en ja hoor dan heb je een hernia!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie

Re: en ja hoor dan heb je een hernia!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 15:18

Heb zo'n 1,5 uur geleden mijn 1e tramal ingenomen. Pijn is er nog maar jeetje wat word je er draaierig van, zit helemaal te tollen.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:20

ja, hernia's is niet wat, maar de bijwerkingen van die medicijnentroep ook niet!

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:33

Arvanti_haf schreef:
L4/L5 is er 1, want je hebt hernia's TUSSEN de wervels in de tussenwervelschijven, en de tussenwervelschijf tussen wervel L4 en L5 noemen ze een hernia op L4/L5.
Maargoed, lastig!

Klopt wat jij zegt, maar kan het ook niet anders omschrijven.
Er zitten er twee. Boven elkaar, niet aan dezelfde wervel.
L4 L5 heb ik onthouden omdat dat op de brief stond voor de MRI

Dan zit er dus een tussen L3 en L4? en tussen L4 en L5
Zal mn moeder vragen waar precies, die was mee en is bestuurslid voor de vereniging van rugpatienten.

edit, mams effe gebeld L3/L4 en L4/L5. De onderste was het ergste.
Laatst bijgewerkt door Bianca__ op 13-11-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:38

hihi, fijn dat het klopt wat ik zei, hihi!
Het kan ook nog L5/S1 zijn. Dat is je eerste staartbeentje. Dat had ik ook. Je ziet toch veel onderruggen he? typpisch

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:42

Mijn litteken geneest echt goed, tis nu 16 dagen geleden de operatie, maar gaat goed. Gelukkig nu geen overmatig littenweefsel waar ik wel een beetje bang voor was. Aangezien ik dat ook heel erg in mijn hals heb.
Ben echt bij dat ik me heb laten opereren!

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:43

Had al ge- edit, in mn vorige bericht en mams bevestigde ook wat jij zei.
Had het alleen zelf verkeerd opgeslagen haha.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:45

dat maakt niks uit, nu izzie weer helder!

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:47

Nouja helder haha, voel me wel lekker chill nu. Das ook wel keer fijn tussendoor. Je hoort idd veel onder ruggen. Maar das ook de plek waar het het meeste voorkomt he.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:51

klopt...ik zit na 7 jaar aan de andere kant van het lijntje zo blij! Vanmorgen bij en les wezen kijken, dus nu lekker in bed, met laptop, ik ga morgen een hele dag weg.... heavy! Wel zin in. als ik nu moe ben ben ik dat omdat ik echt geen conditie heb, maar ik voel echt geen pijn meer en dat is zo gek, na 7 jaar trubble

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:54

Echt super fijn dat je eraf bent! Mn moeder ook gelukkig.
Diverse hernia's gehad en meerdere operaties. Ze was gekuisterd aan een rolstoel en hele kleine stukjes lopen kon ze alleen met krukken. Nu hebben ze 2 jaar geleden haar rug vast gezet. Ze heeft thuis 3 maanden in een gipscorset gelegen.
Mocht en kon helemaal niets... en nu? Ze fietst weer, danst zelfs wedstrijden en doet aan Zumba en zwemmen!
Zo fijn om iemand zo te zien!

Heel veel plezier morgen Arvanti_haf! Geniet van je dagje weg!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:56

Daffie schreef:
Als ik goed begrijp is operenen een betere optie als het met rust laten overgaan? De HA heeft bij mij gezegt dat het met 2 weken rust over is, ik heb dan gelukkig ook nog geen uitval gehad al doen mijn benen wel steeds verschrikkelijk pijn en tintelen ze heel erg.

Konden jullie de uitval ergens aan voelen aankomen of komt het heel plotseling? Ik ben zo bang dat ik een keer onderaan de trap lig en durf bijna geen auto meer te rijden (rij alleen voor de boodschapjes rustig heen en weer).

Hier dan even een ander verhaal. Mijn vriend heeft een behoorlijk ernstige hernia gehad deze zomer. Niet kunnen lopen, zitten of liggen voor weken, zelfs lichte uitvalsverschijnselen. Ook naproxen etc, dat niks hielp.
Door rust en in beperkte mate rondhobbelen om het enigszins soepel te houden is alles bij hem goed gekomen. Hij werkt nu weer 6 uur per dag. Het kan dus wel met rust over gaan.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:57

Zumba???? Zou ik dan ook weer x-co kunnen straks??? wow... mooi verhaal van je mams... tzou te mooi zijn, ik ben nu al zo dankbaar dat ik pijnloos kan lopen, maar blijk steeds meer te kunnen. Morgen jongerenfokdag van het NSPS! Mooi dagje shetten kijken, heerlijk!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:03

hej ik heb op dat moment pcz hetzelfde probleem, ik heb dus ook een hernia. begon dat ik ineens door m been heenzakte en niet meer op kon staan, de huisarts liet me eerst na fyzio gaan maar de klachten waren zo erg dat ik niet eens controle over het plassen had. de fyzio stuurde me na de HA met het verzoek om eerst te scannen. zodoende dat de MRI liet zien dat ik een hernia heb. ik heb echt heel veel pijn gehad en ben er echt vreselijk moe van. ze willen eerst nog niet opereren vanwege andere medische acgtergrond van mij, dus ,ag wel naar fyzio en slik pijnstillers, maar het blijft lastig.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:05

Prinnie, das idd erg vervelend geweest voor je vriend.
Gelukkig is het met rust goedgekomen.

Arvanti, ja Zumba! Gaaf he, mn mams is 54 en is de oudste van de groep, maar zo bloedje fanatiek! Wat is x-co? Haha

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:19

Nou ik heb gezien hoe verschrikkelijk pijn het doen kan. Ik wens iedereen hier sterkte.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 17:49

arvanti_haf, Geniet er maar lekker van, dat mag na 7 jaar wel

Prinnie, Het kan ook zeker met rust overgaan, dat geloof ik ook wel.
Het viel mij alleen op dat bij de meeste waarbij het met rust overgegaan is het volgens mij vaker terug gekomen is als bij diegene die eraan geopereerd zijn. Misschien is dat wel niet zo maar van alles wat ik lees komt dat zo op mij over.
Wel fijn dat het nu goed gaat met je vriend.

Bari, Sterkte, wat doet de fysio daar dan aan. Ik heb ook gevraagd aan de neuroloog of ik daar misschien heen moest maar dat mocht echt nog niet.

Ik ben nog steeds echt heel erg aan het draaien en tollen in mijn hoofd, ik hoop dat het zo nog een beetje weg trekt voor ik de volgende in moet nemen. Verder ben ik er niet misselijk van ofzo (gelukkig).
Pijn is er nogsteeds, heeft iemand hier ook tramal gebruikt? zo ja gaat het wel werken tegen de pijn?

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:10

fysio mocht ik ook niet, had geen zin, aangezien hernia's geen bot of spier kwestie is, maar om zenuwen gaat.

Prinnie, fijn dat het goed gaat met je vriend, maar net wat daffie zegt, het kwam steeds terug e telkens werd mijn bsispijn hoger, tot je aan je tax zit.

nee, ik heb geen tramal gebruikt, maar Zaldiar, dat was ook boeiend, moest 3x per dag en ik voelde maar niks, en ik voelde maar niks, dat het hielp dan he, en na een week slikken ben ik in slaap gevallen en was niet wakker te krijgen, ineens begon het te werken, omdat mijn geest zich over had gegeven aan de medicijnen leek het wel, ik kon niet meer. Kheb toen 3 dagen geslapen en accuut gestopt met medicijnen, en daarna maar weer doorgemodderd, hihi

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:34

Mijn moeder heeft ook een hernia, loopt ze echt al sinds voor de zomervakantie mee. Haar fysiotherapeut vond dat ze het rustig aan moest doen en zich niet zo aan moest stellen, hetzelfde als de dokter. Andere dokter vertelde haar meteen dat ze hier niks te zoeken had en toen naar het ziekenhuis, heeft nog een aantal weken geduurd voordat ze daar terecht kon. Nu is vastgesteld dat ze een hernia heeft in de onderste ruggenwervel. Met fysio gaat het wel steeds een stukje beter, maar ze blijft met de pijn zitten. Nu mag ze pas de 28e naar een neuroloog en dan is het afwachten wat er gebeuren moet..

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:39

ja, het hele traject voordat ik geopereerd was duurde ook 18 weken, vanaf begin juni tot 28 okt. Dat schiet niet op, balen dat ze niet serieus is genomen joh!!!
Succes met je mams!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:40

De pijn die ze heeft is vooral te merken aan haar humeur helaas, hoop wel voor haar dat het zo snel mogelijk voorbij is.
Ja daar snap je echt niks van, net alsof je met de kleinste pijntjes naar de dokter gaat, Maargoed.

Dankje!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:48

Daar ben ik ook schuldig aan, ze hebben het hier zwaar gehad. Je wordt er zo zat van, en schopt dan tegen alles en iedereen aan... Ik ben ook fout geweest, heel herkenbaar, maar je hebt er echt geen grip op... hoe graag je anders zou willen...
wens haar maar sterkte

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:53

Snap ik ook wel, kan ik me ook wel op inleven. Alleen word de thuissituatie er niet veel fijner op en ze weet niks meer van mij te waarderen, maar dat zal er dan wel bijhoren.

Zal ik doen, Dankje!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:55

jah, hoort erbij :D (HEEEEEEEEEEEL herkenbaar ;) ) is vast niet persoonlijk!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:02

Hoi! :)

Ik ben 16 en heb nu bijna anderhalf jaar de klachten van een hernia, hoewel ik op mijn 14e al vaak het gevoel had dat mijn linkerbeen geen bloed kreeg.
Het begon met erge rugpijn links onderin, naar de dokter geweest en die melde dat het spit was en dat het vanzelf over zou gaan. Na een half jaar begon het steeds erger te worden en zat het ook al in m'n kont. Weer naar de dokter, deze zei weer dat het spit was en verwees mij door naar een fysiotherapeut die mij zou gaan masseren. Ook heb ik lage rug foto's moeten laten maken maar daar was niks op te vinden. Dit heb ik ongeveer 3 maanden gedaan, het verbeterde niet dus vroeg mijn moeder eens of een vriend van hun, die ook dokter is, mij eens wilde onderzoeken. Zo gezegd zo gedaan, hij had mij onderzocht en dacht dat het om een hernia ging. Hij schreef een verwijs brief naar de neuroloog en die heeft mij weer onderzocht.
Ik moest een MRI-scan ondergaan om te kijken of het echt een hernia was. En ja, dat was het echt!

Toen werd ik doorverwezen naar een sportschool waar ik moest gaan sporten onder begeleiding van een fysio, dit doe ik nu zo'n 5/6 maanden maar er komt gewoon géén verbetering! :n Ik slik elke dag minimaal 2 pillen (Ibuprofen 600) als ik die neem heb ik wel pijn maar valt het mee.

Ik heb uitstraling tot mijn linkerenkel. Als mijn moeder mij vraagt of ik pijn heb moet ik vaak even nadenken omdat ik het vaak niet eens meer voel, ik loop nu al ruim anderhalf jaar met rugpijn dus eigenlijk hoort het een beetje bij mijn leven. Ik heb al anderhalf jaar geen dag meer zonder pijn gehad..
Ik word soms zelfs midden in de nacht wakker, dan kan ik niet meer slapen tot ik een pil genomen heb.. :(

Ik moet 6 december naar Nijmegen naar een neurochirurg (?) deze gaat mij onderzoeken en misschien word het wel een operatie..
Het maakt me niks uit, als de pijn maar weggaat! Ik word het echt zat!

Sterkte, en laat het alsjeblieft niet zo ver komen, neem vroeg genoeg actie want je bent nog jong, en het kan een hoop invloed hebben! :)

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:09

Hannah, heel herkenbaar ja, en een operatie is echt niet eng. Ik heb echt alles geprobeer om het uit te stellen, maar als je het zo zat bent doe je er alles voor om er maar af te komen. Nijmegen en Zwolle zijn de beste van het land. Jij hebt hem dan hoger zitten, L2/L3? Heb je een MRI gehad? Sterkte ermee