Niet kunnen slapen --> Slaapgebrek!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:53

bedouin schreef:
Hoe dan ook zou ik wanneer het lang duurt -die slapeloze nachten, toch echt professionele hulp inroepen.

Even terzijde, welke hulp zou het meest zinvol zijn?

Sandeman

Re: Niet kunnen slapen --> Slaapgebrek!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:58

Ik heb tabletten via HA. Slaap ik al jaren prima op. Zijn wel inslapers.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:02

Eerst heb ik mijn huisarts ingeschakeld die mij doorverwees naar een psychologe. Ik vond het eerst hardstikke stom en vernederend, maar daar de gesprekken, waarbij ik vooral mijzelf hoorde praten kreeg ik zoveel meer inzicht in mijzelf. Een psychologe kan die gesprekken sturen een goede vriend of vriendin nooit. Dat is het verschil. Je moet dan ook bedenken dat je die gesprekken niet voor die psycholoog voert maar voor jezelf. Zodra je ook maar merkt dat je de klik mist met diegene en je kunt dat enigszins motiveren ga je direct terug naar je huisarts en vraag je om een andere. Het kost helaas wel een bijdrage, maar het is het dubbel en dwars waard.
Met slaaptabletten zou ik oppassen. Bij mij werkte die overigens de 1ste 3 uren en daarna werd ik weer geheid wakker. hahaha. Dat was een ramp!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:08

Ik val in slaap van een tablet, maar als ik na een paar uur wakker wordt val ik meestal zo weer in slaap.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:12

Ahh dat is fijn. Wakker worden vind ik ook niet erg als ik maar weer inslaap, mmm heerlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:16

bedouin schreef:
Eerst heb ik mijn huisarts ingeschakeld die mij doorverwees naar een psychologe.

Zijn volgens jou alle slaapproblemen dan psychisch?

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:20

ze hebben mij psychisch al een keer doorgelicht... Mankeerd niets aan. Ja, ik pieker en ik denk en ik doe, maar dat zit in de aard van het beestje. En piekeren en je druk maken hoeft in mijn ogen niet iets psychologisch te zijn, niet iets waar een psycholoog altijd iets aan kan doen...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:23

Zowiezo zijn niet alle slaapproblemen psychisch.
Ik zo daarom eerst je huisarts inschakelen, die heb je ervoor om het probleem te beoordelen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:30

wat kan helpen is rauwe uien eten, haha heel vies maar schijnt ook te werken.
Heb eigenlijk nooit last van slaapgebrek, ik slaap eerder te veel

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:40

Jaja klopt van die rauwe uien, gebakken of gekookte uien helpen weer goed tegen hoofdpijn.
Bananen eten schijnt ook een slaap verwekkende werking te hebben.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:24

Ik heb vanacht melatonine gebruikt, misschien moet ik er nog even aan wennen maar vanacht heeft het niet geholpen, duurde lang voor ik sliep en ben 3x 's nachts wakker geworden.. Hoop dat het vanacht beter gaat werken!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:37

Slapeloosheid is echt heel vervelend, heb er zelf ook soms last van. In mijn geval was de oorzaak gedeeltelijk medisch en gedeeltelijk piekeren, te veel gebeurd in een te korte tijd. Heb ook wel slaaptabletjes gehad van de HA maar neem die het liefst niet in. Wel is het zo dat je soms beter mét een tabletje goed kunt slapen dan zonder tabletje niet slapen. Dus zo heel af en toe neem ik er nog 1.

Wel ben ik helemaal afgestapt van koffie/cola/thee etc, alles waar cafeine in zit. Ik drink dan ook alleen nog kruidenthee :+ Dit heeft voor mijn gevoel erg geholpen (al dronk ik er voorheen weinig van).

Melatonine heb ik ook geprobeerd evenals Bach-druppels, heeft mij niet geholpen (waarschijnlijk omdat het ook medisch is). De medische kant zou ik dus absoluut niet uitsluiten, neem daarvoor evt. contact op met je ha om eens bloed te prikken.

Al met al gaat het nu een stuk beter, maar er hoeft maar iets te gebeuren of ik slaap weer niet.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:23

Women schreef:
ze hebben mij psychisch al een keer doorgelicht... Mankeerd niets aan. Ja, ik pieker en ik denk en ik doe, maar dat zit in de aard van het beestje. En piekeren en je druk maken hoeft in mijn ogen niet iets psychologisch te zijn, niet iets waar een psycholoog altijd iets aan kan doen...

Ha Women, nou die doorlicht ronde heb je achter je. Heel gezond hoor je af en toe druk maken, alleen zo enorm irritant wanneer je er niet van kunt slapen.
Wanneer je nou de hele nacht van die rondzeurende woorden of gedachtes in je hoofd houdt, schrijf ze dan op. Houd pen en papier bij de hand en eventueel een zaklampje om je partner niet ongerust te maken of nerveus naast je in bed te horen woelen, en schrijf wat zich wil laten schrijven. Hoor je geen woorden in je hoofd maar voel je, schrijf dan over die gevoelens, zie je beelden, probeer dan te tekenen of beschrijf in tekst wat je ziet.

Wanneer je de dingen zwart op wit zet hebben je gedachtes even de rust, je kunt smorgens nalezen of kijken wat je snacht op papier hebt gezet en wellicht heb je even de rust in je hart en hoofd na het schrijven snacht om toch te slapen.

Wanneer je gevoelens je parten spelen schrijf dan vooral op hoe je je voelt en wat dat met je doet, wat jij ervan vind.

Kan je geen wegwijs uit beelden die je voor ziet snachts wanneer je zo hard probeert toch te slapen of wanneer je wakker uit een nare droom en de beelden blijven maar spoken, probeer dan de beelden te sturen in positieve. Zoals wanneer je alleen maar zwarte wolken voor je ziet probeer die dan her en der open te breken en stukjes blauwe luchten te scheppen. Wanneer dat lukt visualiseer je zon of maan en sterren. Nou klinkt dat simplistisch evengoed "joh ga schrijven!", maar het moment dat het lukt om iets gedaan te krijgen is rust brengen in een onrustig hart. Zodra je iets meer rust voelt lukt slapen ook sneller.

Zoals ik al eerder schreef, piekeren kun je ook anders noemen, je hebt ongetwijfeld een kwaliteit, een talent dat aan de oppervlakte wil komen. Met schrijven kun je het misschien ontwikkelen, kan het vorm krijgen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:39

Ik heb ook steeds last van slapeloosheid.
Afgelopen weken had ik nachten ertussen zitten dat ik geen uur geslapen heb,volgende dag helemaal brak, en dan toch maar naar m'n werk, overdag huilbuien en deprie,en van alles geprobeert; melantoninepillen,maar hiep maar 1 nacht en toen niet meer, en toen ben ik naar m'n huisarts gegaan en kreeg ik oxazepam,maar die heb ik nooit ingenomen want ik hoor wel dat die enorm verslavend kunnen zijn, en omdat ik ook al antidepr. pillen slik waarmee ik nu mee probeer af te bouwen leek me 't niet verstandig om ook nog aan de oxazepam te gaan.
Ik heb toen valeriaanpillen gekocht bij de drogist,maar daar kreeg ik s'nachts paniekaanvallen van; werd erg suf, en voelde m'n hart niet meer,en begon te duizelig te worden,maar slapen, nee hoor.
Toen ben ik naar de gezondheidswinkel gegaan en gevraagd wat 't meest verkocht word bij hun tegen slapeloosheid en toen gaf de verkoopster mij een flesje met druppels; Fytomed-nacht,plantaardig preparaat.
En nu neem ik een half uur voor 't slapen gaan een warme kop melk en 40 van die druppeltjes in wat warm water, en ik slaap eindelijk weer lekker :j
Nu ben ik bijna een week daaraan en voel me een stuk beter nu :D
Ik ga vanavond proberen zonder, maar neem wel een warme kop melk, daar word je lekker rustig van, en als ik na een uur nog wakker lig neem ik wel weer dat spul tegen slapeloosheid.
En ik ben zo'n beetje elke dag aan 't hardlopen,word je nadietijd ook lekker loom van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:57

Verplaats je bed, helemaal aan de andere kant van je slaapkamer en draai hem een kwart slag of 90 graden, wellicht dat je dan als een roos slaapt. In veel gevallen werkt het echt! De moeite waard, zeker als je erg gevoelig bent.

Ook moet je dan bij de hema van die groene zachte oordoppen kopen die kan je heel dun knijpen en die blazen zich dan op in je oor, ze doen niet pijn, je kan er mee slapen, kennelijk slaap je heel licht en hoor je alle geluiden waardoor je wakker wordt.

ik weet er alles van, sinds ik dit gedaan heb, slaap ik weer. Zelfs met slaaptabletten sliep ik niet toen mijn bed verkeerd stond en ik geen oordoppen gebruikte.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:23

Russel, feng shui ja verandering kan ook goed zijn, of japanse massage; shiatsu therapie heet dat dan, wordt gedeeltelijk vergoed uit je ziektenkostenpakket, valt onder alternatieve geneeswijze, of bezoek eens een acupunturist. Ramen blinderen helpt ook, net als oordoppen, zoals Russel zegt.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:09

Oh nog een tip: Haptonomie. Wanneer je echt veel impulsen binnenkrijgt die je snachts ook nog eens moet verwerken kan haptonomie helpen. Dan krijg je meer inzicht over je lichamelijke grenzen en of je die wel of niet weet te hanteren , bewust. Zodra je die beter leert te beheersen veroorzaakt dat ook weer ontspanning.
Hoe gaat het met iedereen zijn nachtrust?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:29

Ik heb hier ook heel lang last van gehad. Heel onrustig in mijn hoofd, een een vol hoofd gevoel, en het ruiste ook idd. Alsof je in een zaal zit met allemaal mensen om je heen, dat geroezemoes.
Ik ben uiteindelijk ook bij een psychologe terecht gekomen en die heeft me geleerd mijn hoofd af en toe eens helemaal leeg te maken; mediteren. Als je dat overdag al doet en mee oefent, ligt er savonds ook niet zo'n druk op, en kun je (ik wel iig) weer heerlijk slapen :)

Oordoppen heb ik idd ook, heerlijk rustig. Doe ze soms overdags ook wel eens in als ik teveel hoor om me heen. Ik word heel onrustig van teveel indrukken/geluid, en kan dan savonds ook niet slapen.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:49

Met mijn slapen gaat het redelijk, slaap niet heel lang, tot een uur of 5 / 6 in de ochtend, maar slaap dan wel in een keer door. Alleen vannacht niet geslapen, maar kwam denk ik omdat ik uit logeren was en op een laag veldbedje lag die op een tegelvloer zonder vloerverwarming stond en ik het dus stervens koud heb gehad.
Ik ga ook minder werken, ga meer thuis werken, hopen dat dat een beetje wil helpen om rustig te worden in mn hoofd.

Ik hoor wel vaker dat mediteren goed helpt... Ik ben nu begonnen weer met licht sporten, en moet zeggen dat ik daar ook een stuk rustiger van wordt....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:09

Women schreef:
Met mijn slapen gaat het redelijk, slaap niet heel lang, tot een uur of 5 / 6 in de ochtend, maar slaap dan wel in een keer door. Alleen vannacht niet geslapen, maar kwam denk ik omdat ik uit logeren was en op een laag veldbedje lag die op een tegelvloer zonder vloerverwarming stond en ik het dus stervens koud heb gehad.
Ik ga ook minder werken, ga meer thuis werken, hopen dat dat een beetje wil helpen om rustig te worden in mn hoofd.

Ik hoor wel vaker dat mediteren goed helpt... Ik ben nu begonnen weer met licht sporten, en moet zeggen dat ik daar ook een stuk rustiger van wordt....

Sporten werkt idd ook. Als je hoofd zo vol is dat je niet kunt slapen, is het belangrijk om die leeg te maken. Overdags al, en iig voor je gaat slapen. Als sporten bij jou daar goed voor helpt, kun je dat ook prima doen. Verder is mediteren gewoon heel goed om je hoofd leeg te maken, en dan slaap je weer heerlijk.

Ik zou niet zo gauw grijpen naar slaappillen. Werkt prima, maar uiteindelijk kweek je er een nog groter (slaap)probleem mee ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:16

Marilla schreef:
Wat voor klachten heb je nog meer? Vaak wakker en dan lang wakker liggen? Snurk je?
Vraag eens aan je vriendje of hij er op wilt letten of je wel goed doorademt 's nachts.
Toevallig dat ik ook heel slecht slaap en mijn HA mij door verwezen heb naar het ziekenhuis.
Hij liet de naam 'apneu' vallen. Dan stop je 's nachts met ademhalen waardoor je vaker schiet en lang wakker blijft.
Misschien kan je op http://www.slaapproblemen.org kijken? Daarin staat een hoop over slaapproblemen.

Als je echt echt echt een apneu hebt dan hoort het hele huis je snurken, en dan stik je ong. 80x in je slaap.
Dat had haar vriendje écht wel gemerkt ..

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:31

Bij mij wordt het eigenlijk alleen maar erger, het is de afgelopen 2 weken 1 keer voorgekomen dat ik "al" om half 2 in slaap viel. Maar anders zie ik het altijd 4 uur worden, helaas gaat de wekker wel weer om 7 uur.
Ondertussen heb ik alles al geprobeert dus ga ik de dokter er toch maar even naar vragen. Ik ben nu een wandelend wrak, ik ben zo ontzettend moe.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 07:27

Och meis toch! CynthiaV je hebt je huisarts om je ter zijde te staan. Sterkte en zet em op!