Tegen het licht kijken om te niezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yannicke

Re: Tegen het licht kijken om te niezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:34

Ik doe het ook als ik een nies voel opkomen die niet door wil zetten. Tegen het licht kijken helpt niet altijd, wel vaak.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:32

Ook ik kijk het licht in als ik moet niezen, als het bijv. net niet lukt. Vaak nies ik spontaan. :+

Ik begin ook wel eens te wapperen met mijn hand voor mijn neus. _O-

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:28

Ik dacht dat dit algemeen bekend was? :')

Maar inderdaad, ik doe dit ook.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:11

Ik doe dit ook hoor :j
Het is zo vervelend als je nodig moet niezen en het wil maar niet komen :))

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:12

Is niet raar hoor, hoor het vaker. Doe het zelf ook, iedereen hier thuis :P

Werkt altijd :j

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:16

Als ik moet niezen en het moet er echt uit, kijk ik in het licht en ja hoor, dan nies ik zowaar tegen een snelheid van 150km/u :D
@muzefee
Herkenbaar :+ 'k doe 't ook

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:20

En jullie denken dat het allemaal komt door in het licht te kijken.
Nooit eraan gedacht hoezo je moet niezen???
Dit heb ik namelijk op school geleerd.

Je niest omdat er een irritatie in je neus is. Een stofje of los haartje o.i.d. Mensen denken dan, als ik in het licht kijk, dan moet ik niezen.
Fout!

Je kijkt dan omhoog, of je wiebelt je hoofd --> neus, waardoor je moet niezen.
Dus niet door het in het licht kijken, maar door het bewegen wiebelt het stofje/haartje o.i.d. weer, en dan moet je niezen. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:20

@ SETEFURRII, volgens mij werkt het wel. Op de één of andere manier wapper je dan lucht in je neus wat nog meer gaat kriebelen ofzo. :')

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:22

@ bo0tjeee, ik ben best lang en als ik in het licht van de kroonluchter kijk hoef ik mijn hoofd niet omhoog te doen. :+ Denk zelf dat het activeren meer komt door je ademhaling op zo'n moment erbij.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:23

Ik doe het ook :)

Had juist gehoord doordat je je ogen dicht knijpt (door het felle licht) dat je daarvan moet niezen ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:23

Toch beweeg je je hoofd wel en daardoor wordt het stofje weer bewogen en nies je,,,

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:24

Ik doe het ook altijd al het niet lukt :D

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:25

Niezen wanneer je in het licht kijkt is een reflex, die niet iedereen heeft omdat dit door een bepaald gen komt. Was pas op Discovery/NatGeo, erg interessant stukje! Heeft dus niets te maken met een stofje dat je door je neus heen beweegt :Y)

edit, even gegoogled en hier staat het uitgelegd;

http://en.wikipedia.org/wiki/Photic_sneeze_reflex

Citaat:
The probable cause is a congenital malfunction in nerve signals in the trigeminal nerve nuclei. The fifth cranial nerve, called the trigeminal nerve, is apparently responsible for sneezes. Research suggests that some people have an association between this nerve and the nerve that transmits visual impulses to the brain. Overstimulation of the optic nerve triggers the trigeminal nerve, and this causes the photic sneeze reflex.

This sneeze reflex can also be brought on by sudden inhalation of cold air or exposure to strong flavors. This implies an overstimulation of any nerve close to the trigeminal nerve can cause the sneeze reflex.
Laatst bijgewerkt door Remember op 23-11-09 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:26

Vet! Ik dacht dat ik raar was. Als de zon schijnt moet ik eerst niezen voordat ik mn zonnebril opzet. En in de auto moet ik eerst niezen voordat het klepje ervoor gaat. Gelukkig zijn er meer mensen die er "last" van hebben :Y)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:29

Zwartwitje schreef:
Er is onderzoek naar gedaan, het heet het ACHOO-syndroom. Hier een samenvatting van een wetenschappelijk artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16007510
Citaat:
[Autosomal dominant compelling helio-ophthalmic outburst syndrome (photic sneeze reflex). Clinical study of six Spanish families.]

García-Moreno JM, Páramo MD, Cid MC, Navarro G, Gamero MA, Lucas M, Izquierdo G. 2005

INTRODUCTION: Sneeze is an ubiquitous phenomenon that happens to everyone. In spite of this, little attention has been paid to it, among medical literature in general, and even less in neurologic texts. A curious entity, called autosomal dominant compelling helio-ophthalmic outburst syndrome, has been scarcely described in the scientific literature. This reflex appears when subjects are exposed suddenly to intense sunlight and it consists of long incoercible sneeze bursts. There are no publications on this subject among the spanish literature.and intensity increase with time. OBJECTIVE: To study the clinical and physiological features of the reflex in Spanish families. PATIENTS AND METHOD: Affected subjects were identified by personal interview and given a questionnaire drawn up for this study. Besides, they were instructed to give the questionnaire to their relatives.and intensity increase with time. RESULTS: All the six families showed a high-penetrance, autosomal dominant inheritance. The reflex had a high consistency, a latency about 3 seconds, an intersneeze interval of 2 seconds and a frequency of 2-3 sneezes/ burst. Refractory period was long.and intensity increase with time. DISCUSSION: Our study suggest a higher consistency, shorter latency and lower age of onset of the reflex in our patients than general population, and that frequency and intensity increase with time.

Samenvatting van de samenvatting ( :D ):
Er is nog maar weinig onderzoek naar niezen gedaan, een fenomeen dat toch bij iedereen voorkomt. ACHOO (autosomaal dominant onweerstaanbare uitbarsting gerelateerd aan zonlicht dat in je ogen valt) is nog haast niet beschreven. Het is een reflex dat opkomt wanneer mensen plotseling blootgesteld worden aan veel zonlicht en dan een onweerstaanbare drang om te niezen krijgen. Intensiteit hiervan verhoogt met verloop van tijd. Er is bij zes Spaanse families onderzoek gedaan naar de klinische (hoe het eruit ziet) en fysiologische (hoe het in het lichaam werkt) eigenschappen van de reflex. Dat is gedaan door mensen een vragenlijst te laten invullen. Uit het onderzoek blijkt dat het niezen samenhangender is, de aanvallen langer duren en de proefpersonen jonger waren dan bij de gemiddelde mens.

Geweldig dat het ACHOO heet :')

Dit is niet hetzelfde als: je moet niezen en dan pas in het licht gaat kijken! Het bovenstaande gaat om van bv binnen naar buiten gaan en dan moeten niezen omdat het licht is. Heel wat anders!