Teveel gaatjes wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Teveel gaatjes wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:52

Om nog even op je verdoving terug te komen:

Als de tandarts iets moet doen wat pijnlijk kan zijn, zal hij in de meeste gevallen eerst voorstellen om te verdoven. De verdoving bestaat uit een klein prikje, waarna je meestal geen pijn meer voelt. Voel je na de verdoving toch pijn zeg dat dan meteen. De tandarts kan dan nog een beetje extra verdoven. Als de verdoving eenmaal werkt, voelt je wang of lip vaak dik aan en heb je het gevoel dat je moeilijker kunt praten en eten of drinken. Dit gevoel verdwijnt weer nadat de verdoving is uitgewerkt, meestal één of enkele uren na de behandeling. De tandarts kan de plek waar de verdoving gegeven wordt iets minder gevoelig maken met een zalfje.

Sommige tandartsen werken met lachgas. Lachgas veroorzaakt een gevoel van ontspanning en neemt daardoor veel angstgevoel weg. Het lachgas wordt toegediend via een neuskapje. Je moet dan dan ook goed door je neus in- en uitademen. Lachgas mag overigens niet worden gebruikt in de eerste drie maanden van de zwangerschap en je mag pas een half uur na de behandeling weer deelnemen aan het verkeer. Als jouw tandarts geen lachgas gebruikt, kun je vragen of hij je wil doorverwijzen naar een tandarts die dat wel toepast.

De tandarts kan ook een kalmerend medicijn voorschrijven, dit wordt premedicatie genoemd, een veel gebruikt middel is dormicum. Niet alleen merk je veel minder van de behandeling, maar je herinnert je er achteraf ook minder van. Sommige mensen blijven echter angstig, ook al gebruiken ze lachgas of een medicijn. In het geval van extreme angst voor de tandarts is er nog een mogelijkheid om je te laten behandelen onder narcose. Je bent dan volledig 'weg' zodat je niks merkt van de behandeling, dit kan gebeuren in ziekenhuizen, maar ook sommige tandheelkundige klinieken gebruiken een variant van narcose, dit wordt intra-veneuze sedatie genoemd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:29

liiisette schreef:
@crazycactus.. hoeveel gebeurd meestal bij jullie in 1x?

Meestal laten we de mensen niet langer dan een half uur met hun mond open liggen. Maar ik ken ook praktijken die veel langer met 1 patient bezig zijn. Zelf vind ik dat niet zo prettig, maar soms ontkom je er niet aan.
Zeker met wortelkanaalbehandelingen duurt het wel eens langer 45 minuten is geen uitzondering.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:33

Denk je dat als ik erop aandring het lukt dat alles in 1 keer gaat of anders in 2 keer? Ik wil er namelijk zo snel mogelijk weer vanaf zijn!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:36

@ Somebitch ik weet hoe een verdoving gaat enzo maar fijn dat je het nog een keertje uitleg :) maar ik dnek dat ik even ga overleg ivm. dat zalfje denk wel dat dat een heel goed idee is!! Ik spreek vanavond iemand die indezelfde praktijk als ik is maar dan daar werkt dus zou eens even informeren.

ik vind het nog steeds wel een erge fout dat ze die 'foto's gewoon niet hebben bekeken!

trouwens weet iemand of ik er zeker vanuit kan gaan dat ze gevuld worden?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:40

@liiisette, als je zelf denkt dat je het volhoud, kun je best vragen of het in 2 keer kan.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:43

Natuurlijk houdt ik dat wel vol! ik wil er zo snel mogelijk vanaf zijn dus moet het gewoon vol houden.
hopen dat de tandarts volgende week vrijdag ook daarmee akkoord gaat!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:53

Vorige week ben ik ook op controle geweest. Wat bleek.. Aan alle 4 de kanten gaatjes :o Vandaag heb ik alles rechts laten doen, dinsdag is links aan de beurt.
Maar man, wat voelt die verdoving raar nu. Alsof iemand er flink op heeft geslagen, maar dan zonder de zwelling en pijn. Drinken is onmogelijk: het water loopt zo op tafel en over m'n kin (voel ik nieteens). Eten mag ook niet ;(

Als er gaatjes zijn, worden ze gevuld he :P Als het echt beginnende gaatjes zijn, kunnen ze nog geseeld (spelling?) worden. Dat gaat zonder verdoving, voel je niks van. Maar als het al grotere gaatjes zijn, prikje erin en even vullen. Ik stond voor stuk of 5 gaatjes hooguit 20 min. later weer buiten, was zo gebeurd.

Btw: ik vond alleen de naald vervelend, verdoving zelf viel mee (ben die leuke prikken voor lokale verdoving gewend, dan ga je echt zowat door de grond).

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:34

Over een verdoving.

Bij mij vraagt hij altijd of ik verdoofd wil worden of niet.
Dit zegt hij bij mij alleen als hij vind dat het ook nodig is. Dus ik zeg dan altijd ja. Het is geen pijn gevoel maar wel een raar/appart/irritand gevoel maar das is maar 5 sec hoog uit. Daarna voel je geen pijn meer. Hij 'woelt' bij mij altijd dan nog aan mijn tand/kies daar om zekerheid te hebben dat ik niks voel, anders krijg ik er nog een verdoving bij. :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:47

crazycactus schreef:
liiisette schreef:
@crazycactus.. hoeveel gebeurd meestal bij jullie in 1x?

Meestal laten we de mensen niet langer dan een half uur met hun mond open liggen. Maar ik ken ook praktijken die veel langer met 1 patient bezig zijn. Zelf vind ik dat niet zo prettig, maar soms ontkom je er niet aan.
Zeker met wortelkanaalbehandelingen duurt het wel eens langer 45 minuten is geen uitzondering.

45 minuten? :wow:
Zodra ik me mond open moet doen denk ik al hij kan niet veder open kan niet kan niet.
En na 2 minuten kost het gewoon echt moeite om me mond nog open te houden.

Rebel ik wil jou tandarts 5 gaatjes 20 minuten?
Dat doet mijne er over 1.
Maarja mijne is ook heel vervelend en traag.
Legt niet van te vooren de spullen klaar enz.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:03

Mijn tandarts vraagt meestal nog en eens meer of ik verdooft wil worden, ben ook echt iemand die tegen de Tandarts op zit..
In juni moest ik in totaal 3 gaatjes laten vullen.. 2 boven en een hele grote onder.. Omdat ik toen ook een holte+oor ontsteking had heb ik voor een verdoving gekozen.. stierf al van de pijn.. Maar normaal dan lig ik heel gespannen in de stoel netjes met mijn mondje open.. slechts 1maal eerder een verdoving gehad en toen was er een stuk van mijn voortand gebroken en lag mijn zenuw blood, dus op aanraden van de TA verdoving (buiten dat was ik 10 of 11 dus nog niet zo goed in staat 'op mn tandje te bijten'

Dinsdag foto laten maken, en deel 1 van de wortelkanaal behandeling gehad, omdat mijn kies (die met het grote gat die in juni gevult was..) ontstoken en dood was, ik lag al helemaal gespannen inde stoel met het idee: krijg ik geen verdoving dan? Maar heb er helemaal niets van gevoelt.. Hoop dat het geen 45 minuten gaat duren, dan word ik ook wel vervelend hoor..

De verdoving vond ik enkel in bij mijn voortand even 1/2 seconde pijnlijk.. was het dubbel en dwars waard, maar een algehele narcose gaat mij wel wat ver..

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:28

pff moet nog steeds een afspraak maken maar zelfs dat word me al teveel :o

maar een vraagje, kan je diazepam ook gewoon bij de da ofzo halen?
en ook als je 15 bent? :o :o ( ouders weten niet dat k het zo eng vind. )

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:21

De eerste keer dat ik het kreeg was ik 14 kreeg het voorgeschreven door de tandarts.
Maar ik denk dat je ook wel gewoon bij de huisarts terecht kan ervoor gewoon effe bellen

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:34

Ik heb al jaren dezelfde tandart en nog nooit gaatjes gehad ofzo, maar toen ik op aruba last kreeg van mijn verstandskies, moest ik daar naar de tandarts. Toen heeft hij mijn kies er uit getrokken, ik was echt superbang maar het viel alles mee.

Toen zag hij ook dat ik een gaatje had en daarvoor moest ik later terugkomen. Hij vroeg toen ook of ik verdoofd wilde worden en ik vroeg of het pijn ging doen dan. Hij zei toen dat sommige mensen het heel pijnlijk vonden en anderen niet. Ik dacht, dan doe ik het eerst wel zonder verdoving en als dat heel pijn doet, dan vraag ik wel om verdoving. Maar het is gewoon gelukt zonder verdoving, het is meer een vervelend gevoel dan een pijnlijk gevoel en het is ook zo voorbij.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 01:09

Die verdovingen laten zetten zijn geen pretje, maar het stelt verder helemaal niks voor, en ja ik ben iemand die als dood is voor de tandarts en ik heb er in een korte tijd ook al een stuk of 11 laten vullen, en wel plaatselijk verdooft, en ook ik ben dus dit jaar veranderd van tandarts om die zelfde reden als de TS

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:22

citroen: alleen op recept. Je kan je angst dus ook eventueel bij je HA voorleggen zodat hij een recept uitschrijft.
Maar wat is er mis mee je ouders te vertellen dat je zo bang bent voor de TA?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:44

I.p.v. gelijk naar zware middelen als diazepam te grijpen... misschien zinvoller om iets minder heftigs te nemen zoals Bach rescue remedy o.i.d.???

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 14:56

Dat zalfje hebben ze!! (weet niet meer wie mij daarover tipte) en ga dus zeker zorgen dat ze dat even gebruiken ;) Ik heb morgen waarschijnlijk meer duidelijkheid omdat iemand die ik ken en die daar ook werkt eventjes in mijn dossier kijkt wat ze de volgende afspraak willen doen. (hij heeft het namelijk niet erover gehad over gaatjes vullen ofzo heel raar dus!)

Ik moet van hem nu meer thee drinken enzo maar diegene zei ook van die gaatjes zitten er nu toch al dus voorkomen kun je toch niet meer ;) heb van't weekend ponykamp gehad en ook gewoon ranja en sinas gedronken! ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:58

Echter kan je wel voorkomen dat je er meer krijgt. :\
Wanneer moet je weer terug komen?

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:08

Vrijdagmorgen ;)
Ik moet nu toch 8 laten vullen verw8 ik dus of het er nou eentje meer is omdat ik dit weekend redelijk veel sinas/ranje heb gedronken maakt me dat niet echt veel uit

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:33

@liiisette zo snel gaat het nu ook weer niet hoor. En je kan best ranja of sinas drinken zolang je maar 2 keer per dag goed poetst en t liefste ook 1 keer per dag een flosje of een stoker tussen je tanden door haalt.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:41

Ik heb ook een verschrikkelijk slecht gebit. Ik poets elke dag 2x, soms 3x en gebruik na elke poetsbeurt mondspoeling van Elmex Anti caries. Ik weet niet óf het helpt, maar ik heb al een lange tijd geen gaatje meer gehad. Maar in mijn hele leven heb ik best veel gaatjes gehad, een zenuwbehandeling, verstandkiezen eruit.. en vanwege ruimtegebrek nog 1 extra kies eruit, en een aantal melkkiezen eruit om ruimte te maken om te wisselen (heb in totaal 13 kiezen moeten laten trekken :Y) ). Heb niet echt een 'sterk' gebit.
Toen mijn slotjesbeugel eruit ging had ik ook 3 of 4 kleine gaatjes, die zijn zonder verdoving gevuld. Ik doe eigenlijk altijd alle gaatjes zonder verdoving.. maar in jou geval kan ik t me wel voorstellen dat je verdoving wil!
Moet morgen trouwens toevallig naar de tandarts, halfjaarlijkse controle. En ik laat een verkleurde vulling polijsten/vervangen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:43

Oehhh ik ben ook zo bang voor de tandarts. Heb echt al heel lang een gaatje en ben daar al bijna 1,5 niet voor bij de tandarts geweest. Ik laat het wel altijd verdoven. Hij heeft er een keer 12 spuiten in gedaan om me een beetje gerust te stellen :S

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:35

Minder ranja/sinas drinken is geen slecht idee ivm tanderosie,word je ook niet blij van mijn voortanden brokkelen steeds verder af!!Wil dus een kunstgebit.Als er bij mij geboord word moet er verdoofd worden omdat ik anders 2 weken napijn heb.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:54

Zigranta misschien een tip om even langs de tandarts te gaan hiervoor? Of eventueel kan ik je de www.cdckliniek.nl aanbevelen mocht je meer willen weten over alles kan je me PBen heb er ervaring mee. :j

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:23

Zo, mijn controle bij de tandarts zit er weer op.
Had een verkleurde vulling, die moest vervangen worden dus daarvoor moest een afspraak gemaakt worden.. sh*t moet ik er wéér naartoe! En verder geen gaatjes :D
Wij hebben een vet 'lieve' tandarts (vrouw). Ben nog nooit bang geweest voor de tandarts (ondanks wat ik allemaal mee gemaakt heb met m'n gebit)..