Wortelkanaalbehandeling - HELLUP!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:57

ik ben tandarts assistente..

als ik sommige verhalen lees vraag ik me echt af wat voor een rare tandartsen sommige mensen hebben.
soms kun je last hebben van napijn, of een raar gevoel op de plek waar de endo heeft plaatsgevonden.

van de behandeling hoor je niks te voelen, voel je toch pijn geef dit dan duidelijk aan. sommige mensen hebben meerdere capsules (Verdoving) nodig.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:03

Ik heb kort geleden bij 2 kiezen een wortel kanaalbehandeling gehad.

Ik was zo ontzettend bang, maar het viel zo ongelovelijk mee! (Ik heb/had ontzettende tandarts angst maar heb gelukkig een heel fijne TA gevonden!) Ik ben heel goed verdoofd en heb echt niets gevoeld. Ik voelde alleen de aanraking naast mijn kies en een doof gevoel in mijn kies. Echt geen pijn!

Tegenwoordig wordt een dergelijke behandelin heel nauwkeurig uitgevoerd en zijn de technieken zo verfijnd dat je in de meeste gevallen geen last hebt tijdens de behandeling.

Per kies heb ik 2 behandelingen gehad. Een voor het openmaken en doodspuiten, en een voor het leeghalen en opstoppen.

123321

Re: Wortelkanaalbehandeling - HELLUP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:11

Ik heb een paar maanden geleden een wortelkanaalbehandeling gehad, en helemaal geen last gehad. Was alleen maar blij dat ik geen pijn meer had :=

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:22

noortje schreef:
ik ben tandarts assistente..

als ik sommige verhalen lees vraag ik me echt af wat voor een rare tandartsen sommige mensen hebben.
soms kun je last hebben van napijn, of een raar gevoel op de plek waar de endo heeft plaatsgevonden.

van de behandeling hoor je niks te voelen, voel je toch pijn geef dit dan duidelijk aan. sommige mensen hebben meerdere capsules (Verdoving) nodig.

@Noortje: Nou, bij mij heeft ie er heel veel gegeven maar het deed niets. Ik heb wel 's gehoord dat dat met de ontsteking te maken heeft, dat dan de verdoving niet 'pakt' zeg maar, weet niet of dat zo is... weet jij dat?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:31

ik was zo gelukkig met mijn wortelkanaalbehandeling! Echt waar, ik kon er voor wel door het plafond van de pijn, en zogauw ik de verdovingsspuit binnen had voelde ik me al zo veel fijner! Bij mij was het trouwens heel erg ontstoken en ik was prima te verdoven.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:02

Embe schreef:
@Noortje: Nou, bij mij heeft ie er heel veel gegeven maar het deed niets. Ik heb wel 's gehoord dat dat met de ontsteking te maken heeft, dat dan de verdoving niet 'pakt' zeg maar, weet niet of dat zo is... weet jij dat?

Klopt hoor dat kan idd, een ontsteking is namelijk niet te verdoven. De tandarts bij wie ik het afgelopen jaar gewerkt heb deed in zulke gevallen eerst een antibiotica kuurtje om de boel tot rust te brengen.

Zelf heb ik dit jaar een kies laten trekken waar een ontsteking aan zat... nouuuuuuu een uur in de stoel met 3 carpules!!! wat niet genoeg hielp... drama dus.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:08

Bij mij zitten er wel meerdere rubbere dingetjes in mn kies en tand, voor de stevigheid volgens mij. Ze boren m helemaal leeg en daarna gaan die dingen er in. Echt grappig, want ze moeten worden aangedrukt en er kunnen er best veel in. :oo

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:16

@iris sommige tandartsen doer er 1 dikke in (per kanaal grote kiezen hebben er 3 of soms zelfs 4) en andere meerdere dunnetjes.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:50

Ik ben blij dat ik dit topic nooit eerder heb gezien. Vanmorgen een wortelkanaalbehandeling gehad omdat de hele boel rechtsboven is ontstoken. Zelfs slikken gaat moeizaam. Ik vond het geen pijn doen, lag wel helemaal verkrampt omdat ik dacht; 'en nu ga ik vast wat voelen' maar dat viel gelukkig mee. Verdoving voelde ik eigenlijk ook niet. Ben benieuwd of de pijn weer terug komt als de verdoving is uitgewerkt...

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:08

Iris82 schreef:
Bij mij zitten er wel meerdere rubbere dingetjes in mn kies en tand, voor de stevigheid volgens mij. Ze boren m helemaal leeg en daarna gaan die dingen er in. Echt grappig, want ze moeten worden aangedrukt en er kunnen er best veel in. :oo

Ik heb 3 in één kies en 2 in een andere kies. 24 mm was de langste! Heel maf dat inbrengen, moest de eerste keer grinniken omdat hijz o aan het wroeten was. Had totaal geen pijn dus.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:15

nog nooit van gehoord.
als ik een gaatje moet vullen doe ik het altijd zonder verdoving.
het doet verschrikkelijk veel pijn.
maar ik word zelf doodziek als ik zo'n verdoving heb gehad.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:46

Netje schreef:
adecuada schreef:
...
Omdat ze een pinnetje in je tand plaatsen deed het bij mij best zeer als ik te hard me tanden opelkaar zette, bijvoorbeeld met/na kauwen van eten..

Even ter verduidelijking: er wordt géén pinnetje in je tand of kies geplaatst. Wat er wel wordt gedaan: het wortelkanaal wordt opengeboord en met hele kleine vijltjes (of pinnetjes) wordt de zenuw -of wat daar van over is- eruit gehaald . Vervolgens wordt de kies of tand weer gevuld. Dit pinnetje blijft er nooit inzitten !

De verhalen over deze behandeling zónder verdoving hoeven niet echt allemaal als horrorverhalen gezien te worden: als de zenuw al dood is (en dat kan een tandarts constateren) kan dit best zonder verdoving gedaan worden, omdat je zonder zenuw niks voelt van het boren en veilen. De truc is natuurlijk wel dat de tandarts goéd constateert dat de zenuw dood is (want anders voel je het uiteraard wel) :D .

Maar ik zag toch op een röntgenfoto duidelijk iets in mijn tand zitten..?! Het zag eruit als een pinnetje/staafje(look-a-like?)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:07

cocktailtime schreef:
nog nooit van gehoord.
als ik een gaatje moet vullen doe ik het altijd zonder verdoving.
het doet verschrikkelijk veel pijn.
maar ik word zelf doodziek als ik zo'n verdoving heb gehad.

Wees geprijsd. ;)

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:31

adecuada schreef:
Maar ik zag toch op een röntgenfoto duidelijk iets in mijn tand zitten..?! Het zag eruit als een pinnetje/staafje(look-a-like?)

Je kanaal wordt gevuld met gutha percha. Dit is op een röntgenfoto lichter (radiopaak). Daarom leek het misschien net een staafje/pinnetje :) .
http://images.google.nl/url?source=imgr ... 66qmQSWC3Q

Terug naar topic: Als je goed wordt verdooft, hoeft het in principe geen pijn te doen!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:03

je kanaal word zoals lilykashmir al zegt gevuld met gutha percha. bij meerdere kanalen vullen wij 1 kanaal met een GP en de rest met een soort 'cement' op de foto lijkt het alsof er een pin in zit ;)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:46

op de foto zit het staafje er nog wel in maar dat blijft niet zitten ..

Mijn ervaring na (even denken) 6 wortelkanaal behandelingen en 2 apex resecties (ofzo) dan gaan ze van buiten af je wortelpunt schoon maken.

Wortelkanaal = eitje en vaak een grote opluchting ook echt geen probleem hooguit spannend en niet zo lekker maar geen pijn.

Wortelpunt toestand bij de kaakcirurg = de HEL.. heel kort maar de ontsteking krijgen ze niet verdoofd dus dat is heel kort heeeeeeeeel pijnlijk.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:09

Wanneer moet de pijn na een wortelkanaalbehandeling weg zijn? Of hoe snel was het bij jullie weg? Want ik heb vrijdagmorgen een wortelkanaalbehandeling gehad en de pijn van voor de tijd is nu nog precies hetzelfde/erger (eerst nam het toe in de loop van de dag, nu begint het al volop). := Ik word er echt gek van aangezien ik er ook helemaal ziek van ben.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:47

In feite zou de pijn bijna meteen weg moeten zijn een beetje zeuren mag wel maar hetzelfde of erger als daarvoor in elk geval niet.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:58

Bij mij was het ook TE ontstoken,en hielp de verdoving niet.Jee wat heb ik liggen janken zeg,wat een rotpijn.Volgende keer trekken ze mijn kies er maar uit :+

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:01

Traber schreef:
Bij mij was het ook TE ontstoken,en hielp de verdoving niet.Jee wat heb ik liggen janken zeg,wat een rotpijn.Volgende keer trekken ze mijn kies er maar uit :+

Wow, Traber... dat bedoel ik nou precies! Echt ellende!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:41

Nou Paula, dat lijkt me niet te kloppen, daar zou ik in ieder geval even over bellen met de dienstdoende tandarts.
En TS, wanneer mag jij nou? *D

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:35

Ik ga dan morgen maar weer bellen denk ik, als nou alleen m'n mond zeer deed maar het is nu mijn hele rechterkant van m'n gezicht waar het naar doortrekt. :\

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:20

:(:)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:33

Even een vraagje hier (wellicht weet één van de TA-assistenten dat): nadat ik ben behandeld heeft mijn TAbeul een gaatje in mijn vulling gelaten. Ik wil noooooooit meer terug naar die man en heb nog steeds geen andere TA. Weet iemand waarom hij dat gaatje er in heeft gelaten?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:30

hoe bedoel je een gaatje? voelt het als een gaatje? het kan ook zijn dat het alleen zo voelt maar dat het gewoon de vorm is van het element.