Naaldenfobie.. Wie heeft het en hoe kom je er van af ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:06

Chiqa schreef:
Ik heb het idee dat iets al snel een fobie wordt genoemd,
beetje bang en hoppa ze denken al dat ze een fobie hebben, ik vind prikken ook niet fijn hoor maar het is wel te handelen.
Bij een fobie zie ik voor mij, dagen van streek, nachten niet kunnen slapen, trillen zweten en zelfs flauwvallen, lichamelijke klachten.
Zijn er mensen die dat echt hebben, bestaat dat?

Ik kan een week wakker liggen ja als ik een griepprik moet halen .
Ik zweet inderdaad als een otter op het moment supreme, en met het bloedprikken zat ik helemaal te shaken ..

En ik ben niet zozeer bang voor de pijn van de naald, het is gewoon puur die naald zelf.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:22

Bij mij was op mijn twaalfde al 6 man nodig. :=
Bij mij is het een trauma, mede door een handicap.
Ik ben een zeer extreem geval..
Zoals de mensen in die ene link kan ik echt niet snappen.
Als dat een fobie moet voorstellen ben ik pietje bell.
No way dat mij dat gaat gebeuren.
Overigens hebben ze dat heeel braaf uitleggen ed ook allemaal geprobeerd.

Ik kom al niet eens meer bij een tandarts voor controle en ga overal plat voor onder gasnarcose.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:36

Janine1990 schreef:
Hahahahaa, er staat bij mij nu een banner onder het topic. "De Fobiedokter"
Dat is wel heeel toepasselijk!

verootjoo: Is het dan echt pijn, zoals bewezen op hersenscans? Of is het pijn 'maken'? Begrijp niet niet verkeerd, het is voor mij heel lastig om te begrijpen dat iemand dat pijn vindt doen. Angst voor pijn begrijp ik dan weer wel, evenals angst voor naalden. Maar dat begrijp ik meer omdat ik zelf ook bekend ben met een fobie ;)

Ik snap wat je bedoelt, en ik weet idd niet of het echt 'pijn' is, heb geen hersenscans ofzo laten maken. Maar ik vóel wel dat het pijn doet :\ En het is wel echt de angst voor pijn. Ik heb het bij alle behandelingen waarbij ik denk dat het pijn doet. Maar ik voel de pijn wel degelijk, en het houdt nog een tijdje aan daarna altijd. En ik kan de pijn altijd heel goed terughalen :=
Volgens mij heb ik gewoon een (veel) lagere pijngrens. Ik hoor van iedereen dat prikken idd geen pijn doet, dat oorbellen prikken geen pijn doet (mán, ik dacht dat ik doodging van de pijn toen ik dat deed :\) Op school (fysiotherapie) heb ik geleerd om met elektrische apparaten te werken, dwz. kleine stroomstootjes door je lichaam. Iedereen kon blijven zitten, ik had zóveel pijn dat ik niet kon ontspannen, ging zweten, in paniek raakte en dat ding van me aftrok en er nooit meer aan begonnen ben :\
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-11-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Re: Naaldenfobie.. Wie heeft het en hoe kom je er van af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:38

Klinkt inderdaad meer als angst voor pijn. Dat lijkt me wel heel vervelend zeg. Ik denk dat als het overgaat, of wanneer je er hulp voor zoekt (lijkt me niet extreem noodzakelijk), je het niet meer voelt.

Grappig, weer die banner :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:40

Volgens mij passen ze de reclame op de topics aan haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:41

Neeh, nu ING Reisverzekering :P

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:51

Fobieën zitten 9 vd 10 keer tussen de oren, niet dat het peanuts is (want dat is het zeker niet) maar mensen kunnen zichzelf helemaal gek maken.

Zo ben ik bvb doodsbang (noemen ze heel breed een ''dierenfobie'' met wat kanttekeningen ''pissebed, oorwurm'' e.d.) voor bepaalde insecten omdat ik als 8/9-jarige helemaal gek was aan een tekenfilm waarbij mijn favoriete personage heel bang was voor insecten. Daar is het begonnen. Dat is toch onzinnig... :Z

En ik heb volgens een aantal psycholische (officiële) testen een ''medische fobie'' (weer met kanttekeningen..) o.a. omdat ik het uit angst vertik om naar de dokter te gaan. En een zogenaamde ''naaldenfobie'' omdat ik niet tegen het idee kan dat dat ding in mijn lichaam gaat. Maar ergens weet ik ook wel dat dit allemaal pure onzin is, op het moment zelf gaat het alleen mis en de rillingen lopen over m'n rug als ik eraan denk, maar als ik me heel erg zou concentreren zou ik het wel kunnen relativeren. Concentreren is op dat moment alleen erg moeilijk.

Neh ik vind fobieën onzinnig; je kunt jezelf veel aanpraten (en er weer moeilijk vanaf komen) en ik heb soms wel eens het gevoel dat het een hype is: de fobieën schieten als paddestoelen uit de grond.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:40

Je verstand op nul zetten.

Ik vond/vindt naalden ook niks. Vorig jaar voelde ik me niet goed en dronk veel. Zo doende hebben mijn ouders een afspraak gemaakt met de dokter. Moest naar het ziekenhuis om bloed te prikken. Ze hebben mij met 6 man vast moeten houden voor dat het lukte. Wij moesten wachten op de uitslag in het ziekenhuis. En we kregen na 1 uur te horen dat het suikerziekte was. Nu moet ik me 4 keer daags spuiten en moet ik om de zoveel tijd naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Tjah, ik heb me er maar overheen gezet. Het went.
Laatst bijgewerkt door joliene op 07-11-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:40

foutje

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:28

Nu heb ik al een aantal goede tips (waaronder die van mij :o maar er zijn er meer) voorbij zien komen en daar reageert niemand op, het enigste wat ik steeds lees is de bevestiging en hoe je het ervaart. Ts, hoe moeilijk het ook is, doe er wat mee. Ik snap de angst, maar elkaar hier gaan zitten te bevestigen hoe eng het is daar schiet niemand wat mee op.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:34

ik heb het zelf ook.word helemaal panisch.
ik neem altijd al iemand mee,die weet hoe erg ik het vind.
en verder het proberen over me heen te laten komen.
gaat al steeds iets beter.mijn eigen moeder gaat al niet meer mee,omdat ze zich voor me schaamt.haha.
ik word ook helemaal panisch!
heb er ook over nagedacht om bloeddonnor te worden,heb alleen de stap nog niet gezet.
alleen het idee al.....
maar denk wel dat zoiets de beste manier is!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:38

Ik had het ook, ben er nu grotendeels vanaf.. Ik kreeg vorig jaar een oproep voor baarmoederhalskanker inenting, en ik moest van mijn moeder.. Ik was er zo bang voor dat ik 2 dagen doodziek ben geweest ervoor, en ik heb zitten huilen toen ik die oproep kreeg.. Ben wel gegaan, maar vraag niet hoe.. Had me er een soort van bij neergelegen dat ik moest, dus ik ben gaan zitten, was aan het trillen.. Maar eigenlijk viel het me toen wel mee.. En moest wegens klachten ook bloedprikken, en nu prik ik elke maand bloed, en ben er eigenlijk wel vanaf, maar het ligt er ook aan wie me prikt, heb liever altijd dezelfde, anders vind ik het nog wel eng. Maar ik ben er gelukkig wel zo goed als af! Heb er wel bijna 15 jaar voor nodig gehad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:41

Angelita schreef:
Fobieën zitten 9 vd 10 keer tussen de oren, niet dat het peanuts is (want dat is het zeker niet) maar mensen kunnen zichzelf helemaal gek maken.

Klopt, en daarom is er ook aan veel fobieen ook wel iets te doen :) Bijvoorbeeld
cognitieve therapie waardoor je de angst kan leren begrijpen/ erkennen en ombuigen tot iets waar je beter mee om kan gaan.
Dit werkt niet voor alle fobieen alleen kan het de fobie wel enigszins verlichten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:54

Angelita schreef:

Sorry hoor, maar dat vind ik wel zo'n overtrokken beeld dat je nu geeft van een fobie. Alsof fobisten een stelletje aanstellers zijn.
Kom maar eens met cijfers dan.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:15

Een fobie zit in je hersenen.
Je hersenen slaan alles op wat je mee heb gemaakt en verwerken het. Sommige dingen hebben ze niet goed verwerkt. En als je dan in zo'n situatie komt, gaan je hersenen alarmbellen aanslaan waardoor je hersenen als het ware een soort van bevriezen. Daardoor kan je op dat moment niet meer helder nadenken en functioneren. Zit niet tussen je oren, zit bij je hersenen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:18

Sabinee__ schreef:
En ik ben niet zozeer bang voor de pijn van de naald, het is gewoon puur die naald zelf.

Misschien een hele blonde vraag; helpt het dan niet om gewoon je ogen dicht te doen?

Ik heb helemaal geen naaldenfobie, ik ben ook bloeddonor en kijk altijd als de naald erin gaat, alleen bij de tandarts word ik er nooit zo blij van. Vooral niet die hele grote spuiten waarbij je je gehemelte hoort kraken en waarvan je het gevoel hebt dat die naald achter je ogen uitkomt...
Zodra ik weet dat hij gaat verdoven, doe ik mijn ogen altijd dicht. En ontspannnen maar...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:22

Ik heb het ook, ik moet altijd gaan liggen met mijn ogen dicht en mijn vriend die mij vast houd anders loop ik weg, alle prikken worden bij mij in de poep gegeven in de arm zou ik niet aankunnen, gelukkig heb ik nog nooit bloed moeten laten trekken dat zou gwn een ramp zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:25

Nassie schreef:
Een fobie zit in je hersenen.
Je hersenen slaan alles op wat je mee heb gemaakt en verwerken het. Sommige dingen hebben ze niet goed verwerkt. En als je dan in zo'n situatie komt, gaan je hersenen alarmbellen aanslaan waardoor je hersenen als het ware een soort van bevriezen. Daardoor kan je op dat moment niet meer helder nadenken en functioneren. Zit niet tussen je oren, zit bij je hersenen.

Je hersenen zitten best wel tussen je oren :P
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt ;)

Maar inderdaad, het komt ergens vandaan. Mijn vlinderfobie kan ik echter niet achterhalen, vroeger durfde ik ze zelf vast te pakken (brrr), maar wat er is gebeurd dat ik tegenwoordig zo panisch ben, ik heb geen idee.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:27

Ik ook ... heb net de brief binnen gekregen voor de 3e vaccinatie van baarmoederhalskanker.
de 1e was erg, de 2e was vreselijk en nu durf ik helemaal niet meer.
Ben bij beide keren niet niet flauwgevallen, het idee alleen al dat ze met zo'n scherp ding in je aderen of iets gaan zitten prikken... omg.

Dit had ik vroeger nooit, maar sinds de kaakchirurg van een jaar geleden. Ik moest 5 spuiten en daar ligt het aan denk ik. Die waren dus echt geen pretje :(
Laatst bijgewerkt door CCindy op 08-11-09 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:27

_O- Bijdehand! :D
Het schijnt ook zo te zijn, de mensen met fobiën hebben de meeste fantasie. Die kunnen zich helemaal gek denken als het ware.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:27

beantsje schreef:
Sabinee__ schreef:

Misschien een hele blonde vraag; helpt het dan niet om gewoon je ogen dicht te doen?

Ik heb helemaal geen naaldenfobie, ik ben ook bloeddonor en kijk altijd als de naald erin gaat, alleen bij de tandarts word ik er nooit zo blij van. Vooral niet die hele grote spuiten waarbij je je gehemelte hoort kraken en waarvan je het gevoel hebt dat die naald achter je ogen uitkomt...
Zodra ik weet dat hij gaat verdoven, doe ik mijn ogen altijd dicht. En ontspannnen maar...

Heb ik geprobeerd, maar dan raak ik ook in paniek omdat ik het niet aan zie komen ..
Ik weet niet ..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:31

Nassie schreef:
Het schijnt ook zo te zijn, de mensen met fobiën hebben de meeste fantasie. Die kunnen zich helemaal gek denken als het ware.

Ik geloof niet dat ik veel fantasie heb, maar ik heb wel tijden gehad dat ik mezelf helemaal gek maakte met denken. Gelukkig kan ik dat nu redelijk uitschakelijk... Verstand komt met de jaren, zeggen we dan maar :P

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:33

Janine1990 schreef:
Nassie schreef:

Ik geloof niet dat ik veel fantasie heb, maar ik heb wel tijden gehad dat ik mezelf helemaal gek maakte met denken. Gelukkig kan ik dat nu redelijk uitschakelijk... Verstand komt met de jaren, zeggen we dan maar :P

Nog zo'n fijne eigenschap inderdaad. Heb ik ook last van :+

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:44

Ik ben ook flink bang voor naalden!
Maar ik weet niet of het echt een fobie is.
Het is bij mij vaak meer het denken. Ik denk mezelf helemaal gek dan.
Mooi voorbeeld van laatst: Ik wou al jaren een tongpiercing, maarjaa die naald..
Nu had een vriendin me toch mee gesleept toen ik het er weer over had en ik had alle enge gedachtes van in paniek raken, flauw vallen, enz allemaal al door mn hoofd gehaald.
Toen ik die shop binnenkwam ging het allemaal zo snel. toen ik ook maar iets van een naald in mn ooghoeken zag heb ik mn ogen dicht gedaan en het ging allemaal zo snel dat ik nergens last van had.
Dus al die dagen dat ik me druk had lopen maken waren nergens voor nodig..
Ben wel super blij dat het nu goed gegaan is, ik hoop dat ik een beetje over het flauw worden en bang zijn enz af ben als ik een prik ga halen.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:57

Als je weet wat je er aan kunt doen wil ik t ook graag weten. Ik ga van de kaart als ze me moeten prikken.
Heb t ook bij de dierenkliniek, heeft met de lucht te maken volgens mij. Ben er twee keer geweest afgelopen drie weken, de eerste keer nergens last van de tweede keer ben ik naar buiten gelopen na een minuut of tien, werd helemaal licht in mn hoofd. Was er beide keren om dezelfde redenen. (paard naar de tandarts) maar de tweede keer hadden ze er 's ochtends nog geopereerd.
Zeg maar waar t aan ligt dan.