel traumatsch meegemaakt, ik weet wat mij overkomen is, maar kan je niet vertellen wat er nou precies gebeurt is, heel vaag. Jammer ook dat mensen je dan niet serieus nemen. Toen ik bij de politie kwam met mijn verhaal zeiden ze letterlijk " als je dat en dat niet mee weet kunnen wij je niet geloven" :(
Aan de ene kant wil ik erg graag wetenhoe het nou precies ging, aan de andere kant ben ik er bang voor.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:54

ikzelf ben ernstig getraumatiseert van mijn jongste kindertijd tot ongeveer mijn 17de. Ik ga er nu hier niet graag op in.
Maar het heeft ervoor gezorgd dat ik een DIS of dissociatieve identiteitsstoornis heb gekregen.
De herinneringen zijn in kleine stukjes los van elkaar opgeslagen.
En die stukjes zijn door de vele herhalingen uitgegroeid tot persoonlijkheden, persoonlijkheidsfragmenten.
Deze delen hebben de herinneringen die ik niet heb. Maar weg zijn de herinneringen niet.

Ik ben geen voorstander van hypnose maar dat is mijn persoonlijke mening.

Danielle

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:00

Ja, ik denk wel dat je gebeurtenissen helemaal zou kunnen verdringen naar het onderbewuste. Maar ik denk niet dat je het helemaal zo zou krijgen dat je er nooit meer aan zou denken. De herinnering zal dan wel erg vervagen, maar zal nooit helemaal verdwijnen.

Er zijn ook mensen die vroeger iets hebben meegemaakt, en die dat nog niet hebben verdrongen, wanneer ze er aan denken krijgen ze dan spontaan hoofdpijn, is een speciale therapie voor om het dan te verdringen, dus ja, het kan