Winterdepressie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:02

Wat voor pillen zijn dat van a. vogel? En waar zijn ze voor?
Ik heb anti-depressiva. ;)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:10

Dat zijn homeopatische pillenmet sintjanskruid. *tegen een neerslachtig gevoel* staat erop. Misschien placebo maar het werkt echt wel een beetje bij mij.

Moet jij jouw pillen ook in de zomer slikken dan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 18:02

Oke, toch maar is opzoeken!

Ik slik ze dit jaar voor het eerst, en ben ook te laat begonnen. Het is de bedoeling dat ik ze van augustus tot april ga slikken. Ben net trouwens weer terug van de dokter. Heb nu ook pilletjes voor bij het eten, én inslapers mee. Ik eet namelijk 2 broodjes tot niets per dag (jaja en ook geen avondeten), en mn dag/nachtritme is al weer helemaal door elkaar. Hopelijk gaat dit wat helpen. En de ergste wintermaanden moeten nog komen. :+

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:22

Hallo allemaal,
twee geleden is bij mij vastgesteld dat ik winterdepressie heb, morgen krijg ik me eerste lichttherapie, kunnen er mensen uit ervaring spreken hoe dat is en of je last had van bijwerkingen?
Ik ben namelijk best wel nerveus er over en lig er al een paar dagen over te piekeren.

Groetjes Angela

p.s ik weet niet of je hie rzomaar mag reageren anders sorry!:$

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:28

Hoi Angela. Ik heb zelf een lichttherapie lamp thuis en ik heb me van te voren (vorig jaar) ook onwijs druk lopen maken over evt bijwerkingen (krijg je met een angststoornis..). Maar goed, ik heb eerst mijn moeder een kuurtje laten doen. Dat ging natuurlijk helemaal goed en daarna ben ik er zelf toch maar aan begonnen. Geen enkele bijwerking hoor. Doe het nu regelmatig een aantal dagen (10 ofzo) achter elkaar. Heel prettig. En als je het heel eng vind....dan kijk je de eerste keren gewoon niet zo vaak in de lamp, je zult vanzelf merken dat er niets gebeurt en dan wordt je er zelf ook makkelijker in.....Succes en ik hoop dat het je gaat helpen!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:33

Morning schreef:
Hallo allemaal,
twee geleden is bij mij vastgesteld dat ik winterdepressie heb, morgen krijg ik me eerste lichttherapie, kunnen er mensen uit ervaring spreken hoe dat is en of je last had van bijwerkingen?
Ik ben namelijk best wel nerveus er over en lig er al een paar dagen over te piekeren.

Groetjes Angela

p.s ik weet niet of je hie rzomaar mag reageren anders sorry!:$

Ik heb zelf helemaal geen last gehad van bijwerkingen. Buiten dat ik me de eerste keer nogal stom voelde. 'daar zit je dan' zegmaar.. Mij heeft het in ieder geval heel erg geholpen.

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:20

Ik heb het gedaan vandaag het viel me eigenlijk best wel mee, alleen dat felle licht van die lamp was wel even wennen en begon me snel te vervelen.
Ik merk er nu nog vrij weinig van maar dat is ook niet zo gek na de eerste dag natuurlijk, wel fijn dat zo veel mensen er wel baat bij hebben.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:16

Een echte winterdepressie, geen idee.
Maar voel me in de kortere dagen wel altijd zeer emotioneel, doodmoe en heb nergens meer zin in. Terwijl ik in de lente/zomer altijd allerlei dingen onderneem en dit ook vol goede moed doe!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:24

Vanmorgen stond ik op en had ik voor het eerst dit jaar weer: "GVD, ik heb er echt geen zin meer in." Elke winter weer ben ik down, nergens zin in, ik houd school niet bij en daar komen big troubles van.
Ik ga een keer kijken voor zo'n lamp. Ik weet niet of ik echt een winterdepressie heb (klinkt meteen zo eng) maar ik ben dan zó ontzettend down en triestig dat het zeker in de buurt komt... Zucht..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:31

Ik heb er ook last van, depressie klinkt idd zo erg, maar merk het altijd wel heel erg, heel vervelend. Chaggerijnig, moe, ziekjes en slap, nergens zin in enz. Ik slik nu van die pilletjes Sint Janskruid geloof ik. En dat werkt wel redelijk, het is dat we er geen geld voor hebben, anders zouden we ook gaan kijken voor een lichtlamp. Verder probeer ik gewoon alles te doen waar ik in de zomer wel zin in heb, en dan is het uiteindelijk ook wel leuk, maar het gaat allemaal niet van harte. Maar ik doe mijn best om er toch een gezellige tijd van te maken met sinterklaas, kerst, oud en nieuw, lekker een beetje skien en snowboarden en gewoon lekker bezig te zijn. Ook al heb ik geen zin, dan gaat het het snelst voorbij.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:31

Geen idee of het echte winterdepressie is, maar ik ben in de winter wel altijd heel moe en prikkelbaar. Mijn vader heeft het ook, die heeft nu als remedie gewoon extra vakanties geboekt naar de zon.. grrr

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:34

druppeltje schreef:
Dat zijn homeopatische pillenmet sintjanskruid. *tegen een neerslachtig gevoel* staat erop. Misschien placebo maar het werkt echt wel een beetje bij mij.

Moet jij jouw pillen ook in de zomer slikken dan?

Het is een tijd geleden bewezen dat Sint Janskruid een van de weinige homeopatische middelen is die écht werkt en dat het geen placebo is. :D

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:29

Iemand enig idee wanneer je het effect van een lichtlamp zou moeten merken?

Zucht, ik denk dat het bij mij niets geholpen heeft. Niet om de rest te ontmoedigen hoor, misschien ligt dat wel gewoon aan mijn lichaam. Maar ik heb 'm in oktober gebruikt en ik voel me dit jaar eigenlijk niet beter dan anders.
Ik word er zo moe van.. ik slaap de laatste tijd ook erg slecht. Ik slaap wel, en het liefst heel lang, maar ik rust niet uit. Als ik 's ochtends mijn bed uit ga ben ik nog steeds zo moe, lichamelijk en geestelijk. Ik hou wel een goed ritme aan, ga niet te laat naar bed 's avonds en ik slaap doordeweeks nooit uit, eigenlijk alleen op zondag. En ik kom zeker wel aan mijn 8 uur slaap.
Ik begin het nu erg aan mijn lichaam te merken, alles is gespannen en dat werkt nou niet echt bevorderend. Ben ook erg emotioneel en huil echt heel snel, en begin me er nou wel een beetje voor te schamen tegenover mijn vriend...

Gaat er iemand mee naar een tropisch eiland? :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:34

Volgens mij als je hem 2 weken elke dag gebruikt, zou je het moeten merken.. Zelf geen ervaring mee.

En ik ga graag met je mee naar een tropisch eiland ! :)

Is het niet een idee voor je om naar de dokter te gaan ? Dat emotionele ken ik ontzettend, en dat is heel rot ja.. Ik merk dat antidepressiva daar zeker wel tegen helpt. (Alleen word je dan een beetje vlak en emotieloos)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:35

_Emma_ schreef:
Gaat er iemand mee naar een tropisch eiland? :)

Je moet op wintersport dat werkt echt :):)
Dat is mijn therapie elk jaar. Maar ik moet zeggen dat nu ik let op hoeveel omega-3 ik binnenkrijg, ik me heerlijk voel.
Denk dus dat dat het probleem bij mij was :j Of het is placebo, maar dan werkt het iig wel :P

Anti-depressiva zou ik nooit aan beginnen. Daar hebben ze me al eens aan willen zetten. Maar dan word je helemaal gevoelloos :\ Liever emotioneel dan een glazen ei om me heen :S

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:38

verootjoo, zonder functioneer ik helemaal niet, dus dit is helaas voor mij de enige oplossing..

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:39

Gevoelloos worden zie ik ook niet zo zitten nee ;) en ik vind het wel gelijk een beetje heftig, anti-depressiva, dus dat doe ik liever niet.
En ik weet ook niet of ik naar de dokter wil, dan voel ik me zo'n aansteller. "Dokter ik heb last van de winter."

Wintersport is voor mij ook geen optie, ik heb een heupaandoening waarmee ik het waarschijnlijk niet lang zou volhouden. Ook echt superhandig want in de winter wordt dat alleen maar erger, word ik nou ook niet echt vrolijk van :+

Maar kan je me wat meer vertellen over omega-3 verootjoo?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:40

Misschien moet ik ook maar eens aan een homeopathisch middeltje. Ik ben vorige jaar al bij de dokter geweest. Die riep dat ik maar moest leren relativeren en daarmee was het klaar...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:55

_Emma_ schreef:
Maar kan je me wat meer vertellen over omega-3 verootjoo?

Nou, ik kwam bij een psychologe omdat ik wel vaker neerslachtig was, heel gevoelig ben, slecht sliep en heel gespannen was e.d.
En zij vertelde dat ze een wetenschappelijk artikel had gelezen waarin werd aangetoond dat er bij depressieve mensen de balans in de omega-3/6 vetzuren verstoord was. Vaak was er een tekort aan omega-3 en een teveel aan omega-6.
Ze zei dat ze er nog nooit van gehoord had, maar dat ik het natuurlijk wel kon proberen onder het mom van baat het niet, dan schaadt het niet ;)

En het baat me eigenlijk heel erg goed. Ik eet nu veel vis met omega-3 erin, eet eieren met toegevoegde omega-3, gebruik becel met omega-3 en ik voel me veel wakkerder overdag, heb zin om dingen te ondernemen, kan mn bed uitkomen. (bleef er voorheen hele dagen inliggen :\)
Later ging ik eens de symptomen van een tekort aan omega-3 opzoeken en toen bleek dat ik wel meer van die symptomen had, die nu ook weg zijn :P

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:09

Ik heb even gegoogled, en wie weet heeft het daar bij mij ook wel mee te maken. Zag in ieder geval dat er in walnoten veel omega 3 zit, en die vind ik ook nog eens lekker. Vanavond dus even walnoten halen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:13

walnoten ook? Ow dat wist ik niet :+ Die vind ik ook heerlijk.
Ik eet veel haring, dat vind ik ook lekker.

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:14

Ahaaa, ik begrijp het. Ik heb er ook even naar gegoogled en zie dat het vooral in vis zit, en dat is nou net iets wat ik dus echt níet kan eten, dus dat is wel balen.
Maar mijn moeder is heel slim in voeding en supplementen ed., dus misschien dat zij weet wat ik dan wel kan nemen :)

En anders gewoon een eeuwige boktmeeting op een tropisch eiland natuurlijk O:)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:24

Ja ik kom op verschillende sites walnoten tegen :) En boter eet ik toch, dus dan kan ik net zo goed die met omega 3 erin bestellen.
Na hoe lang begon jij je beter te voelen verootjoo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:25

ik ben eind augustus al begonnen met veel vis te eten :P Zodat ik de winter voor zou zijn. Gelukkig was het ook nog heel lang mooi weer, zodat ik veel zonlicht gevangen heb. Ik heb er dit jaar véél minder last van dan vorig jaar. Voel me gewoon goed, net als in de zomer. Met soms een paar slechte dagen, vaak als het rotweer is :P

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:08

Hier nog iemand met winterdepressie.......In de zomer als iedereen ligt te puffen van de hitte , ben ik superactief, vrolijk en gelukkig, maar zo gauw de dagen korter worden, Aiiij!.... Het werd ieder jaar erger, geen fut, supermoe, niet blij terwijl ik eigenlijk geen reden had om me zo te voelen. Ook vanalles gedaan en geprobeerd: zonnebank, lichttherapie,een korte periode therapie+ pillen enz.....ik redde me er wel mee, maar was niet ideaal!
Ik ben er eigenlijk van overtuigd , dat de daglengte en lichtintensiteit veel invloed heeft op mijn emoties.....En ja, ik wil jullie niet lekker maken, maar nu is de tijd voor mij goed om het te doen, ik verhuis binnenkort naar en tropisch eiland. *\o/* Aaah,..nooit meer een winter, donker en kou..... *D