Hoe het eten van "pompoen"soep bijna verkeerd afliep...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Re: Hoe het eten van "pompoen"soep bijna verkeerd afliep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:20

Weet je ik ben kok, en als je een allergie hebt zul je dat echt van te voren moeten aangeven. Dan kan ik er rekening mee houden en iets aparts voor je maken. Je kunt namelijk nooit garanderen dat ergens geen pinda in zit zonder dat je er van te voren rekening mee hebt gehouden. Het zit vaak in producten zonder dat je het weet. Of er wordt bijvoorbeeld een keer arachideolie gebruikt in plaats van gewone olie. Dat kan al genoeg zijn.
Echt er is niets irritanter dan iemand die op het laatst aankomt met een allergie en dan verwacht dat alles allergie vrij is. Dat kan ik op het moment dat het bereid is namelijk niet meer garanderen.

Dus gelukkig is alles goed afgelopen maar geef het voor je eigen veiligheid asjeblieft van te voren aan. Want ik zou het heel erg vinden als er iemand ziek wordt van mijn eten.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:12

LZP -> MW

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:11

Het maakt imo niet zoveel uit of de school laks is geweest, het is jouw leven en omdat mensen maar mensen zijn nooit klakkeloos ergens vanuit gaan, maar dat heb je denk al door ;)

Ik zou geen allergische reactie herkennen denk ik, maar als ik zoiets zie als wat bij jou gebeurde zou ik sowieso 112 bellen, want of het nou een allergische reactie is of niet, het is niet goed.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:35

Ik vind dat de school gewoon een bordje bij de soep had moeten zetten, is een hele kleine moeite om op een papiertje "pindasoep" te schrijven en dat erbij te zetten. Lijkt me voor henzelf ook makkelijker trouwens, hoeven ze niet tig keer te vertellen wat voor soort soep het is.

Neemt niet weg dat je er een eigen verantwoording in hebt te vragen of er niets in zit. Notenallergie staat erom bekend dat hele kleine hoeveelheden al zware reacties te weeg brengen, dus navraag doen kan zowiezo nooit kwaad.

Of ik een shock zou herkennen? Weet ik niet, nooit meegemaakt. Hoe ik zou reageren? Weet ik ook niet, maar vrees dat ik in paniek zou raken en niet zou weten wat ik moest doen behalve het op een gillen zetten of zo. Hoewel ik liever neerzet dat ik koel zou blijven en 112 zou bellen.

Vergeet je trouwens niet om zo snel mogelijk een nieuwe pen te halen? Ongelukjes zitten in kleine hoekjes en kunnen altijd plaats vinden.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:03

Ik mag geen gluten eten, en eet dus niet waarvan ik niet zeker weet dat het veilig is. Op school eet ik dus een prakje van thuis, want ze kunnen niet garanderen dat het voor mij veilig is.
Toevallig had ik 2 weken geleden een dieetfout, daar ben ik een aantal dagen ziek van geweest en mijn imuunsysteem heeft een flinke klap gehad.
Uit eten doe ik maar weinig, het is niet leuk als je bijna niet van de kaart mag hebben en ik ben toch altijd zenuwachtig (stel dat het mis gaat..)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:11

Wij gaan wel eens naar een wokbuffet maar we vragen altijd bij twijfel en anders wordt het niet gegeten.je zal daar zelf echt moet letten letten, stel dat het weer mis gaat?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:14

Dat is schrikken geweest, ik ben allergies voor kiwi. Maar niet heel erg en af en toe neem ik er wel eens 1.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 12:31

marleen_usar schreef:
Wij gaan wel eens naar een wokbuffet maar we vragen altijd bij twijfel en anders wordt het niet gegeten.je zal daar zelf echt moet letten letten, stel dat het weer mis gaat?

Maar bij de meeste buffetrestaurants staat een bordje bij de bakken / pannen wat voor eten het is :) Vind ik ook eigenlijk niet meer dan normaal. Bij ons op school is het ook een soort van buffet, soep zelf inscheppen. Dus daarom vind ik het vreemd dat ze niet altijd een bordje erbij zetten. Fabrikanten melden ook wat voor product het is toch?
Welscobfan vroeg of er nooit een bordje bij de soepen staat.. Soms wel, soms niet. De "standaardsoepen" (groente-, tomaat- en kip) hebben wel altijd een bordje. Verder is het heel wisselend of het wordt vermeld.

Las ergens de vraag hoe het nu met me is: Goed! Heb nog wel een prednisolonkuur + tavegyl. Maar daar ben ik al bijna klaar mee :j Verder geen klachten meer gehad.

Iedereen verder bedankt voor de reacties :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:38

Ik vind het wel laks van de school dat ze er geen bordje bij hebben gezet watvoor soep het is... Mijn zus heeft ook pinda allergie en kan ook van een mini hoeveelheid al een enorme allergische reactie krijgen tot zelfs doodgaan. Ze wordt er al helemaal niet goed van als ze iets eet wat in aanraking is geweest met pinda...
Ik begrijp wel dat je niet gevraagd hebt wat er in zit want je houdt er nu eenmaal niet vanuit jezelf altijd rekening mee... Een allergie is niet iets waar je zelf om gevraagd hebt (het is dus ook niet te vergelijken met vegetarisch zijn zoals hier eerder wel werd genoemd) en als je nog niet eerder in zo'n situatie gezeten hebt zul je er waarschijnlijk niet aan gedacht hebben.
Ik hoop voor je dat er niet nog eens zo iets gebeurt!

edit* iedere keer dat je in aanraking komt met pinda wordt je allergie heftiger trouwens, dus nu moet je er nog meer rekening mee gaan houden.
Verder heeft mijn zus wel eens last gehad van 'grappenmakers' die het leuk vonden om haar een koekje aan te smeren en te beweren dat er geen pinda in zat terwijl dat wel zo was, omdat ze wel eens met eigen ogen wilden zien hoe heftig die allergie was... Leuk %) _-:(

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:39

@Jaimyliefje, ik heb inderdaad nog nooit eerder dit gehad. Wel eens een lichte reactie op een spoortje gehad. Bijvoorbeeld toen een schaaltje pinda's op tafel stond en een schaal chips ernaast. Blijkbaar zijn er sporen van de pinda in de chips belandt, dit merkte ik toen ook al.
In het ziekenhuis ben ik afgelopen anderhalf jaar onderzocht, ondanks dat ik nog nooit een heftige reactie had gehad kreeg ik toch een Epi-pen, omdat ik op kleine hoeveelheden al reageerde waren ze bang dat een grote hoeveelheid erg link zou zijn.
Wat dat betreft is het ook aan de ene kant goed geweest dat dit me eens is overkomen. Ik ben met mijn neus op de feiten gedrukt hoe heftig ik dus kan reageren, en hoe belangrijk het is dat ik voorzichtig ben!!!
Vind het wel een eng idee dat een volgende reactie heftiger kan zijn... Maarja vanaf nu vraag ik wel altijd wat er in mijn eten zit, ben er nu écht een gewoonte van aan het maken. Was vanavond bij de McDonalds, normaal vroeg ik nooit of er ergens pinda in zat, maar doe dat nu wel standaard. Niet als ik een aardbeienmilkshake bestel, maar als ze iets nieuws hebben (zoals die wraps o.i.d.) vraag ik het vanaf nu wel! Dus het is ook een goede les geweest :)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:22

Ik snap eigenlijk wel dat je er niet naar gevraagd hebt. Pindasoep.. Ik heb er nog nooit van gehoord, en zou het dus ook totaal niet verwachten. Naar mijn idee heb je dus gelijk dat je beiden fout bent geweest.

Ik heb geen idee hoe ik zou reageren, heb zoiets nog nooit meegemaakt. Heftig zeg.
Gelukkig gaat ondertussen alles goed met je! :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:29

school, restaurant of welke eetgelegenheid ook,ik vind dat er altijd bij moet staan wat het voor een eten is!
Vind het schandalig dat men dus eerst alles na moet vragen om erachter te komen wat ze serveren.
Kleine moeite voor een school om er een bordje bij te zetten of dat de kok zelf erbij vermeld wat het is tijdens het opdienen.
Kan me niet vinden in de uitspraak dat het eigen schuld dikke bult is van het slachtoffer!
Bij eten hoort hygiëne en duidelijkheid!!!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:11

Als je weet dat je allergisch voor pinda's bent had het verstandig geweest als je zelf even had gevraagd wat voor soep het is. Kleine moeite en had een hoop ellende bespaard ;)
Verder is het wel netjes als er een bordje bij staat welke soep het is.

Verder ben ik EHBO-er en doe de opleiding verpleegkunde, dus opzich weet ik wel wat ik in zon situatie moet doen ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:19

Jeetje, wat zal jij geschrokken zijn :(:) . Het was wel prettig geweest idd als ze een bordje naast de soep hadden geplaatst. Maar aan de andere kant denk ik ook dat je zelf echt voorzichtiger moet zijn als je zo heftig allergisch reageert! Ik zou het dus gewoon altijd even vragen als je niet zeker weet wat ergens in zit. Succes ermee, het lijkt me echt heel vervelend om steeds op te moeten letten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:32

wie verwacht ook pindasoep op een school!!!!!!
ik heb er van mn hele leven nog nooit van gehoord!
Hoe komen ze er ook op om die meuk op een school te serveren,pffff.
Vind het echt erg voor ts dat het haar gebeurde en schandelijk voor een school dat er zo'n slechte info bij het eten staat!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:39

hoi lotgenootje :wave:
Wat balen zeg... je voelt je dan echt zoo ellendig!
Maar dit is wel weer een les voor jou, niet zomeer weer iets eten!

Ik heb dezelfde allergie als jou...
ik vraag ook altijd naar de ingrediënten.
En als ik op feestjes ben en er staan pinda's op tafel, eet ik de rest al niet eens meer.
Mensen gaan eerst van de pinda's naar bijvoorbeeld de kaas, en dan heb ik al dikke lippen, ben misselijk of word benauwd als ik een stukje kaas eet :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:48

Pinda soep kan je overal verwachten, je moet allert blijven.Als je denkt ach het zal er wel niet inzitten,is niet de juiste instelling.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:42

Ik denk dat de mensen die die allergie niet hebben, nogal makkelijk praten.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:58

Dat blijft altijd zo. Het lijkt me verschrikkelijk, altijd maar denken of er wel of geen pinda in zit, of dat het sporen kan bevatten. Maar als je zelfs al een reactie kan krijgen van producten die in aanraking met pinda zijn gekomen, dan vraag je toch altijd na of er wel of geen pinda sporen in kunnen zitten. En bij twijfel eet je het dan toch niet?
En dit is niet makkelijk praten, maar logisch nadenken. Vind dus ook dat je de school niets mag verwijten. Dan zouden ze bij alles neer moeten zetten of het wel of geen sporen kan bevatten van pinda of gluten oid.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:05

ik hou mijn hart vast wanneer mijn zoontje over 2 jr naar de hogere school gaat
hij heeft erg veel allergien waaronder ook pinda`s
hij weet gelukkig welke dingen hij niet mag eten en vraagt ook naar wat er in zit
maar er is niet altijd iemand begrijp ik.

van de andere allergien krijgt hij vlekken en erge jeuk ,maar pinda`s kunnen levens bedreigend zijn

zelf 1x gehad met jus,bleek dat er pinda olie in verwerkt was
gelukkig had hij geen vlees gehad alleen een beetje jus door de prak.

maar een `fout`is snel gemaakt met grote gevolgen.

en helemaal kinderen,als vriendjes zeggen dat het wel kan ,dan nemen ze het misschien.

ik ga het er flink instampen bij hem dat hij maar niks moet kopen op school,gewoon alles van huis meenemen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:41

eempiej schreef:
Dat blijft altijd zo. Het lijkt me verschrikkelijk, altijd maar denken of er wel of geen pinda in zit, of dat het sporen kan bevatten. Maar als je zelfs al een reactie kan krijgen van producten die in aanraking met pinda zijn gekomen, dan vraag je toch altijd na of er wel of geen pinda sporen in kunnen zitten. En bij twijfel eet je het dan toch niet?
En dit is niet makkelijk praten, maar logisch nadenken. Vind dus ook dat je de school niets mag verwijten. Dan zouden ze bij alles neer moeten zetten of het wel of geen sporen kan bevatten van pinda of gluten oid.

Even een quote van TS:
Citaat:
ik heb inderdaad nog nooit eerder dit gehad. Wel eens een lichte reactie op een spoortje gehad

Ze had het nog nooit zo heftig meegemaakt, dan denk je er ook niet aan...

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:42

Aha, dan neem ik mijn woorden terug, in de zin dat het niet op haar van toepassing is! ;)

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:28

't Is gewoon TS haar eigen fout en die van school. School hoort daar een bordje bij te zetten, wat voor soep het is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:44

kuzznathalie schreef:
't Is gewoon TS haar eigen fout en die van school. School hoort daar een bordje bij te zetten, wat voor soep het is.

:j :j

Ik heb bij de school ook een klacht ingediend over de bordjes. Heb in de mail ook heel duidelijk gezet dat het ook een grote fout van mij was en ook mijn eigen verantwoordelijkheid. Maar het had óók voorkomen kunnen worden door een bordje te plaatsen. Nu is het nog goed afgelopen en ik weet hoe ik moet handelen. Stel dat iemand anders dat niet had geweten? Daarom heb ik het aangekaart bij de school, niet om te zeuren maar om zulke situaties in de toekomst te voorkomen :)
De cateraar heeft mij in het gelijk gesteld en heeft gepraat met personeel op locatie. Wat blijkt; normaal hebben ze voor élke soep een ingrediënten- en bereidingslijst. Maar de pindasoep was op verzoek van medewerkers van de school gemaakt vandaar dat er geen lijst en geen bordje was. In het vervolg wordt daar dus wel strenger naar gekeken.

En..... ik mag op de kosten van de cateraar samen met 6 vrienden uit eten bij de Yankee Doodle :D nou, een nettere afhandeling had ik me niet kunnen voorstellen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:00

Super! :D